Mode & Beauty alle pijlers

Geretourneerde kleding belandt in de woestijn

17-01-2022 18:20 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik had dit al eens eerder gehoord, maar zojuist een item op het journaal. Het is voor veel bedrijven goedkoper om geretourneerde kleding weg te gooien, dan opnieuw te verkopen.
Veel van deze kleding ligt nu gedumpt in de woestijn.
https://www.ad.nl/buitenland/van-ski-ja ... ~a9dfd739/
Dat verbaast me niets. Zo gaat het ook met ons elektronisch afval (e-waste). Dat wordt in Azië en Afrika gedumpt.
Als het dan in de woestijn gedumpt kan worden, waarom dan niet in een land waar ze de kleding goed kunnen gebruiken?
Alle reacties Link kopieren
Yolo666 schreef:
17-01-2022 18:40
Als het dan in de woestijn gedumpt kan worden, waarom dan niet in een land waar ze de kleding goed kunnen gebruiken?
Dat is te duur.
Alle reacties Link kopieren
Ze kunnen de kleding blijkbaar nergens goed gebruiken. Gevolg van over-productie en over-consumptie.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me er meer over dat mensen niet weten hoe gigantisch vervuilend de kledingindustrie is met enorme overschotten
Alle reacties Link kopieren
Ik had hier ook al eens over gelezen, ik denk in een artikel van de Correspondent. Voor mij een reden om geen kleding meer online te bestellen bij grote kledingwinkels en websites. De helft van de tijd is de kleding niet zoals het op de foto lijkt en moet ik het terug sturen. Dat op zich vind ik al heel vervelend, maar als de kleding dan ook nog eens ergens gedumpt wordt dan hoeft het van mij niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik had t laatst ook ergens gelezen. Nu voel ik me er wel schuldiger over, maar soms kan ik niet anders dan bestellen. In mijn buurt zijn de merken die ik online kan en wil kopen niet te krijgen, waardoor ik het erg lastig vindt. Maten verschillen ook zo per merk.
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat niet over kleding die consumenten terugsturen maar kleding die niet verkocht wordt. Overproductie dus. Zal wel een overlap in zitten maar daar gaat het artikel niet over.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Online bestellen is op zich ook niet zo erg denk ik. Als je het dan ook maar houdt, en draagt.
De meeste kleding op die vuilnisbergen is nieuw. Als gevolg van overproductie en het vele retourneren.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen ze een deel van die overbodige kleding niet gratis wegschenken aan voedselbanken en dergelijke?

Want wat hebben ze er ginder aan dat het gewoon op een berg 200 jaar ligt te vergaan? (En er elke keer nieuwe kleding bovenop gesmeten wordt)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Deze documentaire is indrukwekkend. Eerst redeneerde ik bij twijfel van de juiste maat: ik bestel een paar en stuur terug wat niet past. Na het zien van deze uitzending doe ik dat niet meer.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... ouren.html
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
17-01-2022 19:04
Dit gaat niet over kleding die consumenten terugsturen maar kleding die niet verkocht wordt. Overproductie dus. Zal wel een overlap in zitten maar daar gaat het artikel niet over.
Hier alsnog in het nieuwsartikel ;
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/v ... gen-kleren
Alle reacties Link kopieren
Kei in retourneren
Nederlanders zijn kampioen in online bestellen, ook in kleding. Ruim de helft van onze online bestellingen bestaat uit kleding en textiel. Maar we zijn ook een kei in retourneren, één op de tien van alle door Nederlandse consumenten bestelde pakketjes wordt teruggestuurd, daarmee heeft ons land het hoogste retourpercentage van Europa.

Bron Metronieuws
Alle reacties Link kopieren
Creatieveling schreef:
17-01-2022 19:16
Deze documentaire is indrukwekkend. Eerst redeneerde ik bij twijfel van de juiste maat: ik bestel een paar en stuur terug wat niet past. Na het zien van deze uitzending doe ik dat niet meer.

https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... ouren.html
Dat is ook een beetje waarom ik dit post. Ik maakte me hier zelf ook weleens schuldig aan. Nu zal ik me bewuster van de gevolgen zijn en gedragen.
Alle reacties Link kopieren
The True Cost is ook een goede docu.
Ga je meteen minder van shoppen
Er zijn ook bedrijven die daar heel anders mee omgaan, zeker aantal Nederlandse bedrijven.
Met overproductie en met retouren. Gewoon een rondje googlen en kijken bij bepaalde duurzaamheid claims.
https://directory.goodonyou.eco/
Alle reacties Link kopieren
Kan iedereen gebeuren dat je een keer iets koopt en het past niet, maar inderdaad hele ladingen kleren bestellen waarvan je sowieso weet dat je niet alles gaat houden dat vind ik niet verantwoord. Maarja, uiteindelijk vind ik bedrijven die het eindeloos retourneren toestaan en dan maar alles op de vuilnisbelt gooien veel schuldiger dan de consument.
Alle reacties Link kopieren
Yolo666 schreef:
17-01-2022 18:40
Als het dan in de woestijn gedumpt kan worden, waarom dan niet in een land waar ze de kleding goed kunnen gebruiken?
Om de markt en de prijzen niet te verpesten.
Alle reacties Link kopieren
FemiTrut schreef:
17-01-2022 19:30
Er zijn ook bedrijven die daar heel anders mee omgaan, zeker aantal Nederlandse bedrijven.
Met overproductie en met retouren. Gewoon een rondje googlen en kijken bij bepaalde duurzaamheid claims.
Zeker. Er komen steeds meer mooie initiatieven. Vaak wel wat duurder, maar als je een paar keer per jaar echt wat moois en duuzaams koopt wat je vervolgens ook met heel veel plezier en trots draagt, ben je al met al wellicht evenveel kwijt als wanneer je heel vaak per jaar vele goedkopere items aanschaft. En dan heb ik het nog niet over de vele retouren.

Het is wat dat betreft wel een beetje vergelijkbaar met de dagelijkse boodschappen. Wanneer je hierin een mandje bewuste en duurzamere keuzes maakt, ben je uiteindelijk evenveel of misschien nog wel minder geld kwijt dan wanneer je je kar helemaal vol gooit met allemaal ongezonde troep. En het is veel gezonder, voor mens en milieu.
2020suzuki wijzigde dit bericht op 17-01-2022 19:40
6.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik bestel trouwens altijd echt alleen met de intentie het te houden. Dus nooit dubbele maten of, ik-zie-wel-items. Ik heb er een hekel aan bij voorbaat te weten dat ik moet retouren.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf nu is die woestijn de ultieme vakantieplaats voor mensen die van kleding houden. ;) .

Gratis hele stapels mee naar huis nemen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
17-01-2022 19:43
Vanaf nu is die woestijn de ultieme vakantieplaats voor mensen die van kleding houden. ;) .

Gratis hele stapels mee naar huis nemen.
Kunnen ze het dan wel effe in de Oeral of de Sierra Nevada dumpen, ipv in Latijns-Amerika :-D ?

Da's wat dichterbij.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ga er maar vanuit dat het allemaal troep is. De opkopers wilden het niet hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven