Recept suikervrije muffins (ivm diabetes)

23-01-2022 20:54 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar een goed en lekker recept voor het maken van suikervrije muffins. Het is de bedoeling dat zowel degene met diabetes (die gewend is aan een minder zoete smaak) als andere personen het lekker vinden. Wie oh wie kan me hieraan helpen?

Veel dank!
Google op koolhydraatarme / keto muffins in plaats van suikervrij. Ik weet zeker dat je dan van alles vindt :)
Slinger je google gewoon aan en test een paar recepten uit. Er zijn echt honderden recepten, volgens mij.
Kees— schreef:
23-01-2022 21:04
Google op koolhydraatarme / keto muffins in plaats van suikervrij. Ik weet zeker dat je dan van alles vindt :)
Dit wilde ik ook doorgeven.
Alle reacties Link kopieren
Op lowcarbchef.NL, koolhydraatarmrecept.NL en Oahnskitchen.NL (bijvoorbeeld, ze hebben ook FB pagina’s) kun je vele koolhydraatarme of -beperkte recepten vinden. Van voorgerechten en sauzen tot toetjes en dranken en alles er tussenin.

Als je diabetes hebt, is het niet alleen suiker (grotendeels) schrappen maar ook koolhydraten.

Je kunt amandelmeel gebruiken (niet die van Koopmans) voor je muffins (in gewoon meel zitten veel koolhydraten) en Erythritol als suikervervanger. Te koop bij bijvoorbeeld Holland en Barret en het Kruidvat.
himalaya wijzigde dit bericht op 23-01-2022 21:33
23.74% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op lowcarbchef.nl Daar staan de lekkerste suikervrije en koolhydraatarme baksels. Ik heb er al veel recepten van geprobeerd en mjjn gezin vindt het altijd erg lekker.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Oahns Kitchen heeft dit recept. Even opzoeken via Google
Alle reacties Link kopieren
Zoek naar vegan muffins. Afhankelijk van het type diabetes kun je met plantaardige voeding een eind op weg raken. Zit over het algemeen geen suiker in en anders kun je die altijd weglaten.
Alle reacties Link kopieren
leya1987 schreef:
23-01-2022 23:35
Zoek naar vegan muffins. Afhankelijk van het type diabetes kun je met plantaardige voeding een eind op weg raken. Zit over het algemeen geen suiker in en anders kun je die altijd weglaten.
Juist plantaardig voedsel is een koolhydraten bron.
Alle reacties Link kopieren
Weet degene met diabetes het?
Als mensen het lusten is een carrotcake versie misschien lekker, met veel wortel.
Misschien heeft die persoon wel een recept.

Recepten bij koken zijn een suggestie, hoeveelheden bij bakken een instructie.
Als je opeens suiker vermindert moet je iets anders erbij doen anders krijg je een raar product.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens kwarkmuffins gemaakt maar ben het recept kwijt. Misschien even googelen daarop? Ik zag zo snel deze link: https://iksnoepgezond.nl/kwarkmuffins-m ... we-bessen/
Alle reacties Link kopieren
Een suikervrije muffin is zoiets als een broodje. Een oliebol, krentenbol, soes of berlinerbol maar dan het laatste beetje suiker eruit.

Een soes is altijd het makkelijkste tevoorschijn te toveren. De slagroom zou ik wel zoet maken met zoetstof.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en dan de appelflap natuurlijk. Vierkantjes bladerdeeg met appel erin en dan tot een driehoek gevouwen.

Zoals anderen hierboven al zeiden: je lichaam maakt in een mum van tijd glucose uit alle soorten wit meel. Dus ik vraag me af hoe zinvol het is om suikerarm te koken. Gaat het erom zo weinig mogelijk koolhydraten te gebruiken, dan staat de soes op nummer 1 van de gebaksoorten die ook echt smakelijk zijn.

Om iets zoet te laten lijken moet je de poedersuiker aan de buitenkant strooien dus niet erin verwerken.

Ik zou tevoren wel willen weten wat ik krijg om te weten hoeveel ik moet prikken.
retrostar wijzigde dit bericht op 24-01-2022 07:13
24.36% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Er zijn vast tal van recepten te vinden.
Als je op pinterest in het engels zoekt krijg je een heleboel hits.

Ik zou misschien met suikervrije appelmoes, havermeel en eieren experimenteren of daar op zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties. Ik ben (nog) niet zo bekend met diabetes, dus vandaar mijn vraag. Ik doe vrijwilligerswerk en ga komende week met de bewoners cupcakes bakken. Nu heeft één van de bewoners diabetes. Het gaat om een doelgroep van mensen met LVB (lichte verstandelijke beperking). Aan hem zelf vragen hoe of wat is dus geen optie. De vaste medewerkers bakken niet vaak (nooit) met de bewoners dus vandaar dat zij hier ook niet heel veel van af weten.
Dank voor alle tips en suggesties. Ik zal de genoemde sites eens bezoeken en de opties bekijken.
Mocht iemand nog ideeën hebben voor iets anders dan cupcakes (wat ook makkelijk in een uurtje of zo te maken is) dan houd ik me aanbevolen! De bewoners vinden bakken erg leuk merk ik.
Ik heb al eens suikervrije kruidnoten gebakken (met Sinterklaas) maar die vielen wat tegen (erg droog). Dus vandaar dat ik hier mijn licht eens wilde opsteken.
Alle reacties Link kopieren
Brokkel schreef:
23-01-2022 21:05
Slinger je google gewoon aan en test een paar recepten uit. Er zijn echt honderden recepten, volgens mij.
Ik heb niet heel veel tijd (naast mijn fulltime baan) om tussendoor nog van alles uit te proberen. Ik ga iedere week een avond vrijwillig helpen bij een woongroep en zou dan graag een goed (dummyproof) recept gebruiken :-) Vandaar mijn vraag.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
24-01-2022 06:44
Oh ja en dan de appelflap natuurlijk. Vierkantjes bladerdeeg met appel erin en dan tot een driehoek gevouwen.

Zoals anderen hierboven al zeiden: je lichaam maakt in een mum van tijd glucose uit alle soorten wit meel. Dus ik vraag me af hoe zinvol het is om suikerarm te koken. Gaat het erom zo weinig mogelijk koolhydraten te gebruiken, dan staat de soes op nummer 1 van de gebaksoorten die ook echt smakelijk zijn.

Om iets zoet te laten lijken moet je de poedersuiker aan de buitenkant strooien dus niet erin verwerken.

Ik zou tevoren wel willen weten wat ik krijg om te weten hoeveel ik moet prikken.
Goede tips, dank hiervoor en die appelflap is inderdaad ook nog een idee! Wellicht zelfs lekkerder en makkelijker te maken dan muffins.
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk, ik zou het niet suikervrij maken. Mijn ervaring is dat het niet echt lekker smaakt. Zou met de leiding overleggen of ze met zijn insuline rekening kunnen houden met 1 stuks. Of dat het fruit vervangen wordt door de muffin. Heb zelf al jaren insuline afhankelijke diabetes en het enige wat ik suiker bij mij suikervrij is, is het drinken. Voor de rest eet ik alles wat iedereen eet alleen matig ik met koolhydraten.
Koolhydraatarm kan heerlijk zoet zijn hoor! Je moet gewoon goed kijken naar wat je gebruikt, en dat hoeven ook echt geen stevia achtig zaken te zijn.
Wat ik van mensen met diabetes weet: suikervrij bakken is niet de oplossing. In fruit zitten suikers, koolhydraten worden omgezet naar suikers, etc. Vaak zijn 'suikervrije' varianten én minder lekker én net zo ongezond of ongezonder. Bak gewoon wat je wil en stem met de begeleiding af of die persoon meer moet spuiten of niet.
Een andere keer kun je weer trakteren op kaas en worst of zo, of gevulde eieren.
Alle reacties Link kopieren
Dit is een fijne website, de tomaten tarte tatin zit vandaag in mijn lunchdoos.

Gewoon de zoekterm "muffin" gebruiken.

https://www.koolhydraatarmrecept.nl/?s=muffin
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
boog77 schreef:
24-01-2022 08:44
Heel eerlijk, ik zou het niet suikervrij maken. Mijn ervaring is dat het niet echt lekker smaakt. Zou met de leiding overleggen of ze met zijn insuline rekening kunnen houden met 1 stuks. Of dat het fruit vervangen wordt door de muffin. Heb zelf al jaren insuline afhankelijke diabetes en het enige wat ik suiker bij mij suikervrij is, is het drinken. Voor de rest eet ik alles wat iedereen eet alleen matig ik met koolhydraten.
Dit, ik heb ook diabetes en ik eet ook gewoon taart met suiker en ik hou verder voor de rest van de dag rekening met het aantal koolhydraten dat ik op een dag eet. Suikervrij is inderdaad vaak niet te pruimen. Ik drink alleen suikervrij(water/thee/ soms een glaasje light frisdrank).
Een beetje kaneel erdoor laat het zoeter smaken. Dus minder zoetstof nodig.

Wat ik ergens lees, dat vegan meestal zonder suiker is, klopt niet hoor. Ja, die gezonde dadeldingen, maar dan houdt het wel op. Vegan bakken is natuurlijk wel heeeeeel aanbevelenswaardig :flirting:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren een cake rol gemaakt met suikervrije aardbeienjam, slagroom, monchou en amandelmeel. Te vinden op lowcarbchef.nl

Mijn man en kind vonden het ook lekker. En makkelijk te maken.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
tanteslankie schreef:
24-01-2022 09:35
Ik heb gisteren een cake rol gemaakt met suikervrije aardbeienjam, slagroom, monchou en amandelmeel. Te vinden op lowcarbchef.nl

Mijn man en kind vonden het ook lekker. En makkelijk te maken.
Snap ik maar check even hoeveel koolhydraten er in zitten ( vooral de suikervrije aarbeienjam). Is best enorm veel. Polyolen lijken geen suikers te zijn maar je glucose spiegel in je bloed gaat er wel van omhoog.
En suikervrije aarbeienjam bestaat niet. In aarbeien zitten altijd suikers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven