Heb jij wel eens te maken gehad met seksueel wangedrag?

17-01-2022 20:48 1245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu de beerput opengetrokken is bij TVOH en er zich inmiddels meer dan 40 vrouwen hebben gemeld met deze ervaring vroeg ik me af of je ook weleens seksueel wangedrag hebben meegemaakt op werk, sport of elders?

Uiteraard trapt TO af.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren
Rispenser schreef:
17-02-2022 23:13
Daar zijn we het helemaal eens! Ook voor mij maakt dat veel kapot. Het leidt tot minder vertrouwen tussen man en vrouw. 's Nachts op straat wordt ik gezien als potentiele verkrachter, puur en alleen omdat ik een man ben.

Een kleine groep kan het voor een grote groep verpesten. Denk aan als bijvoorbeeld 1% van de populatie inbreker is. Dan heeft iedereen een slot op de deur nodig.

Maar dit soort mannen zijn moeilijk aan te pakken en te vervolgen, daarom denk ik dat we er nooit vanaf komen. Wel is er winst te halen dat het veiliger kan.
:rofl:

How can i make this about me?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
@Chienandalou: de reden om dat te melden was dat er een gemeenschappelijk belang is bij man en vrouw.

Ook voor veel mannen wordt de wereld mooier als er meer veiligheid is voor vrouwen.
Wat fout is hindert het hart, maar de waarheid brengt vreugdevolle kalmte -- Rumi
Alle reacties Link kopieren
dana299 schreef:
18-01-2022 18:58
Ik snap je wel ik weiger al vanaf mijn elfde om te zwemmen omdat ik betast werd in bikini en ik voelde mij te kwetsbaar. Een trui kan je naar beneden trekken maar mijn borsten floepten er aan de bovenkant uit met die kleine stukjes stof. Daarbij vonden de jongens dat ik ze uitlokte in zwenkleding. Maar het was wel jammer. De burkini bestond nog niet en sommige jongens en mannen zien zwemkleding als een uitnodiging. Het is wel jammer omdat ik zwemmen erg leuk vond.
Oh ja, schiet me nu ook weer te binnen.
Met z'n allen zwemmen "naar de boei".
Jaar of 18 allemaal.

Bij de boei aangekomen tilden drie jongens mij omhoog en hielden me vast tegen de boei en een andere trok mijn broekje omlaag.

Wat was dat lachen zeg!

Ik dacht dat die jongens mijn vrienden waren.
Alle reacties Link kopieren
SonySamsung schreef:
18-01-2022 19:22
Eerlijk, ik weet niet zeker of "leer jongens niet te verkrachten" (of soortgelijke) werkt. Een verkrachter of aanrander weet ook wel dat hij iets slechts doet, zelfde met veel soorten criminelen, ik denk dat het niet veel veranderd. jongens die niet verkrachten zouden ook niet verkrachten als ze niet ingehamerd krijgen dat het slecht is, dat weten ze zelf ook, het is natuurlijk verkrachting, wat per definitie betekent dat de andere persoon het niet wilt. Een verkrachter daarintegen denkt echt niet dat hij iets goeds aan het doen is...

just my 2 cents

Edit: het is een beetje alsof je naar een ghetto in rio de janeiro gaat met een gouden ketting en zegt, "leer hun dat stelen slecht is, in plaats van mij te vertellen niet mijn ketting om te hebben"

idk, ik begrijp het idee maar ik betwijfel dat het so simpel werkt in de praktijk
Ik denk niet dat dit klopt. Het wemelt van de mannen die denken dat ze je een plezier doen door je na te roepen of een dickpick te sturen. Ze denken vaak oprecht dat ze je een compliment maken en dat je maar blij moet zijn met hun aandacht en zo niet ben je een arrogante kut.

En ik wil ze ook de kost niet geven die vrouwen verkrachten en daarna stomverbaasd zijn dat het een verkrachting was.
Want hij is zo geweldig immers, dat de aandacht en de seks wel gewenst moest zijn.

Ali B en Marc Overmars zijn hier wel goede voorbeelden van.
En Marco Borsato ook.
Alle reacties Link kopieren
Spininhoek schreef:
18-01-2022 21:52
Op mijn 9e, mijn opa vond het nodig om te voelen of ik al borsten kreeg.
Ik kon me niet meer bewegen en dacht dat ik niet moeilijk moest doen, want ik beeld het me vast in.

Mijn ouders gaven ons 'les' over hoe we met opa om moesten gaan als ie weer op bezoek kwam.
'Draai altijd goed je hoofd bij het gedag zoenen zodat ie niet op je mond kan zoenen en houd je arm voor je borsten'
'Loop nooit vlak langs hem anders zit ie aan je billen'.

Ik vraag me af hoe de jeugd van mijn tantes was..

12e, vriendin liep het huis van een vreemde binnen en ik wilde haar niet alleen laten gaan, die man stond bekend als kinderlokker. Ik had niet het besef dat ik beter naar mn of haar ouders kon rennen om iemand te waarschuwen, dus ik liep haar achterna
Die man draaide de deur op slot en liet zijn huisdieren zien. Ik zei op een heel dwingende toon dat hij de deur open moest doen en dat we thuis verwacht werden. Hij liet ons zo gaan. Dus ik weet niet of dit nu echt een gevaarlijke situatie was of dat ik me aanstelde.

12e, achterna gezeten bij een meer. Was aan het zwemmen met een vriendin, mijn ouders stonden verderop met de tent. Een groep mannen wilden wel vanalles met ons doen.
Ik voel nog de angst. We renden als gekken totdat we een gezin tegenkwamen die met de hond daar liep. Zij hebben ons naar de tent gebracht.

15e, zat achter de kassa en een klant lees, vieze ouwe vent van in de 70, die vond dat ik wel ontslag kon nemen en bij hem kon werken om hem te verzorgen en wat andere dingen uit te voeren.

16e, zelfde man die zijn deur op slot draaide, toen we in zijn huis stonden, probeerde me meerdere malen in zijn auto te krijgen. 'Ik breng je wel even...' nee man flikker op, ik ken je alleen van gezicht... en maar blijven aandringen. Ben nooit ingestapt.

17e, aan het winkelen met een vriendin. Het was geen mooi weer, dus niks bloots zichtbaar, kwam er een man op ons af, wat we kostten? En bleef maar Aanhouden..

26e, met het uitgaan, begon iemand met zijn stijve lul tegen me aan te rijden. Het was zo druk en vol in die tent dat ik ook niet direct weg kon.

Gelukkig ook zat positieve ervaringen gehad.
Die opa.. :hug:
Alle reacties Link kopieren
dana299 schreef:
17-02-2022 21:01
Ik snap het, ik hoop dat je gelijk hebt. Ik merk jammer genoeg bij mijn eigen man dat hij er moeite mee heeft om te geloven dat grensoverschrijdend gedrag zo vaak voorkomt.

Waarom laat je hem dit topic niet lezen?
Lijkt me een eye-opener voor heel veel mannen trouwens.
Rispenser schreef:
17-02-2022 21:54
Weten dat het gebeurt is 1. Het tot je laten doordringen is moeilijker. Pijnlijk en het kan veel gevoelens van ongemak teweegbrengen. Er is net een onderzoeksrapport over onze wandaden in Nederland Indië uitgekomen. Dat heeft dus meer dan 70 jaar geduurd!

Pijnlijke dingen stoppen we vaak weg.
Vind dit toch wel wat anders. Het gaat hier niet over mensen die aan de andere kant van de wereld wonen (wat natuurlijk wel erg makkelijk weg te stoppen is), maar om jullie dochters, partners, zussen en moeders. Dat stop je toch niet zomaar weg?
Alle reacties Link kopieren
Erizabesu schreef:
18-02-2022 10:05
Vind dit toch wel wat anders. Het gaat hier niet over mensen die aan de andere kant van de wereld wonen (wat natuurlijk wel erg makkelijk weg te stoppen is), maar om jullie dochters, partners, zussen en moeders. Dat stop je toch niet zomaar weg?

Wegstoppen en externaliseren is makkelijker dan te moeten realiseren dat het niet 'een klein groepje mannen is dat het verpest voor andere mannen', zoals mannen (en vrouwen!) zich graag lijken wijs te maken, maar dat de meerderheid van de mannen op enig moment in zijn leven over de schreef gaat. Niet altijd omdat ze bewust iemand aanranden, maar omdat ze denken dat het normaal gedrag is. Omdat ze denken dat het gewenst is. Omdat ze denken dat vrouwen en mannen nu eenmaal zo zijn. Omdat het een lolletje is waar je tegen moet kunnen. Omdat je toch niet frigide bent. Om allerlei redenen die aanranding en verkrachting normaliseren.
Alle reacties Link kopieren
MissPiglet schreef:
19-01-2022 10:31
Ik realiseerde me dat eigenlijk nu pas, dat ik 's avonds en in het donker helemaal niet onbekommerd op straat loop/fiets/ zelfs autorijd in mijn eentje. Bizar eigenlijk dat je dat al zo normaal vindt dat je er helemaal niet bij stilstaat dat het dat totaal niet is.
Toch is mijn gevoel dat veel mannen dit heus wel doorhebben. Ik heb in elk geval vaak meegemaakt - en vaker wel dan niet- dat een man mij aanbiedt mee te lopen of me thuis te brengen zodra het donker is.

Ik heb een zoon van 16 en ik heb het met hem wel over grenzen gehad etc. Maar eigenlijk nooit over het gevaar voor meisjes op straat. Hij is zelf een gevoelige, beetje nerdy jongen en zijn beste vriend ook.

Ze zijn bevriend met een meisje van 15 en deze mocht tot 23.00 hier blijven van haar moeder op een doordeweekse lockdowndag.

Ik vond dat zelf vrij laat, maar had ook zoiets van; ik ga niet over haar moeders regels thuis.

Toen ze 23.00 naar huis ging, kreeg ik toch een onrustig gevoel. Maar op het moment dat ik wilde opperen met haar mee te lopen, vroegen mijn zoon en zijn vriend of ik het oké vond dat ze met haar mee zouden lopen om haar thuis te brengen.

Ik heb mijn zoon "op zich" niet zo opgevoed. Juist omdat ik niet wil dat hij vrouwen als minder of met minder rechten op "alleen in donker buiten zijn" gaat zien.

Maar ook zonder dat, heeft hij als 16 jarige dus al prima door dat het voor jonge meisjes een jungle is in het donker op straat.

Aan de ene kant was ik zo trots op hem (en zijn vriend) maar aan de andere kant is het Zo. Verschrikkelijk. Triest.
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
24-01-2022 13:59
Het allerergste wangedrag vond ik wat de gynaecoloog deed na mijn bevalling. Hij negeerde me volkomen en stak zonder aankondiging zomaar zijn vinger in mijn anus, terwijl hij tegen de verloskundige zei dat hij dat deed om te kijken of hij naar zichzelf kon wijzen. En bij de nacontrole, zes weken later, deed hij het gewoon weer. Zonder aankondiging, gewoon hop. Ik heb daar nog heel lang nachtmerries van gehad. En het ergste: je mag dat als vrouw niet erg vinden, want hij was een arts, dus het was nodig.
Hèh!? 😳
Wat krankzinnig joh!
Ik weet echt niet wat ik lees!

:hug:
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
24-01-2022 16:57
Ik ben in zo'n situatie weleens eruit gezet. Omdat ik 'te kwaad' werd en het 'gezellig' moest blijven. Ik vond het niet eens raar dat de rest gewoon bleef, een vriend voelde zich daar rot over en ik heb dat afgekapt en wilde er verder niet over praten. Ik schaamde me er ook voor. Ik werd echt aan een arm meegetrokken, mocht mijn jas niet eens meenemen, die ging iemand nog voor me halen. Heel rare situatie.
Oh, ook weer herkenbaar. Mij werd nog meegedeeld door de uitsmijter; "dat ik geen reclame was voor de zaak".
Alle reacties Link kopieren
Baukelien schreef:
25-01-2022 14:54
Wat een vreselijke verhalen hier... Hopelijk blijft er aandacht voor dit enorme maatschappelijke probleem, zodat er eindelijk iets kan veranderen. Diep respect voor iedereen die aangifte doet en/of de daders aanwijst. Het is zo dapper!
De angst dat ze je niet geloven, de ontkenning door de dader, het niet kunnen bewijzen, het gedoe, de shit die je als slachtoffer over je heen krijgt, eigen onterechte twijfel 'stel ik me aan?'. Dat heeft me toch regelmatig tegengehouden om op hoge poten te doen wat ik had moeten doen: melden. Daarom is de aandacht nu zo goed, met een stevige boodschap: grensoverschrijdend gedrag accepteren we niet. Nooit. En gelijktijdig een boodschap aan iedereen die het toch overkomt: jij kunt altijd veilig melden, we geloven jou, we doen er iets mee, hij komt er niet mee weg.

Als ik dat vertrouwen had gehad, dan was ik waarschijnlijk niet verstijfd blijven liggen op die massagetafel van een groot bekend welnesscentrum, terwijl ik overdacht wat ik moest doen omdat ik me opeens realiseerde wat ik tegen me aan voelde bewegen. Of ik had die collega niet alleen een tik verkocht na de betasting in de lift, ik was ook naar mijn leidinggevende gestapt. Of naar de uitbater van het café waar we werden beknepen. Of... nou ja, vul maar in. Jullie kennen het.
Daarom: respect voor de dappere vrouwen die nu een lans breken voor alle slachtoffers van seksueel grensoverschrijdend gedrag!
Oh ja, die masseur die maar onder mijn handdoekje nét langs mijn schaamlippen bleef gaan. Idd.

En later m'n nr vroeg voor in z'n "bestand" (Terwijl in loondienst bij een grote keten)

En toch blijf je het jezelf afvragen.. Het was vast per ongeluk. Ik stel mezelf vast aan..

En dit is niet eens zo lang geleden.
Was geen 20 meer, zeg maar, maar zowat 50 :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Wickedwitch schreef:
26-01-2022 17:40
Waarom stel je zo’n ontzettend stomme vraag? Natuurlijk niet. Een man die mij wel blijft benaderen nadat ik ontzettend duidelijk, echt cristal clear ben geweest dat ik er niet van gediend bent, krijgt of een knal of een aanklacht, of ik zet de hond op tegen m.
Ik snap haar vraag wel.

Het lijkt of je weinig ervaring hebt met opdringerige mannen die je zelf niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag nog: Liep iemand op straat die een opmerking naar me maakte waaruit ik kon opmaken dat hij dacht dat ik nog heel jong was, dus ik zeg "nou, ik loop al tegen de 40, dus dat gaat voor mij niet op". Zegt hij eerst "Oh echt, ben je echt al tegen de 40?" Ik, enigszins gevleid "ja, echt waar". En toen kwam deze opmerking "Nou, dan zie je er nog lekker strak uit".

En hij snapte niet dat ik vond dat dat niet zo aardig was.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat zei hij als eerste dan?
yep wijzigde dit bericht op 22-02-2022 21:05
6.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een week of 2 geleden, ik loop op straat, komt er een beetje rare vent voorbijgefietst die naar me kijkt en z'n lippen tuit. Ik zeg niks en kijk hem aan met een blik van "wat een weirdo", en hij roept me nog na "nou, niet zo vuil kijken"...
Echt..
Alle reacties Link kopieren
Het verschil met toen en nu is, dat de vrouwen van nu zich melden en het openbaar maken, verder is er niets veranderd.
Alle reacties Link kopieren
Rispenser schreef:
17-02-2022 19:31
slachtofferschap maakt niet dat je gedachten kunt lezen. Invullen wat de ander denkt is gevaarlijk.
Als het om je veiligheid gaat, dan piep je wel anders! Dan ga je zeker invullen wat de ander denkt om niet in de problemen te komen. Slimmerik!
Alle reacties Link kopieren
Rispenser schreef:
17-02-2022 23:13
Daar zijn we het helemaal eens! Ook voor mij maakt dat veel kapot. Het leidt tot minder vertrouwen tussen man en vrouw. 's Nachts op straat wordt ik gezien als potentiele verkrachter, puur en alleen omdat ik een man ben.

Een kleine groep kan het voor een grote groep verpesten. Denk aan als bijvoorbeeld 1% van de populatie inbreker is. Dan heeft iedereen een slot op de deur nodig.

Maar dit soort mannen zijn moeilijk aan te pakken en te vervolgen, daarom denk ik dat we er nooit vanaf komen. Wel is er winst te halen dat het veiliger kan.
De groep is veel groter dan je erg in hebt.
Want weet je, het zijn niet alleen de daders. De kleine groep, dat zijn de daders. Maar de grote groep er omheen, die doet dat niet maar ZWIJGT. Die stemmen dus toe wat de daders doen. Of ze staan er zelfs bij te lachen. Zij maken deel uit van (het in standhouden van) het probleem. Want zij maken dat vrouwen dan maar niet aan aangifte doen of zich er over melden. En dan snappen mannen als John de Mol niet waarom ze het niet bij hem komen melden. Nou, hierom dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel eens een potloodventer tegengekomen toen ik met mijn zusje door een smalle straat liep in het donker. We werden ingehaald door een auto, daar stapte een jongen uit net voor ons, met zijn piemel in de hand. We hebben toen maar even snel rechtsomkeert gemaakt. Ben ook een keer helemaal achtervolgd naar huis door een vreemde jongen. Gelukkig kwam hij daarna niet meer terug.
Sinds ik achter de kinderwagen loop, heb ik nergens meer last van. Blijkbaar is dat niet erg opwindend voor ze haha.
Do you want to be right? Or happy?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven