Heb jij wel eens te maken gehad met seksueel wangedrag?

17-01-2022 20:48 1245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu de beerput opengetrokken is bij TVOH en er zich inmiddels meer dan 40 vrouwen hebben gemeld met deze ervaring vroeg ik me af of je ook weleens seksueel wangedrag hebben meegemaakt op werk, sport of elders?

Uiteraard trapt TO af.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren
Lorem_Ipsum schreef:
17-01-2022 22:46
Ik ook echt niet.
Oh ik lees nu toch wel dingen die ik ook heb meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel gewoon in een bushokje gezeten met wildvreemde meiden die op de bus moeten wachten, alleen. Gewoon erheen lopen en ernaast gaan zitten en vragen ik ken je niet, zal ik met je wachten?
Als ik een vrouw/meisje schichtig over straat zie schieten, is er iets, zal ik met je meelopen, meefietsen?

Als vriendengroep: breng ze thuis. Als vriendinnen, degene die alleen overblijft laten logeren. Als ouder, ga ze halen, om half 3.
Als ouder van een zoon, voedt ze op.
Als man leer fatsoen en hou je gemak.
Alle reacties Link kopieren
Bizar dat jullie dit allemaal hebben meegemaakt! Heftige verhalen! Ik heb het gelukkig zelf nooit meegemaakt.. ik hoop het zo te kunnen houden. Zit nu ook op kickboxen voor het geval dat….
Alle reacties Link kopieren
Vooral in de horeca qua ‘grijpgedrag’. Dan lijkt mijn lichaam ineens gemeengoed. En zoals iemand al eerder zei: als je dan die man een knietje geeft of een bierdouche ben jij ineens een zuur wijf die niet tegen een grapje kan. De vrijmibo laat ik al een tijdje aan me voorbij gaan.
Verder op (na) werk vaak opgewacht, achterna gezeten, weken met beveiliging naar auto gelopen na zo’n dreigende gek. Iets te makkelijk worden aangenomen voor een bepaalde functie en tijdens arbeidsvoorwaardengesprek kwamen de ‘voorwaarden’ en suggestieve opmerkingen naar boven. Ben hier natuurlijk niet gestart.
Verkracht door iemand die niet met afwijzing kon omgaan en me al maanden stalkte.
De opmerkingen: ‘maar waarom wil je niet? Je zit me al heel de avond op te geilen/flirten/je hebt die kleding niet voor niets aan/’ als je gewoon vriendelijk bent tegen mensen op een feestje.

Maar ook: roddels op de werkvloer dat ik mijn plekje in het MT wel zou hebben gekregen door competenties die niet in de functiebeschrijving staan. En nooit in mijn gezicht, het ging het hele bedrijf door voordat ik het te horen kreeg. Ten eerste was het natuurlijk niet waar en ten tweede was ik in de ogen van de roddelaars de foute persoon, de leidinggevende waar ik dat dan zogenaamd mee gedaan zou hebben bleef buiten schot.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat het andersom ook heel veel gebeurt. Het is iets wat van beide 'partijen' kan komen. Zal natuurlijk wel misschien van een kant meer dan de ander komen maar ook wel iets om rekening mee te houden. Zelf geen persoonlijke ervaringen van seksueel wangedrag maar weet wel dat mijn broer wel eens geklaagd heeft over vrouwen die ongevraagd aan zijn billen gezeten hadden. Desalniettemin natuurlijk erg dat dit soort dingen gebeuren, maar ik vind dit altijd een heel grijs gebied en weet zeker dat ik misschien zelf ook wel eens een te schuine grap heb gemaakt naar iemand.
Metallover schreef:
17-01-2022 22:48
Ja natuurlijk heb ik daar ervaring mee… ik ben namelijk een vrouw.
Een paar dingen:
Een potloodventer die zich uitgebreid aftrok toen ik op mijn 5e in de speeltuin speelde. Daarna nog zeker 3 potloodventers meegemaakt (een vieze buurman in de tuin, een man in de trein s’ochtends vroeg etc)
Een vriendje dat tijdens de seks ineens een kussen op mijn gezicht drukte, doodeng.
En een aanranding nadat ik mijn werk had afgerond op een grote school die al was uitgegaan (en dus niet/nauwelijks meer iemand aanwezig). Terwijl ik nog het lokaal aan het opruimen was kwam er iemand binnen die meteen de deur op slot draaide en me aanrandde. Ik ben gelukkig uit de situatie geraakt door hard te schreeuwen en om me heen te gaan trappen.


Het is niet zo vanzelfsprekend als sommigen en ook jij hier doen voorkomen. Ik ben ook een vrouw en dit soort dingen heb ik nooit meegemaakt.

Ik word een beetje geïrriteerd van dat ‘tuurlijk want ik ben een vrouw’ toontje.
Alle reacties Link kopieren
carrie-bradshaw schreef:
17-01-2022 21:50
Nee nog nooit gelukkig. Maar ik heb altijd stevig in mijn schoenen gestaan en zou daar zeker iets mee gedaan hebben (denk ik, zeker weet je dat natuurlijk pas als je het overkomt).

Denk dat die betreffende kerels ook sneller een ‘kwetsbaarder’ slachtoffer uitzoeken ofzo? Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat het dan de schuld is van het slachtoffer. Maar niet alle vrouwen komen hetzelfde over en misschien hebben dat soort creeps daar ook een beetje een radar voor. Ik heb het bijvoorbeeld wel meegemaakt dat een vriendin op stap betast werd ofzo en dan maakte ik daar meteen een enorme heisa van en vloog die vent aan/haalde de portier etc.

En mijn getrouwde stagebegeleider heeft na mijn stage mijn beste vriendin eens op schoot getrokken. Ik liep daar eerst stage en zij in de periode daarna. Die accepteerde verder wel gewoon haar nee dus heel schokkend is dat niet gelukkig. Naar mij heeft hij dan nooit toespelingen gemaakt. En wij zijn qua uiterlijk echt dezelfde types.

Ik vind het echt weer schokkend om te lezen dat er blijkbaar een hele tv-productie/cast hier weet van heeft. Bah.
Je kunt nog zo sterk in je schoenen staan, maar als 10-jarige begin je weinig tegen een graaiende gymleraar. Nou ja, het heeft hem dan wel zijn baan gekost. Of als je zoals mijn destijds 13-jarige dochter wordt nageroepen door een volwassen vent met schunnige opmerkingen. Kind was nog wel zo ‘sterk’ om te zeggen dat ze 13 was, in de hoop dat hij zich diep zou schamen.
En over echt sterke vrouwen. Mijn vroegere vriendin met zwarte band in zo ongeveer alles wat je kunt verzinnen werd ook wel eens lastig gevallen. De echt hardnekkige types kregen daar vanzelf spijt van. Kan natuurlijk dat ze alsnog zwakheid uitstraalde, ik heb daar niet zo’n kijk op.
Serieus, geloof ik dat het eerder geluk is dan wijsheid als je nog nooit zo’n ervaring hebt gehad. Nooit een mafkees in de trein die zijn hand op je knie legt of vunzige praat zonder aanleiding.
Alle reacties Link kopieren
Aangerand in mijn pubertijd door een vreemde.
Gestalkt.
Sexueel geintimideerd door een collega die ik had afgewezen.
Ingepalmd door een oude manager die flink ouder was en in een zware machtspositie op mijn werk en door hem ook aangerand en in een positie gezet dat ik dingen heb gedaan waar ik achteraf spijt van heb, maar ik toen geen nee durfde te zeggen omdat hij manipulatief was en dreigde mij van een project te halen.
Meerdere pogingen van mannen in een duidelijke professionele setting, die dan toch de grens overgaan door opmerkingen te maken waarin ze je duidelijk maken dat ze op je uiterlijk vallen en ze blijven aandringen dat je wat met ze afspreekt.
Op 2 handen te tellen.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
17-01-2022 23:08
Het is niet zo vanzelfsprekend als sommigen en ook jij hier doen voorkomen. Ik ben ook een vrouw en dit soort dingen heb ik nooit meegemaakt.

Ik word een beetje geïrriteerd van dat ‘tuurlijk want ik ben een vrouw’ toontje.

Dan mag je je gelukkig prijzen.
Ik denk dat het hooguit een paar procent van alle vrouwen is die nooit seksueel overschrijdend gedrag heeft meegemaakt.
Iedere vrouw die ik ken heeft haar verhalen.
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
17-01-2022 20:56
En door een grote groep jeugd in het de Mirandabad in Amsterdam. Ik was daar met een vriendin. We konden ook niet weg, want ze blokkeerden de uitgang richting de kleedhokjes. En bij de kleedhokjes was bovendien nog minder toezicht dan bij het bad, dus voor ons gevoel zaten we daar 'vast'. Erg angstig, want we waren bang dat ze nog veel verder wilden gaan.
Nooit meer naar die kutplek geweest.
Zal dat bekend geweest zijn dat er daar weinig toezicht was? Want ik heb daar ook iets meegemaakt, de enige keer dat ik daar was. Ik was denk ik 6 en was met mijn oma. Een jongen van 16 wilde de hele tijd met mij zwemmen. Hij vroeg of ik mee ging toen hij naar de wc ging. Ik had geen idee en ging mee. Daar vroeg hij of hij me aan mocht raken bij mijn buik en billen. Ik zei dat buik mocht maar billen niet. Dat heeft hij ook niet gedaan en toen gingen we weer zwemmen.

Oma was ons kwijt en was overstuur en vroeg wat er gebeurd was. Ik vertelde het en hij ging snel weg samen met zijn ouders/begeleiders die erbij waren. We hebben aangifte gedaan. Ik begreep toen niet waarom want hij had het toch netjes gevraagd en ook niet gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Niqqi schreef:
17-01-2022 23:08
Ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat het andersom ook heel veel gebeurt. Het is iets wat van beide 'partijen' kan komen. Zal natuurlijk wel misschien van een kant meer dan de ander komen maar ook wel iets om rekening mee te houden. Zelf geen persoonlijke ervaringen van seksueel wangedrag maar weet wel dat mijn broer wel eens geklaagd heeft over vrouwen die ongevraagd aan zijn billen gezeten hadden. Desalniettemin natuurlijk erg dat dit soort dingen gebeuren, maar ik vind dit altijd een heel grijs gebied en weet zeker dat ik misschien zelf ook wel eens een te schuine grap heb gemaakt naar iemand.
Andersom?
De vraag is toch of je last hebt gehad van seksueel overschrijdend gedrag in zijn algemeenheid? Welk geslacht de dader en het slachtoffer hebben maken daarbij niet uit, is allemaal net zo erg.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Niqqi schreef:
17-01-2022 23:08
Ik denk dat we ook niet moeten vergeten dat het andersom ook heel veel gebeurt. Het is iets wat van beide 'partijen' kan komen. Zal natuurlijk wel misschien van een kant meer dan de ander komen maar ook wel iets om rekening mee te houden. Zelf geen persoonlijke ervaringen van seksueel wangedrag maar weet wel dat mijn broer wel eens geklaagd heeft over vrouwen die ongevraagd aan zijn billen gezeten hadden. Desalniettemin natuurlijk erg dat dit soort dingen gebeuren, maar ik vind dit altijd een heel grijs gebied en weet zeker dat ik misschien zelf ook wel eens een te schuine grap heb gemaakt naar iemand.
Laat je broer hier dan zijn ervaring delen.
De vraag is wie seksueel wangedrag heeft meegemaakt. Hoezo kom je met de opmerking 'maar andersom gebeurt het ook'. Waarom moet men daar precies rekening mee houden?
Is het niet beter voor jou om gewoon mee te lezen en vragen te stellen, in plaats van even de les te komen lezen hoe slachtoffers van verkrachting en seksuele intimidatie 'rekening moeten houden' dat vrouwen zich ook schuldig maken?
Wat een ongepaste opmerking.
Alle reacties Link kopieren
Abby83 schreef:
17-01-2022 23:25
Laat je broer hier dan zijn ervaring delen.
De vraag is wie seksueel wangedrag heeft meegemaakt. Hoezo kom je met de opmerking 'maar andersom gebeurt het ook'. Waarom moet men daar precies rekening mee houden?
Is het niet beter voor jou om gewoon mee te lezen en vragen te stellen, in plaats van even de les te komen lezen hoe slachtoffers van verkrachting en seksuele intimidatie 'rekening moeten houden' dat vrouwen zich ook schuldig maken?
Wat een ongepaste opmerking.
Het was een reactie op dat een aantal hier vermelden 'ja natuurlijk want ik ben een vrouw'.
Ik vind dat seksueel wangedrag, in wat voor vorm dan ook, niet gepast en ik denk dat dat los staat van geslacht.
Alle reacties Link kopieren
Wat erg om te lezen dat velen ook zulke verschrikkelijke ervaringen hebben. Mijn hart huilt echt als ik het lees. Dan durf ik wel te zeggen wat ik heb mee gemaakt…

Op 9 jarige leeftijd de eerste verkrachting en meerdere aanrandingen de jaren daarna door die persoon.
Verkrachting door een ex toen ik 17 was.
Aanrandingen en betastingen door een aantal oud collega’s.

Verkrachting en aanrandingen door een familielid vanaf 16-19 jaar. Het begon met aanrandingen en betastingen en toen het tot verkrachting kwam heb ik diegene met een object bedreigd te vermoorden als die nog 1 keer in mijn buurt kwam.

Hele gewelddadige aanranding door een toenmalige leidinggevende.

Betastingen bij het uitgaan zijn mij ook niet onbekend. 1 keer ben ik spontaan een man gaan wurgen toen hij zo maar keihard in mijn borst kneep. Beveiliging kwam erbij en ik kreeg een waarschuwing…

Heb ook een hele ongewenste betasting van een vrouw gehad. Ik vond dat net zo naar. Maar was eerst toch enorm verbaasd dat een vrouw dat dus ook kon doen.

Ik klap snel dicht als zoiets gebeurd. Heel soms heb ik dus uit een soort paniek geweld gebruikt, maar door vele nare ervaringen, klap ik echt vaker dicht en verstijf ik.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik een jaar of 12 was werd ik regelmatig betast door een man. Een vader van de kinderen waar ik met mijn vriendin speelden. Hij pakte mij bij de borsten en kneep in mijn kruis.

Betast door de bedrijfsarts onder de noemer onderzoek. Hij voelde uitgebreid aan mijn borsten, die bloot waren.

Op een bruiloft werd ik dansende betast aan mijn borsten.

En al die rukkende mannen bij tankstations en in bosjes bij het zwemmen.
Alle reacties Link kopieren
Tellen ook “kleinere” dingen mee als iemand die te dicht tegen je aan zit in de trein of bus of je achtervolgt? Dan denk ik dat er weinig vrouwen zonder verhaal over zullen blijven…
Alle reacties Link kopieren
Darthmee :hug: :rose:
Alle reacties Link kopieren
deadpoetssociety schreef:
17-01-2022 23:34
Tellen ook “kleinere” dingen mee als iemand die te dicht tegen je aan zit in de trein of bus of je achtervolgt? Dan denk ik dat er weinig vrouwen zonder verhaal over zullen blijven…
Tuurlijk telt dat ook. Ik heb geen erge dingen meegemaakt, maar wel situaties die niet prettig waren. Precies zo dat je er niks van kan zeggen; ‘per ongeluk’ je borsten aanraken, een opmerking maken, een reden zoeken om dichtbij te komen en eens uitgebreid te gaan kijken. Vervelend omdat je weet dat het niet klopt maar er niks van kan zeggen want er is niet echt iets gebeurd dus de ander kan makkelijk ontkennen.
Alle reacties Link kopieren
Niqqi schreef:
17-01-2022 23:27
Het was een reactie op dat een aantal hier vermelden 'ja natuurlijk want ik ben een vrouw'.
Ik vind dat seksueel wangedrag, in wat voor vorm dan ook, niet gepast en ik denk dat dat los staat van geslacht.
Dat denk jij. Het inderwerp gaat om het delen van ervaringen en niet het weerleggen van de beleving van de slachtoffers die hierover posten.
Het is immers volledig de waarheid dat omdat deze dame een vrouw is, ze is lastiggevallen. Was ze een man geweest was die kans veel kleiner.
Seksueel geweld tegen vrouwen komt zeer veel voor en het is onderzocht dat vrouwen vele malen vaker slachtoffer zijn van grensoverschrijdend gedrag. Hiermee wordt niet gesteld dat er geen mannelijke slachtoffers zijn, maar slechts dat je als vrouw een groot risico loopt om dit soort ervaringen te hebben of de kans groot is dergelijke ervaringen te hebben gehad.
Wees blij dat jij er geen ervaring mee hebt.
https://geweldtegenvrouwenmelden.nl/data-en-cijfers/
Alle reacties Link kopieren
Op werk en vroeger op school eigenlijk nooit wat meegemaakt. Ja weleens ergens een potloodventer onderweg, maar dat vind ik vooral triest. Ik voel me er in ieder geval niet door geïntimideerd.

In de kroeg wel ongepaste dingen meegemaakt (grijpen of bepaalde opmerkingen), dat heb ik nog weleens naar uitgehaald. Vraag me ook echt af wat je dan probeert te bereiken?
Alle reacties Link kopieren
deadpoetssociety schreef:
17-01-2022 23:34
Tellen ook “kleinere” dingen mee als iemand die te dicht tegen je aan zit in de trein of bus of je achtervolgt? Dan denk ik dat er weinig vrouwen zonder verhaal over zullen blijven…

Ja, ik denk dat alle dingen meetellen die vrouwen over het algemeen (een uitzondering daargelaten) niet zouden doen bij een man. Ik heb in ieder geval nog nooit zomaar ranzige dingen naar een willekeurige man geroepen, een willekeurige man bij zijn kruis gepakt, in het openbaar mijn kut laten zien, of een man achtervolgd.
Ik zou dit geen ‘kleine dingen’ noemen. Het laat zien dat mannen die dit doen, zich dit denken te kunnen permitteren, simpelweg omdat ze man zijn, en zich daardoor superieur voelen. Een vrouw is in hun ogen een speeltje, een lustobject.
Iemand die je achtervolgt (zelf ook meegemaakt) is gewoon heel erg intimiderend, en roofdiergedrag. Ik zou dat echt niet klein noemen, ook al heb je er geen last (meer) van.
metallover wijzigde dit bericht op 18-01-2022 00:32
3.10% gewijzigd
petra123456 schreef:
17-01-2022 22:43
Een deel probeert zich hierachter te verschuilen. En daar lijden de oprecht onschuldigen onder.

Overigens is hij er in een gesprek met degene die zich aan de #metoo kant voelde staan altijd uitgekomen met diegene. Meestal zijn dat vrouwen die het nodige hebben meegemaakt. Je mag dan meenemen wie je maar wilt.

Hij heeft de Luxaflex in zijn kantoor weggehaald, de deur hoeft niet dicht, hij is het verst bij de deur weg, een privegesprek is altijd in het zicht van minstens 2 anderen. Hij is nooit alleen aanwezig met maar 1 vrouw. Hij gaat een kwartier voor de meute uit weg.
Ik hoop dat hij ooit weer ontspannen zichzelf kan zijn.
Wat oprecht triest voor die man. Het zou mijn type baas mogen zijn, maar ik hoop dat hij vooral veel mannelijke collega's aanneemt ipv vrouwen om dit soort overgevoelig gezeik te kunnen voorkomen en hij zichzelf meer kan blijven.
Alle reacties Link kopieren
Lang geleden toen ik weekendwerk in een verzorgingshuis deed, kwam een mannelijke collega op me af, haalde zijn penis uit zijn broek, legde mijn hand eroverheen en zei: maak hem stijf.
Ik heb het nooit aan mijn ouders verteld.
MarvelousMrsMaisel schreef:
17-01-2022 23:08
Het is niet zo vanzelfsprekend als sommigen en ook jij hier doen voorkomen. Ik ben ook een vrouw en dit soort dingen heb ik nooit meegemaakt.

Ik word een beetje geïrriteerd van dat ‘tuurlijk want ik ben een vrouw’ toontje.

Hier kan ik me wel goed in vinden eigenlijk. Ik ga me soms bijna ''raar'' voelen dat ik zelf niet zulke ervaringen heb. Ik moet er blij om zijn, maar het is soms wel vreemd dat iedereen het meegemaakt lijkt te hebben en ik niet.

Maar ik heb nooit zoiets meegemaakt, in ieder geval niet niet fysiek. Misschien wat opmerkingen her en der, maar dat vind ik verwaarloosbaar.

Ik denk dat het komt doordat ik bijna nooit uitgeweest ben in mijn leven. Denk dat veel dingen zich afspelen ook in het uitgaansleven. En voor de rest ook al heel mijn leven een huismus ben en op veel minder plekken buitenshuis kom dan gemiddeld. Maar verder ook gewoon geluk gehad natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vergat nog wat...

In de trein een oude kerel die tegenover me ging zitten en allerlei ranzige praat uitkraamde. Ik ben opgestaan en naar een drukkere coupé gegaan.

Na een avondje stappen met vriendin besloot zij om een collega van haar naar huis te brengen. Ik zat voorin en haar collega begon eerst over m'n been te strelen en steeds iets verder omhoog naar m'n borst. Uiteraard aan de kant van het portier zodat vriendin het niet zou zien. Ik heb hem voor alles wat lelijk was uitgemaakt. Het erge was, mijn vriendin geloofde me niet, want 'hij zou zoiets nóóit doen!'
Vriendschap is over.

Iemand die mij eens thuis bracht en voor de deur mijn hand pakte en 'm op z'n kruis legde. 'Voel eens wat je met me doet'.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven