Geld & Recht alle pijlers

Schade auto in wasstraat

25-01-2022 09:15 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week ging ik met mijn auto door de wasstraat en tijdens het wassen viel mijn achterruitenwisser eraf. Ik heb dit meteen gemeld, kreeg te horen dat dit viel onder eigen risico. Toch schadeformulier ingevuld en hoorde gisteren van de wasstraat dat dit eigen risico is.
Ik vind dat heel raar. Er was niks met mijn auto aan de hand, hun borstels veroorzaken schade en dan kan ik opdraaien voor de kosten?

Heeft iemand hier ervaring mee of advies?
Bij onze wasstraat staat duidelijk vermeld dat eventuele schade eigen risico is.
En natuurlijk was er al iets met je ruitenwisser aan de hand. Anders was hij er niet zomaar afgevallen tijdens het wassen. Want dat gebeurt normaal gesproken namelijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit hen gekeken: Als een ruitenwisser in orde is valt die er niet af. Hun systemen zijn uiteraard uitgebreid getest en ze wassen wekelijks honderden auto's.

Als die ruitenwisser er af valt, dan zat hij waarschijnlijk los.
Als hij er niet bij hen was afgevallen, dan misschien bij de eerstvolgende hobbel in de weg - was je dan naar de gemeente gegaan?
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Bord staat bijna altijd bij de ingang inderdaad dat schade voor eigen rekening is. Ik rij er daarom ook niet mee doorheen, ook al een slechte ervaring mee gehad namelijk wat echt niet voorzien was.
Alle reacties Link kopieren
Mochten die borstels auto’s zodanig beschadigen dat de stukken er af vliegen zouden zo veel mensen dan al zo veel jaren wasstraten gebruiken denk je? Zou het niet kunnen dat jouw ruitenwisser niet goed vast zat? Wat je niet kon weten natuurlijk...
Vaak hangen er aan wasstraten trouwens grote borden dat zij niet verantwoordelijk zijn voor schade.
Rondje Google : schade wassstraat geeft veel hits
Alle reacties Link kopieren
Als alleen het wisserblad eruit is gevallen dan kun je 'm er gewoon weer in klikken. Wat is er eigenlijk stuk?
Alle reacties Link kopieren
Gizmoreturns schreef:
25-01-2022 09:31
Rondje Google : schade wassstraat geeft veel hits
niet zo raar, het gaat met enorme kracht en het zijn geen zachte borstels

Ik heb eens iemand gesproken waarbij de ramen perongeluk (water in circuit) opengingen. De borstel kwamen deels de auto in, waar deze persoon zat. Dan houd je geen huid meer op je lichaam. zwaar gewond het ziekenhuis in
Alle reacties Link kopieren
Wat kost een achterruitenwisser? Ook hier staat een bordje, eigen risico
Alle reacties Link kopieren
Zo'n bord hoeft (juridisch) niet veel te betekenen, maar dat kunnen hier mensen wel uitleggen die juridisch beter onderlegd zijn dan ik. Ik weet ook niet of dat in dit geval ook zo is, maar zo'n bordje neerhangen plaatst je niet boven de wet.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-01-2022 09:57
niet zo raar, het gaat met enorme kracht en het zijn geen zachte borstels

Ik heb eens iemand gesproken waarbij de ramen perongeluk (water in circuit) opengingen. De borstel kwamen deels de auto in, waar deze persoon zat. Dan houd je geen huid meer op je lichaam. zwaar gewond het ziekenhuis in
:-o Wat afschuwelijk!
Alle reacties Link kopieren
Helaas hier ook geen positieve reactie. Bij ons knakte de zijspiegel van de auto in de wasstraat. Gewoon door de kracht van de borstels. Daar werd direct gezegd dat het wel opgelost zou worden, maar puntje bij paaltje kregen we helemaal niets vergoed. Zelfs rechtsbijstand is aan de slag geweest, maar ze wilde alleen 10 gratis wasbeurten geven.

Uiteraard niet aangenomen, want daar kom ik nooit meer. Nu wassen we de auto maar gewoon met de hand 😉.
Alle reacties Link kopieren
In dit soort gevallen is de vraag of de exploitant van de wasstraat een verwijt te maken valt. Als je schade hebt doordat de installatie gebrekkig is dan is de exploitant van de installatie daarvoor aansprakelijk. De wasstraat moet zodanig werken dat auto's daar zonder schade uit komen. Als jij niet kan bewijzen dat de installatie gebrekkig was of gebrekkig functioneerde dan is de wasstraat niet aansprakelijk. In juridische zin is er dan geen tekortkoming. Geen enkele wasstraat kan garanderen dat er geen schade zal ontstaan, vandaar het eigen risico-verhaal.

Het afbreken van de achterruitenwisser lijkt mij niet het gevolg van een gebrek maar van een al bestaande zwakke plek, maar dat is speculeren en eigenlijk doet dat er niet eens toe. Hoe dan ook, tenzij je kan aantonen dat de installatie niet deugde heb je geen recht op schadevergoeding.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-01-2022 09:57
niet zo raar, het gaat met enorme kracht en het zijn geen zachte borstels

Ik heb eens iemand gesproken waarbij de ramen perongeluk (water in circuit) opengingen. De borstel kwamen deels de auto in, waar deze persoon zat. Dan houd je geen huid meer op je lichaam. zwaar gewond het ziekenhuis in
Oh jakkes! Ik vind de wasstraat altijd wel spannend, maar ja, ik ga ook niet met een emmertje aan de gang.
lilalinda schreef:
25-01-2022 09:57
niet zo raar, het gaat met enorme kracht en het zijn geen zachte borstels

Ik heb eens iemand gesproken waarbij de ramen perongeluk (water in circuit) opengingen. De borstel kwamen deels de auto in, waar deze persoon zat. Dan houd je geen huid meer op je lichaam. zwaar gewond het ziekenhuis in
Oef. Bij ons (Zuid-Europa) mag je in principe niet in de auto blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-01-2022 09:57
niet zo raar, het gaat met enorme kracht en het zijn geen zachte borstels

Ik heb eens iemand gesproken waarbij de ramen perongeluk (water in circuit) opengingen. De borstel kwamen deels de auto in, waar deze persoon zat. Dan houd je geen huid meer op je lichaam. zwaar gewond het ziekenhuis in
Wow wat een heftig verhaal zeg O_O

Hier wel eens kringen op het dak gekregen door zo’n wasstraat.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-01-2022 09:57
niet zo raar, het gaat met enorme kracht en het zijn geen zachte borstels

Ik heb eens iemand gesproken waarbij de ramen perongeluk (water in circuit) opengingen. De borstel kwamen deels de auto in, waar deze persoon zat. Dan houd je geen huid meer op je lichaam. zwaar gewond het ziekenhuis in
Bijzonder. Want er zijn genoeg filmpjes van mensen die a la jackass zelf door de wasstraat gaan in hun blootje en daar niks aan over houden verder. Helemaal tussen de borstels enz, niks aan de hand. Lijkt me dat er dan meer aan de hand moet zijn geweest dan alleen de flappen van zo’n borstel.

To, lijkt me dat die ruitenwisser dan al los zat ja. Anders zou hij er bij iedereen wel af vallen. Denk niet dat je hier veel mee kan. Voortaan zelf wassen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een keer schade gehad door de wasstraat. Het was gelukkig een oude auto. Met mijn lease auto was is het altijd zelf.
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
25-01-2022 11:24
Bijzonder. Want er zijn genoeg filmpjes van mensen die a la jackass zelf door de wasstraat gaan in hun blootje en daar niks aan over houden verder. Helemaal tussen de borstels enz, niks aan de hand. Lijkt me dat er dan meer aan de hand moet zijn geweest dan alleen de flappen van zo’n borstel.

To, lijkt me dat die ruitenwisser dan al los zat ja. Anders zou hij er bij iedereen wel af vallen. Denk niet dat je hier veel mee kan. Voortaan zelf wassen.
ik zal haar doorgeven, dat ze voor niets in de ziektewet zit
wat zal ze opgelucht zijn!
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
25-01-2022 10:38
Oh jakkes! Ik vind de wasstraat altijd wel spannend, maar ja, ik ga ook niet met een emmertje aan de gang.
Ik ga altijd naar de doehetzelf-wasbox. Vind ik een leuk klusje. Daar staan spuiten en borstels waar water en zeepsop door stroomt en het wordt weer netjes opgevangen. Een snel beurtje kost me 2 euro, dus nog goedkoop ook.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik laat het dan wel zitten. Ik vind het erg vreemd. Voortaan wasbox dan inderdaad maar.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat is de schade nou precies? Hele wisserarm afgebroken? Wisser uit de wisserarm geklikt?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
25-01-2022 11:42
ik zal haar doorgeven, dat ze voor niets in de ziektewet zit
wat zal ze opgelucht zijn!
Dat zeg ik toch nergens? Maar het is wel een bijzonder verhaal, als je kijkt naar dat soort filmpjes waarbij niemand zo erg gewond raakt.
Alle reacties Link kopieren
NosceTeIpsum schreef:
25-01-2022 11:57
Maar wat is de schade nou precies? Hele wisserarm afgebroken? Wisser uit de wisserarm geklikt?
Hele arm afgebroken. Reparatie is 50 euro, en verder de tijd die het mij kost om te laten repareren.
Morningrose schreef:
25-01-2022 15:45
Hele arm afgebroken. Reparatie is 50 euro, en verder de tijd die het mij kost om te laten repareren.

Eh tja, dat krijg je sowieso niet vergoed. Als iemand een deuk in jouw auto rijdt ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven