Heb jij wel eens te maken gehad met seksueel wangedrag?

17-01-2022 20:48 1245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu de beerput opengetrokken is bij TVOH en er zich inmiddels meer dan 40 vrouwen hebben gemeld met deze ervaring vroeg ik me af of je ook weleens seksueel wangedrag hebben meegemaakt op werk, sport of elders?

Uiteraard trapt TO af.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik was een jaar of 9 en buiten aan het spelen met nichtje en zusje toen er een jongen (jaar of 17 schat ik) zichzelf al rukkend voorbij fietste.

Tijdens een schooluitje in de RAI, ik was 15 denk ik, we stonden ergens naar te kijken toen ik iets tegen m'n kont voelde duwen, ik keek achterom en daar stond een vieze, dikke smeerlap, die dus tegen m'n kont liep te rijen.

2 keer aangerand op vakantie.

Ik zat op m'n kantoor op het werk toen een collega even langs kwam voor een praatje, opeens haalt ie z'n lul uit z'n broek en begint ermee te zwaaien.

Ook op het werk, ik sta met een collega te praten en er komt een klant van hem binnen, ik zeg gedag en loop weg, hoor ik achter me 'lekker hè'.

Aangerand door een exvriend. Hij wilde geen nee horen. Bleef doorgaan totdat ik hem een klap voor z'n harses gaf.

Petsen op m'n kont van collega's. Als ik er wat van zei, moest ik me niet aanstellen. 'Grapje toch'.

En de zogenaamd lollige opmerkingen over #metoo van mannen. Zum kotsen!
...
Alle reacties Link kopieren
.
schaduwdier wijzigde dit bericht op 22-01-2022 22:55
99.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
O ja, voor het luisteren naar mijn longen wegens een verkoudheid, moest ik mijn gehele bovenlijf ontbloten, bh moest ook uit volgens de dokter.
Een paar weken later hetzelfde onderzoek bij een vrouwelijke arts, en zij trok alleen maar mijn shirt wat omhoog, niks je bh uittrekken.
Daar hield ik echt een nare nasmaak aan over.
Een uitstrijkje of dergelijke intieme onderzoeken wil ik echt niet meer door een mannelijke arts laten uitvoeren.
Alle reacties Link kopieren
Verschillende ervaringen. Ooit een bijlesdocent gehad als dertienjarige, die aan mijn borsten wou zitten. Ik was nog vrij jong, maar niet op mijn mondje gevallen en gaf aan dat ik wou dat hij ophield. Zijn reactie: “Ik doe gewoon waar ik zin in heb.” Heb de betreffende bijlesdocent daarna nooit meer gezien gelukkig. Ouders van een klasgenootje dat ook les kreeg van de betreffende bijlesdocent waren ook gewaarschuwd, maar zij hebben zover ik weet de lessen toch door laten gaan. Ze konden het allemaal niet geloven denk ik.

Als volwassene op het werk benaderd door een collega die 30 jaar ouder was en aangaf dat hij me een lekker ding vond. Was ook erg aanrakerig (zogenaamd subtiele aanrakingen) en maakte seksueel getinte opmerkingen, ook nadat ik hem had aangegeven hier niet van gediend te zijn. Uiteindelijk het bestuur erbij gehaald. Niet iedereen reageerde even goed. Sommigen hadden het liefst dat ik al deze dingen vooral voor me hield. Als ik anderen zou waarschuwen (hij had in het verleden ook al andere vrouwelijke collega’s lastig gevallen bleek later), zou ik die man een slechte naam bezorgen. Absurd.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedenk nu dat ik een keer in smal gangetje naar toiletten tijdens t stappen vol op mn bek werd gepakt. Zo verbaast dat hij al weg was voor ik hem een knietje kon geven.

Ow en op mn 19e door n wildvreemde ten huwelijk gevraagd worden op Rotterdam CS was ook raaaar.

Ik werk wel in een mannenwereld en ja er wordt gekeken. Maar als iemand te dichtbij komt is dat 1x afdoen met een geintje, 2e keer 1 op 1 aanspreken met waarschuwing dat 3e keer met leidinggevende er bij is. Maar tot nu toe nooit zo ver gekomen. Ben nu bijna 40, hoop dat t zo blijft.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Djessy schreef:
17-01-2022 21:52
Ja, ik was een jaar of 9 en buiten aan het spelen met nichtje en zusje toen er een jongen (jaar of 17 schat ik) zichzelf al rukkend voorbij fietste.

Tijdens een schooluitje in de RAI, ik was 15 denk ik, we stonden ergens naar te kijken toen ik iets tegen m'n kont voelde duwen, ik keek achterom en daar stond een vieze, dikke smeerlap, die dus tegen m'n kont liep te rijen.

2 keer aangerand op vakantie.

Ik zat op m'n kantoor op het werk toen een collega even langs kwam voor een praatje, opeens haalt ie z'n lul uit z'n broek en begint ermee te zwaaien.

Ook op het werk, ik sta met een collega te praten en er komt een klant van hem binnen, ik zeg gedag en loop weg, hoor ik achter me 'lekker hè'.

Aangerand door een exvriend. Hij wilde geen nee horen. Bleef doorgaan totdat ik hem een klap voor z'n harses gaf.

Petsen op m'n kont van collega's. Als ik er wat van zei, moest ik me niet aanstellen. 'Grapje toch'.

En de zogenaamd lollige opmerkingen over #metoo van mannen. Zum kotsen!
Holy fuck O_O
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Nee, die ervaring heb ik niet. Wel dat mannen waar ik mee werkte een hengeltje uitgooiden maar gewoon accepteerden/respecteerden dat ik geen interesse had. Seksueel getinte opmerkingen die niet opdringerig van aard zijn heb ik altijd goed kunnen hebben en die gingen dan over en weer als de sfeer er naar was. Een subtiele aanraking (uiteraard niet in kruis of op borsten) ook.
Alle reacties Link kopieren
Quinnepin schreef:
17-01-2022 21:27
Ik denk dat veel vrouwen júist zo denken waardoor dit gedrag in stand gehouden wordt. Als iedereen zwijgt of doet of het “normaal” is dan verandert er niets.
Ik ben nogal militant.. het houdt niet vanzelf op.
En waar het bij mij bij betasten blijft is het bij een ander verkrachting geworden. Bij mij zijn het woorden over 10 jaar zijn het bij een ander daden.
Het is niet normaal en dat moet het niet blijven en niet worden.
Iemands goede naam besmeuren doe je als het niet waar is, is het wel waar dan verkwanseld iemand zelf de goede naam. De waarheid is hard.

Ik ken trouwens wel iemand die nogal fysiek ingesteld is die er niks mee bedoeld.
Directeur knuffelbeer noemde ik hem gekscherend. Die legde dus oprecht zonder bijbedoeling een hand op je knie of schouder als steunbetuiging. Bij man en vrouw. En ik ken hem ook privé en ja dat doet hij altijd, overal. Bij iedereen. Ik vind het heel vaderlijk. Hij doet enorm zijn best om kil en afstandelijk te zijn (alleen woorden gebruiken), want hij heeft ontdekt dat sommigen het wel als ongepast, intimiderend, seksueel wangedrag ervaren.
petra123456 wijzigde dit bericht op 17-01-2022 22:14
0.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
vaak in mijn kont geknepen tijdens uitgaan.
op bassischool in mijn borsten geknepen, heb die gozer over het hele schoolplein achter gevolgd maar kreeg hem net niet te pakken.

rare opmerkingen
paar keer achtervolgd met vriendinnen

ook een keer tijdens het uitgaan, stond ik buiten met een vriendin en mijn toenmalige vriend. en er liep een jongen tegen me aan die een hand op mijn buik legde en een hand lag bijna op mijn borst, vriend zag het en riep dat hij moest oprotten
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
Ja zeker, ik herken veel:
- de rijinstructeur, die alle voorbijgangers seksueel keurde , bah
- de manager die mij bijna groomde
- de man die mij alleen naar huis zag lopen en me op een tactisch punt even later stond op te wachten,
- de mannelijke ict klasgenoten die ongepast over seks praten en de docent, tsja fenix is de enige vrouw dus die moet zich maar aanpassen
- het vriendje wat zich opdrong maar die ik gelukkig fysiek aankon
- vele opmerkingen toen ik als 21 jarige stagiaire in een omgeving met veel eind twintigers kwam te werken
- ongewenst en ongepast gedrag bij het uitgaan.


Ik vind het ongelofelijk eigenlijk dat we hier als samenleving geen antwoord op hebben en dat we onze dochters geen veilige omgeving weten te bieden....wat een armoede.....
Alle reacties Link kopieren
Yep.
Achteraf gezien, toen wilde ik mezelf niet als slachtoffer zien, een reden dat ik mijn studie via een werkgever heb afgerond en niet via regulier HBO.
2 zeer onveilige stagesettings en een heel naar contact met een docent
Pas recent nav een hele andere gebeurtenis zijn de puzzelstukjes bij mij gevallen en ben ik een periode heel angstig en verdrietig geweest over die gebeurtenissen.
dat je zo klein gemaakt wordt en zo wordt geobjectiveerd en vernederd, dat gevoel heb ik heel lang niet erkend.

Verder tja. Mijn zusje werd een keer in haar kont geknepen en ging daar een hele middag over door, was echt van slag.
Ik had wekelijks wel een discussie met iemand die aan me zat.
Ik had me weleens afgevraagd of ik dat nou zo ervaarde of dat het echt zo was, maar mensen die tussen mijn 15e en 35e met me omgingen beamen het ook.
Een vriend van me zei: je kwam binnen en er kwam beweging, en dan altijd de weirdo's. Ik ging vaak naar een bepaalde tent en ik ben meer dan eens door de achteruitgang naar buiten gegaan, stond er weer zo'n figuur te wachten met eisen en gedwing.
Ik weet nog dat ik een tijdje dat ook heel erg bij mezelf hield, bijna verexcuserend 'ja ik hou er gewoon niet zo van als mensen me aanraken'.
Op een gegeven moment ben ik gewoon uitgegaan van het 'ik heb er last van en hier geen zin in en niet om gevraagd ' mantra. Waarop je dan de reacties
- je bent arrogant/waarom zie je er dan zo uit/ik bedoel het als compliment/ik ben nu eenmaal fysiek/je bent echt voor mij een droomvrouw en ik kan niet van je afblijven/je hebt het verkeerd begrepen vieze hoer, ik ga nu mijn handen ontsmetten/je bent toch ook met hem geweest, wanneer kom ik aan de beurt (vaak in 1 gesprek, trouwens)
kreeg, maar dan was ik indien mogelijk al weg of liet heel duidelijk merken dat ik niet luisterde.
Ik merk dat ik die hele negativiteit echt niet mis, het klinkt leuk veel aandacht krijgen maar dit was echt heel vervelend.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er gelukkig nooit mee te maken gehad.

Als ik de dingen hier lees, komt er wel iets naar boven wat betreft opmerkingen die ooit gemaakt zijn, maar dat heb ik me nooit aangetrokken en was ook nooit in een sfeer dat ik me onveilig heb gevoeld. Denk aan een beetje een misplaatst grapje in een groep studenten oid, maar gelukkig nooit echt erger dan dat.

Het maakt me echt verdrietig om te lezen hoeveel ellende zo veel vrouwen wel hebben meegemaakt. En ik heb twee dochters, ik heb geen idee hoe ik ze kan beschermen in deze nare wereld…
Alle reacties Link kopieren
Als ik voor elke keer een tientje had gehad had ik minstens op een leuke vakantie kunnen gaan. En dat is waarschijnlijk nog heel conservatief gerekend.
Am Yisrael Chai!
petra123456 schreef:
17-01-2022 22:11
Ik ben nogal militant.. het houdt niet vanzelf op.
En waar het bij mij bij betasten blijft is het bij een ander verkrachting geworden. Bij mij zijn het woorden over 10 jaar zijn het bij een ander daden.
Het is niet normaal en dat moet het niet blijven en niet worden.
Iemands goede naam besmeuren doe je als het niet waar is, is het wel waar dan verkwanseld iemand zelf de goede naam. De waarheid is hard.

Ik ken trouwens wel iemand die nogal fysiek ingesteld is die er niks mee bedoeld.
Directeur knuffelbeer noemde ik hem gekscherend. Die legde dus oprecht zonder bijbedoeling een hand op je knie of schouder als steunbetuiging. Bij man en vrouw. En ik ken hem ook privé en ja dat doet hij altijd, overal. Bij iedereen. Ik vind het heel vaderlijk. Hij doet enorm zijn best om kil en afstandelijk te zijn (alleen woorden gebruiken), want hij heeft ontdekt dat sommigen het wel als ongepast, intimiderend, seksueel wangedrag ervaren.
Ik vind het echt erg dat dit soort amicaal gedrag nu zo zwaar afgefakkeld wordt door de maatschappij en media.
Alle reacties Link kopieren
Pff, zo ellendig toch dat bijna alle vrouwen dit soort shit meemaken...

Zelf op mijn 14e in een kroeg door een vent van 40 gezoend en z'n vingers naar binnen geduwd. Ik deed niks en pas jaren later daalde dit eigenlijk in.

Op mijn net 16e ontmaagd door mijn docent op de middelbare school. Ik heb dat nooit als verkrachting of ongewenst gezien, maar jaren later in therapie kwam het effect pas in alle heftigheid naar boven.

Rond m'n 18e een vieze onderbuur die me bij het naar binnen gaan aan m'n arm vasthield en mee door de deur kwam om me te zoenen. Man van zeker 60.

En uiteraard talloze dingen bij uitgaan en op straat. En tijdens dates, dingen waar je achteraf eigenlijk niet oké mee was maar toen te bleu was om te zeggen. Ik merk dat die woede en verdriet met terugwerkende kracht op komt zetten.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Tussen mijn 14e en 18e regelmatig seksuele opmerkingen van oudere mannen/bouwvakkers op straat (30-50 jaar). En als je er niet op reageerde kreeg je te horen dat je arrogant was/een hoer was etc.

In de metro als tiener betastte een man van 50 mijn been. Ik stond direct op en liep zo ver mogelijk naar een plek waar meerdere mensen zaten.

Als tiener vroeg mijn rij instructeur van 30+ of ik seks met hem wilde. Hij had ook gewoon een stijve op dat moment.. En was getrouwd. Ik ben naar een andere rijschool gegaan. Dit is lang geleden, maar achteraf jammer dat ik hier geen melding van heb gemaakt.

Als tiener op stage seksueel getinte grapjes van de baas naar mij (40+).

Als tiener tijdens het uitgaan in mijn billen geknepen.

Als tiener op de havo een 10 jaar oudere docent die me vertelde dat hij verliefd op mij was, brieven/mailtjes stuurde, mij vroeg als enige in de klas na te blijven.

Tussen mijn 14e en 20e veel rare dingen meegemaakt met (oudere) mannen. Tussen mijn 20e tot nu als 30'er eigenlijk nooit meer gelukkig. Moeten ze ook niet meer proberen. Maar het is bizar en walgelijk dat dit soort seksueel grensoverschrijdende gedrag door mannen zoveel voorkomt richting (jonge) vrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel eens door een groep mannelijke collega's gevraagd of ik mijn werk wilde doen met een trilei in, terwijl zij de afstandsbediening daarvan zouden hebben.

Let op, dezelfde mannen maakten er een enorm probleem van toen ik eens een jurk naar het werk aan had. Want ze zagen me als "one of the guys", en kwamen er opeens achter dat ik dat dus niet was.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-01-2022 22:26
Ik vind het echt erg dat dit soort amicaal gedrag nu zo zwaar afgefakkeld wordt door de maatschappij en media.
Een deel probeert zich hierachter te verschuilen. En daar lijden de oprecht onschuldigen onder.

Overigens is hij er in een gesprek met degene die zich aan de #metoo kant voelde staan altijd uitgekomen met diegene. Meestal zijn dat vrouwen die het nodige hebben meegemaakt. Je mag dan meenemen wie je maar wilt.

Hij heeft de Luxaflex in zijn kantoor weggehaald, de deur hoeft niet dicht, hij is het verst bij de deur weg, een privegesprek is altijd in het zicht van minstens 2 anderen. Hij is nooit alleen aanwezig met maar 1 vrouw. Hij gaat een kwartier voor de meute uit weg.
Ik hoop dat hij ooit weer ontspannen zichzelf kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nee, nog nooit.
Alle reacties Link kopieren
Gizmoreturns schreef:
17-01-2022 21:04
Ik heb echt geen ervaring hiermee gehad, dus je conclusie is te kort door de bocht.
Ik ook echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Stoutekiwi schreef:
17-01-2022 22:29
Maar het is bizar en walgelijk dat dit soort seksueel grensoverschrijdende gedrag door mannen zoveel voorkomt richting (jonge) vrouwen.
De meesten leren van zich afbijten. (Helaas volgens de meesten) Dan krijg je het kijken mag zolang ze het niet doorhebben.
petra123456 wijzigde dit bericht op 17-01-2022 22:49
60.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Minik schreef:
17-01-2022 22:22
En ik heb twee dochters, ik heb geen idee hoe ik ze kan beschermen in deze nare wereld…
Ik heb er 1 en mn maag draait echt om bij t idee dat ik haar mentaal en verbaal moet leren wapenen tegen zulke idioten.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ja natuurlijk heb ik daar ervaring mee… ik ben namelijk een vrouw.
Een paar dingen:
Een potloodventer die zich uitgebreid aftrok toen ik op mijn 5e in de speeltuin speelde. Daarna nog zeker 3 potloodventers meegemaakt (een vieze buurman in de tuin, een man in de trein s’ochtends vroeg etc)
Een vriendje dat tijdens de seks ineens een kussen op mijn gezicht drukte, doodeng.
En een aanranding nadat ik mijn werk had afgerond op een grote school die al was uitgegaan (en dus niet/nauwelijks meer iemand aanwezig). Terwijl ik nog het lokaal aan het opruimen was kwam er iemand binnen die meteen de deur op slot draaide en me aanrandde. Ik ben gelukkig uit de situatie geraakt door hard te schreeuwen en om me heen te gaan trappen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een ander nooit aanraken in een bepaalde toestand. Dan zorg je voor diegene en denk je niet aan jezelf.
Alle reacties Link kopieren
* Als 15/16 jarige vakkenvuller door een van de beveiligers op die locatie. Heb er nooit iets over durven zeggen.
* In de kroeg iemand die aan me bleef zitten na afwijzing en waarschuwingen, toen hij me op tilde heb ik hem in zijn gezicht geslagen en kwam de beveiliging er bij. Hij mocht blijven als hij me met rust zou laten. Iemand is met me mee naar huis gefietst omdat hij dat vervolgens niet deed en zij met mee mee te komen.
* Toen ik 17 was vond iemand terwijl ik rustig langs fietste het nodig een hand tussen mijn benen te doen, ik ben door gefietst. Te verbouwereerd om iets te doen. Midden overdag, gewoon in de stad, door iemand die ik nog nooit had gezien en geen woord gewisseld opeens uit het niks voelde dat niet fijn.
* van mijn 11e tot mijn 17e misbruikt door een familielid. Daarna was ik onbereikbaar omdat ik uit huis was en hem nooit meer zag, nooit er iets over uit gesproken in de familie.

Achteraf vind ik het ook niet helemaal kloppen al voelde het toen anders
* als 15 jarige met een sport instructeur van 25 die ik zelf ook leuk vond, maar achteraf vind ik dat hij beter had moeten weten.

En nog wel meer kleine dingen gewoon bij het uitgaan, dat er opeens iemand aan je billen zat oid. Maar die maakte dan niet zo'n indruk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven