Eenzaamheid herkenbaar

25-01-2022 10:17 23 berichten
Hallo,

Hier iemand die, vooral sinds corona tijd, behoorlijk eenzaam is. Ik kan mezelf prima alleen vermaken en ga er ook nog wel op uit. Maar een echte band met iemand ontbreekt.

En dat maakt het mentaal soms wel zwaar. Iemand hier die dit herkent?
Vervelend hoor.
Ik denk dat iedereen in meer of mindere mate last van heeft.
Ik ben dan wel niet alleen maar ook wij vervelen ons soms kapot.
Kan me voorstellen dat je er veel last van hebt.
Gekopbloemen schreef:
25-01-2022 10:18
Vervelend hoor.
Ik denk dat iedereen in meer of mindere mate last van heeft.
Ik ben dan wel niet alleen maar ook wij vervelen ons soms kapot.
Kan me voorstellen dat je er veel last van hebt.
Thanks voor je begrip. En ik kan me voorstellen dat het als stel net iets makkelijker is...
Alle reacties Link kopieren
Ik snap helaas precies wat je bedoelt...
Chubby schreef:
25-01-2022 10:56
Ik snap helaas precies wat je bedoelt...
Loop jij er ook al lang mee rond? En wat doe je om het gemis minder te laten worden?
Alle reacties Link kopieren
Man_87_7 schreef:
25-01-2022 11:01
Loop jij er ook al lang mee rond? En wat doe je om het gemis minder te laten worden?
Ik probeerde je een prive bericht te sturen maar lukt mij niet. Als je wil kun je mij even een berichtje sturen
Chubby schreef:
25-01-2022 11:04
Ik probeerde je een prive bericht te sturen maar lukt mij niet. Als je wil kun je mij even een berichtje sturen
Vreemd. Done.

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij ook zeker herkenbaar.
Heb weliswaar een leuk sociaal netwerk.
Toch mis ik vaak nog wel verbondenheid.
En dat kan een naar en eenzaam gevoel geven.
Alle reacties Link kopieren
Gekopbloemen schreef:
25-01-2022 10:18
Vervelend hoor.
Ik denk dat iedereen in meer of mindere mate last van heeft.
Ik ben dan wel niet alleen maar ook wij vervelen ons soms kapot.
Kan me voorstellen dat je er veel last van hebt.
Iedereen? Nee hoor, ik werk gewoon 30 uur p.week op locatie (onderwijs), dus veel onder de mensen. Verder ga ik ook sporten met een groepje, en in het weekend kan je prima op bezoek gaan bij iemand. Dus hier absoluut niet eenzaam.
Denk dat het bij TO anders is. Geen partner/gezin, thuis werken? En weinig familie of vrienden om je heen? Wat rot.
Heb je helemaal geen activiteiten waarbij je mensen ontmoet?
tulpje21 schreef:
25-01-2022 11:32
Iedereen? Nee hoor, ik werk gewoon 30 uur p.week op locatie (onderwijs), dus veel onder de mensen. Verder ga ik ook sporten met een groepje, en in het weekend kan je prima op bezoek gaan bij iemand. Dus hier absoluut niet eenzaam.
Denk dat het bij TO anders is. Geen partner/gezin, thuis werken? En weinig familie of vrienden om je heen? Wat rot.
Heb je helemaal geen activiteiten waarbij je mensen ontmoet?
Inderdaad single en al twee jaar lang bijna alleen maar thuiswerken. Wel wat familie maar verder weinig echt goede vrienden. Maar hopelijk mag er binnenkort weer meer. Zomers is het ook makkelijker moet ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ja afschuwelijk, ik woon alleen en ging er bijna aan onderdoor de afgelopen lockdown. 2 jaar geleden verhuid en totaal geen sociaal netwerk in mijn nieuwe woonplaats.

De verlossing in de vorm van versoepelingen kwam echt net op tijd, anders was ik wss weer depressief geworden.
Larazest schreef:
25-01-2022 11:38
Ja afschuwelijk, ik woon alleen en ging er bijna aan onderdoor de afgelopen lockdown. 2 jaar geleden verhuid en totaal geen sociaal netwerk in mijn nieuwe woonplaats.

De verlossing in de vorm van versoepelingen kwam echt net op tijd, anders was ik wss weer depressief geworden.
Fijn voor je dat de versoepelingen net op tijd kwamen. Wat doe je nu om toch een beetje onder de mensen te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de regering als langetermijn strategie voor corona niet alleen moet kijken naar de economie. Maar ook naar wat lockdowns op geestelijk vlak met mensen doet.
En hoe daarmee om te gaan in de toekomst. We hebben nu die omicron variant, deze is minder ziekmakend. Maar stel dat het virus gaat muteren
naar een nieuwe variant waardoor alle worst case scenario's werkelijkheid worden. Wat dan?..
Maar tijdens de persconferenties werd ook opgeroepen om te kijken naar mensen die eenzaam zijn. Maar blijkbaar gebeurd dat niet of weinig.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
25-01-2022 13:21
Ik denk dat de regering als langetermijn strategie voor corona niet alleen moet kijken naar de economie. Maar ook naar wat lockdowns op geestelijk vlak met mensen doet.
En hoe daarmee om te gaan in de toekomst. We hebben nu die omicron variant, deze is minder ziekmakend. Maar stel dat het virus gaat muteren
naar een nieuwe variant waardoor alle worst case scenario's werkelijkheid worden. Wat dan?..
Maar tijdens de persconferenties werd ook opgeroepen om te kijken naar mensen die eenzaam zijn. Maar blijkbaar gebeurd dat niet of weinig.
Eens!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook herkenbaar. Man van 35.
Alles voor elkaar, leuke vrouw, mooi huis, gezond, beide werkend.
Maar.. Geen vrienden en regelmatig eenzaam. Het lukt niet om een leuk contact op te bouwen met iemand. Veel leeftijdsgenoten zijn druk met gezin, werk of vrienden. Het maakt me erg somber en vraag me soms af wat dan het nut van dit leven is.
Kan prima alleen zijn, maar met name weekenden, zomeravonden of bijvoorbeeld kerst zijn confronterend.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het heel goed. De crux zit er in om dingen te doen die je leuk vindt om te doen en waar je vanuit een gezamenlijke interesse een band kan opbouwen. Is dat survivallen, lidmaatschap van een politieke partij, voetbalclub, een sport, iets met dieren, schilderen, koken ......? Het hebben van dezelfde passie werkt verbindend of het hebben van dezelfde idealen of het doen van vrijwilligerswerk daaromtrent. Er zijn facebookgroepen rondom dezelfde interessegebieden en zelfs om vrienden te maken. Uiteindelijk gaat het er om dat je op voldoende nieuwe plekken komt waar je verschillende mensen ontmoet. Het beste is om dat te doen zonder verwachtingen, je hebt gewoon een goede tijd en als er een klik is met iemand dan is dat mooi meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe reserveren jullie daar energie voor naast een fulltime baan? Ik ben gewoon gesloopt als ik thuis kom. Daarbij woon ik op 3 uur reistijd van mijn werk, en heb ik vaak geen zin om in het weekend ook nog eens te reizen naar de randstad (hier in mijn dorp is niks te doen voor mijn leeftijd).

Ik droom ervan om te verhuizen maar ja, die huizenmarkt hè...
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, sinds corona een grote kennissenkring verloren en toen ook gemerkt dat ik opeens minder tot niks hoorde van mensen, en zelf wat contacten laten verwateren daardoor. Ik heb wel wat vriendinnen van vroeger, maar die zie ik 3x per jaar en dan is het vooral bijpraten, niet dat je elkaar spontaan belt of even appt als er iets is. Ik had vooral behoefte aan een diepere vriendschap en niet alleen op kennis-niveau.

Ik heb wel een partner dus dat scheelt veel, maar door thuiswerken wel contacten gemist. Ik heb me toen vooral op werk gestort (geen aanrader) en later toch tot inzicht gekomen dat ik het toch nodig heb om meer mensen te zien. Ik vind het lastig om nieuwe vrienden te maken (begin 30), misschien ligt het aan mijzelf, maar zoals jij al schrijft: iedereen lijkt het druk te hebben en heeft geen behoefte aan meer contact. En vanwege de lockdowns ontmoette ik ook bijna geen nieuwe mensen.

Verder ben je vast niet de enige! Ik lees vooral op internet over mensen die zich eenzaam voelen, in m'n omgeving praten mensen er weinig/niet over. Ik vraag me af of niet meer mensen eenzaam zijn maar er niet over willen/durven praten. Ik vind het zelf namelijk moeilijk om over te praten met kennissen of oude vriendinnen omdat ik ze niet de indruk wil geven dat ze opeens een hechtere vriendschap met me moeten hebben - het is niet voor niets een kennis. Soms maak ik wel een opmerking dat door corona m'n cirkel wat kleiner is geworden, maar verder praat ik er alleen met m'n partner over.

Wat zijn jullie tips of strategieën?
ys_rain_nd_shine wijzigde dit bericht op 26-01-2022 01:29
7.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Larazest schreef:
26-01-2022 00:14
Hoe reserveren jullie daar energie voor naast een fulltime baan? Ik ben gewoon gesloopt als ik thuis kom. Daarbij woon ik op 3 uur reistijd van mijn werk, en heb ik vaak geen zin om in het weekend ook nog eens te reizen naar de randstad (hier in mijn dorp is niks te doen voor mijn leeftijd).

Ik droom ervan om te verhuizen maar ja, die huizenmarkt hè...
Ik denk dat de mate van behoefte aan sociale contacten ook zeker afhangt van je beschikbare tijd en energie. Het is heel logisch dat je met 3 uur reistijd en een fulltime werkweek geen energie meer hebt.. Net als dat ik bij sommige van mijn oude vriendinnen merk dat ze bijna geen tijd meer hebben nu ze kinderen hebben. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet hoe mensen met een partner eenzaam kunnen zijn? Dan heb je niet de juiste partner?
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
26-01-2022 01:47
Ik snap niet hoe mensen met een partner eenzaam kunnen zijn? Dan heb je niet de juiste partner?
Dat is geen juiste conclusie. Met een partner kun je het heel fijn hebben, maar in een gezonde relatie zou je ook je eigen sociale leven moeten kunnen hebben. En dat is in mijn geval nu juist wat er ontbreekt.
Alle reacties Link kopieren
Larazest schreef:
26-01-2022 00:14
Hoe reserveren jullie daar energie voor naast een fulltime baan? Ik ben gewoon gesloopt als ik thuis kom. Daarbij woon ik op 3 uur reistijd van mijn werk, en heb ik vaak geen zin om in het weekend ook nog eens te reizen naar de randstad (hier in mijn dorp is niks te doen voor mijn leeftijd).

Ik droom ervan om te verhuizen maar ja, die huizenmarkt hè...
Ook hier kan ik wel in komen. Door de week heb ik er ook geen behoefte aan. Op m'n vrije dag of in het weekend zou ik wel graag eens afspreken met iemand.

3 uur reistijd.. Dan moet je baan wel heel erg leuk zijn of heel goed verdienen. Ik zou het er onder geen enkele voorwaarde voor over hebben. Is er in je eigen regio geen aansluitend werk? Dat maakt dat je misschien wat meer binding krijgt met je eigen omgeving wat het maken van contacten misschien ook weer ten goede komt.

Tsja, de huizenmarkt.. Echt bizar inderdaad. Kent volgensmij meer verliezers dan winnaars op dit moment..
Sterkte ermee.
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
26-01-2022 01:47
Ik snap niet hoe mensen met een partner eenzaam kunnen zijn? Dan heb je niet de juiste partner?
Dat kan heel goed. Ik heb een goeie partner maar daarnaast heb ik ook echt wel vrienden nodig die ik ook amper heb helaas. Ik ben veel alleen huismoeder dus in het weekend is het ook fijn dat ik af en toe na een vriendin zou kunnen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven