Met de trein naar je werk en problemen op het spoor.

17-01-2022 21:10 59 berichten
Vandaag moest ik naar mijn werk met de trein en ja hoor er waren weer eens problemen en er reed gewoon geen trein naar waar ik moest zijn. Meteen in de stress en ik was al gestrest. Werk gebeld en vervangend vervoer geregeld. Hoop toch niet dat het te vaak voor gaat komen.

Ik vraag me af hoe anderen dat aanpakken want het viel me op dat het perron en station zo snel leeg waren nadat het nieuws kwam dat er geen trein reed. Ik dacht echt waar zijn al die mensen opeens?! Allemaal met de bus, taxi of snel snel via een andere route? Hoe werkt zoiets. Vond het zo gek dat al die anderen blijkbaar wel prima wisten wat ze moesten doen en weg waren.

Hoe pakken jullie zoiets aan? En heb je dan recht op vervangend vervoer vanuit NS?
Alle reacties Link kopieren
Daar blijven staan levert niet veel op dus daarom zullen mensen weggaan. Ik rende nog wel eens snel naar een ander perron waar een trein ook richting mijn bestemming ging, maar dan via een omweg ofzo. Of dat ik dan via een overstap er kon komen. In eerste instantie heeft dat dan niet de voorkeur.

Of ik liep naar een bus. Of een Starbucks.

Het recht op vervangend vervoer bij een plotselinge uitval is gewoon de volgende trein of een alternatieve route.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man reist, buiten corona tijd, bijna dagelijks naar zijn werk met de trein.
Wij wonen in de buurt van een intercity treinstation waar hij meestal mee gaat. Een stukje verder reizen, bij een andere treinlijn, komt een stoptrein. Hij heeft dus de mogelijkheid dat als er iets is dat hij de andere lijn pakt.
Het gebeurt ook weleens op de terugreis dat er iets is, er springen toch wel regelmatig mensen jammer genoeg, haal ik hem op bij het andere station. Soms reis ik wat verder om hem te halen. Maar ook met de bus kan hij meestal al een eind komen.
Alle reacties Link kopieren
Geen last van, ik werk <5km fietsafstand. Niet meer afhankelijk van files, dure treinen, dure benzine en autoslijtage. Ik kan het iedereen aanbevelen. Je houdt ook flink geld over.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
17-01-2022 21:10
Ik vraag me af hoe anderen dat aanpakken want het viel me op dat het perron en station zo snel leeg waren nadat het nieuws kwam dat er geen trein reed. Ik dacht echt waar zijn al die mensen opeens?! A
Een groot deel zal weer naar huis gaan denk ik. Dan maar weer een dag thuis werken.
Alle reacties Link kopieren
Polderbewoner schreef:
17-01-2022 21:16
Geen last van, ik werk <5km fietsafstand. Niet meer afhankelijk van files, dure treinen, dure benzine en autoslijtage. Ik kan het iedereen aanbevelen. Je houdt ook flink geld over.
Ja dat zouden de meeste mensen wel willen, maar als je een baan wilt die je leuk vindt en een beetje aansluit bij wat je kunt dan heb je dat niet altijd op zo'n korte afstand.
Alle reacties Link kopieren
Ik pakte dan de volgende trein of andere trein en dan een omweg. Of als er bussen reden pakte ik dus de bus. Nu 11 km vanuit huus dus fiets ik dat. Heerlijk
Alle reacties Link kopieren
Ik zit op een groot station en reis naar een groot station.
6 treinen per uur.

Ik wacht dus op de volgende trein.

Ik ken ook alle omwegen langs eventuele andere stations en dorpen / steden.
Per trein en per bus.

Een taxi heb ik nog nooit moeten bellen, mijn man eventueel wel als die toevallig thuis was.


Mijn baas en mijn collega's weten dat ik met de trein kom.
Ik neem al marge, maar als het weer eens te erg is krijgen ze een bericht dat ik "op tijd komen" niet haal.
Die tijd werk ik 's avonds dan maar langer.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Als het te lang duurt ga ik naar huis en werk ik daar en zeg ik afspraken af

als er zicht is dat er op korte termijn vervangend vervoer is vanuit de ns wacht ik.

Ik ga niet met een taxi of zo.
Wissewis schreef:
17-01-2022 21:19
Ik zit op een groot station en reis naar een groot station.
6 treinen per uur.

Ik wacht dus op de volgende trein.

Bij een stremming kan je dan soms erg lang wachten…
Alle reacties Link kopieren
Gizmoreturns schreef:
17-01-2022 21:20
Bij een stremming kan je dan soms erg lang wachten…
Daarom dus dat ik ook elke omweg ken.
Per trein en per bus.

Of eerst een stuk per trein en dan per bus.

Maar dan ben ik soms langer bezig dan gewoon een kwartier of een half uur op de volgende verbinding te wachten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Omreizen. Toen ik nog met de trein naar werk ging kende ik het spoorboekje uit m'n hoofd dus als de trein naar X niet ging dan wist ik dat ik via Y en dan... Etc. Tijden wist ik ook, dus vaak door naar perron zoveel waar ik dan zo snel mogelijk de trein naar Y nam.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak het eigenlijk zelden mee, het wordt voor mij pas echt een probleem als het hele trein verkeer (in de regio) plat ligt. In de Randstad kan je met een (flinke) omreis en evt. wat stadsvervoer gelukkig best een eind komen. Ik check voor vertrek ook vaak even m’n reis, zodat ik niet onnodig naar het station ga. Dan ga ik niet, later, of pak de auto.

Heb helaas één keer meegemaakt dat door een westerstorm zo’n beetje al het treinverkeer plat lag en 9292ov het ook niet deed. Heb toen aan medereizigers gevraagd hoe ik thuis kon komen, en er uiteindelijk 3 uur over gedaan ipv een uurtje.
amby wijzigde dit bericht op 17-01-2022 21:31
25.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor corona reisde ik vijf keer per week met de trein langs Schiphol, a.k.a. de Bermuda driehoek van het Nederlandse sporennet. Heel vaak vertragingen, verstoringen of gewoon geen treinen. Mijn man heeft me meerdere keren met de auto moeten ophalen op Schiphol omdat er simpelweg niets reed.

Mijn tips:
- ‘s ochtends NS app checken voor je van huis vertrekt
- Al vanaf een uur voor einde werktijd de NS app checken om te zien of je nog naar huis kunt komen
- zorgen dat je altijd je laptop mee naar huis neemt, zodat je thuis kunt werken.
Polderbewoner schreef:
17-01-2022 21:16
Geen last van, ik werk <5km fietsafstand. Niet meer afhankelijk van files, dure treinen, dure benzine en autoslijtage. Ik kan het iedereen aanbevelen. Je houdt ook flink geld over.
Dit is mijn eerste baan waarvoor ik met de trein naar mijn werk moet af en toe. Ik heb lang een baan gehad op 7 minuten fietsen of 20 minuten lopen. Ik zou ook gewoon het liefst een baan willen op fiets/loopafstand maar de opties zijn nu beperkt.
Hier gaat normaal om de 10-20 minuten een trein die richting op. Het probleem was alleen dat die allemaal via dat ene spoor gaan volgens mij. Heb nog wel 2 andere richtingen maar eentje valt af want die maakt ook gebruik van het spoor waar in dit geval een defecte trein stond. En de andere optie was ook best ver om.
Alle reacties Link kopieren
Ik reis 5x per week met de trein en heb bijna nooit (grote) problemen. Het is wel een storingsgevoelig traject. Tot 15 minuten vertraging vind ik acceptabel. Met de auto is er net zo goed kans op een onverwachte vertraging van 15 minuten. Je hebt geen recht op vervangend vervoer (behalve bij aangekondigde werkzaamheden). Ik begin vroeg dus soms vang ik daarmee vertraging op en als het echt 30+ minuten vertraging is dan mis ik wel eens (het begin van) een afspraak. Nu thuiswerken meer de standaard is, werk ik zonder moeite thuis of in de trein als er echt niks zou rijden. Maar ik kan me niet herinneren dat dat ooit is gebeurd en ik werk er al bijna 10 jaar. Terugreis gaat misschien 2x per jaar echt erg mis.
En bij te lange vertraging kan je geld terug vragen . Recht om bv je taxi kosten te claimen volgens mij niet
anoniem_406188 wijzigde dit bericht op 17-01-2022 21:38
1.85% gewijzigd
https://www.ns.nl/klantenservice/geld-t ... eizen.html
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
17-01-2022 21:34
Hier gaat normaal om de 10-20 minuten een trein die richting op. Het probleem was alleen dat die allemaal via dat ene spoor gaan volgens mij. Heb nog wel 2 andere richtingen maar eentje valt af want die maakt ook gebruik van het spoor waar in dit geval een defecte trein stond. En de andere optie was ook best ver om.


Ik nam die optie dan ook als het ver om was. Even bellen dat ik later was, laptop aan in de trein en gaan. Heb er zelf nooit echt problemen mee gehad. Als bijvoorbeeld Amersfoort er uit ligt en je moet naar de randstad vanaf Oost of noord Nederland, dan doe je Arnhem-Utrecht. Laatst moest ik van Noord Oost Nederland naar Arnhem maar lag Zutphen er uit. Dan reis ik via Utrecht. Nederland is zo klein en het spoornetwerk zo druk bezet, beetje meeveren en je komt om plaats van bestemming meestal. Tenzij bijvoorbeeld Zwolle of Meppel er uit ligt en je moet richting Groningen of Leeuwarden, maar dan zet NS bussen in want daar kan je niet omheen.
Ik heb net even naar de spoorkaart gekekeken en ik zie wel 3 verschillend kleurtjes maar al die 3 kleuren vielen uit. Heb ook eens gekeken hoe ik dan om moet reizen en ik ben tot de conclusie dat ik dan beter een bus kan pakken. Duurt anderhalf uur minimaal zonder file maar dat is naar mijn idee sneller dan 3x overstappen want he zult dan net zien dat het niet mooi aansluit.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt recht op geld terug bij vertraging. Bij werkzaamheden of langdurige uitval zet de NS bussen in. Je kan eventueel omreizen. Maar dat was het dan wel.

En geloof me als je na een lange werkdag de aansluiting mist op het boemeltje dat maar eens per uur gaat door vertraging van 5 minuten van de eerste trein... Je leert vloeken. Ik heb wat Smullers gegeten in die tijd...
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
17-01-2022 21:45
Ik heb net even naar de spoorkaart gekekeken en ik zie wel 3 verschillend kleurtjes maar al die 3 kleuren vielen uit. Heb ook eens gekeken hoe ik dan om moet reizen en ik ben tot de conclusie dat ik dan beter een bus kan pakken. Duurt anderhalf uur minimaal zonder file maar dat is naar mijn idee sneller dan 3x overstappen want he zult dan net zien dat het niet mooi aansluit.

Valt mee hoor. Als je van een traject komt met vertragingen en de aansluiting valt binnen 5 minuten wachten ze even op je. (mits bij zelfde bedrijf. Dus Keolis wacht niet op NS)

Je leert trouwens wel goed rennen. Ik wist op mijn traject bijna op de seconde wanneer ik het nog kon halen en wanneer niet. Ook precies bij welke deur ik de meeste kans had, etc.
Alle reacties Link kopieren
Als ik s ochtends niet naar het werk kon door problemen ging ik thuiswerken (pre corona)
Als ik op de terugweg problemen heb probeer ik een alternative route te vinden
Alle reacties Link kopieren
Heb wel ooit geleerd altijd zo ver mogelijk je kant op te gaan. Dus als de intercity uitvalt niet gaan wachten op de volgende, maar gelijk met de eerstvolgende boemel in je richting. App in de hand en verversen maar. Op mijn vaste trajecten ken ik de alternatieven wel. En altijd even lekker koffie halen. Maar nu thuiswerken volledig de norm is in mijn sector zou ik geen enkele moeite doen. Hoppa, rechtsomkeert naar huis.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 17-01-2022 22:04
0.35% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven