Genderneutrale aanhef

21-10-2021 14:57 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit topic is serieus bedoeld, rellen is niet nodig.

Hoe begin je een brief vandaag de dag? Geachte heer, mevrouw, welke ik altijd gebruik, lijkt niet meer te "mogen". Mijn werkgever wil dit veranderen maar weet niet goed hoe en welke aanhef het meest geschikt is.

Enkel Beste of enkel Geachte is erg raar. "Geachter heer, mevrouw, anders," is bot.
Geachte lezer is weer een beetje alsof je een blog doorstuurt.

Hoe doen jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Gewoon standaard in je onderschrift deze tekst opnemen:

Wij staan voor een inclusieve samenleving en dragen daar naar vermogen aan bij.
Alle reacties Link kopieren
Wat doet dit bedrijf zoal qua diversiteit?
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk beginnen we een mail naar klanten met :

Goedendag,

Hierbij ontvangt U .....

Bij bekende de naam .
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Alle reacties Link kopieren
Ik*ben*ik schreef:
21-10-2021 19:03
Op mijn werk beginnen we een mail naar klanten met :

Goedendag,

Hierbij ontvangt U .....

Bij bekende de naam .
Jullie mailen God?
Alle reacties Link kopieren
Je kan dan het beste kiezen voor genderneutrale termen. Gebruik voornamen en achternamen bijvoorbeeld (ook als je naar iemand verwijst).

Gebruik woorden die gender niet benadrukken. Bijvoorbeeld personeel ipv medewerkers. Of kind ipv zoon/dochter.

Schrijf in de u-vorm. Door de u zoveel mogelijk centraal te zetten vermijd je ook het benoemen van gender.

Met een aanhef doe je dus beste gevolgd door de voorletter(s) en de achternaam. Ken je de naam niet? Schrijf dan de situatie/relatie (bijv beste inwoner van (..)).

Weet je niet wie je ontvanger is? Doe dan beste lezer.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik mail weleens met buitenlandse studenten waarbij ik aan de naam niet kan zien of iemand een man of vrouw is en soms is ook onduidelijk wat de Voornaam of achternaam is. Ik gebruik dan altijd 'dear student'

Beste met niks erachter vind ik vreemd als ik dat onvang. Beste wat? Die? Denk ik dan.

Als ik mail naar een algemeen/ afdelingsadres gebruik ik meestal goedemorgen/ middag. Is het intern dan beste collega.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind sowieso dat bedrijven mensen horen te vousvoyeren.

Ooit een brief onder ogen gehad van een pensioenfonds aan een gepensioneerde mevrouw.

"Hallo, mevrouw X!
Hierbij ontvang je je pensioenoverzicht. Jouw opgebouwde rechten bladiebla...
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
RavIvaR schreef:
21-10-2021 18:59
Gewoon standaard in je onderschrift deze tekst opnemen:

Wij staan voor een inclusieve samenleving en dragen daar naar vermogen aan bij.
We zullen u daarom elke week een update mailen over de seksuele uitspattingen van onze medewerkers, was getekend, ABNAMRO...

actueel/abn-amro-wordt-woke/list_messages/480778
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Zoon moest ooit een verslag maken in briefvorm.

Voor de aanhef "Lieve juf" kon je bonuspunten krijgen. No way.

Ik stelde hem een alternatief voor en zijn ogen begonnen te stralen.

"Weledelgeleerde Vrouwe,
Hierbij gelieve u aan te treffen mijn bevindingen ten aanzien van...
"

Hij kreeg een 9.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Diediear schreef:
21-10-2021 19:09
Je kan dan het beste kiezen voor genderneutrale termen. Gebruik voornamen en achternamen bijvoorbeeld (ook als je naar iemand verwijst).

Gebruik woorden die gender niet benadrukken. Bijvoorbeeld personeel ipv medewerkers. Of kind ipv zoon/dochter.

Schrijf in de u-vorm. Door de u zoveel mogelijk centraal te zetten vermijd je ook het benoemen van gender.

Met een aanhef doe je dus beste gevolgd door de voorletter(s) en de achternaam. Ken je de naam niet? Schrijf dan de situatie/relatie (bijv beste inwoner van (..)).

Weet je niet wie je ontvanger is? Doe dan beste lezer.

Succes!
Medewerkers is toch prima genderneutraal? Personeel vind ik echt vreselijk. Kind ook trouwens.
Alle reacties Link kopieren
hemke schreef:
21-10-2021 15:08
Ik leerde vroeger als aanhef,
Geachte LS,


…..,,.
Weet je ondertussen wat LS betekent? Ik weet niet op welke school je gezeten hebt, maar die aanhef is gewoon fout.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
21-10-2021 19:12
Ik vind sowieso dat bedrijven mensen horen te vousvoyeren.

Ooit een brief onder ogen gehad van een pensioenfonds aan een gepensioneerde mevrouw.

"Hallo, mevrouw X!
Hierbij ontvang je je pensioenoverzicht. Jouw opgebouwde rechten bladiebla...
Wie verzint zoiets? Dat stuur je toch niet aan een gepensioneerde?
Alle reacties Link kopieren
Liv8 schreef:
21-10-2021 21:05
Medewerkers is toch prima genderneutraal? Personeel vind ik echt vreselijk. Kind ook trouwens.
Een vrouw is toch een medewerkster? Bij een brief aan een onbekende stuur ik gewoon nog “Geachte heer/mevrouw,”. Kan de lezer zelf bepalen waarmee hij of zij zich aangesproken voelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik*ben*ik schreef:
21-10-2021 19:03
Op mijn werk beginnen we een mail naar klanten met :

Goedendag,

Hierbij ontvangt U .....

Bij bekende de naam .
Als je een mail naar een klant stuurt dan weet je toch altijd een naam?
Alle reacties Link kopieren
pien6 schreef:
21-10-2021 15:04
Gewoon de naam? Geachte Henk de Boer, of H. de Boer.
Geachte lezer vind ik ook wel kunnen
Zo zou ik het ook doen. En doe ik het altijd al op mijn werk. Ik werk veel met mensen uit andere landen en culturen en weet de helft van de tijd niet of iemand man of vrouw is totdat ik diegene aan de telefoon heb gesproken (en zelfs dan is er wel eens twijfel). Dingen als “wij staan voor een inclusieve samenleving” zou ik zelf nooit aan mijn handtekening toe willen voegen.
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
21-10-2021 19:10
Ik mail weleens met buitenlandse studenten waarbij ik aan de naam niet kan zien of iemand een man of vrouw is en soms is ook onduidelijk wat de Voornaam of achternaam is. Ik gebruik dan altijd 'dear student'
Herkenbaar. Ik plak dan altijd de naam precies zoals uit de handtekening, dan krijg je iets als Dear Li Lu. Overigens mail ik ook met meerdere mensen die een koosnaampje voor zichzelf gebruiken, heel bijzonder vind ik dat. Dan mail ik met marielouise@bedrijfx.com en dan noemt iemand zichzelf steevast Nina.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
21-10-2021 21:17
Een vrouw is toch een medewerkster? Bij een brief aan een onbekende stuur ik gewoon nog “Geachte heer/mevrouw,”. Kan de lezer zelf bepalen waarmee hij of zij zich aangesproken voelt.
O voor mij is 'medewerker' er nou echt één in het rijtje van vrijwilliger/lezer/kandidaat van pag 1 en de term reiziger. Als in, deze term dekt toch iedereen en de vrouwelijke variant gebruikt niemand toch?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
21-10-2021 21:19
Als je een mail naar een klant stuurt dan weet je toch altijd een naam?
Nee in dit geval niet altijd..wil niet teveel kwijt hierover maar vaak mailen wij eigenaren die wij alleen kennen als bv eigenaar kluisje 1.
Dit is om privacy te garanderen.
Jaja weet het..maak soms taalfouten..hè maar ik ben ..ik !
Snoesje666 schreef:
21-10-2021 19:26
Zoon moest ooit een verslag maken in briefvorm.

Voor de aanhef "Lieve juf" kon je bonuspunten krijgen. No way.

Ik stelde hem een alternatief voor en zijn ogen begonnen te stralen.

"Weledelgeleerde Vrouwe,
Hierbij gelieve u aan te treffen mijn bevindingen ten aanzien van..."

Hij kreeg een 9.
Zo zo: de juf had ervoor gestudeerd?
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
21-10-2021 18:29
Niet alleen dat: iemand die zich identificeert als kat kan dat weer als microagressie ervaren. ;)
:rofl:
slagroom-met-dip schreef:
21-10-2021 15:44
Ik heb een aanvullende vraag hier op:
Hoe spreek je iemand gender neutraal aan?

Stel, je wil de aandacht van iemand. Bijvoorbeeld iemand die iets verliest tijdens het lopen.

Nu zeg ik "mevrouw!" of "meneer!". "mens" of "hee jij daar" vind ik zo onbeleefd klinken.
Het hoort te zijn "hee u daar", in een uitzonderlijk geval zelfs met een hoofdletter U.

Of anders inderdaad de context: "Hee verliezer, hier ligt je sjaal".

Verder heb ik soms de puberale aandrang om bewust iemand met het andere geslacht dan zijn uitstraling aan te spreken, in de stille hoop dat de ander dan verontwaardigd reageert zodat ik kan wijsneuzen "Maar je kunt toch helemaal niet zien of iemand zich op een bepaald moment man, vrouw of iets anders voelt? Ik koos maar wat."
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
21-10-2021 19:06
Jullie mailen God?
😂
Alle reacties Link kopieren
.
pikachu wijzigde dit bericht op 09-12-2021 19:49
99.67% gewijzigd
hoi
Alle reacties Link kopieren
Beste potentiële werkgever ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
21-10-2021 21:12
Wie verzint zoiets? Dat stuur je toch niet aan een gepensioneerde?
Echt waar, een pensioenfonds...

Serieus, hoe bedenken die marketingpubers het?

Geen opvoeding genoten?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven