Alleen stedentrip maken, doen of niet?

21-01-2022 20:46 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort heb ik een week vakantie, mijn partner kon helaas geen vrij krijgen. Ik heb zin om een paar dagen ertussenuit te gaan en ik zat te denken om alleen een stedentrip te maken. Ik heb nooit eerder zoiets gedaan en ik vind het daarom ook best wel spannend. Maken jullie weleens alleen een stedentrip en hoe is dat dan? Ik hoor graag jullie tips!
Alle reacties Link kopieren
Zou eerder een vriendin vragen om mee te gaan, niet zoveel aan alleen en samen geeft toch een veiliger gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Jamie34 schreef:
21-01-2022 22:34
Zou eerder een vriendin vragen om mee te gaan, niet zoveel aan alleen en samen geeft toch een veiliger gevoel.

JIJ vindt er blijkbaar niet zoveel aan en voelt je niet veilig.

Ik heb me geen moment onveilig gevoeld in mijn eentje in Berlijn. Of op veel andere plekken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Jamie34 schreef:
21-01-2022 22:34
Zou eerder een vriendin vragen om mee te gaan, niet zoveel aan alleen en samen geeft toch een veiliger gevoel.
Ja met iemand is het gezelliger maar als je steeds moet wachten tot een ander eens tijd/geld/zin heeft om mee te gaan kom je nergens. Familie en vrienden vonden het in het begin maar raar dat ik alleen ging want daar was toch niks aan en toch eigenlijk best zielig?! Toen ik zei dat ze ook mee konden gaan maar geen tijd hadden wisten ze meteen niks meer te zeggen. Vond dat zo raar, het zielig vinden voor mij dat ik alleen ging maar tegelijkertijd nooit kunnen als ik voorstelde een weekendje weg te gaan. Ja wat is het nou?!

En qua veiligheid, ik heb me alleen de eerste keer een avond wat onveilig gevoeld, wat helemaal niet nodig was, maar daar leer je van. Als ik ergens alleen heen ga doe ik altijd wel onderzoek en lees ik goed de reviews van anderen. Zo had ik in Parijs een keer een heel leuk hotelletje gevonden maar in de reviews stond dat er savonds laat er veel zwervers rond liepen en veel aangeschoten jongeren. Toen was het echt next....
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke tips en reacties allemaal! De meeste zijn ook positief zie ik, dat is leuk om te horen. Vind het wel heel spannend, misschien dat ik er alsnog voor kies om een stad te kiezen die wat dichterbij is, maar het lijkt mij zo lekker om te doen en bekijken wat ik wil.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk!! Pisa/ Lucca/ Florence/ Livorno, heerlijk. Mocht je naar Pisa willen, dan heb ik nog een heel fijn overnachtingsadres. Vandaar kan je makkelijk naar de andere steden met het openbaar vervoer.
Simply-me schreef:
21-01-2022 22:50
Wat een leuke tips en reacties allemaal! De meeste zijn ook positief zie ik, dat is leuk om te horen. Vind het wel heel spannend, misschien dat ik er alsnog voor kies om een stad te kiezen die wat dichterbij is, maar het lijkt mij zo lekker om te doen en bekijken wat ik wil.
Als je toch een stad wat dichterbij wilt is Parijs ook een goede optie, daar ben je binnen een uur of 3. Of wellicht Antwerpen, Brussel tenzij je al uit België komt natuurlijk. Vond Oberhausen trouwens ook best leuk, daar heb je een grote mall waar je goed kunt shoppen.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 21-01-2022 22:59
8.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Simply-me schreef:
21-01-2022 22:50
Wat een leuke tips en reacties allemaal! De meeste zijn ook positief zie ik, dat is leuk om te horen. Vind het wel heel spannend, misschien dat ik er alsnog voor kies om een stad te kiezen die wat dichterbij is, maar het lijkt mij zo lekker om te doen en bekijken wat ik wil.

Ik vind jou stoer hoor, en voel zelfs een tikkie jaloezie! Niet onaardig bedoelt hoor, maar jij hebt de ballen die ik mis!
Een goede vriendin van me had op maandag plots een plan, en op vrijdag stapte ze in haar uppie in de auto opweg naar Spanje. Ik verklaarde haar voor gek, maar beneed stilletjes haar lef!
On topic, ik vond Praag echt fantastisch!
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft dat je het spannend vindt, kun je aangeven wat precies?

Ik heb geloof ik vaker steden bezocht in mijn eentje dan in gezelschap, helemaal als je de keren meetelt dat ik voor werk ergens moest zijn en er een paar dagen aan vast plakte. Heerlijk. 's Avonds in je eentje uit eten wordt op sommige plekken raar gevonden (vooral in Nederland geloof ik) maar in Berlijn of Londen kijkt echt niemand er raar van op hoor. Afhankelijk van wat je wil doen en waar je verblijft heb je best kans dat je tijdens je trip ook leuke mensen tegenkomt, juist als je alleen reist maak je makkelijker contact, is mijn ervaring. Als je je aansluit bij een rondleiding of excursie kom je gegarandeerd andere mensen tegen.

Bij een moeilijk moment kun je altijd het thuisfront bellen natuurlijk, of dagelijks een vast moment afspreken. Je kunt ook bijvoorbeeld een dagboekje bijhouden met dingen die je graag zou willen delen als je weer thuis bent, doordat er wat meer tijd tussen zit kom je zo soms meer tot de kern van wat je nou echt raakte dan als het meteen in de dagelijkse stroom meegaat. Afhankelijk van het soort reis heb ik soms liever helemaal geen contact met mensen van thuis, om mijn concentratie te bewaren voor waar ik ben, delen komt dan later wel.
Ja contact met het thuisfront is ook wel leuk. Zo heb ik tijdens mijn 2 verre reizen die ik alleen heb gedaan (wel groepsreis) een paar keer met video gebeld naar o.a. mijn moeder. Die vond het ook super spannend dat ik alleen zo ver weg ging. Beetje de hotel kamer laten zien of de omgeving waar je zit etc. Wel opletten met de tijdzones, niet dat je iemand per ongeluk wakker belt ofzo. Maar daar heb je binnen Europa geen last van.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
21-01-2022 22:58
Ik vind jou stoer hoor, en voel zelfs een tikkie jaloezie! Niet onaardig bedoelt hoor, maar jij hebt de ballen die ik mis!
Een goede vriendin van me had op maandag plots een plan, en op vrijdag stapte ze in haar uppie in de auto opweg naar Spanje. Ik verklaarde haar voor gek, maar beneed stilletjes haar lef!
On topic, ik vond Praag echt fantastisch!
Vind ik leuk om te horen bedankt! Ik ben dus eigenlijk niet zo stoer, maar wil mezelf graag uitdagen en alleen een tripje maken is iets wat ik altijd graag heb willen doen.
Alle reacties Link kopieren
kers schreef:
21-01-2022 21:57
Oh, Stockholm lijkt me ook zo super! :) Dank je voor de herinnering: daar wil ik heel graag nog eens heen....het onschiet me vaak weer, die Scandinavische landen...

Is er niet een groot meer midden in de stad?


Heb er heel goede verhalen over gehoord :heart:
Ja dat klopt! Ik was er in de winter dus veel gewandeld, koffertjes met lekkere hapjes en mooie musea. Zweedse mensen zijn ook aardig en maken vaak praatjes met je.
Vind het zelf fijn als je net als bijv in Londen en Berlijn in het dagelijkse leven rondloopt (er niet alleen toeristen zijn) en het normaal is om er als vrouw alleen rond te lopen.
Alle reacties Link kopieren
Ja leuk! Ik ga ook minstens 1x per jaar alleen op pad. Ik plan dat ook echt in als een solotrip, en zeg tegen mijn vriend dat hij niet mee mag. Reageert hij nog weleens wat gepikeerd op, maar daar laat ik me niet door weerhouden. Ik heb het ook echt nodig, voldoende tijd voor mezelf.

Ik hou ook wel echt van alleen zijn, vind het geen probleem om in mn eentje rond te dwalen, lekker ergens koffie drinken, lunchen, museumpje pakken, avondeten. Savonds ben ik dan vaak in het hotel, of ik maak een avondwandeling of ik ga naar de bios oid. Ik vind het echt heerlijk, lekker je eigen plan trekken zonder overal over te moeten overleggen of compromissen te sluiten over wat je gaat doen.
Ik vond het op het begin ook wel spannend om ergens alleen te gaan eten, vooral met avondeten voel ik wel een hogere drempel. Maar met een boek bij de hand, of gewoon lekker om me heen kijken, vind ik het eigenlijk helemaal niet erg. Volgens mij ben je vooral zelf erg bewust van het feit dat je alleen bent, en valt het de rest van de mensen niet eens op.
Alle reacties Link kopieren
Simply-me schreef:
21-01-2022 23:09
Vind ik leuk om te horen bedankt! Ik ben dus eigenlijk niet zo stoer, maar wil mezelf graag uitdagen en alleen een tripje maken is iets wat ik altijd graag heb willen doen.
Dan zou ik ook echt naar een plek gaan waar je graag naar toe wilt. Ik vind zelf vliegen leuk en mijn vakantie begon al door alleen op het vliegveld te zijn, beetje shoppen en eindelijk een boek te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
21-01-2022 20:54
1 dag alleen in een stad ronddwalen vind ik wel eens leuk.

Maar 's avonds wil ik toch écht een gesprekspartner hebben om tegen te vertellen wat ik allemaal gezien en gedaan heb.

En alleen op restaurant - iets anders dan een donker hoekje in de MacDonalds - vind ik al helemaal niets.
Zo sta ik er ook in.
Alle reacties Link kopieren
zelf zou ik denk ik niet voor de eerste keer naar Berlijn gaan, NIET in de winter iig.
ik vond het zelf een niet zo gezellige stad. Een beetje kil ook in de winter.

Zou zelf een iets kleinere stad nemen, als je niet gewend bent alleen te gaan, met een gezellig centrum
Maar dit is PUUR persoonlijk, natuurlijk!!
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gek op Berlijn maar in de winter kan het inderdaad wel grauw en niet zo verwelkomend aanvoelen als je de stad nog niet kent. Wat dichterbij en behapbaarder zijn misschien Düsseldorf of Münster wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben weleens eerder in Berlijn geweest en vond het toen erg leuk. Toen wel samen met iemand geweest. Düsseldorf is ook zeker een optie, ik ben er nog niet helemaal uit.
Alle reacties Link kopieren
Ysje schreef:
21-01-2022 21:04
Doen! Heel erg leuk. Ik huur altijd een appartement met eigen kookgelegenheid. Hoef ik 's avonds niet in m'n eentje uit eten te gaan, maar kan ik gewoon iets klaarmaken (en dus boodschappen doen in een buitenlandse supermarkt, wat heel leuk is). Qua prijs scheelt het niet veel met een hotelkamer, is mijn ervaring.
Ja dat doe ik ook zo. 's middags uitgebreid lunchen op een terras of in een restaurant en ontbijt en hapje 's avonds zelf maken in het appartement.
Ik ben de hele dag op pad, dan ben ik 's avonds meestal ook gewoon kapot en heb helemaal geen zin meer om uit eten te gaan. Bijkomend voordeel : lunch is in de meeste restaurants goedkoper dan diner.
.
Alle reacties Link kopieren
Absoluut doen als jij daar zin in hebt! Is ook helemaal niet raar, er reizen tegenwoordig zoveel mensen alleen dat je zelfs speciale websites en FB groepen hebt waar vrouwen contact met elkaar kunnen leggen, zoals bv. The Solo Female Traveler Network. En Berlijn is altijd leuk, ik ben er inmiddels al 10+ keer geweest, soms alleen, soms met vrienden.. altijd wel iets te doen! Ook een makkelijke stad om mee te beginnen, taaltechnisch niet al te ingewikkeld en het OV brengt je overal.
Alle reacties Link kopieren
vilya schreef:
22-01-2022 00:55
Absoluut doen als jij daar zin in hebt! Is ook helemaal niet raar, er reizen tegenwoordig zoveel mensen alleen dat je zelfs speciale websites en FB groepen hebt waar vrouwen contact met elkaar kunnen leggen, zoals bv. The Solo Female Traveler Network. En Berlijn is altijd leuk, ik ben er inmiddels al 10+ keer geweest, soms alleen, soms met vrienden.. altijd wel iets te doen! Ook een makkelijke stad om mee te beginnen, taaltechnisch niet al te ingewikkeld en het OV brengt je overal.
Je kan er nu alleen niet in de zon lopen of op een terrasje zitten. Het is zoveel leuker als het een beetje mooi en droog weer is. Dus ik zou in deze tijd van het jaar naar Zuid Spanje of Portugal gaan.
.
Alle reacties Link kopieren
Doen!

ik zit nu net in de helft van mijn vierdaagse solotrip in Parijs. Leuk hotelletje geboekt, overdag doen wat ik leuk vind en ‘s avonds met mijn boek op restaurant!
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, liefst een stad met een strand waar je ook uitstapjes buiten de stad kan maken, bijv Porto. Valencia, Barcelona, Malaga,...etc
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik ga eigenlijk elk jaar wel alleen op stedentrip en vind het heerlijk. Lekker doen wat ík leuk vind en in je eentje ben je veel efficiënter. En ik wil vaker weg dan mijn vriend dus zo lossen we dat ook op.

Het idee dat het niet veilig zou zijn of dat je niet alleen uit eten kunt zit alleen in je eigen hoofd (voor wie dat denkt). Ik heb een tijdje veel alleen moeten reizen voor mijn werk en toen ging ik ook ‘s avonds een hapje eten, daar vind ik persoonlijk niets raars aan. Ik ga toch niet ‘s avonds mezelf opsluiten in mijn hotel?! Ik herinner me 1x dat een restaurant moeilijk deed over een tafel voor 1 persoon, toen ben ik weggegaan.

Als ik genoeg te doen heb en een boek voor de rustmomenten, dan vermaak ik me prima. En Citymapper is een prettige navigatie-app.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
21-01-2022 22:41
JIJ vindt er blijkbaar niet zoveel aan en voelt je niet veilig.

Ik heb me geen moment onveilig gevoeld in mijn eentje in Berlijn. Of op veel andere plekken.
Ik ook niet. En als ik op een plek was waar ik me onveilig voelde helpt de aanwezigheid van een vriendin ook niet.

Als veiligheid een issue is, TO, let dan op bij de lokatie van je hotel. Ik heb om budget redenen weleens hotels gekozen in mindere buurten en dan vond ik het niet fijn om s’avonds over straat te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Doen.

En ga gewoon dineren als je daar zin in hebt.
Begrijp eigenlijk niet waarom mensen dat 'eng' vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven