Het grote gender gelijkheid topic

27-01-2022 00:38 833 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week heeft veel stof doen opwaaien. Veel discussies las ik over de onveiligheid die veel vrouwen ervaren en de positie en ervaringen van de vrouw. Maatschappelijke verwachtingen.

Vroeger had je het feminisme, dat lijkt een stille dood gestorven. Dat woord dekt misschien niet helemaal de lading. Tegenwoordig is er veel aandacht voor de LHBTQ+ beweging.

Is de tijd nu misschien rijp om te praten over échte gender gelijkheid? Gelijkheid en/of gelijkwaardigheid? Leef je hier uit.
Feminisme is very much alive, hon.
Alle reacties Link kopieren
Tell me about it! Ik hoor er veel te weinig over.

Hon?
Ik had een heel gebeuren getypt maar niet lekker verwoord. Kom er morgen nog eens op terug.
anoniem_382263 wijzigde dit bericht op 27-01-2022 01:31
Reden: Niet goed verwoord
91.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
27-01-2022 01:05
Ik had een heel gebeuren getypt maar niet lekker verwoord. Kom er morgen nog eens op terug.
Hè wat jammer, ik vond het juist een interessante reactie. Ben benieuwd hoe je er morgen tegenaan kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Feminisme draait toch juist om gender gelijkheid?
Alle reacties Link kopieren
Ja maar het heeft een bepaalde lading gekregen. Kennelijk, moet ik er bij zeggen. Ook uit eigen ervaring: erover praten riep regelmatig agressie op.

Ik wilde het daarom iets breder trekken.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
27-01-2022 01:34
Feminisme draait toch juist om gender gelijkheid?

Lijkt mij ook.
Ik vind feminisme geen vies woord en omschrijf mezelf ook als feminist.
Alle reacties Link kopieren
deadpoetssociety schreef:
27-01-2022 01:48
Ja maar het heeft een bepaalde lading gekregen. Kennelijk, moet ik er bij zeggen. Ook uit eigen ervaring: erover praten riep regelmatig agressie op.

Ik wilde het daarom iets breder trekken.

Wat voor lading dan?
Alle reacties Link kopieren
En wat is het discussiepunt?
Een feminist is een persoon die voor gelijke rechten voor vrouwen is. Aan die weg wordt al decennia getimmerd. En doordat dat succesvol is wordt er doorgevochten voor zowel vrouwen als LHBTQ+ personen die nog relatief weinig gelijkheid en begrip ervaren.

Waar wil je het precies over hebben, TO?
FunnyFace8 schreef:
27-01-2022 06:10
Een feminist is een persoon die voor gelijke rechten voor vrouwen is. Aan die weg wordt al decennia getimmerd. En doordat dat succesvol is wordt er doorgevochten voor zowel vrouwen als LHBTQ+ personen die nog relatief weinig gelijkheid en begrip ervaren.

Waar wil je het precies over hebben, TO?

Die gelijke rechten zijn inmiddels wettelijk geregeld. Nu de praktijk nog.
Alle reacties Link kopieren
Een man en een vrouw zijn niet gelijk. Om de verschillen te ontkennen, gaat geen problemen oplossen.

Vrouwen en mannen zijn wel gelijkwaardig aan elkaar, juist door de verschillen te vieren en hier gebruik van te maken, kunnen we een veel mooiere en betere wereld creëren. Meer vrouwen in de top van de het bedrijfsleven bijvoorbeeld.

Als voorbeeld: er zijn studies geweest waaruit de conclusie is getrokken dat de bankencrisis niet tot zulke grote problemen had geleid met meer vrouwen in topposities bij banken.

Nu is het risico om hierin wel teveel te generaliseren. Niet elke man zoekt risico’s op en niet elke vrouw maakt de juiste afwegingen. Een vrouw aan de top is geen garantie dat zaken goed lopen, neem bijvoorbeeld Nina Brink en het World Online debacle.
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
fitch schreef:
27-01-2022 07:09
Een man en een vrouw zijn niet gelijk. Om de verschillen te ontkennen, gaat geen problemen oplossen.

Vrouwen en mannen zijn wel gelijkwaardig aan elkaar, juist door de verschillen te vieren en hier gebruik van te maken, kunnen we een veel mooiere en betere wereld creëren. Meer vrouwen in de top van de het bedrijfsleven bijvoorbeeld.

Als voorbeeld: er zijn studies geweest waaruit de conclusie is getrokken dat de bankencrisis niet tot zulke grote problemen had geleid met meer vrouwen in topposities bij banken.

Nu is het risico om hierin wel teveel te generaliseren. Niet elke man zoekt risico’s op en niet elke vrouw maakt de juiste afwegingen. Een vrouw aan de top is geen garantie dat zaken goed lopen, neem bijvoorbeeld Nina Brink en het World Online debacle.
en nu?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-01-2022 06:10
En wat is het discussiepunt?
Dat vroeg ik me ook af.
Nogal een open deur die vraag uit de OP.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
fitch schreef:
27-01-2022 07:09
Een man en een vrouw zijn niet gelijk. Om de verschillen te ontkennen, gaat geen problemen oplossen.

Vrouwen en mannen zijn wel gelijkwaardig aan elkaar, juist door de verschillen te vieren en hier gebruik van te maken, kunnen we een veel mooiere en betere wereld creëren. Meer vrouwen in de top van de het bedrijfsleven bijvoorbeeld.

Als voorbeeld: er zijn studies geweest waaruit de conclusie is getrokken dat de bankencrisis niet tot zulke grote problemen had geleid met meer vrouwen in topposities bij banken.

Nu is het risico om hierin wel teveel te generaliseren. Niet elke man zoekt risico’s op en niet elke vrouw maakt de juiste afwegingen. Een vrouw aan de top is geen garantie dat zaken goed lopen, neem bijvoorbeeld Nina Brink en het World Online debacle.
Maar het probleem zit veel dieper: het feit dat mannen en vrouwen blijkbaar op een andere manier leidinggeven wordt als vaststaand gezien in jouw redenering.
Terwijl ik zelfs dat zie als aangeleerd.

Dus zolang we echt nog denken dat mannen en vrouwen onvermijdelijk anders functioneren hebben we nog een lange weg te gaan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
chocolol schreef:
27-01-2022 01:34
Feminisme draait toch juist om gender gelijkheid?
Daar zijn de feministen het onderling bijvoorbeeld al niet over eens. Het Bureau Clara Wichmann vindt van wel, Stichting Voorzij vindt van niet. En die zijn allebei uitgesproken feministisch.
Andersom schreef:
27-01-2022 06:36
Die gelijke rechten zijn inmiddels wettelijk geregeld. Nu de praktijk nog.
Inderdaad: de rechten (vergeet trouwens de plichten niet) zijn we ver mee. Maar feminisme is natuurlijk niet alleen het selectieve deel "gelijke rechten voor vrouwen" maar veel algemener: gelijke behandeling van vrouwen.
fitch schreef:
27-01-2022 07:09
Een man en een vrouw zijn niet gelijk. Om de verschillen te ontkennen, gaat geen problemen oplossen.

Vrouwen en mannen zijn wel gelijkwaardig aan elkaar, juist door de verschillen te vieren en hier gebruik van te maken, kunnen we een veel mooiere en betere wereld creëren. Meer vrouwen in de top van de het bedrijfsleven bijvoorbeeld.

Als voorbeeld: er zijn studies geweest waaruit de conclusie is getrokken dat de bankencrisis niet tot zulke grote problemen had geleid met meer vrouwen in topposities bij banken.

Nu is het risico om hierin wel teveel te generaliseren. Niet elke man zoekt risico’s op en niet elke vrouw maakt de juiste afwegingen. Een vrouw aan de top is geen garantie dat zaken goed lopen, neem bijvoorbeeld Nina Brink en het World Online debacle.
Vrouwen hebben net zo veel recht om te falen als mannen.
Volgens mij is de volgende stap in de gelijkheid dat mannen hun eerlijke deel thuis gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Feminist hier, welke stille dood heb je het over? Check women inc, zeikschrift, podcast damn honey of grrrls, Atria… er is veel meer.

En die actie Ik heet Peter bijvoorbeeld, ook gemist? Op LinkedIn en in kranten?
Wat eten we vanavond?
Ceder schreef:
27-01-2022 07:28
Daar zijn de feministen het onderling bijvoorbeeld al niet over eens. Het Bureau Clara Wichmann vindt van wel, Stichting Voorzij vindt van niet. En die zijn allebei uitgesproken feministisch.
Feminisme is een containerbegrip geworden en daarom noemt bijna niemand zich nog feminist. Temeer daar degenen die het meest vocaal zijn enorm doorslaan.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
27-01-2022 07:33
Feminisme is een containerbegrip geworden en daarom noemt bijna niemand zich nog feminist. Temeer daar degenen die het meest vocaal zijn enorm doorslaan.
jonge vrouwen noemen zich weer massaal feminist
lilalinda schreef:
27-01-2022 07:35
jonge vrouwen noemen zich weer massaal feminist
Hashtag feminisme ja.

Daar komt ook die Peter actie vandaan, waar alle onderliggende data ontbreekt en als je er wat langer naar kijkt het alle schijn heeft van dat het van a tot z is verzonnen (meerdere zaken wijzen daarop).

Even aandacht en vervolgens verandert er helemaal niets.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
27-01-2022 07:28
Daar zijn de feministen het onderling bijvoorbeeld al niet over eens. Het Bureau Clara Wichmann vindt van wel, Stichting Voorzij vindt van niet. En die zijn allebei uitgesproken feministisch.
Brrr, die transfobische stichting Voorzij? Vind ik niet echt feministisch.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
27-01-2022 07:46
Hashtag feminisme ja.

Daar komt ook die Peter actie vandaan, waar alle onderliggende data ontbreekt en als je er wat langer naar kijkt het alle schijn heeft van dat het van a tot z is verzonnen (meerdere zaken wijzen daarop).

Even aandacht en vervolgens verandert er helemaal niets.
wat wil je zeggen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven