Slapeloos na bevalling

21-01-2022 12:23 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eind september bevallen van een jongetje, eigenlijk gaat alles goed en slaapt hij sinds een paar weken heerlijk door. Alleen…. Ik slaap zelf niet meer.

Ik heb het gevoel dat ik continu vol adrenaline zit en daardoor het slapen niet meer goed lukt. Hele nachten lig ik wakker. Heb slaappillen gehad van de huisarts maar die gebruik ik liever niet te vaak. Ik krijg gewoon serieuze angst voor het wakker liggen en er komt zo veel druk op het slapen te liggen.

Andere moeders die dit herkennen? Wat kan ik eraan doen?
Alle reacties Link kopieren
gewoon wel die pillen gebruiken hoor, je moet die cirkel doorbreken!
sterkte! slaapgebrek is zo rot
Alle reacties Link kopieren
Ja.
Welkom in het moederschap.
Het komt mijns inziens omdat je nu dag en nacht 'aan' staat. Je weet niet meer waar de 'uit' knop zit.

Ben je wel eens zonder hem thuis? Zo niet, begin dat te doen. Geef de zorg uit handen aan een ander, al is het maar even. Zoek je 'uit' knop weer.

Het komt wel weer goed, maar daar moet je wel even bewust van zijn dat volgens mij dit bij jou aan de hand is.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Ik kan niet iets opbeurends zeggen, maar het helpt wel om zoveel mogelijk ontspannen dingen te doen: zorg dat je het lekker warm hebt, drink kruidenthee, laat je masseren en kies een prikkelarme activiteit voor als je wakker ligt. Een fijn boek bijvoorbeeld. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond dit een eye-opener.

https://www.borstvoeding.com/aanverwant ... htvoeding/
Alle reacties Link kopieren
Het is vaak even wennen als je er ineens niet meer uit hoeft 's nachts. Wakker schieten met het idee 'is dit wel goed' is heel normaal denk ik. Ik had zelf vaak het probleem dat ik als ik eenmaal wakker was teveel ging nadenken over wat er die dag moest, ik ging in mijn hoofd lijstjes liggen maken en zo. En dat hielp niet bepaald.

Lukt het je wel om de eerste keer in slaap te vallen? Dus word je na een uur of drie wakker en lukt het dan niet meer, of slaap je meteen al niet?
Wat doe je als je niet kunt slapen? Heb je je wekker al afgeplakt zodat je geen uren en minuten kunt tellen?
Maak je je ook nog druk over andere dingen (zoals bij mij dus werk, planning, etc.) of vooral over het niet kunnen slapen op zich?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar het schijnt dat je brein letterlijk verandert onder invloed van alle hormonen van de zwangerschap.

Het maakt je veel alerter op geluiden van baby's en kinderen. Zelfs het gehuil van andermans kinderen wekt een reactie op in moeders dat ze het kind willen troosten.

Je schrijft dat je kindje nu eindelijk doorslaapt. Kan het zijn dat je zodra je gaat liggen nog continu die adrenaline hebt en met gespitste oren luistert of je kindje je misschien nodig zal hebben?

Wellicht kun je met je partner een soort "nachtdienst" afspreken, wie er wanneer uitgaat mocht de baby jullie nodig hebben. En de nachten dat het niet jouw dienst is, met oordopjes in slapen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is waarom jonge ouders altijd moe zijn ;). Ik herken dit van mezelf en veel andere. Maar het gaat over! Gebruik die slaappillen en probeer de cirkel te doorbreken!
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit heel erg, zie mijn postgeschiedenis ook.

Ik werd absoluut niet rustig van borstvoeding geven en was continu opgefokt. S nachts sliep ik ook totaal niet (2-3 uur maar), terwijl ik doodop was. Mijn man deed alle voedingen en verschoningen van 19- 07u zodat ik een beetje kon slapen. Ik lag op zolder met oordoppen en hoorde mijn dochter niet. Resultaat 0, ik viel niet in slaap.
Had ook geen zorgen of angsten, piekerde nergens over (op een gegeven moment wel uiteraard, als je al 2 weken zo slecht slaapt). Hele nare tijd. Ik kreeg ook slaappillen omdat ik bijna psychotisch werd van wekenlang zo weinig slaap. Dan sliep ik met moeite 5 uur, maar was daarna klaarwakker.
Uiteindelijk heb ik moeten kiezen om de borstvoeding af te bouwen. Toevallig liet ik ook spiraal zetten en toen was het letterlijk binnen 2 dagen over en sliep ik weer gewoon in.
Duidelijk iets verkeerd in de hormonen dus... als je wilt, pb me gerust
Alle reacties Link kopieren
Zowel na de eerste als na de tweede kreeg ik slaapproblemen. De baby sliep lekker door, maar ik dus niet. Ik heb op een gegeven moment ook slaapmedicatie gebruikt. Ik ben nu over de vijftig en soms slaap ik tijden redelijk, maar ik ben snel uit ritme te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit van de eerste. Neem aub wel die medicatie, want slaap doet slapen! Niet alleen bij de kids, maar ook bij jouzelf. Gewoon hulp aannemen (op alle gebieden maar dus ook hierbij). Niet slapen is killing
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was een door de bevalling ontregelde schildklier de oorzaak van maandenlange slaapproblemen. Heeft de huisarts naar je schildklierwaarden gekeken?
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Ik ging na 4,5 maand voor werk naar Amerika. Had er enorm tegen op gezien. Want ik liet mijn baby alleen. Maar het was een godsgeschenk. Alleen op een hotel kamer. Ik deed de sociaal verplichte nummers maar verder alleen maar geslapen. Hotel nooit uit geweest. 7 nachten 14 uur geslapen.

Je moet voor jezelf zorgen wil je voor andere kunnen zorgen. Slaap gebrek is vreselijk en had niet door hoezeer ik mezelf verloren was. Mijn intelligentie, humor, geduld, empathie, eigenlijk al mijn leuke kanten.

Dus als het daarna te gek werd zetten ik alle zeilen bij. Kind uit logeren, pillen, middag dutjes en man met kind weg sturen, extra dagdelen opvang. Doe wat je moet doen om die slaap te pakken. In mijn geval moet ik dus echt fysiek in een ander huis zijn dan ons kind voor bijslapen. In ruil daarvoor krijgt ze een leuke versie van haar moeder.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook herkenbaar, in die zin dat ik na het krijgen van kinderen veel lichter slaap en inderdaad het gevoel van continue ‘aan’ staan. Dit werd ook nog versterkt door de borstvoeding en het feit dat mijn man niet wakker werd als de kleine huilde. Ik heb helaas niet echt tips, bij mij werd het vanzelf wat beter toen ze groter/zelfstandiger werden. Hoort jouw partner het wel? Anders kan ik me voorstellen dat je liever geen slaappillen neemt omdat je dan bang bent wat te missen. Dat werkt ook niet echt bevorderend.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou lekker in je eentje een hotel boeken voor twee of drie nachten. Slaappillen mee en jezelf toestaan om goed uit te rusten.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet met je partner afspreken dat hij de ene nacht eruitgaat en jij de andere nacht? en dat jij in de nacht dat hij eruit gaat oordoppen indoet?
Alle reacties Link kopieren
Avelie schreef:
21-01-2022 14:11
Ik zou lekker in je eentje een hotel boeken voor twee of drie nachten. Slaappillen mee en jezelf toestaan om goed uit te rusten.
Ik denk dat ze die slaappillen niet nodig heeft in een hotel als haar baby er niet bij is. Een kop goedenachtrustthee van Zonnatura is genoeg ;-)
Alle reacties Link kopieren
nooit1blijvenzitten schreef:
21-01-2022 13:12
Ik herken dit heel erg, zie mijn postgeschiedenis ook.

Ik werd absoluut niet rustig van borstvoeding geven en was continu opgefokt. S nachts sliep ik ook totaal niet (2-3 uur maar), terwijl ik doodop was. Mijn man deed alle voedingen en verschoningen van 19- 07u zodat ik een beetje kon slapen. Ik lag op zolder met oordoppen en hoorde mijn dochter niet. Resultaat 0, ik viel niet in slaap.
Had ook geen zorgen of angsten, piekerde nergens over (op een gegeven moment wel uiteraard, als je al 2 weken zo slecht slaapt). Hele nare tijd. Ik kreeg ook slaappillen omdat ik bijna psychotisch werd van wekenlang zo weinig slaap. Dan sliep ik met moeite 5 uur, maar was daarna klaarwakker.
Uiteindelijk heb ik moeten kiezen om de borstvoeding af te bouwen. Toevallig liet ik ook spiraal zetten en toen was het letterlijk binnen 2 dagen over en sliep ik weer gewoon in.
Duidelijk iets verkeerd in de hormonen dus... als je wilt, pb me gerust
Herkenbaar. Bij mij heeft (het hormonale effect van) borstvoeding gezorgd voor extreem slaap tekort en een PPD. Medisch verplicht gestopt en daarna ging het met sprongen beter.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken dit ook. Nu had ik een pnd met intrusie ook. Maar ik heb me die eerste periode zo opgejaagd gevoeld. Hartkloppingen, gespannen, echt gewoon een ontzettend onrustig gevoel in mijn lijf. Alles leek er doorheen te gieren, vond totaal geen rust. Na een week of 3 heb ik de borstvoeding opgegeven (ik kolfde full time) en ben ik meteen weer aan de pil begonnen. Dat gaf al zo’n ongelooflijke rust in mijn lijf. Alsof mijn hormonen weer op hun plek vielen. Dit heeft niet alles verholpen. Heb tot zeker 1,5 jaar na geboorte wel nog problemen gehad, maar ik voelde vanaf toen wel echt veel meer rust.
Alle reacties Link kopieren
kerst schreef:
21-01-2022 14:15
Ik denk dat ze die slaappillen niet nodig heeft in een hotel als haar baby er niet bij is. Een kop goedenachtrustthee van Zonnatura is genoeg ;-)
Misschien niet, maar als het hormonaal is misschien wel. Ik zou ze dus voor de zekerheid meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
21-01-2022 12:27
Ik vond dit een eye-opener.

https://www.borstvoeding.com/aanverwant ... htvoeding/
Totaal geen last van gehad…..na de bevalling sliep meteen weer als een roosje. Maar ja ik heb geen borstvoeding gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
21-01-2022 14:17
Herkenbaar. Bij mij heeft (het hormonale effect van) borstvoeding gezorgd voor extreem slaap tekort en een PPD. Medisch verplicht gestopt en daarna ging het met sprongen beter.
Dit, ik meteen aan de pil gegaan en nooit slaapproblemen gehad.
Positivevibes schreef:
21-01-2022 14:17
Herkenbaar. Bij mij heeft (het hormonale effect van) borstvoeding gezorgd voor extreem slaap tekort en een PPD. Medisch verplicht gestopt en daarna ging het met sprongen beter.

Bij mij hetzelfde verhaal. Ik werd hyperalert,, angstig en kon niet slapen. Uiteindelijk naar de psychiater op de pop poli gestuurd, die zei: gelijk stoppen met de borstvoeding. Hielp vrij snel.
Bij de tweede niet aan bv begonnen en heb toen nog niet een fractie van de (slaap)problemen ervaren als bij de eerste.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar.

Ik sliep ook heel licht en werd van elk kuchje wakker, nu nog wel.
Dat borstvoeding daar zo’n rol in kan spelen wist ik niet. Over een paar weken ga ik weer bevallen, wellicht dat ik dan nu eerder ga stoppen met borstvoeding. Ik voelde me ook erg opgejaagd en de adrenaline gierde door m’n lijf. Ik hoop dat dit straks bij de tweede wat beter gaat. Als ik foto’s van mezelf terugzie dan lijk ik wel een spook, zo moe.
Nou sliep ons zoontje ook niet snel door maar als hij wel sliep lag ik alsnog wakker, te wachten totdat hij weer wakker werd. Heel frustrerend.
Over slaapmedicatie heb ik destijds niet nagedacht, ben er ook nooit op gewezen. Nu ik dit topic lees denk ik, waarom eigenlijk niet?

Nou ja, heb dus niet echt tips maar ben zelf wel blij met de tips die ik hier lees haha.
Alle reacties Link kopieren
nooit1blijvenzitten schreef:
21-01-2022 13:12
Ik herken dit heel erg, zie mijn postgeschiedenis ook.

Ik werd absoluut niet rustig van borstvoeding geven en was continu opgefokt. S nachts sliep ik ook totaal niet (2-3 uur maar), terwijl ik doodop was. Mijn man deed alle voedingen en verschoningen van 19- 07u zodat ik een beetje kon slapen. Ik lag op zolder met oordoppen en hoorde mijn dochter niet. Resultaat 0, ik viel niet in slaap.
Had ook geen zorgen of angsten, piekerde nergens over (op een gegeven moment wel uiteraard, als je al 2 weken zo slecht slaapt). Hele nare tijd. Ik kreeg ook slaappillen omdat ik bijna psychotisch werd van wekenlang zo weinig slaap. Dan sliep ik met moeite 5 uur, maar was daarna klaarwakker.
Uiteindelijk heb ik moeten kiezen om de borstvoeding af te bouwen. Toevallig liet ik ook spiraal zetten en toen was het letterlijk binnen 2 dagen over en sliep ik weer gewoon in.
Duidelijk iets verkeerd in de hormonen dus... als je wilt, pb me gerust
Ohhh het is vreselijk hè. Ik lig ook op zolder met oordoppen in maar slapen ho maar. Telkens in een soort halve wakker half droom toestand en dan weer wakker met veel adrenaline in mijn lijf. Heel gek iets. Wat voor slaappillen had jij?

Misschien ook maar nadenken over een spiraaltje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven