Mijn moeder wil misschien bij hem weg

14-05-2022 13:19 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week vertelde mijn moeder dat ze er over denkt om bij haar man weg te gaan. Vanbinnen kon ik alleen maar juichen maar ik probeer mijn enthousiasme niet te erg te tonen.
Mijn vraag is: hoe kan ik haar helpen deze stap te gaan zetten zonder te pushen? Dat heeft namelijk een averechts effect.
Dit was de beknopte versie.

Dit is de uitgebreide versie voor wie achtergrond informatie nodig heeft:
Mijn moeder (begin 70) komt uit een gereformeerd nest uit een klein dorp. Ze trouwde met mijn 'heidense' vader toen ze 19 was, ze was nou eenmaal met hem naar bed geweest dus ze kon in haar ogen niet anders. Ze verhuisde naar Amsterdam. Het huwelijk was gewelddadig, mijn vader had een verstandelijke beperking + persoonlijkheidsproblemen+ een alcoholprobleem, hij had een zeer kort lontje. Er kwamen 4 kinderen, daarvan ook een aantal met een verstandelijke beperking.
Zoals je snapt had mijn moeder eigenlijk een kut leven. Ze mocht van de kerk niet scheiden, heeft dit huwelijk waarin zij zich alleen maar aan hem moest aanpassen uitgezeten en daarbij haar kinderen, met uitdagingen, opgevoed. Twee van de kinderen gingen vroegtijdig gedeeltelijk bij een soort pleeggezinnen (binnen gereformeerde kring) wonen om de boel thuis niet te laten escaleren. Mijn moeder wilde hem ook niet verlaten omdat zij ervan overtuigd was dat mijn vader zichzelf niet zou kunnen redden en zou vervallen in alcoholisme en criminaliteit.
Maar op een 'goede' dag ging mijn vader dood, ca 10 jaar geleden.
Buiten dat ik zelf niet veel gaf om mijn vader was ik ook echt heel blij voor mijn moeder: ze was vrij! nu kon ze haar eigen leven gaan leven en hoefde ze eindelijk niet meer voor zichzelf te zorgen.
Maar een man in haar (nog steeds zwaar gereformeerde) kerk bleek ook net weduwnaar en die heeft de jacht geopend. Ik kende deze man al, uit mijn kindertijd, en zag al mijlenver aankomen dat dit geen aanwinst was. Mijn moeder had echter mega kleppen op de ogen en een jaar later werd er getrouwd.
Deze man is niet gewelddadig, maar is enorm stug, praat de hele dag niet tegen haar, is zo bot en onaardig dat geen van de kinderen nog langs komt bij hen. Mijn moeder spreekt dus maar met iedereen af buitenshuis.
Natuurlijk gaat ieder gesprek weer over hoe moeilijk het is en hoe ze toch denkt dat hij misschien nog te veranderen is (hij is 80, kom op!)
Nu deze week gaf ze dus aan dat ze toch begint in te zien dat ze niet gelukkig is en overweegt dus weg te gaan. Ik kan niet wachten.... Maar aan de andere kant: dit gesprek heb ik vaker gehoord. Ik vind het gewoon zo kut dat ze zelf niet ziet dat ze nog best wat goede jaren alleen voor zich kan hebben en toch steeds weer blijft. Ze heeft chronische depressies, al jaren, kan moeilijk voor zichzelf opkomen, en heeft ook nu weer gesprekken met die kutkerk hierover.
Ik ben gefrustreerd! help!
Ik weet dat ik haar niet kan redden... Ik probeer maar aan te geven dat ik er gewoon voor haar zal zijn als ze gaat. Als ze niet gaat ook. Maar ik ben het gepraat over mijn moeders moeilijke liefdes ook wel heel erg zat.
Knap als je door deze hele tekst bent heengekomen! Ik hoop op tips van mensen die niet in deze situatie zitten, want ik ben er inmiddels al 44 jaar mee verweven en het beu.
Alle reacties Link kopieren
Ze moet haar eigen keuzes maken en met de gevolgen leven.

Als ze erover zeurt zeg je dat je het er niet meer over wil hebben. Verder niet mee bemoeien.
Alle reacties Link kopieren
Kan je moeder het leven alleen wel aan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-05-2022 13:24
Kan je moeder het leven alleen wel aan?
Dat weet ik oprecht niet, ze is feitelijk nooit alleen geweest. Maar ze is wel iemand die geleerd heeft zichzelf, op haar eigen bescheiden manier, te vermaken en leuke dingen alleen te doen. Ze heeft eigenlijk ook weer alles helemaal alleen gedaan in haar leven. Dus ik zou denken: dit kun je! alleen wordt het wennen dat je geen rekening meer hoeft te houden met een of andere lamzak.
Alle reacties Link kopieren
‘Mam, het doet me pijn om te zien dat je niet gelukkig bent, maar ook om te zien dat je deze situatie al jarenlang zelf in stand houdt. Kom naar me toe als je echt bij hem weg wilt, dan zal ik er alles aan doen om je te helpen. Tot die tijd wil ik het er niet meer over hebben.’
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
14-05-2022 13:28
Dat weet ik oprecht niet, ze is feitelijk nooit alleen geweest. Maar ze is wel iemand die geleerd heeft zichzelf, op haar eigen bescheiden manier, te vermaken en leuke dingen alleen te doen. Ze heeft eigenlijk ook weer alles helemaal alleen gedaan in haar leven. Dus ik zou denken: dit kun je! alleen wordt het wennen dat je geen rekening meer hoeft te houden met een of andere lamzak.
Nou, nee, ze heeft altijd een lamzak als gezelschap verkozen boven een fijn leven alleen en zij heeft deze lamzak zelfs boven haar kinderen gezet die er niet meer komen en dan staat er in de titel nog steeds misschien wil zij weg.

Is dit niet vooral jouw wensdenken als reactie op het gebruikelijke geklaag van je moeder? Getrouwd zijn is blijkbaar 1 van de belangrijkste dingen in haar leven.

Ik zou zeggend dat je er voor open staat om haar te helpen, maar dat je dan ook graag wil horen wat je kan doen en dat je geen actie uit jezelf zal nemen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hoe afhankelijk is zij van de kerk eigenlijk? Laten zij haar vallen als ze gaat scheiden?
Misschien kun je haar zover krijgen dat ze met iemand praat van buiten de kerk. Via de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Je moeder klinkt ook een beetje lamzakkerig, sorry maar het zijn haar eigen domme keuzes hoor, als je op je 70ste nog niks hebt geleerd dan heb je gewoon pech.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tips, maar kom ik uit een streng kerkelijk nest en herken het juk dat zich mee brengt. Kan me helemaal niet voorstellen hoe zwaar dat is in combinatie met de andere factoren die je hier schetst. Succes ermee joh, wilde alleen sterkte wensen.
Begrip tonen en ondersteunen denk ik? Met chargeren en opstoken bereik je misschien weer het tegenovergestelde van wat je wil dat ze doet. Is ze echt zelf beter af zonder die man? Mij lijkt van wel maar is het echt zo?
Alle reacties Link kopieren
Hoe zit het financieel?
Blijft ze misschien ook omdat ze vreest het financieel niet alleen te trekken?

Van 0 beginnen rond je 70ste zonder dat je ooit echt alleen hebt gewoond én met troubles met de kerk én financiën lijkt mij toch écht behoorlijk heavy.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Rot voor jou en je moeder. :hug:

Nu heb ik geen idee of het zal werken, maar wil het toch delen. Bij jonge mensen die in een verkeerde relatie zitten, wil het wel eens helpen om die ander de hemel in te prijzen. Onder het mom van: hoe harder je ertegen ingaat/afkeurt, hoe meer ze naar elkaar toe trekken. Dus praat je alleen nog maar positief over die persoon.

Met als mogelijk gevolg dat bijvoorbeeld je kind zelf de ruimte krijgt om na te denken. Wellicht helpt dit je moeder ook.

Als ik het verkeerd zie, dan zie deze post maar als niet geplaatst. ;)
MissMaran schreef:
14-05-2022 15:35
Je moeder klinkt ook een beetje lamzakkerig, sorry maar het zijn haar eigen domme keuzes hoor, als je op je 70ste nog niks hebt geleerd dan heb je gewoon pech.
Tjonge zeg, beetje begrip is er niet hè . Andere generatie, afhankelijkheid, streng religieuze opvoeding, lang binnen een gewelddadige relatie, onder de duim, beetje empathie mag wel.
Alle reacties Link kopieren
Je mag het volledig bij haar laten, en de taak die je ooit op je hebt genomen om dit te helpen dragen aan haar teruggeven.
Alle reacties Link kopieren
Avage schreef:
14-05-2022 23:40
Je mag het volledig bij haar laten, en de taak die je ooit op je hebt genomen om dit te helpen dragen aan haar teruggeven.
:heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het er helemaal niet over hebben, ook niet nonverbaal, en wel zeggen dat ze altijd bij je terecht kan (alleen als dat zo is natuurlijk).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven