Therapeut en psychiater iets geven aan eind behandeling

29-11-2021 10:43 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de afgelopen jaren heb ik aardig wat therapie gevolgd en ik ben bij mijn huidige therapeut en psychiater zo'n 2 jaar in behandeling. Over ongeveer 2 weken heb ik een laatste (evaluatie)gesprek met mijn therapeut en psychiater. Nu zat ik te denken om beide dames iets kleins te geven, maar nu twijfel ik. Is het gek om iets te geven? En zo nee, wat geef je dan?
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Doosje Merci chocolade is precies goed voor wat je voor ogen hebt en wat ze aan kunnen nemen. Eventueel met een mooie kaart met tekst erbij.

(En vergeet niet, dat je bij een terugval altijd weer opnieuw contact mag zoeken he, als zijnde een periodieke APK keuring om weer even jezelf op te poetsen. Dat is helemaal niet raar!)
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Dat doen heel veel cliënten. Dus het is absoluut niet gek!

Het zijn vaak dingen zoals een koffiemok, chocolaatjes, kaarten etc. Soms boeken.
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor is niet gek. Ik werk zelf als psycholoog en krijg ook wel eens wat als bedankje. Of ik het aanneem is afhankelijk van 2 dingen: het mag geen romantisch gebaar zijn (bijv. rode rozen) en niet iets duurs.

Doosje chocolade, bosje bloemen, kaarsjes, iets zelf gemaakts kan prima.

Fijn dat je een prettige therapie ervaring hebt gehad met je behandelaren!
Een cadeautje onder de 5 euro mogen ze soms nog niet eens aannemen. Maar een doosje Merci ofzo wordt vast wel gewaardeerd. Met een leuk kaartje inderdaad. Denk alsjeblieft niet te groot en zeker niet te duur want eigenlijk mogen er geen giften worden aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gedaan. Houd het persoonlijk en klein. Het gaat om het gebaar. Je kan bijvoorbeeld iets schrijven over wat hun hulp met je gedaan heeft. Ik deed het in de vorm van een gedicht, maar je kan ook een mooie kaart schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon de rekening op tijd betalen. Je geeft je gynaecoloog of fysio toch ook niet iets aan het eind van een behandeling?

Als je iets wilt doen, een mooie bedankt kaart.
I wanna live my life with the volume full!
Helemaal niet gek.
En iets kleins kan gewoon. Dus een kaartje met wat het voor je betekend heeft eventueel met wat lekkers of als ze theedrinkers zijn een lekker doosje thee ofzo. Grote geschenken mogen ze doorgaans niet aannemen, maar een kleinigheidje als bedankje is doorgaans helemaal ok.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend aardig dat je ze wat wilt geven. Het hoeft niet, voel je niet verplicht.

Wil je wat geven, hou het klein. Haak je graag, maak dan een sleutelhanger of boekenlegger. Of geef iets van chocolade, klein plantje etc

Het gebaar wordt zeker gewaardeerd
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
parkietmeniet schreef:
29-11-2021 10:47
Een cadeautje onder de 5 euro mogen ze soms nog niet eens aannemen. Maar een doosje Merci ofzo wordt vast wel gewaardeerd. Met een leuk kaartje inderdaad. Denk alsjeblieft niet te groot en zeker niet te duur want eigenlijk mogen er geen giften worden aangenomen.
Dat valt wel mee hoor. Meestal is er wel een ‘regel’ dat je niks mag aannemen maar dat is meer om te voorkomen dat er gekke dingen gebeuren dan om te voorkomen dat je een doosje bonbons krijgt bij afsluiten van de behandeling.
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
29-11-2021 10:47
Gewoon de rekening op tijd betalen. Je geeft je gynaecoloog of fysio toch ook niet iets aan het eind van een behandeling?

Als je iets wilt doen, een mooie bedankt kaart.
Het is natuurlijk niet verplicht, maar met een psycholoog of een psychiater heb je wel een andere en langere werkrelatie dan een fysiotherapeut. Uiteraard kun je de fysiotherapeut ook best iets kleins geven als je je geholpen voelt.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor je reacties, daar kan ik wat mee. Ik denk dat ik voor lekkere chocolade ga met een kaartje erbij.

Ik heb mijn vorige behandelaar (andere instelling) destijds naderhand een kaartje gestuurd om haar te bedanken voor haar hulp tijdens mijn therapie en dat viel in goede aarde. Raar eigenlijk dat ik nu weer zo zit te twijfelen.
In this mad house we must all survive
Tacocat schreef:
29-11-2021 10:50
Dat valt wel mee hoor. Meestal is er wel een ‘regel’ dat je niks mag aannemen maar dat is meer om te voorkomen dat er gekke dingen gebeuren dan om te voorkomen dat je een doosje bonbons krijgt bij afsluiten van de behandeling.
In de gesloten zorg mochten wij absoluut niets aannemen van oud-cliënten. Die legde dan soms een klein presentje onder onze auto als ze weg gingen haha. Maar in de reguliere psychiatrie / psychologische zorg zullen ze er vast wat minder moeilijk over doen.
Een kleinigheidje kan altijd wel. Zolang het maar geen cadeaubon van 50 euro is ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eens een zin uitgewerkt op een schilderij waarvan ik weet dat zij hem vaak gebruikt en die nuttig is geweest voor mij.
Hoorde laatst van iemand die daar nu nog komt dat het schilderijtje (was wel klein hoor) nog op haar bureau staat.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Eidde schreef:
29-11-2021 10:47
Gewoon de rekening op tijd betalen. Je geeft je gynaecoloog of fysio toch ook niet iets aan het eind van een behandeling?

Als je iets wilt doen, een mooie bedankt kaart.
Je hebt toch een andere band met een therapeut dan met de tandarts of de fysio waar je eens 2x bent geweest? En ik kan me voorstellen dat je een fysio die je wekelijks lange tijd ziet bij een revalidatie ook iets geeft. Of een gynaecoloog die je bij een helse bevalling goed geholpen heeft en. Wat is daar mis mee?

Kan juist in geval van therapie een mooie afsluiting zijn van doorgaans een intensieve periode en je bouwt bij therapie een band op met degene die je als het goed is allerlei uiterst persoonlijke dingen hebt verteld en die je ondersteund heeft. Niet gek om dat te willen afsluiten met een kleinigheidje of een gebaar

Het hoeft niet, zeker geen verplichting maar als iemand wil is het helemaal ok.
anoniem_409016 wijzigde dit bericht op 29-11-2021 10:55
4.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eidde schreef:
29-11-2021 10:47
Gewoon de rekening op tijd betalen. Je geeft je gynaecoloog of fysio toch ook niet iets aan het eind van een behandeling?

Als je iets wilt doen, een mooie bedankt kaart.

Die kreeg van ons dus écht wel een geboortekaartje met een traktatie voor de afdeling en een persoonlijke bedank-kaart!

Nu ik er over na denk: de twee fysio-dames kregen allebei ook een persoonlijk cadeau na 1,5 intensieve begeleiding in een revalidatietraject.

Een persoonlijke bedankkaart en een kleine traktatie (ik doe meestal een klein doosje bonbons van de lokale chocolatier) kan altijd prima en mijn ervaring is dat het altijd wordt gewaardeerd.
parkietmeniet schreef:
29-11-2021 10:53
In de gesloten zorg mochten wij absoluut niets aannemen van oud-cliënten. Die legde dan soms een klein presentje onder onze auto als ze weg gingen haha. Maar in de reguliere psychiatrie / psychologische zorg zullen ze er vast wat minder moeilijk over doen.
Een kleinigheidje kan altijd wel. Zolang het maar geen cadeaubon van 50 euro is ofzo.
Oh dat ken ik echt wel anders eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Sterker nog, ik heb als patiënt van meerdere behandelaren een kleinigheidje gekregen bij hún afscheid. Dus ja als je een goede en intensieve band met elkaar op hebt gebouwd kan dat best.
Naast patiënten en behandelaars zijn we ook nog gewoon allemaal mensen die iets goed en passend af willen sluiten.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op de praktijk moeten we het formeel melden als we iets hebben ontvangen van een patiënt/client. Ook al is het een reep chocolade. Om te voorkomen, dat het problemen op zou kunnen leveren, ook al heb je er weet ik niet wat voor over: hou het heel klein: iets van een paar euro, een zelfgemaakt kadootje, een kaartje. Een bos bloemen van 15 euro is al echt veel te groots.
Alle reacties Link kopieren
Tutjewutje schreef:
29-11-2021 11:04
Bij ons op de praktijk moeten we het formeel melden als we iets hebben ontvangen van een patiënt/client. Ook al is het een reep chocolade. Om te voorkomen, dat het problemen op zou kunnen leveren, ook al heb je er weet ik niet wat voor over: hou het heel klein: iets van een paar euro, een zelfgemaakt kadootje, een kaartje. Een bos bloemen van 15 euro is al echt veel te groots.

Als iemand met een duur ogende bos bloemen aan komt zetten weiger je het dan? Of vraag je wat het gekost heeft?
Kan ik me toch moeilijk voorstellen, lijkt me heel kwetsend en een domper voor het afscheid.
Ik zou weer een bedank kaartje doen.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
29-11-2021 11:08
Als iemand met een duur ogende bos bloemen aan komt zetten weiger je het dan? Of vraag je wat het gekost heeft?
Kan ik me toch moeilijk voorstellen, lijkt me heel kwetsend en een domper voor het afscheid.
Zie dat mensen hier verschillend mee omgaan. Een bos bloemen neem ik zelf wel aan. Ik heb zelf ook een bos bloemen gegeven aan mijn verloskundige die mijn bevalling heeft bijgestaan.
Ik schreef een kaart met een (lange) tekst en kocht daarbij een mooie lijst op een voet met een mooie spreuk er in. Ik weet dat mijn therapeut dol is op spreuken, dus vanuit symboliek vond ik dat een leuke geste.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook gaan voor iets kleins.
Persoonlijk ben ik gek op planten.
Een aantal jaar geleden heb ik therapie gevolgd, zij heeft me enorm geholpen in een korte tijd (EMDR). Zij had ook een aantal planten in haar kantoor + een fotobehang van een bos. Het kwam wel eens ter sprake dat zij planten dus ook wel leuk vond.

Daarom heb ik toen een plantje gegeven (een stekje van een eigen plant van me, met een pot die qua kleur mooi in de spreekkamer paste) Ze was er volgens mij wel blij mee. (als ik langs fiets, staat hij nog steeds in de vensterbank)

Dus ik zou even nadenken of er iets passends is, en anders gewoon wat lekkers voor psycholoog + eventueel collega's.
OohBoy schreef:
29-11-2021 11:08
Als iemand met een duur ogende bos bloemen aan komt zetten weiger je het dan? Of vraag je wat het gekost heeft?
Kan ik me toch moeilijk voorstellen, lijkt me heel kwetsend en een domper voor het afscheid.
Ik heb het wel eens gehad en ik vond het vooral ongemakkelijk. Ik heb niet geweigerd maar zat er wel mee in m’n maag dat iemand die een uitkering had en financiële problemen na een kort traject een kado van zeker 25,- + had gekocht.

Ook omdat het echt niet passend was voor de korte duur en het ook nog eens niet een fijn of goed gelukt traject doordat er echt 0 band ontstaan was.

Het zit hem dus niet zozeer in het bedrag voor mij maar wel in of het passend is of voelt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven