Alleen stedentrip maken, doen of niet?

21-01-2022 20:46 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort heb ik een week vakantie, mijn partner kon helaas geen vrij krijgen. Ik heb zin om een paar dagen ertussenuit te gaan en ik zat te denken om alleen een stedentrip te maken. Ik heb nooit eerder zoiets gedaan en ik vind het daarom ook best wel spannend. Maken jullie weleens alleen een stedentrip en hoe is dat dan? Ik hoor graag jullie tips!
Alle reacties Link kopieren
Wel flauw dat je partner het heel erg raar vindt…
Alle reacties Link kopieren
Berlijn voelt voor mij niet als 'ver weg' (er loopt een rechtstreekse trein, je bent er in een paar uur) maar anders zou je inderdaad aan een stad in NL en België kunnen denken.
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Ja, jammer dan je partner het niet leuk vind voor je. Maar laat het je niet weerhouden , hoor. Als je nieuwsgierig bent naar hoe het is, ga dan vooral! En vertrouw op jezelf, je kunt meer aan dan je denkt.
Mijn tip is ook wel dat je niet overduidelijk de toerist moet gaan uithangen en daardoor aandacht trekken van mensen met kwade zin.
Avelie schreef:
23-01-2022 08:29
Als je contact wil, dan is dat altijd mogelijk. Waarom zou dat als 40 plusser anders zijn?

Ik ga zelf juist alleen om alleen te kunnen zijn, dus ik sluit me er volledig van af, maar als ik wil zou ik makkelijk contact kunnen maken. Ik heb niet het idee dat dit is veranderd.
Omdat je minder vaak in situaties bent waar je als je jong bent in zit. In een hostel is het heel normaal om steeds met nieuwe mensen dingen te doen. Maar waar kom je elkaar nou tegen in een hotel of airbnb? En mensen gaan eten als stel of besloten gezelschap, dan word je toch niet zo 1-2-3 aan tafel uitgenodigd. In een café aan de bar, of in een club of op een festival word je als jonge vrouw toch makkelijker aangesproken.

Verder zijn jonge mensen vaker single en gaan ze ook echt op reis met de mindset om mensen te ontmoeten. Dus je word makkelijk uitgenodigd om ergens aan te sluiten.

Boven de 40 gaan mensen als stel op pad, of als vrienden/vriendinnen en die hebben dan helemaal geen behoefte aan een vreemd iemand erbij. Daarbij komen veel vrouwen er als een havik tussen als je toevallig in een gesprek met hun man belandt, simpelweg omdat je vroeg of een kruk vrij was of waar de wc’s zijn. Rustig maar hoor, ik hoef je vent helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Die partner zou ik lekker in z'n sop gaar laten koken. Echt: doe het! Berlijn, of lekker in Nederland, ook helemaal prima. Vooraf een lijstje maken van dingen die je leuk lijken om te doen, en dat mag ook eindeloos op een terras hangen, 3 films achter elkaar kijken in de bioscoop, je hotelkamer niet uitkomen en een boek lezen, of de hele dag shoppen zijn.
Of helemaal geen lijstje maken en gewoon door de stad lopen en je laten verrassen door wat je tegenkomt. En niet vergeten trots op jezelf te zijn. En is het niks, dan ben je zo weer thuis maar heb je het in elk geval gedaan. De mensen in Berlijn, Rotterdam, Maastricht, Antwerpen of welke andere plaats dan ook zijn niet zoveel anders dan de mensen thuis hoor, valt reuze mee hoe eng ze zijn ;-D

Tijd om dat 'Simply me' eer aan te doen :proud:
Tjezus, wat vals
Laat je inderdaad niet door je partner remmen, ook al kijkt hij er van op. Hij is dat ook nog niet van je gewend.
Alle reacties Link kopieren
Blablablaatschaap schreef:
21-01-2022 22:59
Heerlijk. 's Avonds in je eentje uit eten wordt op sommige plekken raar gevonden (vooral in Nederland geloof ik) maar in Berlijn of Londen kijkt echt niemand er raar van op hoor.
(…)
Bij een moeilijk moment kun je altijd het thuisfront bellen natuurlijk, of dagelijks een vast moment afspreken.
Precies. Niemand, echt helemaal niemand kijkt er vreemd van op als je alleen eet in een restaurant. In Amerika vragen ze soms of je dan aan de bar wil zitten. Zeker in de sportsbars (met zo’n enorme TV aan de bar). In het begin keek ik daar een beetje vreemd van op maar juist aan de bar zie je daar vaak meerdere ‘eenlingen’ eten, minding their own business, dus zo gek is het niet! Maar even

Dat andere toeristen je de weg vragen maak ik ook vaak mee. Blijkbaar denken ze dat ik een local ben, of misschien straalt het alleen reizen gewoon veel zelfvertrouwen uit :)

Wat zelfvertrouwen betreft, zoveel mensen reizen voor zaken de hele wereld rond in hun uppie. Mannen en vrouwen. Er is niets engs aan. Als je denkt dat je jezelf kunt vermaken, doen!
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
23-01-2022 13:51
Omdat je minder vaak in situaties bent waar je als je jong bent in zit. In een hostel is het heel normaal om steeds met nieuwe mensen dingen te doen. Maar waar kom je elkaar nou tegen in een hotel of airbnb? En mensen gaan eten als stel of besloten gezelschap, dan word je toch niet zo 1-2-3 aan tafel uitgenodigd. In een café aan de bar, of in een club of op een festival word je als jonge vrouw toch makkelijker aangesproken.

Verder zijn jonge mensen vaker single en gaan ze ook echt op reis met de mindset om mensen te ontmoeten. Dus je word makkelijk uitgenodigd om ergens aan te sluiten.

Boven de 40 gaan mensen als stel op pad, of als vrienden/vriendinnen en die hebben dan helemaal geen behoefte aan een vreemd iemand erbij. Daarbij komen veel vrouwen er als een havik tussen als je toevallig in een gesprek met hun man belandt, simpelweg omdat je vroeg of een kruk vrij was of waar de wc’s zijn. Rustig maar hoor, ik hoef je vent helemaal niet.
We hebben het toch over alleen op stedentrip/ reis gaan in dit topic? Voor de rest heb jij het over plekken, maar naar die plekken kun je nog steeds toe als je 40+ bent, dus ik zie het verschil niet zo.

Zelf merk ik niet zoveel verschil. Ik reis al vanaf mijn 18e geregeld alleen en ik maak nog even makkelijk contact. De behoefte aan contact maken is wel wat afgenomen, omdat ik nu in mijn dagelijkse leven al voortdurend omringd ben door mensen, dus dan is het soms best lekker om alleen te zijn en juist even met niemand te hoeven praten.
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
23-01-2022 13:51
Boven de 40 gaan mensen als stel op pad, of als vrienden/vriendinnen en die hebben dan helemaal geen behoefte aan een vreemd iemand erbij. Daarbij komen veel vrouwen er als een havik tussen als je toevallig in een gesprek met hun man belandt, simpelweg omdat je vroeg of een kruk vrij was of waar de wc’s zijn. Rustig maar hoor, ik hoef je vent helemaal niet.

Veel wel, maar ik ken en zie/ontmoet ook veel mensen van boven de 40 die er alleen op uit gaan hoor. Zie ook in dit topic.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Simply-me schreef:
23-01-2022 12:49
Wat leuk dat best veel mensen dit doen eigenlijk. Ik vind het spannend/eng omdat ik dan helemaal alleen ben en niemand heb om op terug te vallen. Daarom neig ik er nu ook meer naar om wat dichterbij te blijven dan om naar Berlijn te gaan, hoewel ik Berlijn denk ik leuker vind, dus ja, ik weet het nog niet. Mijn partner vindt het overigens heel erg raar dat ik dit alleen wil doen, dat maakt mij ook weer aan het twijfelen...
Wat flauw zeg. Waarom is dat nou weer raar :|

Berlijn is best dichtbij, maar anders is Antwerpen of Gent misschien leuk? Of je begint eerst met Rotterdam, Utrecht, Amsterdam of Maastricht? Als je in Nederland blijft zou ik de stad kiezen waar je het minst vaak, of misschien zelfs nog nooit ben geweest.
himalaya schreef:
23-01-2022 15:43
Veel wel, maar ik ken en zie/ontmoet ook veel mensen van boven de 40 die er alleen op uit gaan hoor. Zie ook in dit topic.
Ja natuurlijk, ik zelf reis ook veel alleen, zoals ik ook vertel in dit topic.

Maar ik reageerde nu specifiek op de vraag hoe je dan contacten legt en de realiteit is wel dat je na een bepaalde leeftijd toch minder snel contacten maakt met mensen.

Je hebt wel contact en gesprekjes het en der natuurlijk. Je spreekt mensen in allerhande situaties, maar je trekt er verder niet echt mee op. Vroeger maakte ik echt vrienden op reis. Maar tegenwoordig zit ik niet zo vaak meer rond een kampvuur op het strand of in het barretje van een hostel.

Maar misschien maak ik een te groot onderscheid tussen contacten leggen en contact maken. Ik heb misschien teveel mijn backpackerservaringen in m’n hoofd, waar je even met mensen verder reist en dan scheiden je wegen weer. Met sommigen heb ik nu 20 jaar later nog steeds contact.
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
23-01-2022 17:32
Ja natuurlijk, ik zelf reis ook veel alleen, zoals ik ook vertel in dit topic.

Maar ik reageerde nu specifiek op de vraag hoe je dan contacten legt en de realiteit is wel dat je na een bepaalde leeftijd toch minder snel contacten maakt met mensen.

Je hebt wel contact en gesprekjes het en der natuurlijk. Je spreekt mensen in allerhande situaties, maar je trekt er verder niet echt mee op. Vroeger maakte ik echt vrienden op reis. Maar tegenwoordig zit ik niet zo vaak meer rond een kampvuur op het strand of in het barretje van een hostel.

Maar misschien maak ik een te groot onderscheid tussen contacten leggen en contact maken. Ik heb misschien teveel mijn backpackerservaringen in m’n hoofd, waar je even met mensen verder reist en dan scheiden je wegen weer. Met sommigen heb ik nu 20 jaar later nog steeds contact.
Waarom zou dat na een bepaalde leeftijd niet meer kunnen? Het hangt denk ik meer af van de plekken waar je naartoe gaat en welke activiteiten je onderneemt.
Avelie schreef:
23-01-2022 17:52
Waarom zou dat na een bepaalde leeftijd niet meer kunnen? Het hangt denk ik meer af van de plekken waar je naartoe gaat en welke activiteiten je onderneemt.
Nou ja, laat ik dan voor mezelf spreken. Ik maak die situaties tegenwoordig minder mee. Inderdaad ook omdat de plekken waar ik naartoe gaan ook wel zijn veranderd. Ik zit niet meer in hostels. En ja, stedentrips deed ik vroeger ook in hostels.
anoniem_407909 wijzigde dit bericht op 23-01-2022 18:15
19.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kun je als 40 plusser nog een backpackstyle stedentrip doen en in een hostel gaan overnachten en aan de bar hangen. Vraag is of je daar zin in hebt.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
23-01-2022 18:10
Tuurlijk kun je als 40 plusser nog een backpackstyle stedentrip doen en in een hostel gaan overnachten en aan de bar hangen. Vraag is of je daar zin in hebt.
Hostel hoeft niet, maar het ging ook over festivals en een strandbar. Ik zie daar altijd mensen van alle leeftijden.
Avelie schreef:
23-01-2022 18:35
Hostel hoeft niet, maar het ging ook over festivals en een strandbar. Ik zie daar altijd mensen van alle leeftijden.
Ik ga ook nog steeds naar festivals en strandbars, en zie daar zeker mensen van alle leeftijden. Daar heb ik het ook niet over. Maar een praatje in de rij bij de wc of de muntjes zie ik niet als contact leggen. En bij een museumbezoek in een stad heb ik dat al helemaal minder, maar ik zal dan wel een heel afgesloten type zijn.
Alle reacties Link kopieren
santorini schreef:
23-01-2022 07:43
Voor iedereen die dit regelmatig doet: hebben jullie normaal gesproken een druk sociaal leven of gezin?

Ik zou ook graag eens in mijn eentje naar het buitenland gaan maar niet omdat ik de vrijheid wil opzoeken want ik ben al vaak alleen (geen partner). Ik ben niet zo bang voor verveling of geen hulp krijgen als er iets is, maar wel voor eenzaamheid. Hoe ontmoeten jullie mensen op zo’n trip, behalve in hostels?
Ik heb thuis een gezin met jonge kinderen Ik ben dolblij als ik eens een uur of wat eenzaam ben.
Voor mij ging het er nu heel erg over dat ik zelf het ritme en tempo bepaal, dat ik niet de hele tijd voor meerdere mensen moet denken (moet er nog iemand plassen, moet er iemand al bijna wat eten, hebben we wel x,y,z bij ons). Maar ook voor ik kinderen kreeg ging ik graag alleen weg en alleen naar de sauna. Gewoon je echt even helemaal niet aanpassen. Maar inderdaad wel vaak een druk sociaal leven.
Alle reacties Link kopieren
cleo schreef:
23-01-2022 13:59
Laat je inderdaad niet door je partner remmen, ook al kijkt hij er van op. Hij is dat ook nog niet van je gewend.
Ik denk ook eerder dat hij het daarom raar vindt. Als jij nooit zoiets hebt overwogen dan is het toch ook best een nieuw idee. Ik ben helemaal voorstander van zoiets hoor, maar als mijn man na 9 jaar opeens komt aanzetten met een solo stedentripje zou ik dat ook wel raar vinden. Heeft hij nooit genoemd, past ook niet bij hem..dus ja, mijn eerste reactie zou ook zijn "ok, bijzonder". Maar goed, als ie wil mag ie gaan, uiteraard.

Oh en echt heeeeel veel mensen vinden het raar/gek om alleen uiteten/cafe/kroeg/theater te gaan. Dus zo raar is t ook weer niet dat iemand dat raar vindt :P
Alle reacties Link kopieren
Airesopure schreef:
23-01-2022 22:11
Ik denk ook eerder dat hij het daarom raar vindt. Als jij nooit zoiets hebt overwogen dan is het toch ook best een nieuw idee. Ik ben helemaal voorstander van zoiets hoor, maar als mijn man na 9 jaar opeens komt aanzetten met een solo stedentripje zou ik dat ook wel raar vinden. Heeft hij nooit genoemd, past ook niet bij hem..dus ja, mijn eerste reactie zou ook zijn "ok, bijzonder". Maar goed, als ie wil mag ie gaan, uiteraard.

Oh en echt heeeeel veel mensen vinden het raar/gek om alleen uiteten/cafe/kroeg/theater te gaan. Dus zo raar is t ook weer niet dat iemand dat raar vindt :P
Klopt! Ik heb me tijdens “ verkeringstijd” en huwelijk vaak gedeeltelijk aangepast aan ( ex) partner. We deelden de voorliefde voor zon-zee-strand en lekker uit eten. Het stappen was ik al snel na het hebben van een vaste relatie eigenlijk beu, ex was een groot liefhebber van tot in de late uurtjes door, en bleef ook zo. Later kwamen de kinderen, en hielden we uiteraard rekening met de vakantieplaats dat er voor hun leuke activiteiten waren. Daar wrong het dat ik graag ook iets van de omgeving wilde zien, en ex niet, die had genoeg aan zwembad dag in dag uit. Kinderen waren redelijk flexibel, gingen we weg vonden ze dat prima, maar aan het zwembad was ook zeker geen straf. Meestal gingen we dan in twee weken 1 keer iets ondernemen in de zon van een grot bezoeken, een stadje met geschiedenis bezoeken…

Nu ik zelf kan beslissen, gescheiden, kinderen 17 en 19, die willen niet meer mee, gaan liever werken in de vakanties of de oudste gaat inmiddels met wat vrienden de hort op….Ik ben al een keer of drie alleen weggeweest, heerlijk! Mijn ouders, vriendinnen, collega’s reageren wisselend. Mijn moeder vindt me een beetje zielig dat ik alleen wegga, al raakt ze er nu aan gewend. 1 vriendin vindt het saai…wat moet je ergens alleen? En een aantal vinden het stoer maar zouden het zelf nooit doen..
De enige die mij hierin echt begrijpt is mijn vader, bij mijn eerste trip alleen zei hij: “ Caretta moet lekker haar eigen gang kunnen gaan, dan is zij het gelukkigst.” Wat kent die man mij toch goed!
Ik heb dat inderdaad nodig. En de gewone werkweken, heb ik ook plenty energie om me met uitjes te voegen naar de interesses van mijn puberzoons voor de heerlijke quality time naar hun interesses, geniet ik eigenlijk dubbel zoveel van als ik ook mijn eigen portie heb gehad.
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren
Doen hoor! Ik ga alleen op vakantie en vind het heerlijk! Elke avond een leuk restaurantje uitkiezen, doen wat je wil wanneer je wil,... Me nooit eenzaam gevoeld en wat boeit het mij als er ginder in het buitenland mensen zijn die het raar vinden dat ik in mijn eentje geniet van een heerlijk diner?
Doen!
Ben trouwens 50+
Alle reacties Link kopieren
Simply-me schreef:
23-01-2022 12:49
Wat leuk dat best veel mensen dit doen eigenlijk. Ik vind het spannend/eng omdat ik dan helemaal alleen ben en niemand heb om op terug te vallen. Daarom neig ik er nu ook meer naar om wat dichterbij te blijven dan om naar Berlijn te gaan, hoewel ik Berlijn denk ik leuker vind, dus ja, ik weet het nog niet. Mijn partner vindt het overigens heel erg raar dat ik dit alleen wil doen, dat maakt mij ook weer aan het twijfelen...
Of je nou op jezelf bent aangewezen in Berlijn of net over de grens, dat maakt ook niet echt uit. Je bent al in Berlijn geweest, dus weet een beetje wat je kunt verwachten.

Desnoods maak je vooraf een reisplan met waar je slaapt, eet, welke musea ofzo. Dan hoef je het daar alleen nog maar uit te voeren (of er volledig van af te wijken).
Tenzij je met iemand gaat die de bestemming van haver tot gort kent, weet een reispartner meestal niet veel meer dan jij zelf.
Alle reacties Link kopieren
ZoeyMaar schreef:
24-01-2022 13:35
Of je nou op jezelf bent aangewezen in Berlijn of net over de grens, dat maakt ook niet echt uit. Je bent al in Berlijn geweest, dus weet een beetje wat je kunt verwachten.

Desnoods maak je vooraf een reisplan met waar je slaapt, eet, welke musea ofzo. Dan hoef je het daar alleen nog maar uit te voeren (of er volledig van af te wijken).
Daar heb je een punt inderdaad.
Je kent jezelf het beste. Als jij zo iemand bent die snel in 7 sloten tegelijk loopt dan is alleen op vakantie gaan misschien geen goed idee. Als je jezelf prima kan redden en niet in 7 sloten tegelijk loopt dan kan het prima hoor.

En een goede voorbereiding is het halve werk. Reviews lezen van de hotels en de buurt waarin het hotel staat. Google Streetview is ook een uitkomst. Ik loop zo altijd even een rondje door de buurt en even vanaf de halte van de tram/bus/metro/trein naar het hotel zodat ik al iets van aanknopingspunten heb. Maak een briefje met belangrijke nummers en andere informatie. Sla dat op in je telefoon en print het uit en stop het in je broek of jaszak. Buitenlandse zaken heeft ook een app voor als je op vakantie gaat met belangrijke nummers. En mocht het allemaal toch te eng zijn, ben je echt zo weer thuis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven