Dilemma bij uitnodiging feestje

14-05-2022 10:49 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
In september geven mijn man en ik een feestje. We hebben niet zo'n grote familie, een paar broers en zussen, 4 kinderen en een moeder van boven de 90.

We hebben een dilemma. Mijn broer en zijn vrouw hebben al jaren ernstige relatieproblemen. Er is door beide sprake geweest en nog steeds, maar in mindere mate, van lichamelijke en geestelijke mishandeling. Mijn schoonzus belt met nogal wat drama als het weer uit de hand is gelopen naar een van ons (ook naar moeder van boven de 90). In het verleden is de politie er wel eens bij geweest en zijn familieleden meerdere keren 's nachts naar ze toe gegaan om de boel te sussen. De hele familie is er goed klaar mee. Er wordt door mijn broer en zijn vrouw geen enkel besef getoond van dat al die ellende ook de betrokken familieleden niet in de koude kleren is gaan zitten, we moeten net doen of er niets aan de hand is en niets is gebeurd. Zaken fatsoenlijk uitpraten is er niet bij en wordt afgekapt met praatjes over de vakantie en het weer.

Ik wil een leuk feestje en als zij er bij zijn is het niet leuk en moet iedereen weer een toneelstukje van dat er niets aan de hand is opvoeren. Daarom wil ik ze niet uitnodigen en daar desgevraagd naar hen toe ook eerlijk over zijn. Anderzijds sluiten we ze dan wel nadrukkelijk buiten. Dat voelt ook niet goed. Geen feestje is geen optie, dat ze hun eigen leven verpesten is tot daar aan toe.

Wat zou jij doen?
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Als zij zo'n stempel drukken op een feestje dat het gewoon niet leuk is op dat feestje, dan zou ik ze ook niet uitnodigen.

Maar houdt er rekening, het maakt nietuit hoe eerlijk jullie hierover zullen zijn, het zal gezeik opleveren. Vergeet niet, zij willen net doen of er niets speelt, dus mogelijk vinden ze dat jullie geen goede reden hebben, maar gewoon gemeen zijn. En dat zei bv geen contact meer willen.

Dus zorg dat de uitnodigi4mgen op tijd weg zijn, dat je het uitgelegd heb ver voordien, zodat de storm kan gaan liggen. Al is het maar bij jouzelf.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Niet uitnodigen.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie nu eel contact? Dan vind ik persoonlijk niet dat je ze niet uit kan nodigen. Ik zou vooraf wel een goed gesprek met ze aangaan en aangeven dat als ze zich misdragen je wil dat ze direct het feest verlaten.
Dapper, maar inderdaad toch maar niet uitnodigen en daar eerlijk over zijn. Misschien is het een wake-up call.

Het zal wel gedoe geven, maar soms is het wat het is. Familie zijn maakt niet dat je automatisch overal welkom bent.
Noekie-Noek schreef:
14-05-2022 10:56
Hebben jullie nu eel contact? Dan vind ik persoonlijk niet dat je ze niet uit kan nodigen. Ik zou vooraf wel een goed gesprek met ze aangaan en aangeven dat als ze zich misdragen je wil dat ze direct het feest verlaten.
Dan is het eigenlijk al te laat.
Alle reacties Link kopieren
Noekie-Noek schreef:
14-05-2022 10:56
Hebben jullie nu eel contact? Dan vind ik persoonlijk niet dat je ze niet uit kan nodigen. Ik zou vooraf wel een goed gesprek met ze aangaan en aangeven dat als ze zich misdragen je wil dat ze direct het feest verlaten.
Je kan vooraf wel afspreken dat ze het feest moeten verlaten als ze zich misdragen, maar als het gebeurt hebben ze al een negatieve stempel op het feest gedrukt. Zo’ n types houden zich toch niet in, en veel kans dat het helemaal een groot drama wordt als ze weggestuurd worden. Ik zou hen dus niet uitnodigen, en laten weten waarom ze niet welkom zijn.
Niet uitnodigen kan prima. Ik nodig mijn broer na misdraging ( en dat is door ziekte, dus heel wat anders dan huiselijk geweld omdat je een eikel bent, dan was nog sneller klaar mee geweest) ook niet meer uit.

En als ze daar moeite mee hebben, zou ik ook gewoon aangeven waarom dat is.

En zou ik schoonzus apart melden dat ze welkom is voor hulp vragen in de toekomst, mocht ze weg willen, dat ze je altijd kan bellen. Maar dat je hun drama niet meer wil bij zulke dingen.
Ik zou ze niet uitnodigen maar dat vooraf (dus niet 'desgevraagd') uitleggen.

Je zou ook kunnen afspreken dat alleen je broer komt en dat hij zijn vrouw thuis laat? Misschien vindt hij dat wel fijn zelfs, je weet het niet.
Alle reacties Link kopieren
Noekie-Noek schreef:
14-05-2022 10:56
Hebben jullie nu eel contact? Dan vind ik persoonlijk niet dat je ze niet uit kan nodigen. Ik zou vooraf wel een goed gesprek met ze aangaan en aangeven dat als ze zich misdragen je wil dat ze direct het feest verlaten.
Ze zullen zich op het feestje niet misdragen, daar gaat het ook niet om. Maar iedereen moet net doen of die jarenlange ellende er niet is geweest en ook niets met de familie gedaan heeft. Zij hebben ons er wel bij betrokken (en nog).
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
LuciFee2022 schreef:
14-05-2022 11:05
Niet uitnodigen kan prima. Ik nodig mijn broer na misdraging ( en dat is door ziekte, dus heel wat anders dan huiselijk geweld omdat je een eikel bent, dan was nog sneller klaar mee geweest) ook niet meer uit.

En als ze daar moeite mee hebben, zou ik ook gewoon aangeven waarom dat is.

En zou ik schoonzus apart melden dat ze welkom is voor hulp vragen in de toekomst, mocht ze weg willen, dat ze je altijd kan bellen. Maar dat je hun drama niet meer wil bij zulke dingen.
Ze zijn beide zowel dader als slachtoffer.
Love is the meaning of life
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 11:09
Ze zijn beide zowel dader als slachtoffer.
Aha, dat is weer andere koek.

Dan gewoon niet uitnodigen en als er gedoe van komt, eerlijk zeggen waarom ze niet uitgenodigd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dit nooit met ze besproken? Aangegeven dat het een zeer zware wissel op jullie trekt en dat jullie hier ook last en pijn van ondervinden? Ook als ze proberen het onderwerp te veranderen?

Ik snap je dilemma trouwens wel heel goed. Ik zou het liever nog eerst eens goed met ze willen bespreken. Maar zomaar niet uitnodigen, daar kan je goed nog veel meer gedoe mee krijgen, wat ook heel ellendig kan uitlopen. Dus dat zou ik niet zomaar doen.
Alle reacties Link kopieren
Je mag echt voor je eigen geluk gaan en jezelf beschermen tegen invloeden van buitenaf. Prima uit te leggen en misschien snappen ze het zelf wel als evt boosheid is gezakt.

Ik wens je een mooi feest!
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 11:07
Ze zullen zich op het feestje niet misdragen, daar gaat het ook niet om. Maar iedereen moet net doen of die jarenlange ellende er niet is geweest en ook niets met de familie gedaan heeft. Zij hebben ons er wel bij betrokken (en nog).
Ik persoonlijk vind dat je het niet kunt maken. Je gaat ze voor mijn gevoel straffen voor hun problemen. Ik heb ook veel shit in mijn huwelijk gehad. Jarenlang. Ik heb echt heel hee veel uitgehuild bij familie en vrienden. En dat ook jarenlang. Maar ik ben altijd welkom geweest al weet ik dat onze problemen onze families hee veel ellende en verdriet hebben veroorzaakt
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
14-05-2022 11:13
Ik persoonlijk vind dat je het niet kunt maken. Je gaat ze voor mijn gevoel straffen voor hun problemen. Ik heb ook veel shit in mijn huwelijk gehad. Jarenlang. Ik heb echt heel hee veel uitgehuild bij familie en vrienden. En dat ook jarenlang. Maar ik ben altijd welkom geweest al weet ik dat onze problemen onze families hee veel ellende en verdriet hebben veroorzaakt
Dank je wel, de kant die jij beschrijft is er ook. Verschil is dat jij beseft dat je familie er ook door geleden heeft. Dat is er bij mijn broer en schoonzus niet met als gevolg dat we net moeten doen of er niets aan de hand is en er niets is gebeurd en vrolijk moeten zijn, ik kan het niet en wil het niet meer.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze wel uitnodigen, zeker als ze op het feestje zelf helemaal geen problemen geven, maar je dat als “ boodschap” gebruikt.

Gebruik daar je feestje niet voor.
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 11:33
Dank je wel, de kant die jij beschrijft is er ook. Verschil is dat jij beseft dat je familie er ook door geleden heeft. Dat is er bij mijn broer en schoonzus niet met als gevolg dat we net moeten doen of er niets aan de hand is en er niets is gebeurd en vrolijk moeten zijn, ik kan het niet en wil het niet meer.
Dat hoef je ook niet. Je mag ze best duidelijk maken dat jij of jullie het ook zwaar hebben gevonden of nog steeds hebben. Maar wat helpt het jou door ze niet uit te nodigen. Ze gedragen zich op het feest zeg je. Dus dat is het probleem niet. Door ze niet uit te nodigen maak je hun ellende groter want zij verliezen steun en begrip en jij komt er feite ook niet verder mee.
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
14-05-2022 11:33
Dank je wel, de kant die jij beschrijft is er ook. Verschil is dat jij beseft dat je familie er ook door geleden heeft. Dat is er bij mijn broer en schoonzus niet met als gevolg dat we net moeten doen of er niets aan de hand is en er niets is gebeurd en vrolijk moeten zijn, ik kan het niet en wil het niet meer.
Houd er rekening mee dat dit einde contact is en een hoop familie ruzie
Oude moeder van 90 gaat hier ook last van krijgen, wil je dat?
En jij wilt dat ze zaken uitpraten met jullie. Misschien beseffen ze het wel maar zijn ze nog niet toe aan uitpraten. Vergeet niet hoe erg het voor jullie was voor hun was het nog 100 keer erger. Dus misschien moet er nog tijd overheen gaan voordat ze met jullie dit gesprek aankunnen
Echt flauwekul dat je voor je familie altijd maar alles over moet hebben. Ook niet voor je oude moeder van 90. Die zal het zelf misschien ook rustiger vinden.
Wat jammer dat jullie als (hele) familie niet eerder hebben aangegeven hoe ook jullie lijden onder het gedoe tussen je broer en schoonzus. Nu komen de zaken plotseling op scherp te staan door het aanstaande feestje. Dat lijkt me eerlijk gezegd om meerdere redenen geen handig moment.
Ik noem er twee :
- Of je je broer en schoonzus nu wel of niet uitnodigt, hun huwelijksmoeilijkheden en hoe zij daarmee omgaan zullen hoe dan ook de olifant in de kamer zijn. Als ze er wel bij zijn zal het doodgezwegen worden (waar jij je zo aan ergert) en als ze er niet bij zijn zal het óf ook doodgezwegen worden óf het is het hoofdonderwerp van gesprek. Hoe dan ook geen vrolijk en gezellig feest.
- Als je hen buitensluit zal dat veel pijn doen, vooral bij je broer en schoonzus maar ook bij de rest van de familie. Het lijkt me funest voor de familieband en het is niet iets wat je zomaar kunt vergeten of vergeven. Het lijkt me dat het de zaken nog moeilijker maakt dan ze al zijn.

Wat dan wel ? Ik zou hen uitnodigen en mijzelf voornemen dat dit het laatste feest is waar onderwerpen doodgezwegen worden voor de lieve vrede. Misschien kun je meteen na het feest een afspraak maken met je broer en schoonzus om hierover te praten.
anoniem_411663 wijzigde dit bericht op 14-05-2022 11:47
2.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mika2022 schreef:
14-05-2022 11:36
Ik zou ze wel uitnodigen, zeker als ze op het feestje zelf helemaal geen problemen geven, maar je dat als “ boodschap” gebruikt.

Gebruik daar je feestje niet voor.
Ik vind het een lastige, maar ik neig ook naar dit.
Je 'moet' doen alsof er niets aan de hand is. Nee, dat moet je niet. Daar gaat de familie dus blijkbaar zelf in mee, dat móet niet, dat dóen jullie. Ik maak eruit op dat er nooit met hen besproken is dat dit allemaal nogal een wissel trekt op de familie. Het zou nog zomaar kunnen dat zij vinden dat ze de familie met deze strategie het minst belasten. Er nooit over praten en ze dan op deze manier de grens aangeven vind ik toch wat raar. Zeker als er geen reden is om aan te nemen dat ze op het feestje problemen gaan geven.
Ik zou een ander moment kiezen om je punt te maken.
lisbeth schreef:
14-05-2022 11:40
En jij wilt dat ze zaken uitpraten met jullie. Misschien beseffen ze het wel maar zijn ze nog niet toe aan uitpraten. Vergeet niet hoe erg het voor jullie was voor hun was het nog 100 keer erger. Dus misschien moet er nog tijd overheen gaan voordat ze met jullie dit gesprek aankunnen
Het zal misschien voor hen erger zijn, maar dat neemt niet weg dat ze voor TO een stempel drukken op wat nu even een leuk moment voor hen moet zijn. Dingen lopen zoals ze lopen, maar TO’s gevoelens en het effect dat deze zaken op haar hebben mogen er ook zijn. Als zij er bij zijn is het niet leuk. Nou, helder. Dat is niet anders dan dat je iemand misschien niet mag, die nodig je ook niet uit op een leuke bijeenkomst.

Ze zegt niets over niet meer welkom zijn, of dat er niet meer uitgehuild mag worden. Maar op dit feestje wil ze hier niet mee bezig zijn.
anoniem_64099e414652c wijzigde dit bericht op 14-05-2022 11:48
9.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oh, erg eens met Elleke dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven