Met de trein naar je werk en problemen op het spoor.

17-01-2022 21:10 59 berichten
Vandaag moest ik naar mijn werk met de trein en ja hoor er waren weer eens problemen en er reed gewoon geen trein naar waar ik moest zijn. Meteen in de stress en ik was al gestrest. Werk gebeld en vervangend vervoer geregeld. Hoop toch niet dat het te vaak voor gaat komen.

Ik vraag me af hoe anderen dat aanpakken want het viel me op dat het perron en station zo snel leeg waren nadat het nieuws kwam dat er geen trein reed. Ik dacht echt waar zijn al die mensen opeens?! Allemaal met de bus, taxi of snel snel via een andere route? Hoe werkt zoiets. Vond het zo gek dat al die anderen blijkbaar wel prima wisten wat ze moesten doen en weg waren.

Hoe pakken jullie zoiets aan? En heb je dan recht op vervangend vervoer vanuit NS?
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
17-01-2022 21:53
Valt mee hoor. Als je van een traject komt met vertragingen en de aansluiting valt binnen 5 minuten wachten ze even op je. (mits bij zelfde bedrijf. Dus Keolis wacht niet op NS)

Je leert trouwens wel goed rennen. Ik wist op mijn traject bijna op de seconde wanneer ik het nog kon halen en wanneer niet. Ook precies bij welke deur ik de meeste kans had, etc.
Haha ik ben ooit eens begonnen met hardloop training omdat ik merkte dat mijn conditie niet goed was doordat ik zo’n pleuris eind in korte tijd moest lopen op station Den Bosch om aansluiting naar de stoptrein te halen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en wat betreft vervangend vervoer. Als het geen geplande uitval is door werkzaamheden duurt dat meestal zeer lang voor dat is opgestart. Daar wacht ik nooit op eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
17-01-2022 22:01
Haha ik ben ooit eens begonnen met hardloop training omdat ik merkte dat mijn conditie niet goed was doordat ik zo’n pleuris eind in korte tijd moest lopen op station Den Bosch om aansluiting naar de stoptrein te halen.
Ik merk ook altijd meteen aan m’n sprintjes op het dat m’n conditie achteruit is gegaan. Dan dus weer even lekker trainen.
Alle reacties Link kopieren
oh, ik heb ooit lang geforensd, en het was een megastressvolle toestand. Uiteindelijk ging ik met de toen nog Fyra (jaja), maar dan wel 2 treinen eerder, zodat ik niet te laat kwam. Dus mijn tip: vertrek standaard 45 min tot een uur eerder.
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren
Kun je toevallig (met de auto) naar een ander station rijden waar vaker een trein komt? Dit doe ik zelf ook, veel stations hebben een P+R. Dat is echt ideaal! Plus wat al gezegd is, de NS app of 9292 app downloaden zodat je kunt zien hoe je evt. kan omreizen. Helaas zul je er niet aan ontkomen om ruim op tijd te vertrekken zodat je wat speling hebt als er een trein uitvalt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb lang met de trein gereisd waarbij 2 x per uur een stoptrein reed. Heb een keer gehad dat de trein niet verder ging dan station X. Vanuit mijn werk ben ik toen een keer opgehaald (was 2 stations van werk verwijderd). Andere keren moeten wachten op volgende trein en vervangend vervoer bij spoorwegwerkzaamheden (In de zomerperiode in het weekend).

Had vaker last van treinuitval op weg naar huis dan naar mijn werk toe.
Pergamon schreef:
17-01-2022 21:53
Valt mee hoor. Als je van een traject komt met vertragingen en de aansluiting valt binnen 5 minuten wachten ze even op je. (mits bij zelfde bedrijf. Dus Keolis wacht niet op NS)

Je leert trouwens wel goed rennen. Ik wist op mijn traject bijna op de seconde wanneer ik het nog kon halen en wanneer niet. Ook precies bij welke deur ik de meeste kans had, etc.
Mijn trein reis is de eerstvolgende intercity stop op zo'n 20 minuten verder. Dus ik moet dan echt een vierkant maken.
Alle reacties Link kopieren
Als je om wil rijden moet dat wel kunnen. Vanuit het Noorden zit je bijvoorbeeld klem als Meppel-Zwolle eruit ligt en dat gebeurd nogal eens. Zowel vanuit Friesland als Groningen kun je dan met de trein niet naar het westen.
Alle reacties Link kopieren
Probeer niet te stressen, daar schiet je niks mee op. Werk informeren dat je later komt, helaas overmacht. Adem in adem uit.

Wat anderen ook al zeiden: zorg dat je de omreisroutes en alternatieven met de bus weet. Soms kun je door een sprinter te nemen, via een ander station te reizen of door de bus te pakken je vertraging nog wat beperken. Ervaren forenzen kennen de alternatieven vaak uit hun hoofd, dus die rennen dan snel naar een ander perron of richting bushalte.

De NS zet volgens mij voornamelijk vervangend busvervoer in bij geplande werkzaamheden. Bij acute stremmingen duurt het meestal een eeuwigheid voordat er vervangend busvervoer geregeld is (of het komt helemaal niet).

Ik zorg dat ik altijd iets te lezen of iets anders te doen bij me heb als ik met het OV ga, dat doodt de tijd in ieder geval.
Just hand over the chocolate and nobody will get hurt.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt recht op geld terug bij vertraging. En als je echt niet meer op je bestemming kunt komen op een andere manier zetten ze bussen in. Maar dat laatste gaat meestal traaaaaag.

Pre corona zat ik 4x per week in de trein en ik merkte niet meer vertraging dan de mensen die met de auto kwamen (file...). Maar ik had dan ook 2 dagen een traject zonder overstap en de andere dagen een traject met overstappen, maar wel een redelijk even snel alternatief.

Het is wel handig om de alternatieve routes een beetje te kennen, maar dat komt vanzelf.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Treinenradar is een handige site om snel te kunnen zien of er nog iets rijdt op je traject. Samen met de kennis en ervaring van het traject die je vanzelf krijgt, kan je steeds beter de situatie inschatten en snel beslissen welke oplossing je gaat gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Barbalala schreef:
17-01-2022 22:23
Probeer niet te stressen, daar schiet je niks mee op. Werk informeren dat je later komt, helaas overmacht. Adem in adem uit.

Wat anderen ook al zeiden: zorg dat je de omreisroutes en alternatieven met de bus weet. Soms kun je door een sprinter te nemen, via een ander station te reizen of door de bus te pakken je vertraging nog wat beperken. Ervaren forenzen kennen de alternatieven vaak uit hun hoofd, dus die rennen dan snel naar een ander perron of richting bushalte.

De NS zet volgens mij voornamelijk vervangend busvervoer in bij geplande werkzaamheden. Bij acute stremmingen duurt het meestal een eeuwigheid voordat er vervangend busvervoer geregeld is (of het komt helemaal niet).

Ik zorg dat ik altijd iets te lezen of iets anders te doen bij me heb als ik met het OV ga, dat doodt de tijd in ieder geval.
Ligt er ook aan wat het probleem is en waar.
Een springer duurt minstens 2 uur.
Een kapotte trein kan met een uurtje wel opgelost zijn, maar in de buurt van Schiphol moet de locomotief om te slepen helemaal uit Rotterdam komen dus dat duurt eeuwig.
Bij een wisselstoring kunnen ze soms een ander spoor gebruiken waardoor de helft van de stoptreinen wel rijden etc.
Grootste ellende is wanneer er in Utrecht bij de treindienstleiding een stroomstoring is, maar dat heeft raar genoeg ergens ook wel iets gezelligs als iedereen moet wachten
Alle reacties Link kopieren
In Frankrijk wachtte ik op de volgende trein, en haalde ik op het station een briefje voor mijn werkgever.

Ik weet niet of je in Nederland altijd je kunt beroepen op overmacht als de trein niet komt.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Met mijn werk heb ik nooit grote problemen gehad nog, bij privé-reizen soms wel.

En wat doen mensen dan?
- wachten op de NS-bus
- gewone bus nemen i.p.v. trein
- ander treintraject nemen

Soms: familielid bellen om van het station te worden opgehaald.
Of: een taxi bellen (eventueel samen met andere gestrande reizigers)

Of: een gewone bus nemen, en nog 2 uur lopen (ik hoefde de volgende dag niet te werken)
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Advies:
Zoek vooraf uit wat de alternatieve routes zijn, voor als de trein uitvalt.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Bij het uitvallen van bussen haalde mijn man me op. We vroegen dan of er nog anderen naar ons dorp moesten, dan konden we twee mensen meenemen.

Ik heb ook wel eens een lift gekregen vanaf het station naar mijn werk, het leverde die mevrouw een "geheim" gratis parkeerplekje op waar ze voortaan kon parkeren.

Als het kan, steek elkaar een handje toe.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Eén keer bij Meppel moeten overstappen om via Leeuwarden naar Groningen te reizen.

"Een trein eerder nemen" is leuk gezegd, maar als je de eerste trein vanuit Delfzijl neemt en dan al vertraging hebt, mis je je aansluiting en ben je niet op tijd voor je cursus in Utrecht.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
17-01-2022 21:53
Valt mee hoor. Als je van een traject komt met vertragingen en de aansluiting valt binnen 5 minuten wachten ze even op je. (mits bij zelfde bedrijf. Dus Keolis wacht niet op NS)

Je leert trouwens wel goed rennen. Ik wist op mijn traject bijna op de seconde wanneer ik het nog kon halen en wanneer niet. Ook precies bij welke deur ik de meeste kans had, etc.
Inderdaad. En de perronwachters kende ik ook. De een liet de intercity een extra stop maken waardoor je met een half uur vertraging gered was ipv een uur. Bij de ander kreeg je niets voor elkaar. Goddank is er nu standaard half-uurs-dienst. :lol:
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog dat ik naar schiphol moest en in Leiden op mijn overstap stond te wachten. Ik was niet de enige, hele perron stond natuurlijk vol. Er werd omgeroepen dat de trein niet ging. Ik zag direct 3 mensen met koffers en vroeg: moet jij ook naar schiphol? jij ook? Zullen we een taxi delen? 4 mensen in een taxi, dat was nog best te betalen. Taxi’s stonden klaar bij het station.

Dat zou ik ook doen als ik een belangrijke presentatie had voor mijn werk ofzo. Maar niet voor een gewone werkdag (al werk ik nu al 2 jaar van huis).
Alle reacties Link kopieren
Polderbewoner schreef:
17-01-2022 21:16
Geen last van, ik werk <5km fietsafstand. Niet meer afhankelijk van files, dure treinen, dure benzine en autoslijtage. Ik kan het iedereen aanbevelen. Je houdt ook flink geld over.
Dan wil ik wel graag net zo’n toffe baan met dito salaris en vastigheid. Dat is meestal het probleem als ik in de buurt ga kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem, als er een trein uitvalt, gewoon een trein later. Dat gebeurt hier niet zo vaak, dus dat is geen probleem eigenlijk. Jammere is als je ergens halverwege eruit gegooid wordt. Dan gebruik ik de 9292. En informeer sommige collega’s.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ellende o_o
Alle reacties Link kopieren
Ik ga naar huis als de trein niet rijdt en de volgende rijdt ook niet. De kortste omreisroute is een uur extra en daarvoor is mijn werk meestal niet belangrijk genoeg. Ik heb er nu al geen zin in om weer veel die kant op te moeten na het thuiswerken. Ik wil ook op zoek naar iets op fietsafstand.
Vandaag ging het goed maar was er de andere kant op een defecte trein ofzo. Ik neem al een trein eerder. Nog een trein eerder en ik ben een uur van te vroeg op mn werk. Nu een half uurtje waarbij ik meestal even ga wandelen.
Alle reacties Link kopieren
De gemiddelde forens weet (als het dus überhaupt kan) precies hoe en wat de snelste omleidingsroute is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven