Welke bakfiets

17-01-2022 22:10 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen graag een bakfiets aanschaffen en we komen er niet helemaal uit.
We weten ondertussen dat we een driewieler willen ipv een tweewieler, maar dan...

We vinden de bakfiets van Vogue; de Carry 3 een mooie. Daar hebben we vanmiddag ook nog een proefritje op gemaakt.
We vonden dat hij wel zwaar stuurde en we lezen veel slechte reviews online. De prijs is dan wel weer een voordeel.

Wat zijn jullie ervaringen?
Is het de moeite waard om een duurdere te kopen? Deze prijzen stijgen al gaan boven de 4000 euro voor een nieuwe.
Is dat het geld waard? Of is het verstandiger om een dure tweedehandse te kopen? Of is een prettiger geprijsde bakfiets ook goed genoeg?
Wat zijn jullie ervaringen met bakfietsen?
Wat is goed en wat niet?
Ik gooi hem er weer een keer in: de Facebookgroep "bakfietservaringen" is heel erg fijn voor dit soort vragen :)

Zelf heb ik ervaring met een elektrische urban arrow en ben daar erg tevreden over.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de elektrische Babboe Curve en ben erg tevreden. Als je het dubbele uitgeeft krijg je vast nog een fijnere fiets, maar ik vond €2400 wel genoeg 😅
Alle reacties Link kopieren
Ik vond een tweewieler lichter sturen. Het kost je niks er eentje te testen. Het kost je iets om er eens eentje te huren.
Alle reacties Link kopieren
Hoewel je gevoel zal zeggen dat een driewieler stabieler is dan een tweewieler; nope. Met een driewieler meer kans om om te gaan, elk stoepje wat je raakt (en die raak je echt met een driewieler).
De tip voor Fietsen met een tweewieler: niet naar je bak kijken (dat wil je gevoelsmatig) maar voor je bak kijken. Op je gewone fiets moet je ook niet naar je voorwiel kijken.

Maar goed; ik kan de arrow aanraden. We hebben ook een tweewieler ban bakfiets . NL gehad. Zou wel kiezen voor trapondersteuning of elektrisch.
Alle reacties Link kopieren
We willen ook een elektrische bakfiets. Die keus hebben we al wel gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip van de groep Bakfiets ervaringen op facebook. Gelijk lid van geworden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben n babboe city, tweedehands gekocht voor 400€ en echt helemaal prima voor ons. Zou echt voor n tweewieler gaan, dat is zo veel prettiger fietsen.. en stabieler zoals hier boven gezegd. Maak vooral proefritten!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben net een Dolly, fietst super! Zeker weten dat je geen tweewieler wil?
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Een bakfiets is super maar waarom een driewieler? Echt, begin er niet aan! Altijd voor de tweewieler gaan!
Ik kan alleen maar de meerwaarde van een driewieler begrijpen als je zelf als ouder een handicap hebt. Niet lelijk bedoeld maar dan snap ik dat een driewieler stabieler kan zijn.

Veel mensen vinden de driewieler stabieler en veiliger ogen, maar niks is minder waar.
Een tweewieler is lichter, stabieler en wendbaarder. Bij een driewieler moet je altijd gaan tegenhangen in de bochten. Met een afdaling kan dat gevaarlijk zijn.
Ik woon vlakbij het duingebied en mijn 4 kinderen waren 10 jaar geleden in de bakfietsleefijd. Ik heb met regelmaat een driewieler uit de bocht zien vliegen en een keertje ging het zelfs flink mis :(

Met mijn tweewieler geen enkel probleem qua wendbaarheid, ook niet in bochten. En mocht je dan toch nog vallen (mij nooit gebeurd met 3 kinderen in de bak en 1 achterop, terwijl ik ontzettend onhandig ben), het zadel. staat zodanig afgesteld dat je voeten in no time op de grond staan. Je valt dus niet om.

Ik zou eens een proefrit op eerst driewieler en dan tweewieler maken. Dan weet je het al gauw :)

Ik had de lichtste die er toen was (nog steeds wel denk ik): de Gazelle Cabby met een inklapbare bak. Toentertijd eerst bij iemand ontmoet op dit forum een proefrit gemaakt op een soortgelijke fiets. Ik was meteen verkocht.

Tegenwoordig zou ik wel voor een elektrische gaan, dat was toen nog niet de standaard.

De tweewieler-bakfiets was mijn beste kindgerelateerde koop ever. Ik heb hem veelvuldig gebruikt voor mijn 4 kids en ik heb hem nadien nog goed door kunnen verkopen.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
Horcrux schreef:
17-01-2022 22:22
Ik gooi hem er weer een keer in: de Facebookgroep "bakfietservaringen" is heel erg fijn voor dit soort vragen :)

Zelf heb ik ervaring met een elektrische urban arrow en ben daar erg tevreden over.
+1 zeeeer tevreden!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een electrische vogue tweewieler sinds een jaar. Ze tevreden over.
Zoals alle bovenstaande berichten al zeggen: probeer zowel een tweewieler als een driewieler uit, en beslis dan pas wat je wil. Het viel mij vriend erg tegen hoe instabiel een driewieler was.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken echt niets van geen driewieler nemen. Ik ben enorm blij met onze driewieler. Althans, qua comfort en gemak. Het merk niet over te spreken. Wij hebben de vogue carry. Maar hij is echt een slechte kwaliteit, spijt dat ik niet meer betaald heb voor een betere. Ik ben echt heel blij dat ik gewoon stil kan staan zonder om te vallen. Ik zie zo vaak 2 wielers kantelen. Maar goed ik heb er ook gewoon regelmatig 4 kinderen in zitten. Ja ik moet niet keihard de bocht door scheuren, maar dat is dan ook het enige. Een stoepje op knallen is sowieso niet handig met een fiets. Maar met minder kinderen te vervoeren zou ik denk ik qua stallen wel voor de 2 wieler gaan. Mijn zusje is blij met de urban arrow en de dolly hoor ik heel goeie verhalen over. Maar elektrische schieten als paddenstoelen uit de grond momenteel dus ik zou echt nog verder zoeken naar meer merken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een driewieler gehad, doodeng! Als je te hard door de bocht gaat, ga je om. Afremmen voor elke bocht vind ik zonde van mn energie. Met een tweewieler kun je gewoon crossen. Ik had een gazelle cabby maar die zie ik niet zoveel meer tegenwoordig. Beviel wel goed.
Alle reacties Link kopieren
rijtjes schreef:
18-01-2022 07:40
Ik herken echt niets van geen driewieler nemen. Ik ben enorm blij met onze driewieler. Althans, qua comfort en gemak. Het merk niet over te spreken. Wij hebben de vogue carry. Maar hij is echt een slechte kwaliteit, spijt dat ik niet meer betaald heb voor een betere. Ik ben echt heel blij dat ik gewoon stil kan staan zonder om te vallen. Ik zie zo vaak 2 wielers kantelen. Maar goed ik heb er ook gewoon regelmatig 4 kinderen in zitten. Ja ik moet niet keihard de bocht door scheuren, maar dat is dan ook het enige. Een stoepje op knallen is sowieso niet handig met een fiets. Maar met minder kinderen te vervoeren zou ik denk ik qua stallen wel voor de 2 wieler gaan. Mijn zusje is blij met de urban arrow en de dolly hoor ik heel goeie verhalen over. Maar elektrische schieten als paddenstoelen uit de grond momenteel dus ik zou echt nog verder zoeken naar meer merken.
Zo vaak 2wielers kantelen?
Het zal best dat een driewieler jou goed bevalt maar je moet geen dingen over 2wielwers schrijven die niet kloppen. Het is gewoon pertinent niet waar dat tweewielers makkelijk kantelen.
Ze kantelen alleen makkelijker als je je zadel te hoog hebt staan of misschien als je een (goedkopere?) soort met een te zware bak hebt.
Vraag de gemiddelde fietsenmaker ernaar en hij zal bevestigen dat een 2wieler stabieler is, want dat is gewoon een feit.

In sommige driewielers passen wel meer kinderen dan een tweewieler, ik zie daarom vaak kdv en bso er mee rijden. Dan wel altijd elektrisch.

Overigens nog een voordeel van een tweewieler boven een driewieler is de ruimte die hij inneemt in de schuur, die bij de driewieler natuurlijk meer is.
a_nick_is_crini wijzigde dit bericht op 18-01-2022 08:26
0.09% gewijzigd
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
Wattenbolleke schreef:
18-01-2022 07:59
Ik heb een driewieler gehad, doodeng! Als je te hard door de bocht gaat, ga je om. Afremmen voor elke bocht vind ik zonde van mn energie. Met een tweewieler kun je gewoon crossen. Ik had een gazelle cabby maar die zie ik niet zoveel meer tegenwoordig. Beviel wel goed.
Dit ook! Met een tweewieler kun je heerlijk doorrijden en dat hangen in de bochten met driewielers, brrrrrr.

Ik had ook een Cabby. Ik zie ze niet heel vaak, maar bij opnieuw aanschaffen zou ik weer voor de Cabby gaan. Topding!
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
Neem een elektrische! Dan gebruik je de bakfiets zoveel meer. Ik heb al 8 jaar een elektrische bakfiets, een tweewieler. De accu werkt nog steeds prima. Ik denk dat de bakfiets de beste investering is die we ooit hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een vogue carry 3, driewieler dus. Ben er blij mee. Het fietsen is in het begin even wennen maar dat kwam snel goed. Vond het verschil in fietsen met een Babboe weinig uitmaken en de prijs wel...
Ik heb regelmatig 4 kinderen in de bak en nog een achterop, dat had in een tweewieler niet gepast.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een aantal jaar een cabby gehad. Dat was een top fiets! Helaas worden ze niet meer nieuw gemaakt, maar voor een paar honderd euro koop je er eentje op Marktplaats.

Maar nu onze kinderen wat groter en zwaarder zijn, werd het toch wat zwaar fietsen zonder ondersteuning.
Daarom hebben we onze Cabby vorige maand ingeruild voor een Dolly, na advies op dit forum. Ook die fietst heerlijk. En ze zijn, in tegenstelling tot veel andere elektrische bakfietsen, op dit moment snel leverbaar.

Ik heb een keer op de driewieler bakfiets van een vriendin gezeten en vond bochten nemen echt doodeng, maar wellicht is dat omdat ik een tweewieler gewend ben.
Alle reacties Link kopieren
koekie3 schreef:
18-01-2022 08:47
Wij hebben een vogue carry 3, driewieler dus. Ben er blij mee. Het fietsen is in het begin even wennen maar dat kwam snel goed. Vond het verschil in fietsen met een Babboe weinig uitmaken en de prijs wel...
Ik heb regelmatig 4 kinderen in de bak en nog een achterop, dat had in een tweewieler niet gepast.
Ik heb geen aandelen ofzo, maar in de Cabby paste dat dus wel :)
Niet als 1 van de kinderen nog in een maxicosi zit overigens, dan passen er maar 3 in de bak.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
koekie3 schreef:
18-01-2022 08:47
Wij hebben een vogue carry 3, driewieler dus. Ben er blij mee. Het fietsen is in het begin even wennen maar dat kwam snel goed. Vond het verschil in fietsen met een Babboe weinig uitmaken en de prijs wel...
Ik heb regelmatig 4 kinderen in de bak en nog een achterop, dat had in een tweewieler niet gepast.
Ik zou echt never nooit een Vogue aanraden, wat een bagger is dat merk! Die dingen vallen van ellende uit mekaar.
Ik zou dan liever even doorsparen of als je het geld niet hebt een goed merk tweedehands op marktplaats kopen.
En ik vind dat je niet aan fietsen zou moeten wennen. Op een tweewieler fiets je zo weg, het is niet anders dan op een gewone fiets.
Maar ik heb verder alles wel gezegd.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
Een tweewieler inderdaad :) urban Arrow is duur omdat het een geweldige fiets is. Baby in de maxicosi, 5 jarige en vriendje op de bank en kleine broer van twee op stoeltje op het bagagerek en nog fiets je er zo mee weg. Beste investering ooit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven