Wanneer ben je een alcoholist? Man drinkt iedere dag..

11-05-2022 22:23 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man was vroeger een gezelligheidsdrinker. Hij kon best wat alcohol hebben en dronk tijdens feesten tot hij aangeschoten was. Echt dronken heb ik hem maar 2/3 keer gezien. in zijn eentje drinken deed hij zelden, soms wanneer hij een stressvolle dag had gehad dronk hij weleens twee glazen whisky of een aantal glazen wijn.

De afgelopen maanden valt mij op dat hij steeds meer drinkt. Vroeger was hij dus een gezelligheidsdrinker maar de laatste tijd drinkt hij steeds vaker thuis in zijn eentje. Het is niet dat hij een hele fles achterover slaat maar ik kan wel zeggen dat hij dagelijks minsten 3 glazen alcohol drinkt.

Ik vind het niet normaal dat iemand iedere dag drinkt en vind het op een verslaving lijken. Volgens hem overdrijf ik. Wanneer ik doordram zegt hij dat hij best zonder kan maar nog geen twee dagen later begint hij weer met dagelijks drinken ‘omdat het gewoon lekker is’. Hij kan of wil blijkbaar dus niet zonder.

Heeft iemand die dagelijks 3 glaasjes drinkt een probleem of overdrijf ik en moet ik hem met rust laten??
Alle reacties Link kopieren
Denk niet zozeer dat drie glaasjes een probleem zijn (nou ja, het is zeker aan de ruime kant…) maar de ‘trend’ van bijna niks naar dagelijks drie glazen en boos worden als je er iets over zegt, dat zou me zorgen baren ja.
Alle reacties Link kopieren
Nee dat is nog geen probleem vind ik, maar je zou wel dingen kunnen bespreken zoals alcoholvrije dagen elke week. Dat wordt qua gezondheid ook aangeraden maar als hij daar niks aan geeft houdt het op. Het is niks vergeleken met iemand die echt een alcoholprobleem heeft, en dan bijvoorbeeld s'ochtends al begint, of gewoon echt een paar liter bier drinkt elke avond. Alles is wat dat betreft relatief.
Alle reacties Link kopieren
Niet gezond.
Grotere kans op leverkanker.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe gedraagt hij zich wanneer hij gedronken heeft???
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Ja, als je elke dag drinkt en niet zonder kan, dan ben je een alcoholist.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Het is moeilijk in te schatten, er zijn hier veel mensen die hem een alcoholist vinden maar dat zijn vaak mensen die zelf amper drinken. 3 glazen wijn of biertjes elke avond is wat mij betreft niet veel en blijkbaar gaat hij zelden over zijn grenzen. Je zou kunnen zeggen dat hij in het voorportaal hangt van alcoholisme maar dat zijn mensen die vaak juist slecht met alcohol omgaan en een lange historie hebben van dronkenschap.
Alle reacties Link kopieren
Bedsermoen schreef:
11-05-2022 22:26
Nee dat is nog geen probleem vind ik, maar je zou wel dingen kunnen bespreken zoals alcoholvrije dagen elke week. Dat wordt qua gezondheid ook aangeraden maar als hij daar niks aan geeft houdt het op. Het is niks vergeleken met iemand die echt een alcoholprobleem heeft, en dan bijvoorbeeld s'ochtends al begint, of gewoon echt een paar liter bier drinkt elke avond. Alles is wat dat betreft relatief.
Als je elke dag drinkt en niet zonder kan heb je OOK een alcoholprobleem. Niet elke alcoholist is niet-functionerend. Er bestaan ook functionerende alcoholisten.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ik drink echt best graag, en soms ook best veel, als ik uitga ofzo. Maar ik vind dagelijks drinken sowieso al best veel, en meerdere glazen helemaal. Niet oké. Zelf drink ik rustig weken niet, er zit bij mij geen patroon in. Maar volgens het Jelinek is er op mijn drinkgedrag vast ook het een en ander aan te merken.
anoniem_64099e414652c wijzigde dit bericht op 11-05-2022 22:38
32.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedsermoen schreef:
11-05-2022 22:26
Nee dat is nog geen probleem vind ik, maar je zou wel dingen kunnen bespreken zoals alcoholvrije dagen elke week. Dat wordt qua gezondheid ook aangeraden maar als hij daar niks aan geeft houdt het op. Het is niks vergeleken met iemand die echt een alcoholprobleem heeft, en dan bijvoorbeeld s'ochtends al begint, of gewoon echt een paar liter bier drinkt elke avond. Alles is wat dat betreft relatief.
Als je alle dagen per week 3 glazen alcohol drinkt dan héb je een alcoholprobleem. Verzachtend ‘functioneel alcoholist’ genoemd.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Signalen van alcoholisme zijn: overmatig drinken - je drinkt meer dan 7 (vrouw) of 14 (man) standaardglazen alcohol per week. binge-drinken - je drinkt veel in korte tijd; binnen twee uur drink je 4 (vrouw) of 6 (man) standaardglazen alcohol.

Check ook deze link even:
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/ ... lcoholist/

Jouw man valt hier dus onder. Hij drinkt minimaal 21 glazen alcohol per week.
Dat vind ik echt heel erg veel. Ik vind het al ernstig als iemand elke dag 1 glas drinkt. Zo onnodig.

Ik zou hier geen genoegen meenemen. Maar, ik vind het dan ook een enorme afknapper. Waarom denk jij dat hij meer is gaan drinken? Wat zegt hij als je dat vraagt?
raindance wijzigde dit bericht op 11-05-2022 22:40
11.08% gewijzigd
Miskotto schreef:
11-05-2022 22:29
Maar hoe gedraagt hij zich wanneer hij gedronken heeft???
Er zijn natuurlijk heel veel high-functioning alcoholics, die echt geen naar gedrag vertonen.
DingDong schreef:
11-05-2022 22:32
Het is moeilijk in te schatten, er zijn hier veel mensen die hem een alcoholist vinden maar dat zijn vaak mensen die zelf amper drinken. 3 glazen wijn of biertjes elke avond is wat mij betreft niet veel en blijkbaar gaat hij zelden over zijn grenzen. Je zou kunnen zeggen dat hij in het voorportaal hangt van alcoholisme maar dat zijn mensen die vaak juist slecht met alcohol omgaan en een lange historie hebben van dronkenschap.

Dit klinkt precies als iets wat een alcoholist zou zeggen. :roll:

Ik vind drie glazen per dag hartstikke veel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 3 glazen ELKE dag 7 dagen per week echt heel erg veel. Ruil het woord alcohol om voor pakje sigaretten, reep chocola, bak friet en dat dus 3x per dag elke dag 7 dagen per week 365 dagen per jaar. Dat is een verslaving.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel erg veel en problematisch.


in zijn eentje drinken deed hij zelden, soms wanneer hij een stressvolle dag had gehad dronk hij weleens twee glazen whisky of een aantal glazen wijn.

De afgelopen maanden valt mij op dat hij steeds meer drinkt.

Heeft hij dan ook meer stress de afgelopen maanden?
Alle reacties Link kopieren
Niet heel fijn om te vertellen maar omwille van jouw topic wil ik er wel op inhaken met mijn eigen ervaring.

Ik ben zelf iemand die de afgelopen tijd bijna elke dag heeft gedronken. Het begon afgelopen zomervakantie, 3 weken op de camping gezellig elke avond aan de wijn.

Eenmaal thuis, nog steeds vakantietijd, nog steeds met regelmaat een wit wijntje erbij op de zomeravonden. Prima toch?

Tot het herfst en winter werd, overgeschakeld op rode wijn, meestal in de weekenden gezellig met kaasjes erbij, niets aan de hand.

En dan was het maandag, en er was nog wijn over van het weekend. Dat moest natuurlijk op anders was het zonde.

Woensdag had ik dan wel weer zin in een wijntje, kwam er weer een nieuwe fles. Die was de dag erna nog niet op dus dat deed ik op donderdag.

Ik dronk dus ongeveer 2 A 3 avonden doordeweeks savonds 3 wijntjes en dan het hele weekend savonds.

Totdat ik merkte dat ik op werk onhandig begon te worden. Liet dingen vallen (horeca) ben zelfs gewond geraakt door mijn onhandigheid en niet scherp zijn. Ik had ook op de ochtenden na het drinken een kater, leefde op paracetamol. Ik vergat ook weleens dingen en was afwezig.

Zoals ik het nu opschrijf eigenlijk belachelijk wat ik mezelf aandeed.

Mijn conclusie: ik heb een verstoorde relatie met alcohol, maar ik noem mezelf geen alcoholist.

Ik moest hier wel zelf achterkomen. Mijn man trok weleens een wenkbrauw op hier en daar maar ik had het wel onder controle dacht hij.

Nu drink ik alleen bij gelegenheden, en dat gaat gewoon goed. Thuis moet ik het niet meer doen.

Zoals ik het lees zal jouw man misschien geen alcoholist zijn, maar de gewoonte die ermee gemoeid gaat is zorgelijk. Ik denk alleen dat hij er zelf achter moet komen.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik vind 3 glazen elke dag veel....
Tralalalala
Ik vind het een lastige maar ik denk het moment dat je niet zonder kunt en uiteindelijk ook geen maat kan houden. Ik heb wel eens iemand gevraagd waarom hij zoveel bier zoop op een dag. Antwoord; Ik had gewoon veel dorst! Toen dacht ik wel van waarom dan geen water of iets anders? Waarom bier als je dorst hebt, daar krijg je toch meer dorst van?! Ik lust zelf geen bier trouwens.

Ik ken wel alcoholisten die nog in de ontkenningsfase zitten. Dan zijn ze gestopt met veel bier zuipen maar dat vervangen ze dan voor wijn of sterke drank.

Maar als ik er echt een stempel op moet drukken zou ik zeggen als je iedere dag minimaal 1 a 2 glazen alcohol nodig hebt en het ook echt mist als je een dag geen alcohol op hebt.
Alle reacties Link kopieren
navyblue schreef:
11-05-2022 22:36
Er zijn natuurlijk heel veel high-functioning alcoholics, die echt geen naar gedrag vertonen.
Meestal te herkennen aan hun dikke zweterige plofkop.
Sorry, ik kon het niet laten.

Ze gaan een keer onderuit.
Is het niet lichamelijk dan is het wel geestelijk.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
11-05-2022 22:37
Dit klinkt precies als iets wat een alcoholist zou zeggen. :roll:

Ik vind drie glazen per dag hartstikke veel.
Helemaal eens.
Sta versteld hoe veel mensen elke dag alcohol drinken normaal vinden. 3 per dag is dan nog eens heel veel. Dat zijn er 21 per week!
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
11-05-2022 22:29
Maar hoe gedraagt hij zich wanneer hij gedronken heeft???

Gewoon zoals altijd, niet heel anders. Misschien wat meer ontspannen en laid back. Geen vervelend gedrag in ieder geval.

Het meer drinken is hier ook na een vakantie begonnen. Op vakantie drinkt hij sowieso altijd meer en hij is hiermee door blijven gaan bij thuiskomst.

Hij drinkt gemiddeld 3 glazen, niet iedere dag standaard 3, soms 2 glazen maar dus wel dagelijks
Alle reacties Link kopieren
Tuinbank schreef:
11-05-2022 22:43
Niet heel fijn om te vertellen maar omwille van jouw topic wil ik er wel op inhaken met mijn eigen ervaring.

Ik ben zelf iemand die de afgelopen tijd bijna elke dag heeft gedronken. Het begon afgelopen zomervakantie, 3 weken op de camping gezellig elke avond aan de wijn.

Eenmaal thuis, nog steeds vakantietijd, nog steeds met regelmaat een wit wijntje erbij op de zomeravonden. Prima toch?

Tot het herfst en winter werd, overgeschakeld op rode wijn, meestal in de weekenden gezellig met kaasjes erbij, niets aan de hand.

En dan was het maandag, en er was nog wijn over van het weekend. Dat moest natuurlijk op anders was het zonde.

Woensdag had ik dan wel weer zin in een wijntje, kwam er weer een nieuwe fles. Die was de dag erna nog niet op dus dat deed ik op donderdag.

Ik dronk dus ongeveer 2 A 3 avonden doordeweeks savonds 3 wijntjes en dan het hele weekend savonds.

Totdat ik merkte dat ik op werk onhandig begon te worden. Liet dingen vallen (horeca) ben zelfs gewond geraakt door mijn onhandigheid en niet scherp zijn. Ik had ook op de ochtenden na het drinken een kater, leefde op paracetamol. Ik vergat ook weleens dingen en was afwezig.

Zoals ik het nu opschrijf eigenlijk belachelijk wat ik mezelf aandeed.

Mijn conclusie: ik heb een verstoorde relatie met alcohol, maar ik noem mezelf geen alcoholist.

Ik moest hier wel zelf achterkomen. Mijn man trok weleens een wenkbrauw op hier en daar maar ik had het wel onder controle dacht hij.

Nu drink ik alleen bij gelegenheden, en dat gaat gewoon goed. Thuis moet ik het niet meer doen.

Zoals ik het lees zal jouw man misschien geen alcoholist zijn, maar de gewoonte die ermee gemoeid gaat is zorgelijk. Ik denk alleen dat hij er zelf achter moet komen.

Goed dat je dat zelf door kreeg en nu niet neer thuis drinkt. Ik vind dat hij drinkt niet erg maar dat dat dagelijks gebeurd vind ik erg vervelend, ook al wordt hij niet dronken of vervelend
Alle reacties Link kopieren
Op de site van het Jellinek staan tests over je gebruik
Ik drink in de zomer bijna iedere avond 2 glazen wijn in de tuin (ook alleen als mijn man nog laat moet werken ofzo), in de winter drink ik doordeweeks niet tenzij we een etentje of zoiets hebben .In de weekeinden kan dat zomaar 4 glazen wijn per avond worden. De lijn tussen 'verslaving' en 'gewoonte' is vaag wat mij betreft. Zodra ik naar alcohol zou gaan snakken, zou ik ermee ophouden. Nu is het ook prima als er geen wijn in huis is dus ik snak er niet echt naar. Maar kan me wel verheugen na een lange drukke dag op kantoor en als de zon schijnt. Heerlijk een boekje en een glaasje ijskoude witte wijn.

Ik vind het vooral belangrijk hoe je man reageert als hij 4 glazen wijn heeft gedronken. En iedere avond, altijd ongeacht wat er speelt, vind ik ook wat zorgelijk inderdaad.
Minstens 3 consumpties per dag en mogelijk craving klinkt toch wel naar een probleem of op zijn minst op een glijdende schaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven