Geld & Recht alle pijlers

Financiële gevolgen alleenstaand ouder en kind 18

19-01-2022 10:23 315 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik ben alleenstaand ouder en werk 28 uren per week.
Mijn zoon wordt eind van dit jaar 18.
Momenteel ontvang ik naast mijn salaris maandelijks Kinderalimentatie van de vader van zoon, KIT/KGB van de Belastingdienst en per kwartaal ontvang ik Kinderbijslag.
Deze laatste bijdragen komen straks te vervallen neem ik aan. Dat betekent in mijn geval dat ik er maandelijks maar liefst 680 euro op achteruit zal gaan, en daarnaast ook de 3-maandelijkse kinderbijslag van 320 euro niet meer zal ontvangen.
Hoe vangen / vingen andere alleenstaande ouders zo´n groot verschil op?

Mijn zoon zal naar verwachting nog wel een aantal jaartjes thuis blijven wonen, hij is juist begonnen aan een 3-jarige MBO-studie in mijn stad.

Ik had een verkeerde berekening gemaakt, het verschil is/ wordt nog groter o_o
2020suzuki wijzigde dit bericht op 19-01-2022 12:42
9.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je dan het beste meer uren kunt gaan werken. Bij je huidige baan of iets anders zoeken voor fulltime.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben de alimentatie (die na 18 jaar op hun rekening wordt gestort) aan mij overgemaakt als kostgeld. Verder gingen ze alles zelf betalen (telefoon, kleding, speciale verzorgingsproducten enz0
Je zoon krijgt een hogere studiefinanciering en zorgtoeslag en hij kan een baantje zoeken voor meer inkomsten.
Alle reacties Link kopieren
Ja, meer werken. Of je kind kostgeld laten betalen, als je dat wilt.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
19-01-2022 10:26
Mijn kinderen hebben de alimentatie (die na 18 jaar op hun rekening wordt gestort) aan mij overgemaakt als kostgeld.
Bedoel je de kinderalimentatie van vader? Bleef hij deze betalen na hun 18e?
Alle reacties Link kopieren
Bananabread schreef:
19-01-2022 10:26
Ja, meer werken. Of je kind kostgeld laten betalen, als je dat wilt.
Dit of beide. Denk niet dat er een andere oplossing is.
Flink in uitgaven schrappen en ik werkte sowieso al 32 uur. Ik vind het echt even wennen, speel precies quitte nu.
De vader van zoon betaalt school/studie.
Alle reacties Link kopieren
threelittleducks schreef:
19-01-2022 10:25
Ik denk dat je dan het beste meer uren kunt gaan werken. Bij je huidige baan of iets anders zoeken voor fulltime.
Ja ik hoop dat dit bij mijn huidige werkgever lukt, hier doe ik ook mijn best voor, maar de perspectieven zijn en blijven erg onzeker. Daarnaast kijk ik al langere tijd om me heen. Iets ernaast vinden is moeilijk.
2020Suzuki schreef:
19-01-2022 10:29
Ja ik hoop dat dit bij mijn huidige werkgever lukt, hier doe ik ook mijn best voor, maar de perspectieven zijn en blijven erg onzeker. Daarnaast kijk ik al langere tijd om me heen. Iets ernaast vinden is moeilijk.
Voor een baan ernaast zalmpje wrs toestemming aan je werkgever moeten vragen.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
19-01-2022 10:28
Flink in uitgaven schrappen en ik werkte sowieso al 32 uur. Ik vind het echt even wennen, speel precies quitte nu.
De vader van zoon betaalt school/studie.
Fijn dat de vader dit doet! Wij delen de kosten voor school/ studie. (Ook goed hoor..)
Alle reacties Link kopieren
2020Suzuki schreef:
19-01-2022 10:27
Bedoel je de kinderalimentatie van vader? Bleef hij deze betalen na hun 18e?
Hij is verplicht te blijven betalen tot het kind 21 is of financieel onafhankelijk voor die tijd.
Als je zoon nog 3 jaar MBO voltijd gaat doen is hij dus niet fi9nancieel onafhankelijk en moet de vader de alimentatie aan hem over maken.

https://www.lbio.nl/alimentatie-18-jaar/
Alle reacties Link kopieren
O ik dacht dat deze stopte! Hier kunnen zoon en ik dan afspraken over maken.
Pff, dat scheelt alweer! ;-)
Ik ben alleenstaande ouder van een kind van 17 en een kind van 18. Mijn oplossing is dat ik fulltime werk. En dat mijn 18-jarige de alimentatie die hij nu rechtstreeks van zijn vader krijgt moet benutten aan bepaalde zaken die ik eerst voor hem betaalde. Hij krijgt zorgtoeslag en dat dekt net de zorgpremie niet. Hij krijgt geen zakgeld en kleding meer van mij, dat betaalt hij nu zelf. Hij moet een bedrag sparen voor zijn studie. We hebben een heel budget gemaakt, potjes en automatische spaarbedragen. Ik betaal uiteraard nog steeds veel voor hem.

Het kan niet als een verrassing zijn gekomen toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik ging er bijna 700 euro op achteruit toen mijn jongste 18 werd.
Tuurlijk, hij kostte ook niks meer, maar het was toch een forse aderlating.

Aangezien ik mijn inkomen niet kon verhogen moest ik drastisch in mijn uitgaven schrappen, maar mijn huur en GLW veranderden nauwelijks, dus het is sindsdien echt wel meer uitkijken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Meer gaan werken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
19-01-2022 10:30
Voor een baan ernaast zalmpje wrs toestemming aan je werkgever moeten vragen.
Dat kan, maar dat wil nog niet zeggen dat het een probleem is. Ik ken best veel mensen die twee verschillende banen hebben.

TO, weet je zeker dat die 475 klopt? Het maximum kindgebonden budget is dacht ik 412, dat is al voor alleenstaanden. Dan scheelt het al weer ietsje minder.
Kinderalimentatie gaat vanaf 18 in principe naar kind, hoe je dat regelt moet je met kind afspreken.
Niet vergeten kind op tijd zorgtoeslag te laten aanvragen, hij moet ook gaan betalen voor een verzekering, dus dat is dan wel handig.
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
19-01-2022 10:37
Ik ben alleenstaande ouder van een kind van 17 en een kind van 18. Mijn oplossing is dat ik fulltime werk. En dat mijn 18-jarige de alimentatie die hij nu rechtstreeks van zijn vader krijgt moet benutten aan bepaalde zaken die ik eerst voor hem betaalde. Hij krijgt zorgtoeslag en dat dekt net de zorgpremie niet. Hij krijgt geen zakgeld en kleding meer van mij, dat betaalt hij nu zelf. Hij moet een bedrag sparen voor zijn studie. We hebben een heel budget gemaakt, potjes en automatische spaarbedragen. Ik betaal uiteraard nog steeds veel voor hem.

Het kan niet als een verrassing zijn gekomen toch?
Goed van je dat je ft werkt, vind dat voor mijzelf best pittig hoor! Ik weet jouw leeftijd niet, ik ben zelf al ruim boven de 50 (dat hij 18 wordt is geen verrassing, maar zijn komst destijds wel zeg maar.. ;-))
Jullie hebben een goede regeling getroffen, mooi. Deze neem ik straks graag over.
2020Suzuki schreef:
19-01-2022 10:43
Goed van je dat je ft werkt, vind dat best pittig hoor! Ik weet jouw leeftijd niet, ik ben zelf al ruim boven de 50 (dat hij 18 wordt is geen verrassing, maar zijn komst destijds wel zeg maar.. ;-))
Jullie hebben een goede regeling getroffen, mooi. Deze neem ik straks graag over.
Ik ben 48 en natuurlijk is fulltime werken soms best pittig, maar voor mij geldt dat ik meer stress krijg van armoede, vandaar dat de keuze vrij makkelijk was.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-01-2022 10:41
Dat kan, maar dat wil nog niet zeggen dat het een probleem is. Ik ken best veel mensen die twee verschillende banen hebben.

TO, weet je zeker dat die 475 klopt? Het maximum kindgebonden budget is dacht ik 412, dat is al voor alleenstaanden. Dan scheelt het al weer ietsje minder.
Kinderalimentatie gaat vanaf 18 in principe naar kind, hoe je dat regelt moet je met kind afspreken.
Niet vergeten kind op tijd zorgtoeslag te laten aanvragen, hij moet ook gaan betalen voor een verzekering, dus dat is dan wel handig.
Nee het klopt niet, maar dan de andere kant op. Het verschil is/ wordt nog groter, ik zal het aanpassen in de openingspost.
KIT/KGB is hier 405 euro, en de ka 275. Dat is al 680 euro per maand minder, en dan nog de 3-maandelijkse kinderbijslag van 320 euro..
Alle reacties Link kopieren
ludwina schreef:
19-01-2022 10:46
Ik ben 48 en natuurlijk is fulltime werken soms best pittig, maar voor mij geldt dat ik meer stress krijg van armoede, vandaar dat de keuze vrij makkelijk was.
Ik begrijp het, maar toch vind ik je een bikkel.
Alle reacties Link kopieren
2020Suzuki schreef:
19-01-2022 10:43
Goed van je dat je ft werkt, vind dat voor mijzelf best pittig hoor! Ik weet jouw leeftijd niet, ik ben zelf al ruim boven de 50 (dat hij 18 wordt is geen verrassing, maar zijn komst destijds wel zeg maar.. ;-))
Jullie hebben een goede regeling getroffen, mooi. Deze neem ik straks graag over.
Ik vind dit eerlijk gezegd best een aparte reactie. De meeste mensen die alleen wonen moeten toch echt fulltime werken om rond te kunnen komen. Tot aan je pensioen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
19-01-2022 10:37
Ik ging er bijna 700 euro op achteruit toen mijn jongste 18 werd.
Tuurlijk, hij kostte ook niks meer, maar het was toch een forse aderlating.

Aangezien ik mijn inkomen niet kon verhogen moest ik drastisch in mijn uitgaven schrappen, maar mijn huur en GLW veranderden nauwelijks, dus het is sindsdien echt wel meer uitkijken.
Ja dit zal voor mij straks sowieso ook gelden. De overige lasten worden zelfs hoger, kijk maar naar het gwl nu..
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
19-01-2022 10:54
Ik vind dit eerlijk gezegd best een aparte reactie. De meeste mensen die alleen wonen moeten toch echt fulltime werken om rond te kunnen komen. Tot aan je pensioen.
Ik loop al tegen de 60 Prinses.. Voor mij zal het pittig zijn,
prinses30 schreef:
19-01-2022 10:54
Ik vind dit eerlijk gezegd best een aparte reactie. De meeste mensen die alleen wonen moeten toch echt fulltime werken om rond te kunnen komen. Tot aan je pensioen.
Ik ben ook wat verbaasd. Ik loop tegen de 50, heb altijd fulltime gewerkt en verwacht ook niet dat dat in de toekomst anders zal zijn.
Je hebt het geld duidelijk nodig en ik denk niet dat je buiten werktijd onzettend druk bent met je kind?
Alle reacties Link kopieren
Hier zelfde situatie zoon wordt 18 in mei maar ik ontvang geen alimentatie. Gelukkig werk ik dan wel 36 uur en heb een redelijk salaris maar ik ga er 402 euro per maand op achteruit.

Ik ben nu bezig zoveel mogelijk te sparen ook voor het schoolgeld en de ergste klappen op te vangen

Het zal aanpassen worden zeker omdat ik financieel er alleen voor sta met mijn zoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven