Kat gebroken pootje

14-05-2022 10:13 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen, ik heb even tips nodig en hoop dat iemand hier me kan helpen.
Gisteren is onze jeweetwel kater thuisgekomen met een gebroken pootje. DA heeft foto's gemaakt en daarop was te zien dat de middenvoetsbeentjes van zijn achterpootje gebroken zijn. Hij heeft nu een gipsspalk en maandag wordt ie geopereerd.

Hij moet in een bench blijven om het voetje zo min mogelijk te belasten.
Nou is mijn kat een buitenkant dus dit vind ie helemaal niks. En hij heeft inmiddels duidelijk gemaakt (luid en duidelijk) dat ie eruit wil om zijn behoefte te doen.
Er staat een kattenbak in de bench maar hij gaat er niet op.

Ik hoop dat ie dit uiteindelijk wel gaat doen want tot maandag niet poepen of plassen is geen optie natuurlijk.

Heeft iemand hier ervaring mee? Gaan ze uiteindelijk toch op zo'n bak zitten? En hoeveel kwaad kan het als ie zijn behoefte niet doet? Wanneer wordt het tijd om de DA te contacten?
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Ooit precies hetzelfde gehad met ons poezel. Het waren hele lastig breuken en omdat poes een buitenkat was en doodongelukkig werd van de bench hebben wij en de dierenarts besloten om het pootje te amputeren. Katten kunnen heel snel wennen aan 3 pootjes en poes hoefde niet weken in de bench. Sterker nog, hij kon na een paar weken al weer naar buiten. Heb nooit gemerkt dat hij last had van zijn 3 pootjes. Hij is alleen wat rustiger geworden, maar dat was niet zo erg voor 'm haha.
Mijn buitenkat moest laatst ook binnenblijven en gebruikte zijn bak niet. Deze korrels bleken, denk ik, pijn te doen aan zijn poot (die gewond was). Ik heb na een dag potgrond in zijn bak gedaan en ik kon amper opstaan voor hij erop ging zitten.
anoniem_406315 wijzigde dit bericht op 14-05-2022 13:08
Reden: Buitenkat, niet buitenkant
0.20% gewijzigd
Hier gaan ze inderdaad ook liever in de aarde graven dan in korrels nu ze dat gewend zijn, dat zou ik zeker proberen!
Alle reacties Link kopieren
Goeie tip! Heb nog zakken met potgrond staan dus dat ga ik ff proberen!
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Ahh sneu zeg! Onze kat heeft ooit tien weken in de bench moeten zitten, vond ze ook helemaal niks, ze heeft echt hartverscheurend gejammerd. We haalden haar ‘s avonds er wel uit zodat ze op schoot kon liggen bij ons, maar dit ging ook om een echte schootkat dus weet niet of dat bij die van jou ook zo zal gaan. Geen tips verder, sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat kan het wel bijna 24 uur ophouden als hij niet op een kattenbak wil.
Uiteindelijk gaat hij toch hoor.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is wel eens uit logeren geweest en had zich daar dagen in de kast verstopt zonder op de bak te gaan, hij kreeg toen een flinke blaasgruis verstopping.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer een kat met gebroken heupen gehad en die moest weken in een bench blijven. Ik had wit zand in de katten bak en droeg haar een paar keer per dag met de bench naar de bak (op de plek waar ze hem gewend was). Als ik het deurtje opende kon ze zo in de bak stappen en deed ze wat ze moest doen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Voor de kattenbak zou ik inderdaad een zachte/natuurlijke vulling proberen. Om je kat verder een beetje bezig te houden zonder dat hij zn pootje belast zou je misschien wat natvoer op een likmatje kunnen aanbieden, of de kat met de bench meenemen naar tuin/balkon zodat hij toch wat kan meekrijgen van buiten? De bench op een lekkere (hoge) plek bij het raam misschien zodat hij naar buiten kan koekeloeren?
Alle reacties Link kopieren
Idd zachte vulling, bv tigerino Canada (superfijne klei is het zachts, dus geen grovere klei, hard hout of silica korrels).

En doe een drupje chloor in de bak als lokkertje. Dat werkt bij het grootste deel van de katten namelijk als 'dit is lekker, en hier moet ik echt overheen plassen/markeren'!

(en is dus meteen de reden dat je nooooit katten-/hondenurine buiten de bak moet 'schoonmaken' met chloor lol)
Ja, de kat wil natuurlijk liever in de tuin van de buren.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren de bak gevuld met potgrond maar hij heeft nog steeds geen gebruik gemaakt van de bak.
Morgenochtend moet ik 'm naar de DA brengen voor de operatie en dan zal ik daar eens om advies vragen.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
takkentrol schreef:
15-05-2022 11:56
Gisteren de bak gevuld met potgrond maar hij heeft nog steeds geen gebruik gemaakt van de bak.
Morgenochtend moet ik 'm naar de DA brengen voor de operatie en dan zal ik daar eens om advies vragen.
Heb je de chloor tip al geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
Dat, chloor al geprobeerd? Een kat die niet plast kan heel snel dood gaan, helaas zelf ervaring mee :cry:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven