Genderneutrale aanhef

21-10-2021 14:57 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit topic is serieus bedoeld, rellen is niet nodig.

Hoe begin je een brief vandaag de dag? Geachte heer, mevrouw, welke ik altijd gebruik, lijkt niet meer te "mogen". Mijn werkgever wil dit veranderen maar weet niet goed hoe en welke aanhef het meest geschikt is.

Enkel Beste of enkel Geachte is erg raar. "Geachter heer, mevrouw, anders," is bot.
Geachte lezer is weer een beetje alsof je een blog doorstuurt.

Hoe doen jullie dit?
Ceder schreef:
21-10-2021 22:09
Of anders inderdaad de context: "Hee verliezer, hier ligt je sjaal".
"Hee looser!"
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
21-10-2021 21:58
Zo zo: de juf had ervoor gestudeerd?
Geen idee, maar ik vind het ook wel leuk als ik met mijn MEAO word aangesproken als "Weledelgestrenge Vrouwe".

En kom op, een schoolverslag beginnen met "Lieve juf..."
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik*ben*ik schreef:
21-10-2021 19:03
Op mijn werk beginnen we een mail naar klanten met :

Goedendag,

Hierbij ontvangt U .....

Bij bekende de naam .
Dat vind ik niks voor een bedrijf, al doen sommige collega's van mij dat ook.
Zelf hou ik van een beetje afstand op werkgebied.
Ik schrijf altijd 'Geachte heer, mevrouw' of 'Beste mevrouw XXX' of 'Beste ouder(s)/verzorger(s)'.
Nog niet meegemaakt dat iemand zich geen heer of mevrouw voelde en dat kenbaar maakte.
Beste klant,
Snoesje666 schreef:
21-10-2021 22:43
Geen idee, maar ik vind het ook wel leuk als ik met mijn MEAO word aangesproken als "Weledelgestrenge Vrouwe".
"Weledelgeleerd" en "weledelgestreng" zijn specifieke aanspreekvormen voor mensen die een studie afgerond hebben (universiteit). Je gebruikt ook niet zomaar "Edelachtbare, wij als buurtsuper kunnen jou deze week een geweldige aanbieding doen: vanillevla, 2 voor 1!".

Of:
"Majesteit, bij deze de jaarrekening van de servicekosten van je portiekflat" :)
Alle reacties Link kopieren
Iemand die een brief naar mijn werk stuurt ziet niet wat voor opleiding ik heb gedaan, die kan hooguit inschatten dat ik MBO'er zou kunnen zijn. Er zitten ook HBO'ers in dezelfde functie als ik.

Voor nieuwe collega's geef ik mijn leidinggevenden mee dat ze gezellig moeten zijn en alsjeblieft maximaal Mavo-met-een-typdiploma, dan is er meer kans dat ik niet na een jaar weer iemand moet inwerken.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Toen ik op mijn werk een verslag schreef voor/over een genderneutraal iemand heb ik steeds de naam gebruikt. Die (is dat de aanspreektitel?) was er heel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
SunShine35 schreef:
21-10-2021 23:49
Toen ik op mijn werk een verslag schreef voor/over een genderneutraal iemand heb ik steeds de naam gebruikt. Die (is dat de aanspreektitel?) was er heel blij mee.
Zo’n persoon zal wel al heel vaak anders hebben meegemaakt denk ik.

‘Die’ komt op mij heel denigrerend over, alsof je het over een voorwerp hebt. Net zoals mijn ‘zo’n persoon’ in de eerste zin, krijgt gelijk een negatieve klank. Voor mijn gevoel dan. Het ‘hen’ of ‘het’ krijg ik met moeite uit mijn keel en vingers want het doet pijn aan mijn taalgevoel. Hen is meervoud. Het klinkt voor mij zwaar onbeschoft, alsof het om een voorwerp i.p.v. een mens gaat. Ik zou dus ook hebben gekozen voor het gebruiken van de voornaam, dan omzeil je dat allemaal. Maar ja, dan moet je die persoon wel een beetje kennen want het is ook raar als een voor jou wildvreemde ineens jouw naam te pas en te onpas gebruikt in een verslag.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het met puntjes oplossen: Geachte heer/mevrouw/...,

En verder alles met u.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
22-10-2021 00:36
Zo’n persoon zal wel al heel vaak anders hebben meegemaakt denk ik.

‘Die’ komt op mij heel denigrerend over, alsof je het over een voorwerp hebt. Net zoals mijn ‘zo’n persoon’ in de eerste zin, krijgt gelijk een negatieve klank. Voor mijn gevoel dan. Het ‘hen’ of ‘het’ krijg ik met moeite uit mijn keel en vingers want het doet pijn aan mijn taalgevoel. Hen is meervoud. Het klinkt voor mij zwaar onbeschoft, alsof het om een voorwerp i.p.v. een mens gaat. Ik zou dus ook hebben gekozen voor het gebruiken van de voornaam, dan omzeil je dat allemaal. Maar ja, dan moet je die persoon wel een beetje kennen want het is ook raar als een voor jou wildvreemde ineens jouw naam te pas en te onpas gebruikt in een verslag.
Ja, ik vind die, hen en het ook allemaal niet klinken, maar dat schijnt wel te zijn hoe je dat moet zeggen…. Ik vond het best een lastige, en ook een beetje vreemd om 100 x de voornaam te gebruiken.

Dat voelde wel het meest passend nav Het gesprek, en fijn dat dat gewaardeerd werd.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
21-10-2021 22:43
Geen idee, maar ik vind het ook wel leuk als ik met mijn MEAO word aangesproken als "Weledelgestrenge Vrouwe".

En kom op, een schoolverslag beginnen met "Lieve juf..."
Het eerste slaat gewoon net zo min ergens op als het tweede.

https://onzetaal.nl/taaladvies/titulatu ... r-a-jansen
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
21-10-2021 15:11
Het zou wel mooi zijn als er gewoon een aparte benaming mocht komen voor mensen die zich geen man en ook geen vrouw voelen, of juist allebei.
Nu moet iedereen zo zoeken naar wat het meest respectvolle en handigste is.
als je al weet wie zich zo voelt......
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensjes,
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Saivash schreef:
21-10-2021 15:11
Het zou wel mooi zijn als er gewoon een aparte benaming mocht komen voor mensen die zich geen man en ook geen vrouw voelen, of juist allebei.
Nu moet iedereen zo zoeken naar wat het meest respectvolle en handigste is.
Daar moeten dan wel aparte sets met voornaamwoorden voor komen.
Eentje voor de groep die zich geen van beide voelt.
Maar ook weer een andere die zich allebei voelt.
En zo nog wel meer varianten.

Je kunt die niet alle non-binairen op 1 hoop gooien: dat is net zo beledigend als naar een vrouw verwijzen met mannelijke woorden.
Alle reacties Link kopieren
Wat een gedoe.... dat je gewoon niet meer weet wat je tegen elkaar mag zeggen terwijl je het toch goed probeert te doen. En welke aanhef je ook gebruikt, er zal vast wel iemand beledigt door zijn.
Gisselle schreef:
22-10-2021 09:37
Wat een gedoe.... dat je gewoon niet meer weet wat je tegen elkaar mag zeggen terwijl je het toch goed probeert te doen. En welke aanhef je ook gebruikt, er zal vast wel iemand beledigd door zijn.
Er zijn diverse interessante tv-programma's gemaakt over het onderwerp (Blootgewoon, Durf te vragen, Hij is een zij) en bij allemaal viel me op dat ik de mensen die ik het sympathiekst vond ook de mensen bleken te zijn voor wie "hij/zij" geen groot punt was of in ieder geval niet als dat eens anders ging dan hun voorkeur.
De "verontwaardigden" worden in de algemene discussie nogal uitvergroot heb ik het idee.

Ik zapte laatst langs Southpark over dit onderwerp: wat blijft dat toch een geweldige serie. En altijd hun tijd vooruit: het was al uit 2019, Laurel Hubbard had nog niet meegedaan aan de Olympische Spelen. Voor de liefhebbers:
https://www.southparkstudios.com/episod ... on-23-ep-7
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
22-10-2021 09:53
Er zijn diverse interessante tv-programma's gemaakt over het onderwerp (Blootgewoon, Durf te vragen, Hij is een zij) en bij allemaal viel me op dat ik de mensen die ik het sympathiekst vond ook de mensen bleken te zijn voor wie "hij/zij" geen groot punt was of in ieder geval niet als dat eens anders ging dan hun voorkeur.
De "verontwaardigden" worden in de algemene discussie nogal uitvergroot heb ik het idee.

Ik zapte laatst langs Southpark over dit onderwerp: wat blijft dat toch een geweldige serie. En altijd hun tijd vooruit: het was al uit 2019, Laurel Hubbard had nog niet meegedaan aan de Olympische Spelen. Voor de liefhebbers:
https://www.southparkstudios.com/episod ... on-23-ep-7
Mensen hoeven toch niet door een soort aardigheids-ballotage voordat je als samenleving rekening met ze gaat houden?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
21-10-2021 23:07
"Weledelgeleerd" en "weledelgestreng" zijn specifieke aanspreekvormen voor mensen die een studie afgerond hebben (universiteit).
.
Tegenwoordig kan je ook aan het mbo studeren :)
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
22-10-2021 09:15
Lieve mensjes,
Ik ken iemand die voelt zich een dier. Serieus!
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
22-10-2021 10:38
Mensen hoeven toch niet door een soort aardigheids-ballotage voordat je als samenleving rekening met ze gaat houden?
Je kunt je natuurlijk wel afvragen of we mee moeten gaan met iedere psychische aandoening. Ik vind non-binair een typisch modeverschijnsel en een soort roep om aandacht. De meeste mensen hebben wel een mannelijke en vrouwelijke kant, maar om dat dan gelijk non-binair te noemen zoals sommige mensen doen, is onzin. Iemand in een interview die als meisje liever met lego speelde dan met een pop en liever een broek draagt dan een jurk, noemt zichzelf daarom nu non-binair. Biologisch gezien zijn er nu eenmaal maar 2 soorten (op enkele zeldzame medische uitzonderingen na) en dat zijn een man en een vrouw. Het, hun of weet ik wat nog meer zit alleen tussen de oren.
Aan wie dit leest,
Alle reacties Link kopieren
Ik heb opgezocht om hoeveel mensen het zou gaan. Nu ben ik niet zo bekend met wat/welke term precies betekent, maar ik lees:

"...Hoeveel Transpersonen in Nederland?
In Nederland zijn er tussen de 90.000 en 390.00 transgender personen afhankelijk van welke definitie je gebruikt. Als je alleen kijkt naar mensen die een sociale (en medische) transitie doormaken dan kom je snel bij het lagere aantal uit...."


Per 1-1-2021 telt Nederland 17.407.585 inwoners.
Dus dan gaat het bij 90.000 om 0.51 % van de bevolking
en bij 390.000 om 2.2 %

Uit: https://www.oneworld.nl/lezen/seks-gend ... anier-aan/
"...In 2016 heeft de transgemeenschap genderneutrale voornaamwoorden gekozen voor trans personen die zich man noch vrouw voelen. Gebruik in dit geval in plaats van hij/hem/zijn of zij/haar/haar: hen of die/hen/hun. Enkele voorbeeldzinnen om je op weg te helpen:
• Sacha stapt op hun fiets. Hen wil naar de stad fietsen. Waar Mila hen opwacht.
• Daar loopt die. Jij vindt hen toch leuk? Nu kun je hun nummer vragen...."


In deze laatste link ook cijfers:
'...In veel publicaties wordt er gesproken over 48.000 transgender personen van 15 tot 70 jaar in Nederland. Dat cijfer is gebaseerd op het onderzoek van Rutgers en werd overgenomen in het rapport Worden wie je bent van het Sociaal Cultureel Planbureau. Volgens dit onderzoek zou 0,4 procent van de Nederlandse bevolking ontevreden zijn met het eigen lichaam en deze met behulp van hormonen en/of operaties willen aanpassen...."
Alle reacties Link kopieren
Al die speculaties en gedachten over gender doen er voor de vraagstelling van TO eigenlijk helemaal niet toe. Er is maar een kleine groep mensen non-binair en die snappen heus wel dat zij door een vreemde op een ‘standaard’ manier bejegend worden.

De vraagstelling van TO gaat over koude acqusitie en/of zakelijk mailen als je niet weet wie je aanschrijft.

Als je de naam weet, weet je ook niet altijd welk geslacht of gender erachter zit. Dan zou ik kiezen voor geachte of beste en dan voor- en achternaam. Weet je helemaal niets, dan beste klant, relatie, client, lezer etc.

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn.
Wanna grow up to be
Be a debaser
makreel schreef:
22-10-2021 10:38
Mensen hoeven toch niet door een soort aardigheids-ballotage voordat je als samenleving rekening met ze gaat houden?
Zeker niet, terecht punt. Mijn bezwaar zit meer tegen dat vrij veel non-binairen (en in mindere mate transen) die ik langs zie komen juist een uitzonderingssituatie voor zichzelf willen binnen de algehele taal. Dus ze lijken geregeld te willen dat er apart woord komt voor hun subgroepje. Dat kan, maar de oplossing de andere kant op is natuurlijk veel logischer: laten we naar een generieker woord gaan dat zowel "hem" als "haar" als al dat andere betekent. "Van die persoon" dus. Veel inclusiever.
En handiger voor TO :-)
Alle reacties Link kopieren
Vladimir schreef:
21-10-2021 16:38
Ik ben het met je eens hoor, maar er is steeds meer ophef over mensen die zich geen man of vrouw voelen maar iets anders. En die beledig je dan weer door ze er niet bij te betrekken. Zelf vind ik het onzinnig maar in de tegenwoordige tijd ben je dan een heel slecht mens.
Tot zover je neutrale, serieus bedoelde vraag. Waarom moet dit nou weer?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven