Werk & Studie alle pijlers

Racistische opmerking

26-05-2022 23:08 85 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort krijg ik een nieuwe collega, ik kijk er erg naar uit, het was een poos erg druk en eindelijk mag er iemand bij.
Een collega vroeg of we al iemand hadden, toen gaf ik aan een paar gesprekken te hebben gevoerd. Ze kon de kandidaten binnen zien komen. “Toch niet die langzame kleur” zei ze .. ik kon me niet voorstellen dat ik het goed hoorde, maar bij navraag zei ze “we hebben meer van zulke gehad en dat werkt nooit” ..
paar dagen later andere collega die met die eerste samenwerkt “ en .. al iemand aangenomen?” Ik “ja! Leuke dame!” Antwoord “die bruine kleur”?

Lang verhaal kort, ik ben zo boos! Wat zijn dit voor nare rascistische opmerkingen? Ben vooral ook boos op mezelf dat ik niet direct ad rem iets terug gezegd heb. Ik sloeg gewoon dicht ..
Wil er eigenlijk op de terugkomen bij die twee maar weet niet zo goed hoe! Maak me ook zorgen dat ze straks naar tegen haar gaan doen en wil dat eigenlijk voor zijn.
Tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je een leidinggevende of ben je zelf de leidinggevende?

Hier zou ik zelf direct korte metten mee maken en bij mijn leidinggevende melden dat ze racistisch zijn en dat ik verwacht dat de leidinggevende daarin passende maatregelen neemt. En dat zou ik vervolgens ook elke keer bij elke racistische opmerking doen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Eens met fashionvictim. Ik vind zulke opmerkingen reden voor ontslag.

En volgende keer hoef je niet adrem te reageren, het volstaat gewoon als je zegt dat je racisme niet accepteert en hiervan een melding gaat maken bij je leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb bij de eerste keer het geuit bij de leidinggevende, die vond het echt niet kunnen en als ik wilde ging ze haar aanspreken. Vind altijd dat ik het eerst zelf moet oplossen … maar 2e heb ik nog niet kunnen melden (bij dezelfde leidinggevende). Misschien dat ik ze van de week toch op aan ga spreken en als dat geen succes is zal ik het doorspelen naar hun leidinggevende.
Alle reacties Link kopieren Quote
Simpel maar doeltreffend denk ik, dank blueroosje! Ik accepteer geen racisme en ga dat uitspreken!
Vermoed wel dat het van die types zijn die een hele discussie aangaan .. maargoed, dat moet dan maar.
Alle reacties Link kopieren Quote
MaggyMay schreef:
26-05-2022 23:23
Ik heb bij de eerste keer het geuit bij de leidinggevende, die vond het echt niet kunnen en als ik wilde ging ze haar aanspreken. Vind altijd dat ik het eerst zelf moet oplossen … maar 2e heb ik nog niet kunnen melden (bij dezelfde leidinggevende). Misschien dat ik ze van de week toch op aan ga spreken en als dat geen succes is zal ik het doorspelen naar hun leidinggevende.
Ik vind dat ook echt een slappe reactie van je leidinggevende hoor, sorry. Daar kwam je misschien in 1998 mee weg als leidinggevende, maar anno 2022 that shit doesn't fly anymore. Ieder zichzelf respecterend bedrijf heeft inmiddels wel ergens iets over hun inclusieve beleid of hun anti-racisme beleid op papier staan en racistisch gedrag is gewoon reden voor een officiële waarschuwing of zelfs ontslag.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zelf op terugkomen en hoog inzetten,

Dit soort opmerkingen maakten die twee tegen jou omdat ze dachten dat jij ‘het’ wel begreep, dat zo’n ‘grapje’ wel veilig tegen jou gemaakt kon worden. Want jij bent ‘een van ons’.

Het is veel krachtiger als jij je daar heel helder over uitspreekt dan via een derde.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
MaggyMay schreef:
26-05-2022 23:23
Ik heb bij de eerste keer het geuit bij de leidinggevende, die vond het echt niet kunnen en als ik wilde ging ze haar aanspreken. Vind altijd dat ik het eerst zelf moet oplossen … maar 2e heb ik nog niet kunnen melden (bij dezelfde leidinggevende). Misschien dat ik ze van de week toch op aan ga spreken en als dat geen succes is zal ik het doorspelen naar hun leidinggevende.
Serieus?
Wat een ongelofelijk slappe leidinggevende. Dan legt ze het alsnog bij jou neer in plaats van zelf bedrijfsbeleid uit te voeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh ja, walgelijk! Vermoed dat ze zo in elkaar steken inderdaad (“ jij bent een van ons en kan zo’n grapje waarderen”) .. merk dat ik er steeds bozer van word!
Ga er zeker op terugkomen. Ben normaal gesproken nogal conflict vermijdend maar in dit geval is het toch nodig er iets mee te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
26-05-2022 23:37
Serieus?
Wat een ongelofelijk slappe leidinggevende. Dan legt ze het alsnog bij jou neer in plaats van zelf bedrijfsbeleid uit te voeren.
Het is inderdaad aan haar om namens het bedrijf stelling in te nemen. Jij kan jouw persoonlijke mening geven maar dat is heel wat anders.

Ik zou persoonlijk de strijd niet aangaan en niet iets uitdragen voor een ander. Je vindt persoonlijk dat dit niet kan, maar jij bent niet de gene die dit hoort aan te gaan / op te lossen.
Eigenlijk spelen er 2 dingen: de opmerkingen van je collega's en de reactie van je leidinggevende. Beide zijn net zo kwalijk, de tweede misschien nog wel meer omdat het een voedingsbodem creëert waarin het eerste normaal wordt. Het akelige is dat degene die volledig terecht hier iets van zegt, al snel de Don Quichot van de werkvloer wordt gemaakt.

Ik zou dus eerst wat steun zoeken en dit gevecht ook niet meteen zelf aan gaan. In mijn organisatie zou de vertrouwenspersoon hier een rol in kunnen spelen. Ik zou dan eerst naar de vertrouwenspersoon gaan en vervolgens naar de leidinggevende van jouw leidinggevende (want die is er altijd).

Je hoeft ook geen verwijt in jouw richting te accepteren. Het gaat er namelijk niet om dat je "snitcht" over collega x of y, maar je kaart een probleem aan dat slecht is voor de organisatie. Dus daar hoef je je niet slecht of onzeker over te voelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet wat een langzame kleur is. Problemen met de autocomplete?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
27-05-2022 05:10
Ik weet niet wat een langzame kleur is. Problemen met de autocomplete?
Dat wij zwarte mensen traag en lui zouden zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
[....]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-05-2022 03:02
Reden: Racisme
99.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit zou me toch wel gedoe waard zijn, omdat ik niet wil werken bij een bedrijf waar dit soort uitspraken gebruikelijk zijn.

Je leidinggevende behandelt het nu als een misverstand/nare opmerking tussen twee mensen. Dat je op kunt lossen door er een goed gesprek samen over te hebben.

Maar dat is dit niet. Dit is een echt rascistische opmerking die er bovendien ook nog voor zorgt dat de betreffende medewerker geen eerlijke kans krijgt. Als racisme al niet ongewenst is - dan is toch dat laatste echt een probleem van de leidinggevende.

Met die boodschap zou ik het dan ook bij haar/hem terugleggen. Nee, dit is niet aan mij. Jij hebt een probleem in je team met mensen die racistische denkbeelden hebben en daarmee anderen geen kans geven. Dat is niet het soort bedrijf dat we willen zijn en komt de kwaliteit van ons team niet ten goede. Ik verwacht dat jij als leidinggevende daar wat mee doet. .
En zo niet? Vertrouwenspersoon informeren. En, soms best lastig, ook zelf niet meegaan. Je mag ook collega’s gerust vertellen dat een opmerking niet grappig is en nergens op slaat.
Lellebel81 schreef:
27-05-2022 07:30
[...]
Je zal dat toch niet snel horen op die manier horen over rotte appels met hun eigen huidskleur. Dan zijn het gewoon rotte appels, niet meteen mensen die een hele huidskleur vertegenwoordigen. Dus ik vind dat geen excuus of verklaring en juist wél iets om meteen korte metten mee te maken. Daarover hoef ik niet met iemand in gesprek, en de verdediging ben ik ook niet benieuwd naar.

Ook kan het zijn dat deze “rotte appels” misschien niet de beste medewerking hebben gekregen van dergelijke types.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-05-2022 03:06
Reden: Quote verwijderd
63.31% gewijzigd
Lellebel81 schreef:
27-05-2022 07:30
[[...]
:facepalm:
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-05-2022 03:05
Reden: Quote verwijderd
75.17% gewijzigd
Lellebel81 schreef:
27-05-2022 07:30
[...]
Anders ga je je gewoon even ergens zitten schamen ofzo.

Er is geen verdediging voor racisme. Als je een rotte appel een goede reden vindt om een hele bevolkingsgroep daarna als lui te bestempelen ben je niet goed bij je hoofd en ben je niet in staat normaal na te denken. Dat heeft verder geen uitleg nodig hoor.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-05-2022 03:03
Reden: Quote verwijderd
40.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
:facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
De leidinggevende en jij lijken het als een conflict te benaderen: jij hebt een probleem met A en dat ga je zelf bespreken, kom je daar niet uit dan gaat de leidinggevende in gesprek.

Maar dat is helemaal niet de situatie. Jij meldt een discriminerende opmerking aan leidinggevende en die moet daar wat mee, los van wat jij ermee doet. Dus ik zou zeker
persoon B. ook melden.

Daarnaast zegt iemand voor mij wel iets heel zinvols: het komt krachtig over als je je zelf hier duidelijk tegen uitspreekt. Zo weten mensen ook dat ze hiervoor niet bij jou terecht kunnen, niet alleen omdat je het meldt maar ook omdat je meteen geen goede 'landingsbodem' bent.

Is er overigens nog een leidinggevende die hoort bij de nieuwe dame? Of heeft die ook dezelfde leidinggevende? Ik zou nl. overwegen om het in ieder geval bij de vertrouwenspersoon te melden, maar ook bij de leidinggevende van de nieuwe medewerker zodat die weet dat dit speelt. Dat hangt een beetje van de structuren in je bedrijf af. En je eigen leidinggevende, is dat iemand anders?
Alle reacties Link kopieren Quote
De reactie van je leidinggevende kon niet slapper. No wonder dat die 2 dames het blijkbaar oké vinden om zo over donkere mensen te praten.
Ik zou het er niet bij laten zitten en een gesprek aanvragen met HR en/of een vertrouwenspersoon. Geen discussie aangaan met die twee racisten maar gelijk escaleren.
Die uitspraken zijn onder welke omstandigheden dan ook compleet onacceptabel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lellebel81 schreef:
27-05-2022 07:41
:facepalm:

Ja wat 🤦‍♀️- met je belachelijke opmerking
Alle reacties Link kopieren Quote
Die opmerking van collega A kan echt niet.

Van collega B dacht ik nog..dat hoeft niet perse slecht bedoeld te zijn, maar gezien jouw verdere omschrijving van haar in je reacties twijfel ik daar ook aan. Ik dacht eerst..ze heeft niet bij die gesprekken gezeten maar wel die sollicitanten langs zien komen, dus had ze net zo goed “oh, die man met die grote neus” kunnen zeggen..gewoon als opvallend uiterlijk kenmerk.

Wij hadden hier pas stratenmakers van de gemeente..er stond 1 auto wat in de weg. Ik kom toevallig naar buiten en één van hen (van Marokkaanse oorsprong) vraagt aan mij of ik weet van wie die auto is. Ik geef aan dat die bij nummer 13 hoort, waarop hij tegen zijn collega’s zegt “oh, dat is die koelie”. Toen had ik ook even zoiets van :woa: Het verbaasde mij echt dat iemand bij wie ik de kans groot acht dat hij zelf weleens met discriminatie te maken heeft gehad, dat zo zegt..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lijkt me trouwens wel dat je dat iets mee zou moeten omdat het je collega’s betreft..je ziet ze vaker en voelt jezelf er niet prettig bij. Ik zou ze zelf aanspreken, van je leidinggevende hoef je niet veel te verwachten vrees ik..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Die opmerkingen kunnen echt niet. Ik zou denk ik ook te verbaasd zijn om er meteen op te reageren maar het gaat vast nog eens gebeuren. Bereid je voor.

De opmerking van Lellebel snap ik ergens wel. Ik heb mannen van bepaalde afkomst keer op keer een kans gegeven, gewoon vriendelijk contact gehad (bij vrijwilligerswerk met vluchtelingen) Iedere keer hadden zij toch weer andere ideeën. Mede daardoor met het vrijwilligerswerk gestopt.Dus hoewel ik nog steeds vriendelijk ben als ik er een tegenkom, heb ik wel zo mijn oordeel klaar door ervaring.
schorpioentje28 schreef:
27-05-2022 08:29

waarop hij tegen zijn collega’s zegt “oh, dat is die koelie”. Toen had ik ook even zoiets van :woa: Het verbaasde mij echt dat iemand bij wie ik de kans groot acht dat hij zelf weleens met discriminatie te maken heeft gehad, dat zo zegt..
Ben je echt verbaasd? Racisme vindt overal plaats, echt niet alleen van wit naar andere kleuren.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven