Raad gevraagd

16-07-2022 20:31 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een nieuw account aangemaakt voor dit topic, ivm herkenbaarheid. Mocht je dit verhaal/mij herkennen, reageer dan direct naar mij ipv hier.

Ik zit in een situatie waarvan ik niet meer weet wat wijsheid is. Hebben jullie raad?

De situatie: wij hebben een kind van 8 maanden. We zijn een paar keer met kind bij opa en oma op bezoek geweest. Tijdens deze bezoeken ben ik geschrokken van het gedrag van hun hond (Duitse Dog). Context: Hond is een herplaatser. Heeft geen respect voor persoonlijke ruimte, staat niet onder appel en opa en oma kunnen hond (fysiek) niet in bedwang houden. Hond heeft enige tijd geleden een alpaca aangevallen en deze, door meermaals ingrijpen van mensen, op een haar na niet gedood. Jaagt loslopend ook paarden op en kan heftig op andere honden reageren.

Tijdens de bezoeken aan opa en oma reageerde hond heftig op oma die kind vasthield en verzorgde. Leek op jaloezie. Vertoonde zeer onrustig gedrag, bleef op en af lopen, was opgewonden, aan het hijgen, wilde zeer dringend snuit "in" kind duwen. Even ruiken mag natuurlijk, maar heel dichtbij het gezichtje heb ik afgehouden. Opa heeft hond een tijd vastgehouden. Hij had moeite om de hijgende, trekkende, opgewonden hond bij zich te houden. uiteindelijk is hond losgebroken en op kind gedoken. Er is verder niets gebeurd, maar man en ik zijn hier wel van geschrokken.
Na uitgebreid overleg hebben we een conclusie getrokken: Wij willen niet dat de hond losloopt/erbij is als wij met kind op visite komen. Opa en oma hebben een groot huis met meerdere huiskamers en een grote tuin. Afzonderen is geen probleem. Behalve dan dat hond dat niet leuk vindt...

Het probleem: opa en oma willen de hond niet afzonderen. Zij zien geen risico en verwachten dat de hond zeer ongelukkig zou worden (voor een uur, of 2). Opa heeft deze week een bijzondere verjaardag gevierd, maar daar zijn wij dus niet bij aanwezig geweest. Omdat het voor hen belangrijker is dat de hond los loopt, dan dat dochter en kleinkind erbij zijn.

En dat doet pijn. Ik voel me tekortgedaan, niet serieus genomen, gekwetst, onbelangrijk. Het valt me ontzettend tegen hoe onbelangrijk de veiligheid van kleinkind voor hen is en dat "belang" van de hond voor gaat... dus, raad gevraagd. Hoe om te gaan met deze situatie? Ik ben er na jaren van moeizaam contact en in bochten wringen wel een beetje klaar mee... Hoeveel moet je faciliteren of goed vinden om contact tussen kleinkind en opa/oma te stimuleren? Ik weet 't ff niet meer...
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor de veiligheid van je kind kiezen. Genoeg ervaringen te vinden waarbij het wel mis is gegaan tussen dier en kind
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geef jullie groot gelijk. Ik zag pas nog dit voorbij komen, laat dat maar aan ze zien: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/het ... arschuwen/
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat je absoluut de juiste keuze hebt gemaakt en verder ķan je weinig doen. Je faciliteert juist door ze een reëel alternatief aan te bieden, het is niet dat ze de hond weg mogen doen, en ze kunnen ook (zonder hond) naar jullie toe neem ik aan?
Ik kan me goed voorstellen dat het je verdriet doet dat zij zich zo opstellen, maar jullie keuze is op dit moment echt het beste.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het enige wat ik kan bedenken is om je poot stijf te houden en niet meer met jullie kind daar naar toe gaan. Hoe lullig ook. Veiligheid van kind gaat voor en dit klinkt niet veilig. Het feit dat je ouders de hond niet onder appèl hebben vind ik behoorlijk zorgelijk, hond zou dus niet loslaten als ie vast heeft.
Dan komen opa en oma maar bij jullie op bezoek
Tsja, als je er op een normale manier met ze over gesproken hebt en zij blijven bij niet afzonderen, dan houdt het op. Ik was zelf ooit op een feestje waarbij een hond waarvan niemand het verwachtte uit het niets iemand aanviel (ernstige verwondingen) en zou geen enkel risico willen lopen. Je wilt niet diegene zijn waar men dan later over zegt, welke ouder laat er dan ook een hond bij een kind.

Is hondenoppas, elders of bij jullie thuis afspreken (zonder hond) geen optie, dan zien opa en oma hun kleinkind via facetime tot het groot genoeg is en de hond beter reageert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Elders of bij ons thuis afspreken is een optie, maar vinden zij lastig/gedoe. Ze annuleren dan ook regelmatig.

Ik vind het zo'n verdrietig idee dat we er dus niet meer bijzijn met verjaardagen, sinterklaas, kerst, paasontbijt, en dergelijken. Als dat de conclusie is en zij die consequentie acceptabel vinden, weet ik ook niet of ik er nog zin in heb om überhaupt in de relatie te investeren. Maar is dat redelijk?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt helemaal gelijk dat je het niet vertrouwt.

Aan de andere kant zet ik mijn hond ook niet weg voor bezoek met kinderen maar zeg ik de ouders dat ze moeten zorgen dat hun kinderen mijn hond negeren/met rust laten. De hond heeft niets met (drukke) kinderen.
Maar dat gaat niet over mijn kleinkind en niet over zo'n mastodont.
Ik zou niet op bezoek gaan met kind en hen naar jullie toe laten komen wanneer ze kleinkind willen zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je wilt niet alleen gaan, zonder partner en kind? Of als het om je schoonouders gaat, je partner alleen zonder jou en kind?

Ik zou zeker geen kind meenemen daar naartoe.
Coffee is never my cup of tea
Luister naar je gevoel.

Ik heb ook zulke ouders en dat is wel bijna een keer misgegaan. En zelfs daarna zijn ze beledigd en gaan de behoeftes van hen en de hond ( volgens hen) boven de veiligheid van de kleinkinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
16-07-2022 21:12
Luister naar je gevoel.

Ik heb ook zulke ouders en dat is wel bijna een keer misgegaan. En zelfs daarna zijn ze beledigd en gaan de behoeftes van hen en de hond ( volgens hen) boven de veiligheid van de kleinkinderen.

Hoe ga jij daar nu mee om dan? Wat lastig!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben echt niet zo'n pieperd als het om veiligheid en kinderen gaat, maar dit zou mij ook te ver gaan. Schoonouders hebben ook een hond, maar die zetten ze gelukkig in de bench. Kleine kinderen en dieren zijn niet te vertrouwen samen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Dan ga je als dochter alleen naar je ouders als je niks wil missen
Veiligheid baby gaat voor
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel verdrietig maar volgens mij trek je de enige juiste conclusie. Jammer dat je ouders het risico kennelijk niet kunnen of willen zien en zichzelf overschatten.
EsterInside schreef:
16-07-2022 21:17
Hoe ga jij daar nu mee om dan? Wat lastig!
Niet. Ik ben er wel klaar mee. Ze kunnen naar ons komen en anders maar niet, en ik wilde dat ik dat eerder had gedaan, zo strak de lijn trekken ipv proberen er over te hebben, nu kan de hond wel in de gang als we al eens komen. En de kinderen zijn niet meer heel klein maar anders komen we niet, en dat is enige wat werkt bij zulke mensen.

We hebben jaren gepraat en afspraken gemaakt maar als ze al ja zeiden was dat of allemaal heel moeilijk of ze zeiden het een en deden gewoon wat ze wilden.

Dus logeren was op gegeven moment klaar en het op visite gaan daar ook. Het had veel onveilige situaties en frustraties gescheeld als ik gewoon meteen de grens zo hard had neergelegd.
PeterpanKapiteinhaak schreef:
16-07-2022 21:04
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Elders of bij ons thuis afspreken is een optie, maar vinden zij lastig/gedoe. Ze annuleren dan ook regelmatig.

Ik vind het zo'n verdrietig idee dat we er dus niet meer bijzijn met verjaardagen, sinterklaas, kerst, paasontbijt, en dergelijken. Als dat de conclusie is en zij die consequentie acceptabel vinden, weet ik ook niet of ik er nog zin in heb om überhaupt in de relatie te investeren. Maar is dat redelijk?
Dat is zeker verdrietig. Maar als blije hond en veiligheid kind onverenigbaar zijn dan is dit het, in elk geval voorlopig.

Ik zou er zelf geen andere consequenties voor de relatie aan verbinden dan niet meer daarheen gaan. En juist de momenten dat je ze ziet zonder hond koesteren. Als niet voor jezelf, dan voor je kind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou een stevige ren voorstellen, zo eentje https://www.petscorner.nl/a-57470351/pu ... escription

De hond kan dan gewoon in dezelfde ruimte zijn maar niet bij je kind. Willen ze dat ook niet of blijkt dat ze de hond zo slecht onder controle hebben dat hij eruit dreigt te klimmen dan zou het voor mij klaar zijn met de bezoekjes met kind erbij, of je moet zelf met kind in die ren gaan zitten.

Ik snap dat het moeilijk is en dat het voor jou voelt alsof ze de hond boven jullie bezoekjes stellen, ik denk dat ze vooral niet willen kiezen. Als je het aan ze vraagt, hoe vinden zij dan dat het gaat? Vinden zij het prima en zien ze de gevaren niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jee, hond op kind gedoken, en verder niks gebeurd.
Nou voor mij is er dan al genoeg teveel gebeurd.
En dat soort artikelen dat Escorpion post, komen helaas nog te vaak in de krant. Laat jullie kind niet de volgende zijn
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is ook niet alleen de hond die niet te vertrouwen is, maar een jong kind ook niet. Een kind steekt zo een vinger in het oog van de hond bijvoorbeeld. Ik hoop dat je er uitkomt, TO, maar ik vrees van niet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, jullie hebben het enige juiste gedaan. Het had zo fout af kunnen lopen toen hij wel naar jullie kind dook!!

Jullie vragen geen extreme dingen, alleen dat de hond even niet in dezelfde ruimte is als jullie + kind. Dus 1 à 2 uurtjes, zo eens in de zoveel tijd. Want de hond is agressief naar kind toe!

Ik denk niet dat ik nog veel tijd in de relatie zou steken, hoe rot ook. Want blijkbaar is de veiligheid van hun kleinkind absoluut geen prioriteit. Waarschijnlijk verwachten ze wel dat jullie buigen, maar de veiligheid van je kind gaat voor alles. Je geeft aan dat de relatie al moeizaam is en dat je zelf wel veel moeite doet, maar zij niet. Dus de band met hun eigen kind en kleinkind vinden ze niet heel belangrijk...
TO, kies voor jezelf. Dus laat ze gaan. Jouw gemoedsrust, de veiligheid van je kind is gewoon belangrijker dan zo'n moeizame relatie.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op dit moment zou ik voor mezelf kiezen en voorlopig niet meer langsgaan.

Als kind ouder - en letterlijk groter - is kan je jullie mening nog altijd herzien voor beperkte bezoekjes.
Als hij pakweg 4 of 5 is kan hij zelf beter kijken wat hond doet en hierop anticiperen.

(Aan logeerpartijen zou ik sowieso nooit beginnen met zulke grootouders.)


Als het niet jouw ouders maar je schoonouders zijn:
Laat de communicatie over aan je partner!
Zo kunnen ze jullie tenminste nooit uit elkaar spelen hierover.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
S-Groot schreef:
16-07-2022 21:42
Ik zou een stevige ren voorstellen, zo eentje https://www.petscorner.nl/a-57470351/pu ... escription

De hond kan dan gewoon in dezelfde ruimte zijn maar niet bij je kind. Willen ze dat ook niet of blijkt dat ze de hond zo slecht onder controle hebben dat hij eruit dreigt te klimmen dan zou het voor mij klaar zijn met de bezoekjes met kind erbij, of je moet zelf met kind in die ren gaan zitten.

Ik snap dat het moeilijk is en dat het voor jou voelt alsof ze de hond boven jullie bezoekjes stellen, ik denk dat ze vooral niet willen kiezen. Als je het aan ze vraagt, hoe vinden zij dan dat het gaat? Vinden zij het prima en zien ze de gevaren niet?
Het is een Duitse dog hė. Grote kans dat die er zo uit is.
Alle reacties Link kopieren Quote
@attraverso: wij zetten zelf de hond zonder morren apart, als visite of hun kinderen er bang van zijn. Kleine moeite...

@marianneke: dat is wel een optie, maar partner werkt vaak in het weekend. Dus dan zou ik oppas moeten regelen en dat gaat niet altijd (bijv omdat diegene die op kan passen ook op verjaardag zit).

S-groot: gedrag van de hond wordt gebagatelliseerd. Liefste beest op aarde, zou nooit iets doen. Ze zien totaal niet dat bezoek het lastig vind als hond weer eens op de bank klimt en plek opeist (terwijl daar dus mensen zitten) of mensen op het terras bang voor hem zijn.

Diana jouw laatste alinea is waar ik mee tob. Zo lastig om te bepalen wanneer je er genoeg van hebt. Loyaliteit van kinderen naar ouders is iets heel bijzonders.

Het zijn overigens mijn ouders, niet mijn schoonouders. Partner is supportive en probeert vaak te sussen om zaken niet te laten escaleren. Maar op dit punt is hij duidelijk en wil hij geen risico lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap niet dat ze dit risico willen nemen. Niet alleen voor het kind maar voor de hond evengoed. Als hij hapt wordt de hond op bevel van rechter afgemaakt. Zijn ze zich daarvan bewust?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven