Uit: hoe voer ik een goed ik-wil-je-terug gesprek?

14-05-2022 00:24 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zes maanden relatie gehad. Hij wilde na een aantal maanden al samenwonen. Hij had dit niet eerder gevoeld zo. Ik wilde dat ook, al wel iets minder snel. We zijn bij een huis wezen kijken, dat benauwde me. Hij was laaiend enthousiast. Dat was een pijnlijk gesprek.
De huizenjacht lag even stil door mij en ik kwam erachter dat het niet aan hem of mijn gevoelens voor hem lag, maar aan de plek. Omdat ik een koophuis heb en hij huurt stelde ik voor bij mij te gaan (proef) samenwonen en vanuit daar verder te kijken, als het samenwonen zou bevallen.

Kort: hij wilde dat niet. Vond het te ver van zijn werk (30 min verder) en vrienden (idem).
Hij wilde ook niet proberen en vond dat hij veel moest opgeven en ik niet.

We gingen uit elkaar, hij wilde ergens wonen in een huurhuis wat ik niet zag zitten en andersom ook niet. Niet om het huurhuis maar meer dat we beide nog moeten ontdekken waar we ons definitief willen settelen, voor we aan kinderen zouden beginnen bijvoorbeeld, en dan leek mijn huis een logische plek.

Nu mis ik hem echt en heb ik hem geappt dat ik graag wilde praten met hem. Nu ik het beter van een afstand heb bekeken besefte ik me: ik wil hem en wil ervoor vechten om ‘proef samen te wonen’ of wat dan ook. Zoals ik hem ook schreef: kan het niet accepteren dat we het niet geprobeerd hebben. Desnoods houdt hij zijn appartement nog aan om iets achter de hand hebben als dat hem meer rust geeft…

Zijn antwoord was dat er wel wat kapot gemaakt was bij hem doordat ik zo makkelijk aan gaf maar 1 ding te willen (in mijn huis samenwonen met hem). Hij wist niet of dat nog te herstellen was.

Wel stond hij open voor een gesprek dus mijn vraag is: hoe pak ik dit gesprek het beste aan?
Het klinkt of je hele valide redenen had om niet met hem verder te willen. Waarom wil je dat nu ineens wel?
Niet, ga je nu dan voor iets van paar maanden toch je hebben en houden opgeven tijdens een wooncrisis, voor iemand die niet eens 30 minuten van zijn vrienden af kan zitten?

Echt waarom? :wtf:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind zijn verwijt achteraf niet heel redelijk. Jij was helemaal nog niet zo toe aan samenwonen als hij, kennelijk wilde hij het heel graag en wilde jij het in principe proberen, mits het in jouw huis was, want anders was de stap voor jou echt te groot. Daar lijkt mij niks mis mee en al helemaal niet na een paar maanden, wat op zich gewoon wel erg snel is. De andere optie zou geweest zijn: gewoon nog een tijdje latten en dan verder kijken. Blijkbaar vond hij dat niet goed genoeg en had hij net zo goed een vaststaand beeld in zijn hoofd. Dat er bij hem iets kapot is gemaakt vind ik wel heel zwaar klinken en ook een beetje schuldgevoel aanpraten achteraf.

Ik zou in elk geval niet door het stof gaan kruipen of allerlei dingen voor gaan stellen die je eigenlijk niet wil, alleen om de relatie te lijmen. Zeker als het net een periode uit is geweest zou ik eerst maar rustig kijken of er nog iets in zit en niet meteen enorme stappen nemen. Hij had je ook gewoon de tijd kunnen gunnen, in plaats van je na minder dan een half jaar al onder druk te zetten om te verhuizen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie motieven voor een gesprek hetzelfde?
Alle reacties Link kopieren
Blauwevaas schreef:
14-05-2022 00:29
Het klinkt of je hele valide redenen had om niet met hem verder te willen. Waarom wil je dat nu ineens wel?
Omdat ik besef dat wat we hadden wel echt was wat mij compleet maakte. En ik mis wie ik was met hem, omdat hij me (sorry cheesy) een beter persoon maakte.
Maar voor mij was het hier wonen om te ontdekken of het samenwonen zou werken icm wat recente frustraties die ik niet uitgesproken heb, de reden om er een punt achter te zetten. Voelde op dat moment logisch maar nu niet meer, voelt nu beetje kort door de bocht.
Alle reacties Link kopieren
LuciFee2022 schreef:
14-05-2022 00:29
Niet, ga je nu dan voor iets van paar maanden toch je hebben en houden opgeven tijdens een wooncrisis, voor iemand die niet eens 30 minuten van zijn vrienden af kan zitten?

Echt waarom? :wtf:
Ja goed punt hoor, dat heeft hij er niet voor over. Vind ik wel vreemd. Zijn werk is 30 min enkele reis verder, hij moet 2 dagen pw op kantoor zijn. Zijn vrienden/ sport is 2/3 keer per week. Al met al denk ik: waar hebben we het over? Vraag hem niet vanuit Groningen naar Maastricht te verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Zes maanden is erg kort. Midden op die roze wolk zijn jullie gaan kijken naar een luchtkasteel, maar toen dat concreet werd, bleken jullie te uiteenlopende ideeën te hebben en niet tot elkaar te kunnen komen.

Als je elkaar al terug wil, zou ik minimaal nog een jaar wachten met dit soort plannen maken. De consequenties zijn erg groot als het misgaat en de kans dat het mis gaat lijkt me erg groot als jullie zo snel zo instabiel zijn.

Laat je niet zomaar meetrekken in iets. Dit soort beslissingen moet je ook met je hoofd nemen, niet alleen met je hart.

En tijdens het daten leer je ook hoe ieder van jullie omgaat met tegenslagen. Ga er vanuit dat dit de soepelste versie is van jullie beiden. Hoe zie je dit als je over 5 jaar wat minder hoteldebotel bent?

En met “hij maakt me een beter mens”, maak je je wel erg emotioneel afhankelijk van hem. Sta je sterk en tevreden genoeg in je eigen schoenen?
cauvechront wijzigde dit bericht op 14-05-2022 00:44
24.02% gewijzigd
Everything is fluid
Alle reacties Link kopieren
LuciFee2022 schreef:
14-05-2022 00:29
Niet, ga je nu dan voor iets van paar maanden toch je hebben en houden opgeven tijdens een wooncrisis, voor iemand die niet eens 30 minuten van zijn vrienden af kan zitten?

Echt waarom? :wtf:
Eens!
Alle reacties Link kopieren
Niet!
Het is niet voor niets het verleden.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt allemaal als heel veel en heel snel. Hij wilde na een paar maanden al samenwonen...? Zijn jullie al eens met z'n tweeën een weekje op vakantie geweest of zo?

Wat voor andere recente frustraties had je nog meer?
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
14-05-2022 00:30
Ik vind zijn verwijt achteraf niet heel redelijk. Jij was helemaal nog niet zo toe aan samenwonen als hij, kennelijk wilde hij het heel graag en wilde jij het in principe proberen, mits het in jouw huis was, want anders was de stap voor jou echt te groot. Daar lijkt mij niks mis mee en al helemaal niet na een paar maanden, wat op zich gewoon wel erg snel is. De andere optie zou geweest zijn: gewoon nog een tijdje latten en dan verder kijken. Blijkbaar vond hij dat niet goed genoeg en had hij net zo goed een vaststaand beeld in zijn hoofd. Dat er bij hem iets kapot is gemaakt vind ik wel heel zwaar klinken en ook een beetje schuldgevoel aanpraten achteraf.

Ik zou in elk geval niet door het stof gaan kruipen of allerlei dingen voor gaan stellen die je eigenlijk niet wil, alleen om de relatie te lijmen. Zeker als het net een periode uit is geweest zou ik eerst maar rustig kijken of er nog iets in zit en niet meteen enorme stappen nemen. Hij had je ook gewoon de tijd kunnen gunnen, in plaats van je na minder dan een half jaar al onder druk te zetten om te verhuizen.
@iedereen: bedankt voor de reacties. Niet verwacht op dit tijdstip. Thanks voor alle verschillende kijken op de situatie :-)

@Susan
Vond het ook heftig over komen. En vrij eenzijdig. Alsof ik hem gedumpt heb, tijdens dat gesprek is hij er niet voor gaan liggen zo van: ik wil niet dat dit de reden is dat we uit elkaar gaan, zijn er geen alternatieven? Wil je niet kwijt. Zoiets. Daardoor kwam het op mij over dat hij het wel ok vond.

Misschien is m’n topic titel te heftig. Want ja ik wil hem wel terug maar ga zeker niet met hangende pootjes en met mn principes over boord, bij hem aankloppen. Het voelt alleen raar om zonder te proberen de handdoek in de ring gegooid te hebben.
We hebben allebei genoeg ervaring op gedaan dus je zou denken, volwassen genoeg om juiste keuzes te maken. (Ik32,hij36).
Annelynn schreef:
14-05-2022 00:39
Ja goed punt hoor, dat heeft hij er niet voor over. Vind ik wel vreemd. Zijn werk is 30 min enkele reis verder, hij moet 2 dagen pw op kantoor zijn. Zijn vrienden/ sport is 2/3 keer per week. Al met al denk ik: waar hebben we het over? Vraag hem niet vanuit Groningen naar Maastricht te verhuizen.
En je wilde eigenlijk nog niet samenwonen, hij gaat veel te snel en dan moet ook op in zijn buurt van zijn vrienden en moet jij eigenlijk alles opgeven qua huis en zekerheid voor hem.

Hij klinkt eigenlijk niet leuk en nogal egocentrisch.

Nogmaals, probeer hem niet terug te winnen, je staat al 1-0 achter bij deze drammert en dan 2-0.
Annelynn schreef:
14-05-2022 00:44
@iedereen: bedankt voor de reacties. Niet verwacht op dit tijdstip. Thanks voor alle verschillende kijken op de situatie :-)

@Susan
Vond het ook heftig over komen. En vrij eenzijdig. Alsof ik hem gedumpt heb, tijdens dat gesprek is hij er niet voor gaan liggen zo van: ik wil niet dat dit de reden is dat we uit elkaar gaan, zijn er geen alternatieven? Wil je niet kwijt. Zoiets. Daardoor kwam het op mij over dat hij het wel ok vond.

Misschien is m’n topic titel te heftig. Want ja ik wil hem wel terug maar ga zeker niet met hangende pootjes en met mn principes over boord, bij hem aankloppen. Het voelt alleen raar om zonder te proberen de handdoek in de ring gegooid te hebben.
We hebben allebei genoeg ervaring op gedaan dus je zou denken, volwassen genoeg om juiste keuzes te maken. (Ik32,hij36).
Je hebt het geprobeerd, het werkte niet.

En je maakt er zelf ook nogal wat van in je OP en je reacties.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 14-05-2022 00:48
3.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
14-05-2022 00:37
Zijn jullie motieven voor een gesprek hetzelfde?
Goede vraag. Daar weet ik het antwoord niet op om eerlijk te zijn.

Ik: ik wil kijken naar mogelijkheden; we hebben het niet eens geprobeerd.
hij: ik weet niet of ik naar mogelijkheden wil kijken want er is wel iets kapot gemaakt voor mij. Weet niet of dat te herstellen is.

Als ik dit op een rijtje zet lijkt het dat we niet dezelfde intentie hebben. Waarom zou die dan wel willen praten?
Alle reacties Link kopieren
Annelynn schreef:
14-05-2022 00:44

Misschien is m’n topic titel te heftig. Want ja ik wil hem wel terug maar ga zeker niet met hangende pootjes en met mn principes over boord, bij hem aankloppen. Het voelt alleen raar om zonder te proberen de handdoek in de ring gegooid te hebben.
We hebben allebei genoeg ervaring op gedaan dus je zou denken, volwassen genoeg om juiste keuzes te maken. (Ik32,hij36).
Zorg dan dat het gesprek gelijkwaardig is en over hoe jullie naar de nabije toekomst kijken. Ga niet door het stof en als jij je het gevoel geeft dat je dat wel moest doen —> exit. Dan zal hij dit boven je hoofd blijven houden. Zo’n machtsverhouding zou ik niet willen.

Helaas heeft leeftijd maar weinig met verstandige keuzes te maken. ;) zeker op dit gebied. :)

Ik wens je wijsheid!
Everything is fluid
Annelynn schreef:
14-05-2022 00:48
Goede vraag. Daar weet ik het antwoord niet op om eerlijk te zijn.

Ik: ik wil kijken naar mogelijkheden; we hebben het niet eens geprobeerd.
hij: ik weet niet of ik naar mogelijkheden wil kijken want er is wel iets kapot gemaakt voor mij. Weet niet of dat te herstellen is.

Als ik dit op een rijtje zet lijkt het dat we niet dezelfde intentie hebben. Waarom zou die dan wel willen praten?
Wat een dramaqueen, ik gok dat hij wel lekker vind dat je hem terug wil. Egoding.
Misschien kijken hoe graag je hem terug wil?
Ik vind zijn opmerking dat er 'dingen kapot zijn gemaakt' echt heel zwaar overdreven, alleen maar omdat jij aangaf dat je in jouw huis wilde samenwonen, en nu moet jij door het stof? Ik zou mijn koophuis echt never opgeven om na 6 maanden te gaan samenwonen in een huurhuis. Waarom is er eigenlijk al zo snel sprake van samenwonen? Kijk het nog eens 6 maanden aan en gebruik die tijd om er achter te komen wat voor woon opties er zijn waar jullie je beide goed bij voelen.
Alle reacties Link kopieren
Cauvechront schreef:
14-05-2022 00:39
Zes maanden is erg kort. Midden op die roze wolk zijn jullie gaan kijken naar een luchtkasteel, maar toen dat concreet werd, bleken jullie te uiteenlopende ideeën te hebben en niet tot elkaar te kunnen komen.

Als je elkaar al terug wil, zou ik minimaal nog een jaar wachten met dit soort plannen maken. De consequenties zijn erg groot als het misgaat en de kans dat het mis gaat lijkt me erg groot als jullie zo snel zo instabiel zijn.

Laat je niet zomaar meetrekken in iets. Dit soort beslissingen moet je ook met je hoofd nemen, niet alleen met je hart.

En tijdens het daten leer je ook hoe ieder van jullie omgaat met tegenslagen. Ga er vanuit dat dit de soepelste versie is van jullie beiden. Hoe zie je dit als je over 5 jaar wat minder hoteldebotel bent?

En met “hij maakt me een beter mens”, maak je je wel erg emotioneel afhankelijk van hem. Sta je sterk en tevreden genoeg in je eigen schoenen?
Ik ben het niet helemaal eens om dit soort plannen pas over een jaar te maken. Of tenminste; het ‘proef samenwonen’ lijkt mij niet iets voor volgend jaar. Of zie jij dat anders?
Ik dacht meer: proef samenwonen komende 6-8 maand. Nog een keer samen op vakantie (nu 1x geweest met hem ☀️) en dan langzaam bekijken wat en hoe we willen wonen, welke stad of dorp enz.

Ik sta wel stevig in m’n schoenen, maar in huidige pms feelings kan het anders over komen. Nu ik het teruglees klinkt het idd wel een beetje te heftig want dat is niet de realiteit. het voelt goed met hem en voor het eerst in 1,5 jaar daten na 12 jaar relatie voelde ik: JA! Dit is leuk en fijn en wat me blij maakt.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo: hij heeft het niet eens voor me over in 30 min verder te gaan wonen?

Jij hebt het toch ook niet eens voor hem over om een huis te huren op een voor hem fijne plek?
Discobar schreef:
14-05-2022 00:52
Ik vind zijn opmerking dat er 'dingen kapot zijn gemaakt' echt heel zwaar overdreven, alleen maar omdat jij aangaf dat je in jouw huis wilde samenwonen, en nu moet jij door het stof? Ik zou mijn koophuis echt never opgeven om na 6 maanden te gaan samenwonen in een huurhuis. Waarom is er eigenlijk al zo snel sprake van samenwonen? Kijk het nog eens 6 maanden aan en gebruik die tijd om er achter te komen wat voor woon opties er zijn waar jullie je beide goed bij voelen.
Of nog een jaar of 2. Echt koophuis wegdoen na een 1 jaar, nope.

En zou als je dan toch weer gaat proberen, dat ook zo melden. Ik ga dat huis de aankomende jaren niet opgeven.
Kijken wat voor drama die dan gaat maken. ;-)
Annelynn schreef:
14-05-2022 00:53
Ik ben het niet helemaal eens om dit soort plannen pas over een jaar te maken. Of tenminste; het ‘proef samenwonen’ lijkt mij niet iets voor volgend jaar. Of zie jij dat anders?
Ik dacht meer: proef samenwonen komende 6-8 maand. Nog een keer samen op vakantie (nu 1x geweest met hem ☀️) en dan langzaam bekijken wat en hoe we willen wonen, welke stad of dorp enz.

Ik sta wel stevig in m’n schoenen, maar in huidige pms feelings kan het anders over komen. Nu ik het teruglees klinkt het idd wel een beetje te heftig want dat is niet de realiteit. het voelt goed met hem en voor het eerst in 1,5 jaar daten na 12 jaar relatie voelde ik: JA! Dit is leuk en fijn en wat me blij maakt.
Serieus?
Alle reacties Link kopieren
hagelslagjes schreef:
14-05-2022 00:43
Het klinkt allemaal als heel veel en heel snel. Hij wilde na een paar maanden al samenwonen...? Zijn jullie al eens met z'n tweeën een weekje op vakantie geweest of zo?

Wat voor andere recente frustraties had je nog meer?
Leuke username :-)
Klopt, na een paar maanden indd. We zijn met elkaar een week weggeweest en een lang weekend.
Recente andere frustraties waren aanstel gedrag toen hij beetje hoofdpijn had aka mannen griep. En ik het gevoel kreeg dat hij meer gericht was op zijn leven met sociale activiteiten en ik daarin een invulling was. Ik ben niet op zoek om iemand invulling te zijn. Wil elkaar aanvullen.
Alle reacties Link kopieren
LuciFee2022 schreef:
14-05-2022 00:50
Wat een dramaqueen, ik gok dat hij wel lekker vind dat je hem terug wil. Egoding.
Misschien kijken hoe graag je hem terug wil?
Goed punt.
Annelynn schreef:
14-05-2022 00:48
Goede vraag. Daar weet ik het antwoord niet op om eerlijk te zijn.

Ik: ik wil kijken naar mogelijkheden; we hebben het niet eens geprobeerd.
hij: ik weet niet of ik naar mogelijkheden wil kijken want er is wel iets kapot gemaakt voor mij. Weet niet of dat te herstellen is.

Als ik dit op een rijtje zet lijkt het dat we niet dezelfde intentie hebben. Waarom zou die dan wel willen praten?
Omdat hij wil zien hoe jij je in bochten wringt om hem er van te overtuigen dat je een hele grote fout hebt gemaakt door hem zo onheus te behandelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven