Geld & Recht alle pijlers

Trouwen maar niet samenwonen

14-05-2022 05:37 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welke financiële en juridische gevolgen hangen er aan vast als een koppel gaat trouwen zonder samen te gaan wonen?
Alle reacties Link kopieren
Wordt er getrouwd in gemeenschap van goederen? Huwelijkse voorwaarden?
Zijn er toeslagen in het spel?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Huwelijkse voorwaarden.
Huurtoeslag beide partijen, en verhoogde kinderbijslag voor alleenstaande ouder. Geen zorgtoeslag, geen kinderopvangtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
https://www.judex.nl/rechtsgebied/famil ... tnerschap/

Hier staat het uitgelegd. Volgens mij maakt het niet uit of je wel of niet samenwoont.
Alle reacties Link kopieren
Stroopwafeltje1979 schreef:
14-05-2022 05:47
Huwelijkse voorwaarden.
Huurtoeslag beide partijen, en verhoogde kinderbijslag voor alleenstaande ouder. Geen zorgtoeslag, geen kinderopvangtoeslag.

Maar wel financieel partner, dus dat zal vast wel gevolgen hebben voor de toeslagen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Voor de toeslagen wordt je door het huwelijk automatisch elkaars fiscaal partner, met uitzondering van de huurtoeslag. Die kun je wel blijven ontvangen als de huwelijkspartner op een ander adres staat ingeschreven.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nder-adres

Overige afspraken met betrekking tot het vermogen, de zorgplicht, enz. leg je vast in de huwelijkse voorwaarden, en verschillen dus van stel tot stel.
Ik heb altijd gedacht dat dit fiscaal gezien niet handig was. Niet alleen voor toeslagen maar ook bv als je 2 koophuizen hebt omdat er dan 1 huis naar box 3 gaat. Toch zie ik mensen dit soms doen dus ik ben ook wel benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Stientje schreef:
14-05-2022 07:46
Ik heb altijd gedacht dat dit fiscaal gezien niet handig was. Niet alleen voor toeslagen maar ook bv als je 2 koophuizen hebt omdat er dan 1 huis naar box 3 gaat. Toch zie ik mensen dit soms doen dus ik ben ook wel benieuwd.

Als er sprake is van huurtoeslag, dan kan er geen sprake zijn van twee koopwoningen in box 1.
Alle reacties Link kopieren
Overigens handig om ook alvast te weten:

- Bij huwelijkse voorwaarden moet je jaarlijks vastleggen wat persoonlijk en wat gezamenlijk vermogen/schuld is. Doe je dat niet, dan vervalt het automatisch in de gemeenschap.
- Je kunt de zorgplicht voor elkaar en dus de partneralimentatie niet uitsluiten in de huwelijkse voorwaarden. Na 5 jaar huwelijk heeft de partner automatisch recht op 12 jaar alimentatie. Je kunt daar alleen tijdens de scheiding vanaf zien, maar verdient één partner zo weinig dat er bijstand aangevraagd wordt, dan kan die bijstand alsnog op de meestverdienende partner worden verhaald.
Waarom willen jullie eigenlijk trouwen? Ik kan me een aantal goede redenen voorstellen (juridische status / onderhoudsplicht richting kinderen uit eerdere relatie, erfrecht, pensioen, medische beslissingen als je zelf wilsonbekwaam zou worden). Maar het klinkt eerlijk gezegd niet alsof dat voor jullie erg relevant is aangezien jullie toch apart blijven wonen en er geen sprake is van echt vermogen (gezien recht op huurtoeslag). En veel is ook zonder wettig huwelijk te regelen, bijvoorbeeld voor het medische stuk kun je een wilsverklaring opstellen voor elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-05-2022 08:02
Overigens handig om ook alvast te weten:

- Bij huwelijkse voorwaarden moet je jaarlijks vastleggen wat persoonlijk en wat gezamenlijk vermogen/schuld is. Doe je dat niet, dan vervalt het automatisch in de gemeenschap.
Je kunt ook in je huwelijkse voorwaarden regelen dat dat niet nodig is. Wij hebben in onze huwelijkse voorwaarden staan dat elke jaar wordt als gesloten als ware er verrekend.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-05-2022 08:02
Overigens handig om ook alvast te weten:

- Bij huwelijkse voorwaarden moet je jaarlijks vastleggen wat persoonlijk en wat gezamenlijk vermogen/schuld is. Doe je dat niet, dan vervalt het automatisch in de gemeenschap.
- Je kunt de zorgplicht voor elkaar en dus de partneralimentatie niet uitsluiten in de huwelijkse voorwaarden. Na 5 jaar huwelijk heeft de partner automatisch recht op 12 jaar alimentatie. Je kunt daar alleen tijdens de scheiding vanaf zien, maar verdient één partner zo weinig dat er bijstand aangevraagd wordt, dan kan die bijstand alsnog op de meestverdienende partner worden verhaald.
Dat hangt er maar net vanaf wat je opneemt in de huwelijkse voorwaarden. Daarin kun je ook opnemen dat bepaalde zaken buiten de gemeenschap vallen, en andere niet. Een verrekenbeding (die vaak niet nagekomen wordt) is niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
14-05-2022 08:07
Je kunt ook in je huwelijkse voorwaarden regelen dat dat niet nodig is. Wij hebben in onze huwelijkse voorwaarden staan dat elke jaar wordt als gesloten als ware er verrekend.

Ik vraag me af wat de juridische waarde is van die bepaling, omdat de administratie van de verrekening bepalend is bij een eventuele echtscheiding.

https://svz-advocaten.nl/rechtsgebieden ... search-bar
Alle reacties Link kopieren
Mataranka schreef:
14-05-2022 08:27
Dat hangt er maar net vanaf wat je opneemt in de huwelijkse voorwaarden. Daarin kun je ook opnemen dat bepaalde zaken buiten de gemeenschap vallen, en andere niet. Een verrekenbeding (die vaak niet nagekomen wordt) is niet verplicht.

Een verrekening is inderdaad niet verplicht, maar daarmee vervalt de gezamenlijke vermogens- en/of schuldenopbouw wel aan de gemeenschap. (Wat uiteraard geen probleem is als je daarvoor kiest, maar wel een probleem kan zijn als je nou juist huwelijkse voorwaarden had opgesteld omdat je dat wilde voorkomen).
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-05-2022 08:32
Een verrekening is inderdaad niet verplicht, maar daarmee vervalt de gezamenlijke vermogens- en/of schuldenopbouw wel aan de gemeenschap. (Wat uiteraard geen probleem is als je daarvoor kiest, maar wel een probleem kan zijn als je nou juist huwelijkse voorwaarden had opgesteld omdat je dat wilde voorkomen).
Als je een verrekeningsbeding opneemt moet je je daar ook aan houden. Als je iets anders opneemt is het niet zo dat je stiekem alsnog moet verrekenen . Dat artikel wat jij aanhaalt gaat over specifieke afspraken die zijn gemaakt over verrekenen en dat vervolgens niet administreren.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
14-05-2022 08:32
Een verrekening is inderdaad niet verplicht, maar daarmee vervalt de gezamenlijke vermogens- en/of schuldenopbouw wel aan de gemeenschap. (Wat uiteraard geen probleem is als je daarvoor kiest, maar wel een probleem kan zijn als je nou juist huwelijkse voorwaarden had opgesteld omdat je dat wilde voorkomen).
Wel heel makkelijk te ondervangen met een gezamenlijke rekening en twee aparte privé rekeningen.

Wij hebben een gezamenlijke rekening die onder de gemeenschap valt en dus in twee helften opgedeeld wordt in geval van scheiding. Al het andere staat op privé rekeningen en vallen dus niet onder de gemeenschap.
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn vriend ziek werd zijn we naar de notaris gegaan, omdat we apart woonden en ieder een eigen huis en hij nog een bedrijf had.

Lang verhaal kort: de notaris adviseerde ons of om te trouwen of om een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Trouwen vonden we te feestelijk klinken gezien de omstandigheden. Dat zouden we doen als hij zou genezen.

We zijn een geregistreerd partnerschap aangegaan waarin duidelijk werd omschreven wat van wie was en dat de ander niet verantwoordelijk is voor de schulden etc. van de ander. Je kunt hierin opnemen wat je wilt.

Vervolgens hebben wij testamenten laten opmaken voor het geval het fout zou gaan. Het ging fout....

Na het overlijden van mijn toen man heb ik zijn erfenis in eerste instantie beneficiair aanvaard totdat duidelijk was of de opbrengst groter was dan de schuld.

En zo kun je belastingvrij tot dik 6 ton van de ander erven zonder belasting te betalen.

Was je niet getrouwd of geen geregistreerd partnerschap en werd de partner wel in het testament genoemd als erfgenaam: dan ging het grootste gedeelte van de nalatenschap naar de fiscus.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Dieseltrein schreef:
14-05-2022 11:21
En zo kun je belastingvrij tot dik 6 ton van de ander erven zonder belasting te betalen.

Was je niet getrouwd of geen geregistreerd partnerschap en werd de partner wel in het testament genoemd als erfgenaam: dan ging het grootste gedeelte van de nalatenschap naar de fiscus.

Wat verdrietig dat je partner is overleden.

Het grootste gedeelte naar de fiscus is nogal overdreven, het tarief is 30% tot iets van 140 k en daarboven 40% als je niet getrouwd / gepartnerd bent.

Maar TO en haar aanstaande hebben allebei recht op huurtoeslag dus die hebben bij lange na niet zoveel vermogen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn bijdrage was in eerste instantie bedoeld om aan te geven, dat je makkelijk 2 aparte huishoudens kunt hebben als je getrouwd bent. Maar al tikkende tikte ik meer en kwam de erfbelasting erbij. Als je niet getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, maar wel testamentair vastgelegd hebt dat je partner erft bij overlijden vind ik 30 of 40% een klap geld ;). Ok, het is niet het grootste gedeelte, lol
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
14-05-2022 08:02
Waarom willen jullie eigenlijk trouwen? Ik kan me een aantal goede redenen voorstellen (juridische status / onderhoudsplicht richting kinderen uit eerdere relatie, erfrecht, pensioen, medische beslissingen als je zelf wilsonbekwaam zou worden). Maar het klinkt eerlijk gezegd niet alsof dat voor jullie erg relevant is aangezien jullie toch apart blijven wonen en er geen sprake is van echt vermogen (gezien recht op huurtoeslag). En veel is ook zonder wettig huwelijk te regelen, bijvoorbeeld voor het medische stuk kun je een wilsverklaring opstellen voor elkaar.
Ik ben vooral aan het kijken of ik dat wil. Vriend denkt er volgens mij niet eens over na. Dus het is meer een soort vooraf uitzoeken of ik het überhaupt ter sprake wil brengen en evt. een aanzoek wil doen. Ter oriëntatie zeg maar. Want wellicht is gewoon een persoonlijke ceremonie of alleen het uitwisselen van belofteringen, wat officieel verder niets veranderd, veel passender bij onze situatie en kan ik het idee huwelijk ergens in een laatje opbergen.

Ivm mijn inwonende kinderen willen we beiden de eerstkomende 10, 15 jaar niet samenwonen. Wat er gebeurt nadat de kinderen uit huis zijn, is nog niet helemaal duidelijk. Wellicht willen we tegen dan wel gaan samenwonen, maar vriend heeft hiermee nog geen ervaring dus ook heel goed mogelijk dat we de aparte huishoudens zo voort zetten.

Ik heb een startende eenmanszaak, vriend is partner in een onderneming en momenteel in bespreking om eea te financieren voor een andere onderneming van zijn zakenpartner. We zijn beiden (nog) fulltime in loondienst aan het werk. Op internet vond ik al wel dat dit opgenomen kan worden bij de huwelijkse voorwaarden,dat de bedrijven gescheiden blijven per partner. Vriend heeft een woning in het buitenland in eigendom. Ik verwacht dat hij mij daarvan ook zal willen uitsluiten.
Oei, dat klinkt allemaal behoorlijk ingewikkeld Stroopwafeltjes. Ook nog startende ondernemers met risico van dien.

Persoonlijk zou ik het in jullie situatie houden op een symbolische ceremonie. Over 15 jaar of zo als jullie wel samen willen wonen en samen vermogen opbouwen, dan kun je alsnog officieel trouwen als je dat wil.
Ik vind 30 / 40% erfbelasting ook veel trouwens, maar je houdt alsnog meer dan 70 / 60% over (incl vrijstelling).
Alle reacties Link kopieren
Erf je het van een verre verre vreemde, dan heb ik wat minder moeite met die 30 en 40%, maar ben je al jaren een stelletje, maar hebt nooit iets geregeld en je partner overlijdt dan kun je het overigens schudden als er geen testament is. Maar ben je volgens de wet "iets" van elkaar, dan kost het je niets als je in het testament staat.

Beetje rare regeling: je hebt je hele leven keihard gewerkt en belasting betaalt en dan moet de ander toch nog weer belasting betalen.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
14-05-2022 18:14
Oei, dat klinkt allemaal behoorlijk ingewikkeld Stroopwafeltjes. Ook nog startende ondernemers met risico van dien.

Persoonlijk zou ik het in jullie situatie houden op een symbolische ceremonie. Over 15 jaar of zo als jullie wel samen willen wonen en samen vermogen opbouwen, dan kun je alsnog officieel trouwen als je dat wil.
Dank voor je advies!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven