Gezondheid alle pijlers

Borstonderzoek

23-01-2022 20:27 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

Ik ben een vrouw van 43 jaar,mijn zus is overleden aan borstkanker toen ze 42 jaar was..sindsdien leef ik dagelijk met deze angst.
In ons grote familie zij is de inge.
Ik heb sinds 2013 vier of vijf kier mammografie gedaan en altijd regelmatig zelfonderzoek.
ik voel iets alleen als ik op mijn rechterkant liggen en mijn hand op mijn linkerborst,als sta of op mijn rug slapen voel ik niks,en mijn laatste mammografie van 8 maanden geleden en ik schaam naar de huisarts te gaan.
Mijn vraag is:waarom precies stande onder de douche of op je rug liggen beter voor een onderzoek???

Bedankt en fijne avond nog.💕
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch maar naar de huisarts gaan en je angst bespreken. Het is niet fijn zo bang te zijn de hele tijd.
Alle reacties Link kopieren
Eens te meer met de achtergrond van borstkanker in de familie ...
Bij twijfel: Huisarts.

Beter een keer teveel dan te weinig.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ga toch naar de huisarts, en laat hem/haar het egen controleren.

Waarom schaam je je?
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
23-01-2022 20:45
Eens te meer met de achtergrond van borstkanker in de familie ...
Bij twijfel: Huisarts.

Beter een keer teveel dan te weinig.
Borstkanker in de familie? Eén familielid heeft het gehad.
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet vertrouwd ga je naar de huisarts, zo simpel is het!
Alle reacties Link kopieren
Waarom schaam je je hiervoor? Gewoon gaan.
Christiana schreef:
23-01-2022 21:27
Als je het niet vertrouwd ga je naar de huisarts, zo simpel is het!

Maar dat doet ze al, ze heeft in 10 jaar tijd al 5x mammografie laten maken - dat is elke 2 jaar gemiddeld of even vaak als het bevolkingsonderzoek voor vrouwen van 50+.

Een kennis stelde ooit dat je niet in de scanner kunt wonen. Meer controles zijn niet altijd de oplossing. Inzicht in jouw risico en daar een goede strategie voor bedenken, daar zou ik op inzetten als ik jou was TO. De huisarts kan je daarin de weg wijzen. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker naar de huisarts gaan en je bevindingen, zoals je deze hier beschrijft, vertellen en vragen of je een verwijzing naar de mamma-poli kunt krijgen.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
23-01-2022 22:35
Maar dat doet ze al, ze heeft in 10 jaar tijd al 5x mammografie laten maken - dat is elke 2 jaar gemiddeld of even vaak als het bevolkingsonderzoek voor vrouwen van 50+.

Een kennis stelde ooit dat je niet in de scanner kunt wonen. Meer controles zijn niet altijd de oplossing. Inzicht in jouw risico en daar een goede strategie voor bedenken, daar zou ik op inzetten als ik jou was TO. De huisarts kan je daarin de weg wijzen. Sterkte!
Ex patiënt en eens.
Bij mij is er een genen onderzoek gedaan (lang verhaal) waaruit gelukkig bleek dat ik niet erfelijk belast ben.
Als je echt zo angstig bent (en dat snap ik heus) kun je dat bij je huisarts aankaarten. Waarmee ik overigens niet zeg dat je dat ook krijgt maar je huisarts kan je uitleggen waarom dat wel/niet hoeft.
Life is a bitch (and I'm helping her).
Alle reacties Link kopieren
GeweldigWeer schreef:
24-01-2022 11:37
Ik zou zeker naar de huisarts gaan en je bevindingen, zoals je deze hier beschrijft, vertellen en vragen of je een verwijzing naar de mamma-poli kunt krijgen.
Een doorverwijzing. En dan? Ze gaat al regelmatig voor een mammografie en daar komt niks uit. Bij een mamma poli doen ze weer precies hetzelfde. Niks te zien? Fijn, dag mevrouw. En dan is die onrust en angst nog steeds niet weg.
Life is a bitch (and I'm helping her).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou sowieso naar de huisarts gaan.

Een mammografie maakt manueel onderzoek echt niet overbodig, en To meent iets te voelen.
Alle reacties Link kopieren
aliva schreef:
24-01-2022 18:29
Ik zou sowieso naar de huisarts gaan.

Een mammografie maakt manueel onderzoek echt niet overbodig, en To meent iets te voelen.
Bij iets voelen sowieso aan de bel trekken, natuurlijk! Dat is ook zeker niet wat ik ermee wilde zeggen.
Ik zeg overigens ook niet dat het overbodig is, ik zeg alleen dat als er steeds niks uitkomt ze nog steeds niet van de angst af is.
Life is a bitch (and I'm helping her).
Ik schreef mijn bericht trouwens vanuit het perspectief van een ex-borstkankerpatient met al jaren een harde plek in de andere borst. Die plek is zichtbaar op scans, eerder aangeprikt en compleet onschuldig. Soms is leren vertrouwen dat iets ok is beter (wel lastiger) dan blijven controleren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven