Genderverwarring

27-07-2022 14:28 1473 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in mijn omgeving wat mensen die zich identificeren als non-binair. Voorheen gingen zij door het leven als lesbische vrouwen. Ik probeer er nu zoveel mogelijk op te letten dat ik hen goed benoem, de juist voornaamwoorden gebruik, maar ze zijn niet echt genegen om een uitleg te geven over waarom deze omslag (dat is hun goed recht natuurlijk, maar we zijn wel dermate verwant dat ik dacht daar iets over te mogen vragen). Ik doe dus mijn best, maar het is wel lastig. Voor een feestje kleden ze zich in een mooie jurk en zijn opgemaakt, maar een van de mensen wil benoemd worden als ‘hij’ (de ander hen/hun). Gender bepaalt niet je kleding en vice versa, maar ik vraag me dan toch af wat het ‘nut’ is.
Zijn hier mensen die er meer verstand van hebben? Waarom is er de wens om een non-binaire gender te hebben, terwijl je ongeacht je geslacht kunt leven zoals je wenst, houden van wie je wilt en al dan niet een jurk of een tuinbroek te dragen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Verwarde mensen. We slaan echt door hier in Nederland vind ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
De vraag is of zij nu in de war zijn of dat zij dat eerder waren.

Wat het nut is? Je hebt ze toch ook niet gevraagd wat het nut is van lesbisch zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is een bekend verschijnsel dat er een enorme toename wordt gemeten van transgenders/non binairen die eerder zichzelf als lesbisch beschouwden. Dat lijkt te komen vanuit het feit dat lesbische vrouwen zich niet zo geaccepteerd voelen en dat een coming out als trans/non-binair tot positieve reacties leidt.

Als zij er gelukkig van worden, prima.

Het enige probleem is dat er ook jonge lesbische meisjes zijn die hierdoor kiezen voor medische oplossingen, waar dat voor hen niet de beste keuze is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het label van een bepaalde gender (welke dan ook) komt met nogal wat vooronderstellingen en aannames. Ik kan mij voorstellen dat dat erg lastig is als je niet of nauwelijks aan dat lijstje van een bepaalde gender voldoet.
Kun je non-binair zijn en toch hij genoemd willen worden? :confused:
Volgens mij snap je het dan zelf niet. Het hele punt van non-binair is toch juist dat je je man noch vrouw voelt?


Overigens is het geslachtsaanduiding. Gender is geen woord.
anoniem_65cdc6932d812 wijzigde dit bericht op 27-07-2022 15:04
Reden: Wel dus
1.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen idee waarom. Ik voel me niet zo.
Het maakt mij verder ook geen reet uit wie iemand is. Ik hoop dat diegene gelukkig is.
Het enige waar ik niet aan kan wennen is de 'hij/hen'. Klopt niet voor mijn gevoel (taaltechnisch).
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt me ontzettend vermoeiend om zo te moeten leven. Alsof ze 24 uur per dag met hun geslacht bezig zijn.
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het boeit me echt niet waarom/de reden erachter etc. Behalve als het mijn dochter of broer is. Voor de rest zal het me worst wezen, pas ik het aan aan 'hen', of welke voorkeur ze ook geven, en weer door.
Zou het niet heel veel schelen als "we" als maatschappij meer onze verwachtingen omtrent geslacht en/of geaardheid bijstellen in plaats van de bewoordingen hierop aan te passen?

Want ik denk dat dáár vooral het probleem zit. Maar het is denk ik te complex.

Misschien heeft iemand die zichzelf als non-binair beschouwt al een dusdanige hekel aan het woord "hij" of "zij" ontwikkeld dat het echt een aversie is geworden ofzo.
Wat maakt het uit, zeg gewoon hen en als een keer mis gaat, jammer. Volgende keer weer hen en door.

Kleine moeite. Daar hoef je niet alle kanten van gender en hoe en wat voor andere mensen voor te begrijpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is dit het gevolg van het feit dat in onze maatschappij de hokjes veel krapper zijn geworden dan een paar decennia geleden.
En dat dus steeds meer mensen zich er niet meer in thuisvoelen.
Maar omdat er toch een hokje verwacht wordt maken steeds meer mensen een eigen hokje.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
27-07-2022 14:39
Kun je non-binair zijn en toch hij genoemd willen worden? :confused:
Volgens mij snap je het dan zelf niet. Het hele punt van non-binair is toch juist dat je je man noch vrouw voelt?


Overigens is het geslachtsaanduiding. Gender is geen woord.
:sarcastic:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
minnimouse schreef:
27-07-2022 14:40
Ik heb geen idee waarom. Ik voel me niet zo.
Het maakt mij verder ook geen reet uit wie iemand is. Ik hoop dat diegene gelukkig is.
Het enige waar ik niet aan kan wennen is de 'hij/hen'. Klopt niet voor mijn gevoel (taaltechnisch).
Dat taaltechnische ben ik het mee eens, dat maakt het verwarrend. Eigenlijk zou daar een alternatief voor moeten zijn. In de klas zei een kind een keer dat zij nu aan het werk zijn, doelend op een andere leerling in de klas. Dat vat je dan toch op als meerdere personen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is een mode grill volgens mij. Interessantdoenerij.
Alle reacties Link kopieren Quote
CharlotteCcc schreef:
27-07-2022 14:51
Dat taaltechnische ben ik het mee eens, dat maakt het verwarrend. Eigenlijk zou daar een alternatief voor moeten zijn. In de klas zei een kind een keer dat zij nu aan het werk zijn, doelend op een andere leerling in de klas. Dat vat je dan toch op als meerdere personen.
Het moet dan ook niet zij zijn, maar hen, en dan wel gewoon met enkelvoud werkwoord. Dus dat hen nu aan het werk is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
27-07-2022 14:54
Het moet dan ook niet zij zijn, maar hen, en dan wel gewoon met enkelvoud werkwoord. Dus dat hen nu aan het werk is.
Klopt maar dat klinkt toch nog steeds niet?
'Hen is aan het werk'.
Solomio schreef:
27-07-2022 14:49
Volgens mij is dit het gevolg van het feit dat in onze maatschappij de hokjes veel krapper zijn geworden dan een paar decennia geleden.
En dat dus steeds meer mensen zich er niet meer in thuisvoelen.
Maar omdat er toch een hokje verwacht wordt maken steeds meer mensen een eigen hokje.
En daar kunnen bepaald type mensen weer niet tegen en gaan dan afdoen als onzin en aanstelleritus, zie de helft van van de reacties hier al.
Waardoor mensen die zich als niet thuis voelde in hokjes zich nog meer in nauw gedreven voelen en de cirkel is rond.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
27-07-2022 14:54
Het moet dan ook niet zij zijn, maar hen, en dan wel gewoon met enkelvoud werkwoord. Dus dat hen nu aan het werk is.
Alsof dat geen pijn aan je taalkennis doet.
Echt, ik snap werkelijk niet waarom ze een bestaand woord met een andere betekenis hebben gekozen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
27-07-2022 14:54
Het moet dan ook niet zij zijn, maar hen, en dan wel gewoon met enkelvoud werkwoord. Dus dat hen nu aan het werk is.
Oh, daar gaat het al mis dan…
Maar is het niet in het Engels ‘they are?’
Alle reacties Link kopieren Quote
glitglam schreef:
27-07-2022 14:45
Het boeit me echt niet waarom/de reden erachter etc. Behalve als het mijn dochter of broer is. Voor de rest zal het me worst wezen, pas ik het aan aan 'hen', of welke voorkeur ze ook geven, en weer door.
Als het mensen zijn die ver van je af staan is het inderdaad makkelijker. Maar dat is het dus niet, het gaat om dichtbije mensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het juist wel goed dat die optie er is. Ik denk dat er altijd al mensen zijn geweest die zich niet helemaal voelden passen bij het geslacht waarmee ze geboren zijn, dat je kunt kiezen om je als non-binair te identificeren lijkt me beter dan dat je je óf maar moet schikken in de situatie, óf in transitie moet gaan terwijl dat ook niet is wat bij je past of wat je wil. Dit lijkt me een goede oplossing, al klinkt het taaltechnisch dan misschien niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Och die goede oude tijd, toen in ons dialect iedereen Hij was. ( en in Oost Brabant nog op veel plaatsen volgens mij
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
CharlotteCcc schreef:
27-07-2022 14:58
Oh, daar gaat het al mis dan…
Maar is het niet in het Engels ‘they are?’
Ik ben het aan het opzoeken, maar daar gebruik je het geloof ik inderdaad wel met een meervoudsvorm van het werkwoord.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
In het Zweeds is het ook “hen”, maar dat had dat nog niet de betekenis van een voornaamwoord. Dus dan heb je han (m) hon (v) en hen (x). In het nederlands vind ik het heel verwarrend. Het leidt ook beetje af van waar het echt om gaat. Ik ken ook een paar mensen die recent een ommekeer gemaakt hebben zoals TO beschrijft. Vanaf de zijlijn lijkt het me een enorme gespannen worsteling, dus ik wil misschien maar liever niet weten hoe je je dan van binnen voelt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven