Werk & Studie alle pijlers

Waarom deze 'droombaan' geen droombaan is.

24-01-2022 14:14 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
N.a.v. een ander topic (klik).

Ik merkte dat de sector waar ik in werk (kunst/museum/creatief) vaak werd genoemd. En ondanks dat ik echt helemaal op mijn plek zit en de sector echt bij mij past, zitten er ook een hele hoop nadelen aan.

- Je verdiend geen kloot
- Iedereen denkt dat het 'hobby' is en je gratis een geboortekaartje / portret / logo / wat dan ook kan maken 'om niet'.
- Suppoosten zijn vaak 60+ers en vrijwilligers. De hele dag op zaal zitten is echt godsgruwelijk saai. Je bent meer een soort assistent van de beveiliger.
- Veel mensen vinden het 'onzin' en willen je graag vertellen dat 175 miljoen voor een schilderij écht krankzinnig is.
- "Een aap kan dat ook" is ook een veelgehoorde opmerking
- Uiteindelijk is het ook gewoon een kantoorbaan en Hizkia Van Kralingen komt niet dagelijks voorrijden.

Dus: ben jij archeoloog, schrijver, glazenier, criminoloog of heb je een andere droombaan? Vertel hier waarom jouw droombaan ook maar gewoon een baan is :)
Alle reacties Link kopieren
Tja, voor W-A is het koningschap ook gewoon een baan lijkt mij
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
24-01-2022 14:20
Tja, voor W-A is het koningschap ook gewoon een baan lijkt mij

Ik neem aan dat hij het vooral ziet als Ambt.

Ik bedoel dit topic natuurlijk met een flinke korrel zout.
Alle reacties Link kopieren
Ons bedrijf heeft sinds een jaar een afdeling die archeologisch onderzoek doet. Dit kan bestaan uit simpele onderzoeken voorafgaand aan een grote ontwikkeling/bestemmingsplanwijziging tot grote opgravingen. Het verbaast mij soms dat er in een commercieel bedrijf ontzettend veel met vrijwilligers gewerkt wordt. Er zijn een één of twee betaalde krachten aan het werk en de rest is Henk de accountant, Sjon de student of gepensioneerde Beppie die één of meerdere dagen vrijwillig meewerken met het onderzoek.

Verder zitten de meeste archeologen veel op kantoor om verslagen te typen of oude gegevens te bestuderen. En is het een gewoon beroep waarbij ook gewoon veel administratie bij komt kijken en waarbij ook geld verdient moet worden.

Verder denk ik ook dat heel veel mensen juist om de redenen die jij noemt niet voor zo'n beroep hebben gekozen. En dat daarom ook juist veel mensen op latere leeftijd vrijwilligerswerk gaan doen in die sector zodat ze nog een beetje hun droombaan kunnen waarmaken. Als laatste wil ik nog opmerken dat mensen altijd op ieder beroep wat te zeuren hebben. Leraren hebben veel vakantie, kantoormensen hebben bulshitbanen, vrachtwagenchauffeurs zijn aso's op de weg en nog meer van dat soort algemeenheden die vaak niet kloppen.
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
24-01-2022 14:27
Ons bedrijf heeft sinds een jaar een afdeling die archeologisch onderzoek doet. Dit kan bestaan uit simpele onderzoeken voorafgaand aan een grote ontwikkeling/bestemmingsplanwijziging tot grote opgravingen. Het verbaast mij soms dat er in een commercieel bedrijf ontzettend veel met vrijwilligers gewerkt wordt. Er zijn een één of twee betaalde krachten aan het werk en de rest is Henk de accountant, Sjon de student of gepensioneerde Beppie die één of meerdere dagen vrijwillig meewerken met het onderzoek.

Verder zitten de meeste archeologen veel op kantoor om verslagen te typen of oude gegevens te bestuderen. En is het een gewoon beroep waarbij ook gewoon veel administratie bij komt kijken en waarbij ook geld verdient moet worden.

Verder denk ik ook dat heel veel mensen juist om de redenen die jij noemt niet voor zo'n beroep hebben gekozen. En dat daarom ook juist veel mensen op latere leeftijd vrijwilligerswerk gaan doen in die sector zodat ze nog een beetje hun droombaan kunnen waarmaken. Als laatste wil ik nog opmerken dat mensen altijd op ieder beroep wat te zeuren hebben. Leraren hebben veel vakantie, kantoormensen hebben bulshitbanen, vrachtwagenchauffeurs zijn aso's op de weg en nog meer van dat soort algemeenheden die vaak niet kloppen.

:proud: Ik moest lachen. Verder heel herkenbaar overigens.

En natuurlijk heeft iedereen wat te klagen. Ik bedoel het met een korreltje zout. Ik zit echt helemaal op mijn plek (al zou meer salaris wel fijn zijn, maar dat telt voor iedereen wel denk ik)
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
24-01-2022 14:23
Ik neem aan dat hij het vooral ziet als Ambt.

Ik bedoel dit topic natuurlijk met een flinke korrel zout.
snap ik. Ik denk dat het met droombanen is net als met lievelingseten. Als je het elke dag eet gaat de lol er af.
Als ik nu zou moeten beslissen zou mijn droombaan een gecombineerde boek-spellenwinkel zijn. Maar ik zie al problemen voor ik begin ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Leuke tegenhanger, dit topic.

Geen idee of het iemands droombaan is. :proud:

Gedragsdeskundige:
- Alleen maar gezeik over wet zorg en dwang
- Bijna elke maatregel/regel/afspraak moet je door een “onvrijwillige zorg” stappenplan halen en toetsen
- Alles moet je verantwoorden
- Overleggen om het overleggen (vreselijk)
- Bijna alleen maar vrouwen in het werkveld (huilen, zeuren, zweverig, roddels)

Zo. Dat was mijn frustratie spuwen. Dat kan ik nooit zo ongegeneerd. :D
Alle reacties Link kopieren
Persoon met droombaan meldt zich!

Ik werk in de archeologie en ik heb het echt naar mijn zin, maar uiteindelijk is het ook maar een baan met nadelen zoals zoveel banen. Veel overeenkomsten met de OP:
-Het salaris is dramatisch terwijl je meestal WO (of minimaal HBO) opgeleid dient te zijn;
-Veel mensen vinden het onzin en geldverspilling;
-De branche is geprivatiseerd. Dat betekent hoge werkdruk, dalende prijzen voor hetzelfde werk, altijd bezig zijn met offertes opstellen, acquisitie en concurrentie;
-Door de tijdsdruk lever je vaak saaie rapporten op die voldoen aan de eisen maar niet echt recht doen aan hoe interessant het vak is;
-Soms is de grond zwaar vervuild en dat is vrij ongezond;
-Je staat vaak buiten in rotweer. Zonder verwarmde schuilplaats of wc;
-Je moet ver rijden om 's ochtends om 7:00 uur in Oost-Grubbekutteveen te staan;
-Mensen vragen ALTIJD of je goud vindt;
-En of je de vondsten mag houden;
-En of je wordt uitbetaald na verkochte vondsten
(btw: nee, nee en nee)

Aan de andere kant: de mensen zijn doorgaans leuk en áls je dan eens dieper op een onderwerp in mag gaan, is het wel een prachtvak. En je spreekt meestal collega's met een vergelijkbaar salaris dus je merkt het niet altijd. :-D
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
24-01-2022 14:27
Het verbaast mij soms dat er in een commercieel bedrijf ontzettend veel met vrijwilligers gewerkt wordt. Er zijn een één of twee betaalde krachten aan het werk en de rest is Henk de accountant, Sjon de student of gepensioneerde Beppie die één of meerdere dagen vrijwillig meewerken met het onderzoek.


Ja, die ken ik! :D (Al hebben wij een stuk meer betaalde krachten dan vrijwilligers)
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
Verder zitten de meeste archeologen veel op kantoor om verslagen te typen of oude gegevens te bestuderen. En is het een gewoon beroep waarbij ook gewoon veel administratie bij komt kijken en waarbij ook geld verdient moet worden.

Ik werk al heel wat jaar als vrijwilliger bij het archief, Bevolkingsregisters digitaliseren. En dan denk ik ook wel eens dat ik beter die richting uit had kubben gaan dab de richting die ik gedaan heb. Maar ja 50 jaar geleden wist ik niet eens dat het bestond.
En dat werk wat ik nu doe, zou vreselijk saai zijn als ik dat 8 uur per dag zou moeten doen, nu doe ik het tussendoor, en tussen dat tussendoor zit ik ook hier ;)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Mensen denken vaak dat we ‘s avonds alleen even aan het werk zijn om een voorstelling te spelen. Dat er overdag het hele jaar door gerepeteerd wordt / gecleaned wordt / reparaties gedaan worden / meetings zijn beseffen ze vaak niet. Als je op tournee bent is het nog erger, want dat heb je iedere dag ook nog minstens 3 uur reistijd erbij.

Theater is vooral heel veel uren maken, maar die blijven voornamelijk ongezien. Veel daarvan is ook wachten, dat klopt. Maar de vraag “wat doe je overdag dan?” is voor ons heel frustrerend.

Mijn eigen vader presteert het nog altijd om wekelijks verbaasd te zijn dat ik:
1. Zowel zon- als zaterdag de hele dag werk
2. Ik tot laat werk
3. Zo vroeg al aan het werk ben (de voorstelling is toch pas vanavond?)
4. Ook dit jaar geen Pasen, Pinksteren, kerst of oudjaar kom vieren, omdat ik aan het werk ben
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel mensen romantiseren het beeld van schrijver zijn enorm. Uiteindelijk is het ook maar een groot deel van de dag achter je computer zitten en iets móéten produceren. Het is voor een deel ook gewoon een ambacht, en tegelijkertijd komt er voor veel schrijvers een hoop onzekerheid bij kijken (want het is ongelofelijk moeilijk om jezelf niet met anderen te vergelijken). Verder moet je uiteindelijk een groot deel van je werk ongedaan maken (want: je moet misschien zelfs hele hoofdstukken schrappen omdat dat voor de verhaallijn beter is) en in discussie met uitgevers en redacteuren over je werk.
Verder is het een groot misverstand dat iedereen die iets interessants heeft meegemaakt of veel fantasie heeft het kan.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit in de kunstsector gewerkt en vond het fantástisch. De reacties van iedereen waren ook geweldig. Dat was een domper, toen ik in mijn huidige sector kwam te werken. Ik wekte me uit de naad en kreeg alleen maar shit over me heen.

Sorry, maar het is een persoonlijke ervaring.
Ik werkte wel in de hypercommerciële tak van de kunsten.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 24-01-2022 14:46
18.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij een bibliotheek. We zijn, zeker nu, vooral een veredelde klantenservice van de Rijksoverheid. We moeten dansen naar de pijpen van onze geldschieter, de gemeente. Wat logisch is, maar maakt het werken niet altijd leuk. Boeken krijgen een steeds minder grote plek binnen de bibliotheek. We moeten steeds meer activiteiten organiseren voor een bepaalde doelgroep (senioren, laaggeletterden enz.) Een lezing mag vooral niet meer alleen leuk zijn, maar moet voldoen aan minimaal 1 maatschappelijke peiler.

Voordat ik hier begon, was werken bij een bibliotheek voor mij toch wel een droombaan. Lekker met je neus tussen de boeken en het maatschappelijke belang dienen. Ben ik wel van teruggekomen. Het werk is oke, maar ook niet meer dan dat.

Edit: en alles wat we doen, moet door de bureacratische molen. Projectvoorstellen, projectplannen, evaluaties, echt alles.
mockturtle wijzigde dit bericht op 24-01-2022 14:49
8.31% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
24-01-2022 14:46
Ik werk bij een bibliotheek. We zijn, zeker nu, vooral een veredelde klantenservice van de Rijksoverheid. We moeten dansen naar de pijpen van onze geldschieter, de gemeente. Wat logisch is, maar maakt het werken niet altijd leuk. Boeken krijgen een steeds minder grote plek binnen de bibliotheek. We moeten steeds meer activiteiten organiseren voor een bepaalde doelgroep (senioren, laaggeletterden enz.) Een lezing mag vooral niet meer alleen leuk zijn, maar moet voldoen aan minimaal 1 maatschappelijk peiler.

Voordat ik hier begon, was werken bij een bibliotheek voor mij toch wel een droombaan. Lekker met je neus tussen de boeken en het maatschappelijke belang dienen. Ben ik wel van teruggekomen. Het werk is oke, maar ook niet meer dan dat.
Bibliotheken zijn ook totaal veranderd. Boeken en het lezen van boeken ook trouwens.
Wat jammer van die bibliotheken. Ik had daar inderdaad ook zo’n (naïef) droom beeld bij.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huidige beroep wordt altijd genoemd als :ik wil iets nuttigs doen voor de samenleving en ‘jongeren wat leren’. Als ik ergens níet het gevoel heb dat ik nuttig ben voor de samenleving of jongeren iets leer (lees de: ’ik hoopte dat ze wat van mijn kennis wilden opsteken’) dan is het hier, haha.

Bovenstaande is nooit mijn insteek geweest, maar ik vind het zo hopeloos romantisch naïef.
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
24-01-2022 14:39
Heel veel mensen romantiseren het beeld van schrijver zijn enorm. Uiteindelijk is het ook maar een groot deel van de dag achter je computer zitten en iets móéten produceren. Het is voor een deel ook gewoon een ambacht, en tegelijkertijd komt er voor veel schrijvers een hoop onzekerheid bij kijken (want het is ongelofelijk moeilijk om jezelf niet met anderen te vergelijken). Verder moet je uiteindelijk een groot deel van je werk ongedaan maken (want: je moet misschien zelfs hele hoofdstukken schrappen omdat dat voor de verhaallijn beter is) en in discussie met uitgevers en redacteuren over je werk.
Verder is het een groot misverstand dat iedereen die iets interessants heeft meegemaakt of veel fantasie heeft het kan.

Ik weet niet in welk genre je schrijft, maar merk je ook veel druk om 'jezelf' en je werk te verkopen, bijvoorbeeld op Social Media? Ik zie dat bij een aantal (fictie-)auteurs in mijn omgeving vrij sterk en dat lijkt me helemaal niet leuk.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
24-01-2022 14:47
Bibliotheken zijn ook totaal veranderd. Boeken en het lezen van boeken ook trouwens.
De bibliotheek verandert bijna jaarlijks lijkt het wel. We hebben natuurlijk een beleidsplan voor meerdere jaren, maar dat neemt niet weg dat er landelijk ook nog regelmatig dingen veranderen of bijkomen. Net als nu het IDO.

Tijdens de allereerste lockdown is het gebruik van de online bibliotheek met iets van 375% gestegen. Gelukkig woon ik nog in een gemeente die het qua uitleen van fysieke boeken redelijk goed doet, in vergelijking met landelijk. Maar de ontlezing is wel echt een keihard feit. Onze leners zijn 65+ of 0-12 jaar. De leeftijden daartussen zie je nauwelijks. Heel jammer, lezen is zo leuk en belangrijk.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
24-01-2022 14:39
Heel veel mensen romantiseren het beeld van schrijver zijn enorm. Uiteindelijk is het ook maar een groot deel van de dag achter je computer zitten en iets móéten produceren. Het is voor een deel ook gewoon een ambacht, en tegelijkertijd komt er voor veel schrijvers een hoop onzekerheid bij kijken (want het is ongelofelijk moeilijk om jezelf niet met anderen te vergelijken). Verder moet je uiteindelijk een groot deel van je werk ongedaan maken (want: je moet misschien zelfs hele hoofdstukken schrappen omdat dat voor de verhaallijn beter is) en in discussie met uitgevers en redacteuren over je werk.
Verder is het een groot misverstand dat iedereen die iets interessants heeft meegemaakt of veel fantasie heeft het kan.
Mij is het weleens aangeraden, niet door zomaar iemand trouwens, en mijn moeder zag het he-le-maal zitten (haha, die zag ook een fijn romantisch plaatje voor zich van een dochter in het buitenland ‘want schrijven kan overál’ waar ze over kon opscheppen ‘mijn dochter is schrijver!’) maar ik werd vooral een beetje depressief van schrijven, dus dat ging ik zéker niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, uiteindelijk is/wordt alles wat moet, gewoon een sleur/saai.
Ik kan bijvoorbeeld heel goed taarten bakken en decoreren. Maar de tijdsdruk en het moeten, maakt het voor mij een stuk minder leuk daarom doe ik het ook niet professioneel.
Nu heb ik niet zo’n droombaan. Maar het was voor mij heel lang wel een droom om het te kunnen doen. Nu doe ik het en zijn er best wel dingen die tegenvallen, ook al is het wel heel leuk werk. Ik ben makelaar:

- Je verdient echt geen giga salaris ( ook niet als je voor jezelf werkt en geen opdracht is geen geld)
- zoveel mensen, zoveel wensen en echt niet alle klanten zijn leuk
- soms huren mensen je in en merk je gewoon dat ze makelaars op voorhand niet vertrouwen net al de keukenboeren en autoverkopers)
- Het is nog best heel veel administratief werk (wat ik persoonlijk wel leuk vind)
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben recentelijk gestopt met mijn baan als dierenarts. Ben na mijn zwangerschapsverlof vanwege medische redenen niet teruggegaan en de drempel wordt ook steeds groter.
Het werk an sich vind ik geweldig. Ik werk graag met dieren, het zijn vraagstukken en puzzels om op te lossen, en opereren vind ik uitdagend. Toch is het een van de banen met de grootste uitval binnen 5 jaar, zodanig groot, dat er zelfs nu een landelijk schrijnend tekort ontstaat.
- Met stip op 1: mensen die niet kunnen/willen betalen. Wel 100 dieren hebben, maar niet de benodigde zorg kunnen bieden. Het is simpelweg een vorm van dierenmishandeling die je dagelijks ziet, en mensen realiseren het zich niet eens.
- Mensen die de ernst van een situatie niet inzien. Die bijvoorbeeld met een dier met een rot gebit (ongelofelijk pijnlijk!) komen en dan er niks aan willen doen, 'want hij eet nog'.
- Mensen die het beter weten: de fokker of Google zei iets anders dus die weet het vast beter dan mijn 6 jaar durende opleiding. Ander voorbeeld: eigenaar komt met kat die verstopt is, ik geef aan dat het een ernstige darmverlamming kan zijn en dring serieus aan op verder onderzoek, maar eigenaar weigert röntgenfoto ivm kosten en 'niet nodig'. Komt na 24uur binnen met kat in de spoed, uiteindelijk toch een röntgenfoto gemaakt, en ja hoor, darmverlamming. Te lang gaande om nog operatief te kunnen redden dus ingeslapen. Drie keer raden wie er vervolgens de schuld krijgt.
Je wil niet weten hoe vaak ik snachts wakker lag/lig omdat ik mij druk maak om een patient, waarvan ik gewoon weet dat het fout aan het gaan is, maar de eigenaar niet naar me luistert.
- Agressie op de werkvloer. Als ik sommige dingen niet kan of wil doen, vanwege ethiek of welzijn van het dier, maar de eigenaar denkt daar anders over, word ik met gemak de huid vol gescholden of bedreigd.
- Mensen die in de nachtdienst bellen om niks. Die mij bijvoorbeeld om 04.15u uit bed bellen, omdat het beest een vlo heeft. En dan wel boos worden als ze een telefonisch consult factuur krijgen.
- Mensen die zich aansluiten bij een goedkope praktijk in de regio, maar dan wanneer het mis gaat, naar onze praktijk willen komen vanwege de voorzieningen (met name: onze nacht en weekend dienstregeling). Dat wij daar de ruimte niet voor hebben - wij hebben tenslotte onze eigen patienten al - wordt je de huid vol gescholden of kun je een nare google review verwachten.
- En onderaan, minst belangrijk maar wel een toevoegende factor: het loon. Wij verdienen van bijna alle universitaire studies het minst en werken een van de meeste uren. Ons loon is een schijntje vergeleken met een humaan arts of tandarts, maar toch klagen mensen alleen maar dat we te duur zijn, omdat ze simpelweg geen besef hebben van de kosten van een CT apparaat, of bloeddiagnostiek.
phloxx wijzigde dit bericht op 24-01-2022 15:08
9.76% gewijzigd
-
Mijn werk werd ook een paar keer genoemd. En ja, fotograferen op zich is echt mijn droom, beter wordt het niet. Met wat ik het liefst doe is nauwelijks een fatsoenlijk inkomen te verwerven. Dus werk ik ook voor klanten. En wat zijn die vervelend. Plegen regelmatig contractbreuk, liegen tegen je, vegen hun schoenen af aan auteursrecht, willen voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en stellen de meest belachelijke eisen. Daar komt nog bij dat ik, sinds ik prof ben, duidelijk minder ben gaan fotogaferen omdat ik zo druk ben met marketing, social media, administratie, reistijd, scholing, bijhouden vakliteratuur en nieuwsbrieven en dat verschrikkelijke acquisitie plegen.
Het is echt heel anders dan als amateur lekker met je camera op pad gaan en op je gemakje wat foto's delen met vrienden en familie die ze altijd mooi vinden.

Gelukkig ben ik voor mezelf zojuist begonnen met een fotoproject waar ik heel blij van word. En daar krijg ik weer energie van (al levert het vooralsnog niets op)
anoniem_405591 wijzigde dit bericht op 24-01-2022 15:12
0.05% gewijzigd
S7rin schreef:
24-01-2022 14:36
Mensen denken vaak dat we ‘s avonds alleen even aan het werk zijn om een voorstelling te spelen. Dat er overdag het hele jaar door gerepeteerd wordt / gecleaned wordt / reparaties gedaan worden / meetings zijn beseffen ze vaak niet. Als je op tournee bent is het nog erger, want dat heb je iedere dag ook nog minstens 3 uur reistijd erbij.

Theater is vooral heel veel uren maken, maar die blijven voornamelijk ongezien. Veel daarvan is ook wachten, dat klopt. Maar de vraag “wat doe je overdag dan?” is voor ons heel frustrerend.

Mijn eigen vader presteert het nog altijd om wekelijks verbaasd te zijn dat ik:
1. Zowel zon- als zaterdag de hele dag werk
2. Ik tot laat werk
3. Zo vroeg al aan het werk ben (de voorstelling is toch pas vanavond?)
4. Ook dit jaar geen Pasen, Pinksteren, kerst of oudjaar kom vieren, omdat ik aan het werk ben


Ik vind dat best vreemd, hoe denken mensen dan dat zo´n voorstelling tot stand komt? Alsof je dat zo uit je mouw schudt zonder voorbereiding? En de boel de boel laat na afloop. :blond:

Verder heb ik niet echt een bijdrage, nog nooit een droombaan gehad. Ooit was mijn droombaan het vertalen van films etc., maar de studie tolk vertaler bleek alles behalve een droomstudie. Bovendien werd mij verteld dat ik ongeveer 1% kans zou hebben om het werk te gaan doen dat ik wilde, dus ik ben die opleiding niet begonnen.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
24-01-2022 15:02
Ik ben recentelijk gestopt met mijn baan als dierenarts. Ben na mijn zwangerschapsverlof vanwege medische redenen niet teruggegaan en de drempel wordt ook steeds groter.
Het werk an sich vind ik geweldig. Ik werk graag met dieren, het zijn vraagstukken en puzzels om op te lossen, en opereren vind ik uitdagend. Toch is het een van de banen met de grootste uitval binnen 5 jaar, zodanig groot, dat er zelfs nu een landelijk schrijnend tekort ontstaat.
- Met stip op 1: mensen die niet kunnen/willen betalen. Wel 100 dieren hebben, maar niet de benodigde zorg kunnen bieden.
- Mensen die de ernst van een situatie niet inzien. Die bijvoorbeeld met een dier met een rot gebit (ongelofelijk pijnlijk!) komen en dan er niks aan willen doen, 'want hij eet nog'.
- Mensen die het beter weten: de fokker of Google zei iets anders dus die weet het vast beter dan mijn 6 jaar durende opleiding. Ander voorbeeld: eigenaar komt met kat die verstopt is, ik geef aan dat het een ernstige darmverlamming kan zijn en dring serieus aan op verder onderzoek, maar eigenaar weigert röntgenfoto ivm kosten en 'niet nodig'. Komt na 24uur binnen met kat in de spoed, uiteindelijk toch een röntgenfoto gemaakt, en ja hoor, darmverlamming. Te lang gaande om nog operatief te kunnen redden dus ingeslapen. Drie keer raden wie er vervolgens de schuld krijgt.
Je wil niet weten hoe vaak ik snachts wakker lag/lig omdat ik mij druk maak om een patient, waarvan ik gewoon weet dat het fout aan het gaan is, maar de eigenaar niet naar me luistert.
- Agressie op de werkvloer. Als ik sommige dingen niet kan of wil doen, vanwege ethiek of welzijn van het dier, maar de eigenaar denkt daar anders over, word ik met gemak de huid vol gescholden of bedreigd.
- Mensen die in de nachtdienst bellen om niks. Die mij bijvoorbeeld om 04.15u uit bed bellen, omdat het beest een vlo heeft. En dan wel boos worden als ze een telefonisch consult factuur krijgen.
- Mensen die zich aansluiten bij een goedkope praktijk in de regio, maar dan wanneer het mis gaat, naar onze praktijk willen komen vanwege de voorzieningen. Dat wij daar de ruimte niet voor hebben - wij hebben tenslotte onze eigen patienten al - wordt je de huid vol gescholden of kun je een nare google review verwachten.
- En onderaan, minst belangrijk maar wel een toevoegende factor: het loon. Wij verdienen van bijna alle universitaire studies het minst en werken een van de meeste uren. Ons loon is een schijntje vergeleken met een humaan arts of tandarts, maar toch klagen mensen alleen maar dat we te duur zijn, omdat ze simpelweg geen besef hebben van de kosten van een CT apparaat, of bloeddiagnostiek.
pfff, ik ben halverwege al gestopt met lezen, wat verdrietig allemaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven