Welke vorm van co-ouderschap hebben jullie?

26-01-2022 17:43 26 berichten
Wij hebben besloten om uit elkaar te gaan en we zijn aan het praten over hoe we dan samen verder gaan als ouders. Onze kinderen zijn 4 en 7 en we hebben het geluk gehad dat we heel dicht bij elkaar komen te wonen, de school is vanuit allebei onze huizen op loopafstand.

Ik lees op internet veel over verschillende schema's, maar veel van die dingen zijn gericht op het voorkomen van conflicten. Dat is bij ons niet aan de orde. Ik probeer dus vooral te redeneren wat vanuit de kinderen gezien handig zou zijn. Het liefst zou ik gewoon bij het gezamenlijk eten op zondagavond de agenda's trekken en kijken hoe de week er dan uit ziet. Maar ik weet niet of dat voor de kinderen wel het fijnste is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch proberen de belangrijkste dingen vast te leggen..nu is een conflict niet aan de orde, maar als er straks nieuwe partners komen kan de hele dynamiek anders worden.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
En als jullie allebei het gezag over de kinderen hebben ben je sowieso verplicht een ouderschapsplan te maken..ik weet niet of een rechter “we zien elke zondagavond wel” als een toereikend ouderschapsplan ziet.

En uiteraard kun je in onderling overleg dan altijd van het plan afwijken, maar de basis zou solide genoeg moeten zijn om op terug te kunnen vallen als er toch conflicten zouden komen.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden ook geen vechtscheiding en geen problemen dus we hebben geprobeerd tot een schema te komen waar de kinderen het meest bij gebaat waren. En dat bleek voorspelbaarheid. Mijn kinderen vinden het fijn een volle week bij hun vader en dan een week bij mij te zijn. Daardoor is er veel duidelijkheid want zeker in het eerste jaar is het nog pijnlijk om afscheid te moeten nemen zeker als ze niet goed weten wanneer dat moment eraan komt. Dat wordt wel snel beter als ze zelf kunnen voorspellen wanneer het gebeurt. Dan kunnen ze zich ook beter voorbereiden, en hebben ze geen extra stress, die weer leiden tot vergeten knuffels, piano boeken, schoolboekenschriften ed.
celiane wijzigde dit bericht op 26-01-2022 21:31
Reden: Duidelijker verwoorden
3.32% gewijzigd
Ik denk dat een vast schema voor de kinderen veel fijner is. Dan weten ze waar ze aan toe zijn.
En jullie natuurlijk ook. Want wat als zondagavond blijkt dat jullie beiden op donderdagavond een afspraak hebben?
Zal het voor de kinderen niet fijner zijn als er enige vorm van vastigheid is, bijvoorbeeld altijd op maandag/dinsdag bij mama en altijd op woensdag/donderdag bij papa. En de weekenden om en om ofzo.
Je kan dan altijd nog schuiven naar gelang het uitkomt. Of kijken wat de kinderen na een tijdje fijner vinden. Sommigen zijn liever de hele week bij de een en de andere week bij de ander in plaats van het heen en weer geschuif.

Het idee van we zien wel op zondag als we samen eten lijkt mij voor kinderen erg onduidelijk, maar goed, dat kan ook per kind verschillen.
Houd er rekening mee dat als je hier wel voor kiest je ook elke week moet bedenken welke spullen waar moeten liggen voor bijvoorbeeld muziekles, zwemles of zoiets.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind* schreef:
26-01-2022 21:30
Want wat als zondagavond blijkt dat jullie beiden op donderdagavond een afspraak hebben?
^^^ dit ook, zo fijn om niet dat soort discussies te hebben, en ook om ver vooruit te kunnen plannen qua vakanties ed omdat het voorspelbaar is
Alle reacties Link kopieren
Week om week met wissel op donderdag.
Been there, done that, got the T-shirt.
Vanaf begin af aan geen vechtscheiding en alles in overleg.
We hebben week op week af. Wisselen op zondagavond na het eten. Ook altijd alles in overleg. We passen ook de kinderen indien nodig in elkaars week. Vieren feestdagen en verjaardagen samen. Eten soms samen. Drinken altijd koffie bij de overdracht.

Zijn jullie getrouwd of al gescheiden? Als jullie nog getrouwd zijn dan heb ik wel wat tips, via PB, dus zeg maar als je dat wil.
Alle reacties Link kopieren
Als jullie dicht bij elkaar blijven wonen, is het minder erg als het wisselen vaker in de week gebeurt.

Dan zou een ingewikkelder schema mogelijk zijn, bijvoorbeeld
za/zo moeder
ma vader
di vader
wo moeder
do moeder
vr moeder

en de volgende week andersom
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
En er zijn ook schema's te verzinnen met:
- weekeinde om en om
- elke woensdag bij pappa i.v.m. pianoles
- elke donderdag en vrijdag bij mamma
En andere dagen hangen af van wie in het weekeinde de kinderen had.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat op papier de verdeling ongeveer 50/50 is, dan heb je allebei recht op de "inkomensafhankelijke combinatiekorting".
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
26-01-2022 22:01
Als jullie dicht bij elkaar blijven wonen, is het minder erg als het wisselen vaker in de week gebeurt.

Dan zou een ingewikkelder schema mogelijk zijn, bijvoorbeeld
za/zo moeder
ma vader
di vader
wo moeder
do moeder
vr moeder

en de volgende week andersom
Wat een ingewikkeld schema!
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
26-01-2022 21:45
Week om week met wissel op donderdag.
Dit, maar dan zondags.
Alle reacties Link kopieren
Hastadepasta18 schreef:
26-01-2022 22:05
Wat een ingewikkeld schema!
Ja eens.
Alle reacties Link kopieren
Voordat je allerlei ingewikkelde constructies gaat optuigen, bedenk ook dat je zelf (beiden) straks een nieuw, eigen leven op moet gaan bouwen. Als je om de donderdag wel en niet je kinderen bij je hebt kun je dus om de donderdag wel en niet deelnemen aan verenigingsleven etc. Voor je kinderen is het van groot belang dat je zo snel mogelijk zelf ook weer een lekker draaiend leven hebt.

Verder weinig advies. Ik ben al duizend jaar gescheiden en vond toen (en als ik eerlijk ben nog) dat een mens maar één thuis-thuis heeft en dat ouderschapsplannen om ouders draaien en niet om kinderen. Maar een stabiel en lekker draaiend leven van de ouders is absoluut zéér in het belang van je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met sprankelend, ga voor een verdeling die jaren mee kan. Nu zijn de kinderen klein en hebben ze bepaalde behoeftes maar dat verandert best snel. Je kunt een hoop ellende voorkomen met een plan dat voor iedereen werkt. En dat betekent ook nu over, op het eerste gezicht, pietluttige dingen nadenken en daar dan afspraken over maken.

Wij zijn begonnen met week op en week af en de kinderen vroegen op een bepaalde leeftijd om twee weken, twee weken. Ze hadden het gevoel altijd onderweg te zijn. Als ze net weer hun draai gevonden hadden dan kwam de wisseldag er gevoelsmatig al weer aan. Overigens beide kanten op, dus bij beide huizen.
Met twee weken gaf het meer ruimte om te zeggen: oh ja, dan kan die (speel)afspraak wél of zullen we dan samen gaan bakken? En dit niet in 1 week te hoeven proppen of te wachten tot na de week bij de ander. In de tweede week eten ze bij de andere ouder dus dan is een rustig moment om bij te kletsen en ze komen ook aanwaaien als ze zin hebben of als er iets bijzonders is.
Alle reacties Link kopieren
Halve weken. De maandag en dinsdag altijd bij moeder, donderdag en vrijdag altijd bij vader. Weekends om en om. De woensdag bij degene waar het kind niet het weekend was.
Dat heeft jaren gewerkt hier, tot het kind 19 was. We wonen ongeveer 500 meter uit elkaar, dat maakt het makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Mooi schema Kamille!
als je dicht bij elkaar woont, kun je inderdaad vaak in de week wisselen.

tot blijkt dat de nieuwe vlam 150 kilometer verderop woont
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
docotrandus schreef:
26-01-2022 22:40
Mooi schema Kamille!
als je dicht bij elkaar woont, kun je inderdaad vaak in de week wisselen.

tot blijkt dat de nieuwe vlam 150 kilometer verderop woont
Mijn ex was in eerste instantie verhuisd, 15 km verderop. Toen ik vervolgens een ander huis zocht, ben ik maar in dezelfde woonplaats gaan wonen. Daarvoor was het even minder gezellig omdat hij verhuisde, maar het eerlijk vond als we brengen en halen afwisselden (2 x 25:minuten).
Bedankt, ik zie veel waardevolle tips.

Mijn ex kwam dus ook met zoiets ongeveer om de dag. Dan trek ik dus liever op zondagavond gewoon de agenda want dat lijkt me dan een stuk handiger. Zo verdelen we nu ook al vaak de week een beetje, en dat loopt dan gewoon door.

Wij zijn nog niet officieel gescheiden en ik merk ook hierdoor dat ik het nu nog heel moeilijk vind om na te denken hoe mijn leven er straks uitziet.
Justi82 schreef:
27-01-2022 10:10
Bedankt, ik zie veel waardevolle tips.

Mijn ex kwam dus ook met zoiets ongeveer om de dag. Dan trek ik dus liever op zondagavond gewoon de agenda want dat lijkt me dan een stuk handiger. Zo verdelen we nu ook al vaak de week een beetje, en dat loopt dan gewoon door.

Wij zijn nog niet officieel gescheiden en ik merk ook hierdoor dat ik het nu nog heel moeilijk vind om na te denken hoe mijn leven er straks uitziet.
Nu zitten de kinderen altijd in hun eigen huis, slapen ze in hun eigen bed en kunnen ze spelen met hun speelgoed waarmee ze willen spelen. Of papa of mama daarbij is maakt voor hen waarschijnlijk niet zo heel veel uit, want ze zijn thuis.

Vergeet niet dat ze straks twee huizen hebben, dus als je elke dag wisselt liggen ze elke dag in een ander bed. (Wat wel weer als thuis gaat voelen, maar in het begin is het vreemd). Qua speelgoed zal je niet overal hetzelfde hebben, dus iets groots bouwen van bijvoorbeeld lego wil bij dagelijkse wisseling zeggen dat je er de dag erna niet mee verder kan gaan. Je komt uit school en wil lekker dat ene trainingspak aan maar dat ligt bij de andere ouder. Of verder lezen in dat boek. Dan is een paar dagen bij een ouder misschien fijner.

Als je een tijdje in de wisselingen zit zijn als goed is de kinderen als het goed is in beide huis thuis en zal het minder uitmaken. Luister dan ook naar henzelf, wat zij fijn zouden vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ja misschien leuk om er zo wat aan te wennen, ze zijn ook nog jong, maar op langere termijn lijkt het mij toch fijner voor hen als er meer vastigheid en duidelijkheid is.
Maar goed, dat kun je dan altijd weer bekijken, als het contact met ex zo goed blijft.
Wij deden vanaf het begin een week bij vader, een week bij moeder, en alle wijzigingen in goed overleg.
Bij ieder apart spullen en kleding, geen gesleep. En dan nog heb je weleens dat iets van school nog bij de ander ligt en vice versa.
Ik zou er zelf niet aan moeten denken om om de 2 dagen te wisselen, maar elke situatie is weer anders en personen natuurlijk ook.

Succes gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Hou er ook rekening mee dat er straks misschien nieuwe partners komen die ook een beetje een leidraad willen van wanneer er afgesproken kan worden.

En dat jullie nu wel harmonieus uit elkaar gaan, maar dat niets garandeert dat het over pakweg 3 jaar nog altijd even harmonieus verloopt.

En dat kinderen ook willen weten of ze op dag X met vriendje Y wel of niet kunnen spelen en waar.

Je vormt straks niet meer 1 gezin, maar 2. Die langzaam uit elkaar zullen groeien.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Het is hier nu niet meer aan de orde vanwege het wegvallen van een van de de ouders, maar sowieso vonden de kinderen het altijd heel fijn om een vast ritme te hebben. Eerst bestond dat uit elke dinsdag- en vrijdagavond en zaterdag overdag bij papa en om de week ook de zondag, maar dat was praktisch gezien niet heel werkbaar en leidde er snel toe dat papa alle weekenden deed en mama alle doordeweekse dagen. Officieel was er wel co-ouderschap en toen is besloten om het week op, week af te doen met de wissel op woensdag/donderdag (ene kind bleef vaak een dag langer bij papa). De kinderen waren toen 7 en 11. Dit vonden ze heeeeel fijn en konden ook altijd tussendoor even heen en weer indien nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven