Gezondheid alle pijlers

Dochter van 3 jr krijgt gehoorapparaten

22-01-2022 11:11 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter wordt over een paar weken 3jr.
Deze week hebben wij te horen gekregen dat zij idd gehoorverlies heeft. Dit hadden wij al vermoed.
Links -40dB en rechts -70dB.
Wij moeten nu gehoorapparaten voor haar aanschaffen en deze zullen dan over ongeveer een maand in het Erasmus ingesteld worden.

Zijn hier mensen met ervaring met een jong kind met gehoorproblemen?
Onze dochter loopt met haar spraak ongeveer een jaar achter op leeftijdsgenoten.
Gaan wij hierin snel een verschil in merken?
Ik hoor graag van jullie. Waar liepen jullie tegenaan, etc.
Alle reacties Link kopieren
Niet met gehoorapparaten maar (en ik besf dat dat veel minder heftig is) wel met buisjes.
Mijn neefje loopt met spraak ook enorm achter. Met 3 sprak hij nog bijna niet.
Maar toen hij buisjes kreeg heeft zijn spraak echt even een flinke spurt gemaakt.
Er liepen en lopen nog diverse onderzoeken want in zijn geval speelt er veel meer.

Maar kinderen leren enorm snel wanneer de oorzaak wordt aangepakt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft dus idd eerst buisjes gehad in november. Toen de beloofde spurt uitbleef, en zij nog steeds slecht leek te horen, begonnen wij dus gehoorverlies te vermoeden.
Fijn dat bij je neefje het zo'n verschil maakte!
Alle reacties Link kopieren
Ik was 4 toen ik gehoorapparaten kreeg, dat was bijna 50 jaar geleden. In die tijd was dat echt “bijzonder”, want hoortoestellen waren alleen voor ouderen. Mijn ouders schaamden zich er ook voor, alsof ik gehandicapt was.

Het grote voordeel is dat jouw dochter zich zal ontwikkelen met hoortoestellen. Haar spraak zal verbeteren en zij zal ook leren leven met deze ondersteuning. Waar oudere mensen moeite hebben om eraan te wennen zal jouw dochter niet beter weten. Gelukkig zijn de mogelijkheden ook veel groter tegenwoordig. Ik hoorde Nederlandse programma’s op tv nooit goed, dat moest altijd heel hard staan en nog verstond ik het niet goed. Tegenwoordig heb je halszenders die verbonden zijn met de toestellen waardoor je het goed kunt horen. Er waren zorgen hoe ik mij zou ontwikkelen, misschien moest ik wel naar een dovenschool. Maar ik heb altijd regulier onderwijs gedaan en met “handigheidjes” zoals altijd vooraan in de klas zitten, altijd strategisch gaan zitten zodat je alles kunt volgen heb ik mij daarmee kunnen redden en ook altijd gewone banen gehad. Natuurlijk hoor ik nog steeds niet alles, maar ik weet mij er goed mee te redden. Veel mensen zijn verbaasd als ik zeg dat ik slechthorend ben en hoortoestellen draag. En aan hun reactie merk ik dat zij dat bijzonder vinden. Dat irriteert mij wel eens, iemand die een bril draagt vraag je toch ook niet of hij slecht ziet?

Het vergt enige aanpassing maar jouw dochter zal niet beter weten. Zorg dat jullie altijd in het zicht van jullie kind praten, zij zal dan automatisch leren liplezen. En zorg dat je overal batterijen hebt liggen, in de auto, jas, opa en oma, luiertas, handtas enz. Er is niets vervelender dan een leeg hoortoestel te hebben.

En waar jullie tegen aan lopen? Mijn ouders konden niet meer een stiekem gesprek voeren, ik hoorde al snel van alles, ook al begreep ik het niet :lol:
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon was ook drie, en die heeft echt een enorme inhaalslag gedaan qua praten. Toen hij ze voor het eerst inhad zei hij ik hoor de wind mama en ik hoor jou lopen..Dat raakte mij toen zo..
Ik had er zelf ook wel moeite mee moet ik eerlijk zeggen, ik was nogal onzeker en had het gevoel dat iedereen hem en dus ook ons bekeek.
In het begin kost het best wel veel energie om ineens alles goed te horen, ik merkte dat vooral als hij terugkwam van peuterspeelzaal en later school,dan wilde hij ze meteen uit.

Zorg idd voor overal batterijen en ik gaf het doosje ook mee naar school zodat hij als hij ze uit moest doen hij ze ook op kon bergen.

Succes met je dochter het is wel even pittig in het begin..
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft sinds ze 4 maanden is hoorapparaatjes, haar hoorverlies is 30 a 40 db. Zorg er ten eerste voor dat je ze goed verzekert. Je moet er 5 jaar mee doen en geloof me, je raakt ze met een jong kind ook makkelijk kwijt.
Je kan via Etsy en Ali Express ook diverse accessoires kopen die handig zijn zoals een beveiligingskoord zodat als ze uit het oor vallen je ze niet meteen kwijt bent. Of een haarband waaraan de hoortoestellen kunnen worden vastgemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

De BabyBeats app is een aanrader om speelsgewijs te oefenen met taalontwikkeling. Is ook nog leuk voor peuter.

In het ziekenhuis bij audiologie hebben we regelmatig afspraken met de logopedist en om de hoorapparaten goed in te stellen. We hebben ook genetisch onderzoek laten doen om te kijken of het hoorverlies genetisch is. Daarnaast krijgen we begeleiding van de nsdsk om de taal en spraakontwikkeling te stimuleren en krijgen we lessen in ondersteunende gebaren. Ik weet dat ze ook peuterspeelzalen hebben waar ze ook aan de slag gaan met de taal- en spraakontwikkeling maar daar is onze dochter nog te jong voor. Zij zit nu helaas in de fase dat ze de hoorapparaten steeds uit haar oor haalt en in haar mond steekt.....ze heeft ze nu dus helaas meer niet in dan wel.
Alle reacties Link kopieren
Wat Senseo zegt. :-)

Zelf ben ik zwaar slechthorend geboren, beide kanten 90dB gehoorverlies.

Hier zijn ze er pas op mijn 8e achtergekomen, maar dat is ook alweer 32 jaar geleden.

Ook ik ben naar regulier onderwijs gegaan- ik kan uitstekend liplezen (wat een uitkomst is in de kroeg 😄) en als je het niet weet van mij- dan kom je er ook niet achter. Daarmee heb ik geluk gehad.

Maar ik raad je kind aan zodra het ouder is, het wel te vertellen. Ik deed het vaak niet, of mensen vergaten het- en werd weleens bestempeld als arrogant omdat ik iemand negeerde: simpelweg omdat ik niet hoorde dat iemand iets tegen me zei.

Dus nu zeg ik automatisch "tik me even op de schouder"

Denk ook aan simpele dingen als schoolreisjes, zwemlessen (waarbij gehoorapparaten dus niet in mogen) dat andere mensen weten dat je kind niet goed hoort. Gehoorapparaten zijn een prachtige aanvulling, maar het gehoor op 100% brengen kan het niet.

De tip 'zorg altijd voor batterijen' is een gouden tip!

Het nadeel van gehoorapparaten is dat het niet weet wat het moet versterken, dus verbaas je niet als je kindje zich wat vaker terugtrekt omdat al die geluiden soms best pittig kunnen zijn.

Logopedie is ook een goeie optie als er sprake is van een taalachterstand. Jong geleerd is oud gedaan. Maar ik vermoed dat dit weleens heel snel kan bijtrekken!

Tuurlijk had ik het handig gevonden als ik 'gewoon' had gehoord, maar hinder heb ik er verder niet van hoor. Er zijn zoveel hulpmiddelen, als trilwekkers, trilbabyfoon, deurbel etc en tegenwoordig kun je gehoorapparaten krijgen die werken op Bluetooth :cheer:
Hoge scholen en universiteiten hebben ringleiding of anders douw je de leraar een microfoontje in de hand en zijn stem komt rechtstreeks in je gehoorapparaten.

Daarnaast kan ik misschien niet alles horen, maar andere zintuigen zijn daardoor beter ontwikkeld. Elk nadeel heb z'n voordeel :-D

En als je kind groter is, diepzeeduiken is de hobby! :proud:
Ik ben eenzijdig doof geboren en heb nooit een gehoorapparaat gehad. Bij mij werkt dat niet namelijk. Maar ik heb er nooit echte problemen mee gehad. Gewone basisschool, middelbare school, hoge school en een doodnormale baan op hbo niveau. Nu ben ik 28 en nog steeds doodnormaal leven. Denk dat het juist fijn is dat er voor jouw dochter wel een gehoorapparaat is die haar zal helpen.

Ik liep vooral tegenaan dat ik geen richting kan horen, maar zolang jouw dochter met beide horen kan horen (ook al is met met ene kant beter dan andere) dan zal ze daar geen last van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Als ie op batterijen werkt dan idd die altijd overal mee naartoe nemen, maar tegenwoordig hebben ze ook oplaadbare. Echt ideaal.
Alle reacties Link kopieren
Ohja en ga naar een goede zaak waar je gewoon van alles voor langere tijd kunt uitproberen. Een fijn gehoorapparaat is heel persoonlijk.
Alle reacties Link kopieren
Desayuno schreef:
22-01-2022 13:25
Ohja en ga naar een goede zaak waar je gewoon van alles voor langere tijd kunt uitproberen. Een fijn gehoorapparaat is heel persoonlijk.
Dat gaat automatisch als het via het ziekenhuis gaat. Zij schrijven een bepaalt hoorapparaat voor, spelen met de instellingen en kijken of het geschikt is. Het wordt ook pas gedeclareerd als de audioloog van het ziekenhuis hier akkoord op geeft. Bij kinderen werkt het net wat anders dan bij volwassenen. Bij de hoorwinkels weten ze dat trouwens ook.
Alle reacties Link kopieren
Miek_ schreef:
22-01-2022 13:30
Dat gaat automatisch als het via het ziekenhuis gaat. Zij schrijven een bepaalt hoorapparaat voor, spelen met de instellingen en kijken of het geschikt is. Het wordt ook pas gedeclareerd als de audioloog van het ziekenhuis hier akkoord op geeft. Bij kinderen werkt het net wat anders dan bij volwassenen. Bij de hoorwinkels weten ze dat trouwens ook.
Oh goeie, dat wist ik dan weer niet.
Ik lees hier positieve ervaringsverhalen, en dat is uiteraard fijn voor diegenen, maar ik ken iemand in mijn naaste omgeving die vanaf geboorte slechthorend is en voor wie het - vooral op psychosociaal vlak - toch niet echt allemaal rozengeur en maneschijn is en was. Zeker in groepen is het lastig om alles mee te krijgen en er deden zich best vaak situaties voor waarin diegene zich buitengesloten voelde als enige slechthorende. Die persoon heeft ook wel echt het gevoel dat hij/zij zich had ontwikkeld tot een ander persoon zonder die handicap. Ook is er soms sprake van minderwaardig voelen of terughoudend zijn bij sociaal contact.

Nu kan het zijn dat het voor je dochter qua gehoorapparaten allemaal prima goedkomt, maar hou er wel zicht op hoe het voor haar is, als slechthorende in een horende wereld. Ik weet niet precies wat er allemaal aangeboden wordt aan logopedie, gesprekken met een kindertherapeut of ander soort hulp, maar hou dat wel in de gaten. De persoon die ik ken had daar (ook wellicht op latere leeftijd nog, dus niet alleen in het begin) best wel baat bij kunnen hebben.
Er wordt misschien te snel vanuit gegaan dat ze wel meekomt als ze eenmaal gehoorapparaten heeft en 'dus kan horen', maar het blijft een hulpmiddel.
Aan de andere kant, we zijn inmiddels in 2022, de hoortoestellen zullen ook wel weer beter zijn dan destijds bij de persoon die ik ken, en het ene gehoorverlies is het andere niet, dus het kan prima goedkomen. Maar hoortoestellen zijn niet altijd te vergelijken met 'zet een bril op en je ziet alles weer'.
anoniem_406465 wijzigde dit bericht op 22-01-2022 14:41
5.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Miss_Bean schreef:
22-01-2022 11:36
Mijn dochter heeft dus idd eerst buisjes gehad in november. Toen de beloofde spurt uitbleef, en zij nog steeds slecht leek te horen, begonnen wij dus gehoorverlies te vermoeden.
Fijn dat bij je neefje het zo'n verschil maakte!
Dit was van tijdelijke aard. De achterstand bleek niet alleen door gehoorverlies te komen. Ik wilde er eigenlijk mee zeggen dat wanneer het probleem aangepakt wordt in jullie geval met gehoorapparaatjes, kinderen kinderen enorm snel leren en het snel oppakken.
Alle reacties Link kopieren
OliveHoover schreef:
22-01-2022 13:49
Ik lees hier positieve ervaringsverhalen, en dat is uiteraard fijn voor diegenen, maar ik ken iemand in mijn naaste omgeving die vanaf geboorte slechthorend is en voor wie het - vooral op sociaalmaatschappelijk vlak - toch niet echt allemaal rozengeur en maneschijn is en was. Zeker in groepen is het lastig om alles mee te krijgen en er deden zich best vaak situaties voor waarin diegene zich buitengesloten voelde als enige slechthorende. Die persoon heeft ook wel echt het gevoel dat hij/zij zich had ontwikkeld tot een ander persoon zonder die handicap. Ook is er soms sprake van minderwaardig voelen of terughoudend zijn bij sociaal contact.
Het klopt dat mensen die slecht horen op sociaal vlak vaker problemen hebben. Daar wordt veel onderzoek naar gedaan. Daarom is gezinsbegeleiding van een organisatie zoals de nsdsk zo fijn. Die weten daar alles van en kunnen daar de juiste hulp voor inzetten. Ook met een hoorapparaat is alles goed verstaan in een rumoerige omgeving lastig.
Alle reacties Link kopieren
OliveHoover schreef:
22-01-2022 13:49
Ik lees hier positieve ervaringsverhalen, en dat is uiteraard fijn voor diegenen, maar ik ken iemand in mijn naaste omgeving die vanaf geboorte slechthorend is en voor wie het - vooral op sociaalmaatschappelijk vlak - toch niet echt allemaal rozengeur en maneschijn is en was. Zeker in groepen is het lastig om alles mee te krijgen en er deden zich best vaak situaties voor waarin diegene zich buitengesloten voelde als enige slechthorende. Die persoon heeft ook wel echt het gevoel dat hij/zij zich had ontwikkeld tot een ander persoon zonder die handicap. Ook is er soms sprake van minderwaardig voelen of terughoudend zijn bij sociaal contact.

Nu kan het zijn dat het voor je dochter qua gehoorapparaten allemaal prima goedkomt, maar hou er wel zicht op hoe het voor haar is, als slechthorende in een horende wereld. Ik weet niet precies wat er allemaal aangeboden wordt aan logopedie, gesprekken met een kindertherapeut of ander soort hulp, maar hou dat wel in de gaten. De persoon die ik ken had daar (ook wellicht op latere leeftijd nog, dus niet alleen in het begin) best wel baat bij kunnen hebben.
Er wordt misschien te snel vanuit gegaan dat ze wel meekomt als ze eenmaal gehoorapparaten heeft en 'dus kan horen', maar het blijft een hulpmiddel.
Aan de andere kant, we zijn inmiddels in 2022, de hoortoestellen zullen ook wel weer beter zijn dan destijds bij de persoon die ik ken, en het ene gehoorverlies is het andere niet, dus het kan prima goedkomen. Maar hoortoestellen zijn niet altijd te vergelijken met 'zet een bril op en je ziet alles weer'.
Dat klopt. Ervaringen en belevenis kunnen zo verschillend zijn.
Zo kan ik me er soms over verbazen dat iemand die 'beter' hoort dan ik er wel problemen door heeft- of slecht verstaanbaar is bijvoorbeeld. En dan denk ik gauw: daar mag en kan ik niet over oordelen.
Of mensen die ermee gepest zijn/ worden. Vreselijk!

En er zijn veel mensen met slechte ervaringen- en ook is de maatschappij gewoon niet ingericht op doven/ slechthorenden. Gelukkig komt hier steeds meer aandacht voor.
En gelukkig zijn er ook wel positieve verhalen! Die mogen ook genoemd worden.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg ontopic maar het is 'hoortoestellen' niet 'GEhoorapparaten'. Met het apparaat kun je namelijk (beter) horen :)
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
Miesteph schreef:
22-01-2022 13:00
Wat Senseo zegt. :-)

Zelf ben ik zwaar slechthorend geboren, beide kanten 90dB gehoorverlies.

Hier zijn ze er pas op mijn 8e achtergekomen, maar dat is ook alweer 32 jaar geleden.

Ook ik ben naar regulier onderwijs gegaan- ik kan uitstekend liplezen (wat een uitkomst is in de kroeg 😄) en als je het niet weet van mij- dan kom je er ook niet achter. Daarmee heb ik geluk gehad.

Maar ik raad je kind aan zodra het ouder is, het wel te vertellen. Ik deed het vaak niet, of mensen vergaten het- en werd weleens bestempeld als arrogant omdat ik iemand negeerde: simpelweg omdat ik niet hoorde dat iemand iets tegen me zei.

Dus nu zeg ik automatisch "tik me even op de schouder"

Denk ook aan simpele dingen als schoolreisjes, zwemlessen (waarbij gehoorapparaten dus niet in mogen) dat andere mensen weten dat je kind niet goed hoort. Gehoorapparaten zijn een prachtige aanvulling, maar het gehoor op 100% brengen kan het niet.

De tip 'zorg altijd voor batterijen' is een gouden tip!

Het nadeel van gehoorapparaten is dat het niet weet wat het moet versterken, dus verbaas je niet als je kindje zich wat vaker terugtrekt omdat al die geluiden soms best pittig kunnen zijn.

Logopedie is ook een goeie optie als er sprake is van een taalachterstand. Jong geleerd is oud gedaan. Maar ik vermoed dat dit weleens heel snel kan bijtrekken!

Tuurlijk had ik het handig gevonden als ik 'gewoon' had gehoord, maar hinder heb ik er verder niet van hoor. Er zijn zoveel hulpmiddelen, als trilwekkers, trilbabyfoon, deurbel etc en tegenwoordig kun je gehoorapparaten krijgen die werken op Bluetooth :cheer:
Hoge scholen en universiteiten hebben ringleiding of anders douw je de leraar een microfoontje in de hand en zijn stem komt rechtstreeks in je gehoorapparaten.

Daarnaast kan ik misschien niet alles horen, maar andere zintuigen zijn daardoor beter ontwikkeld. Elk nadeel heb z'n voordeel :-D

En als je kind groter is, diepzeeduiken is de hobby! :proud:
Heb je nooit gebarentaal geleerd of overwogen te leren?
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Alle reacties Link kopieren
a_nick_is_crini schreef:
22-01-2022 14:56
Heb je nooit gebarentaal geleerd of overwogen te leren?
Ik ben niet degene aan wie je het vroeg, maar ik heb soortgelijke ervaringen hoewel mij gehoorverlies minder ernstig is. Dus zelf veel aanpassen en dan had ik weinig last.

Gebarentaal was een mooie optie geweest, ware het niet dat niemand in mijn omgeving gebarentaal beheerste. Dus heel veel zin had dat in mijn geval niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat een handige dingen lees ik. En fijn ook de ervaringsverhalen.

Mijn dochter heeft al logopedie idd, nu ongeveer 4 mnd.

Ze zal via het ziekenhuis ook nog een algemeen ontwikkelingsonderzoek krijgen en een logopedisch onderzoek.

Als ze iets groter is een CT scan van het gehoorgebied en een nieuw gehooronderzoek natuurlijk.

Genetisch onderzoek is ook een genoemde optie.

Ik maak me niet zo druk over wat anderen ervan zeggen. Ze is een pittige meid, die komt er wel en bijt wel van zich af.
Alle reacties Link kopieren
Maar ik raad je kind aan zodra het ouder is, het wel te vertellen. Ik deed het vaak niet, of mensen vergaten het- en werd weleens bestempeld als arrogant omdat ik iemand negeerde: simpelweg omdat ik niet hoorde dat iemand iets tegen me zei.


Daarom had een kind bij mijn zus die op een peuterspeelzaal of hoe dat ook heet tegenwoordig, opvallende knalrode apparaatjes. Ouders vonden het belangrijk dat mensen zagen wat er aan de hand was als hij niet meteen of goed reageerde
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
22-01-2022 23:41
Daarom had een kind bij mijn zus die op een peuterspeelzaal of hoe dat ook heet tegenwoordig, opvallende knalrode apparaatjes. Ouders vonden het belangrijk dat mensen zagen wat er aan de hand was als hij niet meteen of goed reageerde
Hier heb ik gemengde gevoelens over want dan zorg je er voor dat de beperking nog eerder zichtbaar is als het kind zelf.
Ik ben zelf nog al veel gepest en wil niet weten hoe erg het geweest zou zijn met rode gehoorapparaten. Tenzij het kind het zelf wil natuurlijk.

Ik ben nu 45 jaar en heb vanaf mijn 4e gehoorapparaten. Ga (en blijf) zeker bij een goede audicien zodat je gemakkelijk kunt overleggen als de toestellen anders afgesteld moeten worden. Als je dochter er behoefte aan heeft kan het fijn zijn als ze ook SH vriendinnen kan maken omdat als enige SH in een reguliere wereld ook eenzaam kan zijn. Ik vind de herkenning bij SH vrienden een verademing in de horende (mondkapjes) wereld.

Je mag me altijd een pb sturen bij vragen.
Alle reacties Link kopieren
DeeDee76 schreef:
23-01-2022 10:31
Hier heb ik gemengde gevoelens over want dan zorg je er voor dat de beperking nog eerder zichtbaar is als het kind zelf.
Ik ben zelf nog al veel gepest en wil niet weten hoe erg het geweest zou zijn met rode gehoorapparaten. Tenzij het kind het zelf wil natuurlijk.

Ik ben nu 45 jaar en heb vanaf mijn 4e gehoorapparaten. Ga (en blijf) zeker bij een goede audicien zodat je gemakkelijk kunt overleggen als de toestellen anders afgesteld moeten worden. Als je dochter er behoefte aan heeft kan het fijn zijn als ze ook SH vriendinnen kan maken omdat als enige SH in een reguliere wereld ook eenzaam kan zijn. Ik vind de herkenning bij SH vrienden een verademing in de horende (mondkapjes) wereld.

Je mag me altijd een pb sturen bij vragen.
Nee joh, dat valt echt reuze mee. Die van mijn dochter zijn ook knalroze. Aangezien zij nog een baby is, zijn ze ook relatief groot. Toch is dat echt niet het eerste wat mensen (inclusief kinderen) aan haar zien, al helemaal niet wanneer ze een haarband op heeft. Dan valt het pas op als ze haar hoorapparaat in haar mond stopt.
Mijn dochter heeft een Phonak Sky Marvel en die is er in alle kleuren van de regenboog en juist de felle kleuren zijn populair bij kinderen volgens de audicien. Ook met een hoorapparaat hebben ze nu eenmaal een beperking want in een rumoerige omgeving (zoals op school) blijft het lastig. Of dat apparaat nu een opvallend kleurtje heeft of niet ze weten het toch want er zal toch extra rekening mee gehouden moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, eens dat mensen niet meteen dingen opvallen. Ik heb als volwassene gebeugeld en hoeveel mensen dat met eens zagen (slotjes)
Ons is ook de phonak sky voorgeschreven.

@Miek_ Hoe kwamen ze er bij jullie dochter achter dat ze slechthorend is.

@Deedee Ik wil eigenlijk ook een verwijzing naar Auris, voor extra ondersteuning of een peutergroep voor slechthorenden.
Alle reacties Link kopieren
Miss_Bean schreef:
23-01-2022 20:56
@Miek_ Hoe kwamen ze er bij jullie dochter achter dat ze slechthorend is.
Eigenlijk meteen al bij de standaard hoortest die ze na de geboorte krijgen. We hadden het "geluk" omdat onze dochter prematuur geboren is dat ze de eerste hoortest meteen al kreeg in het academisch ziekenhuis waar het CB normaal gesproken naar doorverwijst als de eerste test niet goed is. Ze heeft daar meerdere BERA tests gehad omdat ze als ze verkouden is nogal snel last heeft van vocht achter haar trommelvlies. Op zich zit ze daardoor met haar hoorverlies op het randje van wel/niet een hoorapparaat, mits ze niet verkouden is, dat scheelt toch wel 10 tot 20 db.

Wij hadden het trouwens helemaal niet door omdat ze wel gewoon op geluid reageert. Vooral de hoge tonen zijn een probleem bij haar en dat belemmert toch zonder hoorapparaat de spraak-/taalontwikkeling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven