Uit: hoe voer ik een goed ik-wil-je-terug gesprek?

14-05-2022 00:24 135 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zes maanden relatie gehad. Hij wilde na een aantal maanden al samenwonen. Hij had dit niet eerder gevoeld zo. Ik wilde dat ook, al wel iets minder snel. We zijn bij een huis wezen kijken, dat benauwde me. Hij was laaiend enthousiast. Dat was een pijnlijk gesprek.
De huizenjacht lag even stil door mij en ik kwam erachter dat het niet aan hem of mijn gevoelens voor hem lag, maar aan de plek. Omdat ik een koophuis heb en hij huurt stelde ik voor bij mij te gaan (proef) samenwonen en vanuit daar verder te kijken, als het samenwonen zou bevallen.

Kort: hij wilde dat niet. Vond het te ver van zijn werk (30 min verder) en vrienden (idem).
Hij wilde ook niet proberen en vond dat hij veel moest opgeven en ik niet.

We gingen uit elkaar, hij wilde ergens wonen in een huurhuis wat ik niet zag zitten en andersom ook niet. Niet om het huurhuis maar meer dat we beide nog moeten ontdekken waar we ons definitief willen settelen, voor we aan kinderen zouden beginnen bijvoorbeeld, en dan leek mijn huis een logische plek.

Nu mis ik hem echt en heb ik hem geappt dat ik graag wilde praten met hem. Nu ik het beter van een afstand heb bekeken besefte ik me: ik wil hem en wil ervoor vechten om ‘proef samen te wonen’ of wat dan ook. Zoals ik hem ook schreef: kan het niet accepteren dat we het niet geprobeerd hebben. Desnoods houdt hij zijn appartement nog aan om iets achter de hand hebben als dat hem meer rust geeft…

Zijn antwoord was dat er wel wat kapot gemaakt was bij hem doordat ik zo makkelijk aan gaf maar 1 ding te willen (in mijn huis samenwonen met hem). Hij wist niet of dat nog te herstellen was.

Wel stond hij open voor een gesprek dus mijn vraag is: hoe pak ik dit gesprek het beste aan?
LuciFee2022 schreef:
14-05-2022 00:29
Niet, ga je nu dan voor iets van paar maanden toch je hebben en houden opgeven tijdens een wooncrisis, voor iemand die niet eens 30 minuten van zijn vrienden af kan zitten?

Echt waarom? :wtf:
Ze wilden beiden iets anders, maar het is uiteraard de fout van de man. :rofl:
Zijn antwoord was dat er wel wat kapot gemaakt was bij hem doordat ik zo makkelijk aan gaf maar 1 ding te willen (in mijn huis samenwonen met hem). Hij wist niet of dat nog te herstellen was.
Dit is flauw, hij wilde ook maar 1 ding. En veel te vroeg. Had hij deze dingen over anderhalf jaar gevraagd, dan was er misschien niets aan de hand geweest.

En dat hij huurt en jij een koophuis hebt maakt ook nogal verschil. Makkelijk praten wel voor hem.
Alle reacties Link kopieren
navyblue schreef:
14-05-2022 08:24
Dit is flauw, hij wilde ook maar 1 ding. En veel te vroeg. Had hij deze dingen over anderhalf jaar gevraagd, dan was er misschien niets aan de hand geweest.

En dat hij huurt en jij een koophuis hebt maakt ook nogal verschil. Makkelijk praten wel voor hem.
Mee eens. En hij probeert nu op jouw gevoel te spelen, dat het fout liep doordat jij niet wilde, niet intrappen hoor TO. Het is niet jouw schuld, jullie wilden beiden wat anders. En wat je hebt voorgesteld was helemaal niet onredelijk.
Annelynn schreef:
14-05-2022 00:24

Hij wilde ook niet proberen en vond dat hij veel moest opgeven en ik niet.

Wie wat opgeeft en wie daar voordeel bij heeft zal nooit gelijk zijn. Heel goed punt om te bespreken.

Als hij vindt dat dingen gelijk moeten zijn, kostte wat kost, dan gaat de relatie niet lukken.
Alle reacties Link kopieren
Je negeert je intuïtie, die zegt hard nee, hij wil onmogelijke dingen, je huis verkopen?? Niet doen hoor zeker niet in deze tijd, hij wil je afhankelijk maken en als jij niet wil dan wordt ie boos, je hebt nu zijn ware gezicht gezien denk ik.
Ga je nu met hangende pootjes terug? Jij was een leuk persoon bij hem omdat je toe bent aan een relatie en ervan genoot zolang alles goed gaat is er niks aan de hand maar als iets niet gaat zoals hij wil stoot ie je af en wordt star en heb jij het gedaan.
Hij laat je nu toch ook zo vallen, hij laat je je rot voelen.
Wat wil je in dat gesprek? Je huis opgeven, er is eigenlijk weinig veranderd toch? Althans dat hoop ik, het wordt echt vervelend als je straks weer aan de kant wordt gezet en je bent ook nog eens dakloos.
Je huis nooit opgeven voor hem. Onderverhuren moet je goed navragen of dat wel mag. En wat als jullie weer uit elkaar gaan? Huurders kun je er niet makkelijk weer uitzetten.

Ga eerst eens langer met elkaar op vakantie, ga latten. Maar geef niet alles op voor hem.
Alle reacties Link kopieren
Sorry hoor TO, je gaat toch niet je huis verkopen en in het diepe springen voor een gast waar je net 6 maanden mee ging? Jullie zitten nog in de verliefde fase en je kent hem nog niet eens goed. Zo te horen is hij ook vrij dominant en moet het allemaal op zijn manier.

Je gaat hier zo'n spijt van krijgen. Je hebt liefdesverdriet dat gaat vanzelf over. Een verwoest leven niet.
Niet. Echt gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg eens met de kritische reacties van anderen hier. Lees veel rode vlaggen in je OP, en de reacties die daarop volgen.

Na enkele maanden willen samenwonen vind ik ook echt heel snel. Je kent elkaar dan nauwelijks omdat je nog op zo'n roze wolk zit. Natuurlijk kan je de wens uitspreken, maar voor de 6 maanden relatie echt kijken naar een woning en bespreken hoe je dat wilt gaan doen is snel. Bovendien spelen praktische bezwaren ook een grote rol, zoals jouw koopwoning. Je woning onderverhuren en dan maar hopen dat als de relatie fout gaat je er snel weer naar terug kan is heel risicovol. Ik vind dat hij tamelijk weinig rekening houdt met wat handig en praktisch is en alleen vanuit eigenbelang (sport/werk/vrienden/ fam) zijn eisen wilde doordrukken. Terwijl juist die zaken, zoals vrienden en familie en sport op iets meer afstand veel minder zwaar wegen dan eventueel dakloos raken.

Had het eerder constructief van hem gevonden als hij samen met jou om de tafel was gaan zitten en had gezegd: ok, stel dat we over 6 -8 maanden willen samenwonen, wat is praktisch en handig en hoe gaan we dat aanpakken t.z.t., mits we er dan nog steeds voor willen gaan. En daarvoor inderdaad nog samen 3 weken op reis of wat intensiever latten zodat je elkaar beter leert kennen.

Bovendien vind ik hem ook heel dramatisch overkomen in de reacties die hij geeft. Inderdaad als een klein kind wat zijn zin niet krijgt. Door het gesprek aan te gaan, nadat er zo veel zware dingen gezegd zijn - en jullie nog steeds niet op 1 lijn zitten, wat hoop je daarmee te bereiken? Ik snap je gevoel wel hoor, ik ben ook wel eens stapelgek op iemand geweest, ook in situaties waarin dingen niet helemaal goed liepen en ik van alles probeerde te nuanceren en rationaliseren voor mijzelf om het daarmee - of herstel van de relatie - probeerde goed te praten.

Wat weet je verder eigenlijk van hem? Gezien hij op dit onderwerp zo snel gaat en zo dramatisch reageerde, doet of heeft hij dat in andere situaties los van jou ook gedaan? Weet je iets over het eindigen van zijn vorige relaties? Zou ook de bredere context bekijken van hoe hij is als persoon.
Alle reacties Link kopieren
Eens met de anderen hier.
Al snap ik best dat hij niet een half uur verder wil gaan wonen. Van 5 minuten fietsen naar het werk tot een half uur in de auto (zijn files meegenomen?) klinkt niet aantrekkelijk.

Doe geen domme dingen omdat je op dit moment liefdesverdriet hebt. Dit gaat weer over en je gaat heus iemand tegenkomen die beter bij je past.

Wat vind je van alle reacties? Kan je er wat mee?
Alle reacties Link kopieren
Dit wordt 'm niet. Anders was het niet op al dat geneuzel stukgelopen. Geen gesprek dus.
MissMaran schreef:
14-05-2022 09:19
Jij was een leuk persoon bij hem omdat je toe bent aan een relatie en ervan genoot zolang alles goed gaat is er niks aan de hand maar als iets niet gaat zoals hij wil stoot ie je af en wordt star en heb jij het gedaan.
Hij laat je nu toch ook zo vallen, hij laat je je rot voelen.
Dit, absoluut. Een enorm veeg teken. Kijk uit met wat je opgeeft en dat je niet van jezelf afdrijft.
Is hij trouwens reflecterend op hoe hij op jou overkomt? Begreep hij niet dat hij jou onder druk zet?
Andersom schreef:
14-05-2022 09:13
Wie wat opgeeft en wie daar voordeel bij heeft zal nooit gelijk zijn. Heel goed punt om te bespreken.

Als hij vindt dat dingen gelijk moeten zijn, kostte wat kost, dan gaat de relatie niet lukken.
Sowieso 'wint' zij dan als hij het zo bekijkt, bij wat hij wil, geeft zij heel veel meer op voor hem dan hij voor haar.

Hij is totaal onrealistisch bezig en vind hem ook echt manipuleren, de manier waarop hij dat doet, TO is echt beter af alleen dan met zo'n type vent.
Alle reacties Link kopieren
zorg er in ieder geval voor dat jij je koopwoning voorlopig niet verkoopt.

Verder, veel succes met het vinden van een huurwoning in deze tijden.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties. Jullie reacties hebben me nieuwe inzichten gegeven waar ik even goed over na moet denken.

Om even duidelijker te maken: mijn zusje wil op zichzelf wonen en dat ‘oefenen’ en aan haar zou het dus een optie zijn onder te verhuren zonder al te veel gedoe. Mijn zusje is net 17 dus dat hoeft niet morgen, maar kan ook prima volgend jaar zomer bij wijze van. Ik zou m’n huis nooit onderverhuren aan onbekenden, dan liever de hypotheek dragen en leeg laten staan mochten we ergens samen gaan wonen. Het is ook niet mijn intentie om samen te kopen. Tenzij we jaar of vijf vooruit zijn in de tijd bijvoorbeeld.
Creatieveling schreef:
14-05-2022 10:06
Eens met de anderen hier.
Al snap ik best dat hij niet een half uur verder wil gaan wonen. Van 5 minuten fietsen naar het werk tot een half uur in de auto (zijn files meegenomen?) klinkt niet aantrekkelijk.

Doe geen domme dingen omdat je op dit moment liefdesverdriet hebt. Dit gaat weer over en je gaat heus iemand tegenkomen die beter bij je past.

Wat vind je van alle reacties? Kan je er wat mee?
Zijn werk is 45 min met auto nu, dus 1 u 15 dan. Klopt, ex files. Het is niet niks dat begrijp ik ook goed.
Je focust nu erg op de praktische kant. Ik zou wat meer kijken naar de manier waarop met het probleem en met elkaar omgaan, want daar zit je antwoord.
Blauwevaas schreef:
14-05-2022 11:21
Je focust nu erg op de praktische kant. Ik zou wat meer kijken naar de manier waarop met het probleem en met elkaar omgaan, want daar zit je antwoord.

Precies dit, TO. Focus je niet op wie waar woont etc. Maar focus je op de wijze van communiceren, elkaar begrijpen, etc. Zet dat eens voor jezelf op een rijtje.
Alle reacties Link kopieren
Lotje12345 schreef:
14-05-2022 09:38
(..)
Bovendien vind ik hem ook heel dramatisch overkomen in de reacties die hij geeft. Inderdaad als een klein kind wat zijn zin niet krijgt. Door het gesprek aan te gaan, nadat er zo veel zware dingen gezegd zijn - en jullie nog steeds niet op 1 lijn zitten, wat hoop je daarmee te bereiken? Ik snap je gevoel wel hoor, ik ben ook wel eens stapelgek op iemand geweest, ook in situaties waarin dingen niet helemaal goed liepen en ik van alles probeerde te nuanceren en rationaliseren voor mijzelf om het daarmee - of herstel van de relatie - probeerde goed te praten.

Wat weet je verder eigenlijk van hem? Gezien hij op dit onderwerp zo snel gaat en zo dramatisch reageerde, doet of heeft hij dat in andere situaties los van jou ook gedaan? Weet je iets over het eindigen van zijn vorige relaties? Zou ook de bredere context bekijken van hoe hij is als persoon.
Goede vraag wat ik hoop te bereiken. Ik was het latten wel zat. Kwam ook door zijn bomvolle agenda met veel sporten waardoor ik zocht naar een stabiele basis. Ipv constant agenda’s naast elkaar leggen hoe het uit kon komen om elkaar meer dan 1x pw doordeweeks te zien en het weekend.
Samenwonen en vanuit die basis hij zijn dingen en ik de mijne doen, leek me een goede manier om beter te ontdekken of we idd toekomst hebben samen en hoe dat eruit kan zien.
Toch is mijn gevoel hierin ‘ben op zoek naar een aanvulling, geen invulling en wil zeker geen invulling zijn’ best wel sterk en dat komt in diverse reacties ook wel terug.

Ken hem best goed alleen hij is op communicatie vlak minder. Dat was ook bij z’n vorige twee relaties de valkuil. Helemaal precies weet ik niet hoe die uit gegaan zijn, hij is dus echt geen prater en dat maakt t wel moeilijk. Ik ga zeker even goed nadenken over vorige situaties en hoe die gegaan zijn, hoe hij zich hierin als persoon opstelde.
Dat hij de afstand naar zijn werk te ver vindt als hij bij jou gaat wonen snap ik ook. De vraag blijft dus waarom het samenwonen allemaal zo snel moet, het is echt raar dat hij het in eerste instantie al na 2 maanden over samenwonen heeft, maar de relatie meteen opgeeft als het niet op zijn manier kan en daar dan vervolgens heel verbolgen over gaan zitten doen. Waarom is de relatie toen trouwens verbroken, en was het geen optie om het voorlopig zo even te laten zoals het was?
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt een beetje alsof hij verliefd was op het 'idee' van jullie, maar niet echt oor had voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Je wilt nu even een quick fix omdat een verstandige beslissing die je hebt genomen ook een beetje pijn doet.
Even uitzitten.
Hij klinkt eerlijk gezegd niet helemaal lekker in zijn hoofd. Een rode vlag voor mij is zijn houding nu je een gesprek voorstelt. Hij wil geen beter persoon van jou maken, hij wil dat je precies doet wat hem uitkomt en grijpt nu zijn kans je te gaslighten.
Jij hebt HEM heel veel verdriet gedaan, dus...
Vul maar in. Jij moet gaan goedmaken en dat is netjes gaan wonen waar hij wil en wanneer hij dat wil.
Jouw emoties doen er niet toe.
Ik zeg, uithuilen en uitzitten en NIET met hem in gesprek gaan.
Want het verdriet dat jij nu voelt klinkt voor hem als een middel jou jezelf nog meer verdriet aan te doen, omdat je nu vrijwillig tegen jezelf ingaat.
Dat is niet het beste in jou naar boven halen.
Alle reacties Link kopieren
Met dat huis verhuren aan je zusje is het wel een stuk veiliger om samen te wonen, werkt het niet dan sta je niet op straat.
Maar met hoe hij ineens kan draaien qua gedrag zou ik nog ff de pil doorslikken.
Annelynn schreef:
14-05-2022 11:25
Goede vraag wat ik hoop te bereiken. Ik was het latten wel zat. Kwam ook door zijn bomvolle agenda met veel sporten waardoor ik zocht naar een stabiele basis. Ipv constant agenda’s naast elkaar leggen hoe het uit kon komen om elkaar meer dan 1x pw doordeweeks te zien en het weekend.
Samenwonen en vanuit die basis hij zijn dingen en ik de mijne doen, leek me een goede manier om beter te ontdekken of we idd toekomst hebben samen en hoe dat eruit kan zien.
Toch is mijn gevoel hierin ‘ben op zoek naar een aanvulling, geen invulling en wil zeker geen invulling zijn’ best wel sterk en dat komt in diverse reacties ook wel terug.

Ken hem best goed alleen hij is op communicatie vlak minder. Dat was ook bij z’n vorige twee relaties de valkuil. Helemaal precies weet ik niet hoe die uit gegaan zijn, hij is dus echt geen prater en dat maakt t wel moeilijk. Ik ga zeker even goed nadenken over vorige situaties en hoe die gegaan zijn, hoe hij zich hierin als persoon opstelde.

Een paar dingen die me opvallen. Je zegt: "Samenwonen en vanuit die basis hij zijn dingen en ik de mijne doen, leek me een goede manier om beter te ontdekken of we idd toekomst hebben samen en hoe dat eruit kan zien."

Meestal kijk en voel je eerst of er toekomst samen is alvórens je gaat samenwonen.

Verder "ken je hem best goed" zeg je. Echt? Al na zes maanden en dan ook nog iemand die nauwelijks communiceert en geen prater is? Je hebt toch geen speciale gave? ;)

Ik heb het idee dat jij een beeld voor ogen hebt. En dat beeld probeer je kloppend te maken, ook al zegt alles in je dat dit niet klopt. En ook nooit gaat kloppen. Bespaar jezelf die ellende, er zijn passender exemplaren. :)
Alle reacties Link kopieren
Samenwonen is ook echt geen oplossing voor bomvolle agenda's en elkaar weinig zien. Als hij nu al weinig tijd voor je vrijmaakt is de kans groot dat hij dat, als jullie eenmaal samenwonen, juist nog minder doet. Nu je nog aan het latten bent moet je bewust tijd inplannen die je samen doorbrengt. Als je samenwoont ben je samen als je thuis bent en dan heb je dus het risico dat hij helemaal geen tijd samen meer inplant omdat hij je toch wel ziet als hij thuis is - en dat jij dus de sluitpost van zijn agenda wordt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
14-05-2022 00:53
Hoezo: hij heeft het niet eens voor me over in 30 min verder te gaan wonen?

Jij hebt het toch ook niet eens voor hem over om een huis te huren op een voor hem fijne plek?
Ja duh. Daar begint het hele verhaal toch mee? Hij vindt dat er iets kapot is gemaakt omdat zij niet een ander huis wil huren, vervolgens wordt er aangestipt dat hij zelf ook niet zo veel wil opofferen, en dan kom jij met: 'Ja maar jij wil niet eens een ander huis huren.' Zo kan je wel in een cirkeltje blijven praten. Het gaat erom dat hij het haar verwijt, haar aanpraat dat ze iets blijvend kapot heeft gemaakt, terwijl hij zelf net zo goed niet veel op wil offeren. Bovendien hoefde zij nog niet eens zo nodig samen te wonen. Ze heeft groot gelijk dat ze haar koophuis niet opgeeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven