Geld & Recht alle pijlers

Energietoeslag en wonen in een klimaatneutraal huis

13-05-2022 21:48 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je nu in een klimaatneutraal huis woont, met zonnepanelen en warmtepomp en "van het gas af", enz..
De energielasten bedragen ongeveer 30 euro per maand. Deze ( sociale huur) woningen staan in mijn buurt. Daar wonen ook gezinnen op bijstandsniveau.
Krijgen die ook de energietoeslag van 800 euro?
Ik gun het ze hoor, als ze het niet voor de energie nodig hebben, dan vast voor wat anders.
Ik vroeg het me gewoon af, en ik kon het op internet niet vinden.
Alle reacties Link kopieren
Betalen die €30? Ik heb in een sociale huurwoning gewoond, van het gas af=niet gelijk goedkoper. Ik had dan geen zonnepanelen wel zonneboiler. Was geen €30 hier, integendeel.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk trouwens wel dat alle mensen met een bijstandsuitkering het gekregen hebben. En dat ze niet eerst nog een check doen hoe je huis woont.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nergens voorwaarden aan de woning/het energieverbruik dus ik vermoed dat zij hem ook krijgen. Denk dat het meer geld kost om uit te zoeken wie er op energieverbruik gronden recht op heeft, dan wat het kost om het alle minima gewoon te geven.

Ik vind daar dan wel weer iets van, met mijn 0 euro toeslagen en voordelen, en ook een rekening van 350 euro per maand. Maar dat was je vraag niet :-D
Alle reacties Link kopieren
Puy schreef:
13-05-2022 21:51
Betalen die €30? Ik heb in een sociale huurwoning gewoond, van het gas af=niet gelijk goedkoper. Ik had dan geen zonnepanelen wel zonneboiler. Was geen €30 hier, integendeel.
Ik spreek sommigen wel eens, en er zijn er zelfs die echt 0 op de meter hebben. Dus géén stroom of gaskosten. Wel water, dat is hier een aparte instantie.
Alle reacties Link kopieren
Desayuno schreef:
13-05-2022 21:53
Ik zie nergens voorwaarden aan de woning/het energieverbruik dus ik vermoed dat zij hem ook krijgen. Denk dat het meer geld kost om uit te zoeken wie er op energieverbruik gronden recht op heeft, dan wat het kost om het alle minima gewoon te geven.

Ik vind daar dan wel weer iets van, met mijn 0 euro toeslagen en voordelen, en ook een rekening van 350 euro per maand. Maar dat was je vraag niet :-D
Ik snap je. Dat je net buiten de boot valt is zuur.
Je krijgt de toeslag ook als je veel vermogen hebt, als je qua inkomen maar aan de eisen voldoet . Ken mensen met een koopwoning van €800.000, geen hypotheek, veel spaargeld, dure auto’s etc maar ze rentenieren. Hebben er ook recht op. Weet niet of dat per gemeente anders is.
Desayuno schreef:
13-05-2022 21:53
Ik zie nergens voorwaarden aan de woning/het energieverbruik dus ik vermoed dat zij hem ook krijgen. Denk dat het meer geld kost om uit te zoeken wie er op energieverbruik gronden recht op heeft, dan wat het kost om het alle minima gewoon te geven.

Ik vind daar dan wel weer iets van, met mijn 0 euro toeslagen en voordelen, en ook een rekening van 350 euro per maand. Maar dat was je vraag niet :-D

Ik kan me voorstellen dat dit je best pissig maakt. Het is ook verkeerd aangepakt.

Hier energiezuinige sociale huurwoningen met na de renovatie veel aanwas uit RT in mijn wijk oa (veel oudere bewoners zijn verhuisd naar senioren app) waarvan een grote groep niet werkt. Hun woningen zijn platgegooid en hebben hier een woning gekregen.
Wij zitten in een energiezuinige woning, sommigen met zonnepanelen en ik hoor hier en daar ook energierekeningen van een paar tientjes. Ik denk dat zij idd recht hebben op dat geld.
Alle reacties Link kopieren
Puy schreef:
13-05-2022 21:53
Ik denk trouwens wel dat alle mensen met een bijstandsuitkering het gekregen hebben. En dat ze niet eerst nog een check doen hoe je huis woont.
Ik heb een appartement met energielabel E.
Het tocht als de ziekte waardoor ik de verwarming dus nooit aanheb. Kleedje, sloffen, dikke trui en soms een elektrisch kacheltje.
Mijn buren stoken wel veel en zijn dus kapitalen kwijt.
Beide in de bijstand dus we krijgen beide die 800.
Het uitzoeken wie het wel en niet nodig heeft is financieel niet te doen.
Plus je dan extra stoken aan kan moedigen want als ik zuinig ben en niets krijg maar mijn volop stokende buren wel waarom zou ik dan nog zuinig doen.
Alle reacties Link kopieren
Katjaishier schreef:
13-05-2022 22:05
Je krijgt de toeslag ook als je veel vermogen hebt, als je qua inkomen maar aan de eisen voldoet . Ken mensen met een koopwoning van €800.000, geen hypotheek, veel spaargeld, dure auto’s etc maar ze rentenieren. Hebben er ook recht op. Weet niet of dat per gemeente anders is.
:-o
Alle reacties Link kopieren
Juliette schreef:
13-05-2022 22:06
Ik kan me voorstellen dat dit je best pissig maakt. Het is ook verkeerd aangepakt.
Met regelgeving heb je drie mogelijkheden, of je hebt vals positieven, of hebt vals negatieven, of je besteed vooral heel erg veel geld aan bekijken wie er wel of niet geld krijgt

Dus OF je hebt een regeling waarbij mensen geld krijgen die het misschien niet perse nodig hebben toch geld krijgen, OF je hebt een regeling waarbij mensen die het geld goed kunnen gebruiken het niet krijgen, OF je gaat heel veel geld uitgeven om te kijken wie het wel moet krijgen en wie het niet moet krijgen en doet er heel lang over om dit goed te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Hier een nieuwbouwwoning met warmtepomp en zonnepanelen. Helemaal volgens de laatste duurzame regels. En betalen 150 euro per maand aan energie. Want zo'n warmtepomp is vast heel klimaatvriendelijk, maar het vreet stroom. Daar kunnen zelfs 11 panelen niet tegenop.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
13-05-2022 22:25
Met regelgeving heb je drie mogelijkheden, of je hebt vals positieven, of hebt vals negatieven, of je besteed vooral heel erg veel geld aan bekijken wie er wel of niet geld krijgt

Dus OF je hebt een regeling waarbij mensen geld krijgen die het misschien niet perse nodig hebben toch geld krijgen, OF je hebt een regeling waarbij mensen die het geld goed kunnen gebruiken het niet krijgen, OF je gaat heel veel geld uitgeven om te kijken wie het wel moet krijgen en wie het niet moet krijgen en doet er heel lang over om dit goed te regelen.
Is dat eigenlijk geen drogreden bedenk ik me nu? Hoe ging dat vroeger met bepalen of je ziekenfonds of particulier verzekerd was en alles wat daarbij hoorde? Toen kon dat toch ook worden geregeld? Nooit wat gehoord over de onuitvoerbaarheid ervan. Maar goed, Ben financieel niet zo thuis in die dingen.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
13-05-2022 22:25
Met regelgeving heb je drie mogelijkheden, of je hebt vals positieven, of hebt vals negatieven, of je besteed vooral heel erg veel geld aan bekijken wie er wel of niet geld krijgt

Dat. Er wordt in Nederland nogal veel werk gestopt in ‘zorgen dat het allemaal eerlijk gaat’. En als iemand iets krijgt waar hij geen recht op heeft zijn mensen boos, als iemand niet krijgt waar hij recht op heeft zijn mensen boos, en als er veel ambtenaren en regeltjes zijn, zijn mensen ook boos.
Kaaaaaaaatje schreef:
13-05-2022 22:25
Met regelgeving heb je drie mogelijkheden, of je hebt vals positieven, of hebt vals negatieven, of je besteed vooral heel erg veel geld aan bekijken wie er wel of niet geld krijgt

Dus OF je hebt een regeling waarbij mensen geld krijgen die het misschien niet perse nodig hebben toch geld krijgen, OF je hebt een regeling waarbij mensen die het geld goed kunnen gebruiken het niet krijgen, OF je gaat heel veel geld uitgeven om te kijken wie het wel moet krijgen en wie het niet moet krijgen en doet er heel lang over om dit goed te regelen.

De overheid had ook afspraken kunnen maken met de bedrijven zodat de prijzen voor de consument niet de pan uitrijzen.

Van 80 cent naar 2 euro of meer is veel geld.
De overheid had hier iets mee kunnen doen.

Ik snap dat het voor een hele grote groep werkenden dit superwrang is.
Alle reacties Link kopieren
venessa schreef:
13-05-2022 22:35
Hoe ging dat vroeger met bepalen of je ziekenfonds of particulier verzekerd was en alles wat daarbij hoorde?
Hoogte van je inkomen bepaalde ziekenfonds of particulier. Tenzij je voor het rijk werkte dan was het automatisch particulier.
Mijn ex schoonzusje betaalde zich blauw aan premie (particulier) terwijl ze als startend onderwijzer minimaal verdiende.
Alle reacties Link kopieren
Airesopure schreef:
13-05-2022 22:28
Hier een nieuwbouwwoning met warmtepomp en zonnepanelen. Helemaal volgens de laatste duurzame regels. En betalen 150 euro per maand aan energie. Want zo'n warmtepomp is vast heel klimaatvriendelijk, maar het vreet stroom. Daar kunnen zelfs 11 panelen niet tegenop.
De woningen die ik bedoel zijn kleine, nieuwe woningen, levensloopbestendig. Met geen bovenverdieping, een schuin dak, met dakramen en vol zonnepanelen. Meer eengezinswoningen of hooguit twee personen. Dat scheelt natuurlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Juliette schreef:
13-05-2022 22:39

De overheid had hier iets mee kunnen doen.
Eerste levensbehoeften als water en energie (en wat mij beteft hoort de zorg daar ook bij) hadden nooit in commerciële handen mogen komen.
Alle reacties Link kopieren
Meestal gaan, bij sociale huur, de servicekosten (veel) omhoog bij energie aanpassingen zoals zonnepanelen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Kaaaaaaaatje schreef:
13-05-2022 22:25
Met regelgeving heb je drie mogelijkheden, ,



OF je gaat heel veel geld uitgeven om te kijken wie het wel moet krijgen en wie het niet moet krijgen en doet er heel lang over om dit goed te regelen.

Even wat anders misschien maar Ik zit van de week naar meiland in de bijstand te kijken waar ze elke week een nieuwe berekening krijgen van de uitkering
De kinderen waren die week erop bij de vader waardoor de uitkering lager werd.

Ik gok maar zo dat bijv in dit geval het hele circus dat bijstand uitkeert, berekent, de mensen controleert etc etc ook heel veel geld kost.
Dit land is door diverse maatregelen misschien op veel vlakken meer geld kwijt dan dat het bespaart of oplevert. Dan had ook in deze regelgeving wel wat meer geïnvesteerd mogen worden zodat de werkenden die nergens voor in aanmerking komen en nu geen recht hebben op een beetje tegemoetkoming in de energie toch wat compensatie hadden kunnen krijgen.
granny71 schreef:
13-05-2022 22:56
Eerste levensbehoeften als water en energie (en wat mij beteft hoort de zorg daar ook bij) hadden nooit in commerciële handen mogen komen.

Nee dat ben ik met je eens.
Alle reacties Link kopieren
Katjaishier schreef:
13-05-2022 22:05
Je krijgt de toeslag ook als je veel vermogen hebt, als je qua inkomen maar aan de eisen voldoet . Ken mensen met een koopwoning van €800.000, geen hypotheek, veel spaargeld, dure auto’s etc maar ze rentenieren. Hebben er ook recht op. Weet niet of dat per gemeente anders is.
Je kunt je natuurlijk afvragen of die mensen het ook aanvragen..
Want aangezien ze niet als minima of uitkeringsgerechtigden bekend zijn bij de gemeente, hebben zij het niet automatisch gehad en moeten ze een aanvraag indienen. Ik zou dat in zo’n situatie niet doen.

En inderdaad, of je nu wel of geen hoge energiekosten hebt, iedereen krijgt die €800 als je aan de inkomens- en wooneisen voldoet. Je krijgt het bijvoorbeeld niet als je wel een bijstandsuitkering hebt, maar inwonend bent, of in een instelling woont, want dan heb je geen zelfstandig huishouden.
switchfoot wijzigde dit bericht op 13-05-2022 23:08
19.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Airesopure schreef:
13-05-2022 22:28
Hier een nieuwbouwwoning met warmtepomp en zonnepanelen. Helemaal volgens de laatste duurzame regels. En betalen 150 euro per maand aan energie. Want zo'n warmtepomp is vast heel klimaatvriendelijk, maar het vreet stroom. Daar kunnen zelfs 11 panelen niet tegenop.
Wat een verschil. Hier ook een nieuwbouwwoning, met grondwarmtepomp en zonnepanelen en wij betalen nog geen 40 per maand en kregen net bericht dat we nog terugkrijgen. Wel 3 zonnepanelen meer.
Gatti schreef:
13-05-2022 22:58
Meestal gaan, bij sociale huur, de servicekosten (veel) omhoog bij energie aanpassingen zoals zonnepanelen.
Welnee hier was de max verhoging rond de 40 euro. Nieuwe douche, keuken en toilet (voorwaarden moest dan wel meer dan 15 jaar oud zijn) en zonnepanelen.
Het zijn sociale huurwoningen en konden ook niet verder stijgen anders zouden ze te duur worden om in de sociale sector te blijven.
Ik heb geen zonnepanelen, wel nieuwe douche en keuken en toilet, huur ging met een kleine 15 euro omhoog.
Energiekosten met 300 euro per jaar omlaag, want 3 voudig glas en mega goed geïsoleerd. Ik ging er dus op vooruit.
En de gezinnen of alleenstaanden hier met zonnepanelen betalen idd rond de 20 a 30 euro per maand. De WBV wilde nog meer in zonnepanelen investeren en heeft succesverhalen van wijkbewoners gebundeld om meer huurders over te halen om zonnepanelen te nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven