Mijn eerste smartphone - waar moet ik op letten?

05-08-2022 19:17 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het lang uitgesteld. Zonder smartphone ben je nergens meer. Tot nu toe heb ik gebruik gemaakt van een ouwerwetse pre-paid, waar je behalve bellen en gebeld worden, smsen en gesmsd worden verder niets kon.
Maar nu ben ik er toch echt aan verandering toe. Zonder smartphone ben je nergens meer.

Daarom hier mijn vraag: waar moet ik op letten bij de aanschaf ervan?
Ik heb er absoluut geen verstand van en er is zo veel te koop.

Mijn eisen: het ding moet niet te groot en niet te zwaar zijn, ik wil er af en toe foto 's mee maken, onderweg weleens de treintijden kunnen opvragen of een plattegrond oproepen als ik in een onbekend gebied moet zijn. Verder af en toe bellen maar vooral bereikbaar zijn.
Ik ben niet van de lange gesprekken.

Hebben jullie een idee wat ik het best kan kopen en wat niet? Wat zijn jullie ervaringen met smartphones?

Bij voorbaat dank,
Xandra
Op (bijvoorbeeld) Belsimpel.nl kun je zoeken op telefoons, en dan kun je ook aanvinken wat je precies allemaal zoekt. Alleen een telefoon, telefoon + abonnement, Sim Only, etc.

Je kunt dan ook aangeven hoe groot, hoeveel megapixel de camera moet zijn, en wat het aantal GB opslag moet zijn, de prijs, het merk, etc.

Waar je op moet letten is afhankelijk van waar je naar op zoek bent. Smartphones kunnen tegenwoordig in principe allemaal hetzelfde en zijn allemaal goed voor wat jij wil. Maar als je een wat betere camera wil kan je daar op zoeken, of juist meer opslag, of juist een wat kleinere of goedkopere telefoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een Nokia voor 168 euro en een abonnement van Simpel voor 2,50 per maand. Daarmee kan ik 100 minuten bellen en heb ik 250 mb internet, dat is ruim voldoende om soms Google Maps aan te zetten, de treintijden te checken, whatsappjes te versturen etc.

Je bent meestal namelijk gewoon op de wifi ingelogd (thuis, op je werk, bij vrienden). Zelfs bij de tandarts en in de bus etc. kun je vaak op de wifi inloggen. Dus een groot internetabonnement heb je niet nodig.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
05-08-2022 19:28
Dus een groot internetabonnement heb je niet nodig.

Als je niet veel verwacht te gaan bellen en je bent nu gewend aan pre-paid zou je ook gewoon pre-paid kunnen houden. Ik heb zelf nog steeds pre-paid. Ik bel heel weinig, ik gebruik mijn 'beltegoed' alleen om maandelijks een internetbundel van 150 of 500 MB te kopen (als ik wat meer buitenshuis verwacht te zijn) en voor de rest kun je inderdaad bijna overal wel op Wifi als het goed is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is wel goed om op te letten hoe oud de telefoon is. Bij een ouder toestel kan er een oudere iOS of androidversie op zitten. Na een tijdje kun je die niet meer updaten en werken sommige apps niet meer. Dan is de goedkope aanschaf uiteindelijk duurkoop omdat je er niet zo lang mee kan doen.

Maar geen zorgen, er zijn ook hele voordelige nieuwe toestellen
Alle reacties Link kopieren Quote
Denk ook aan een lange accuduur. Zeker als je hem weinig gebruikt is het irritant dat je hem steeds moet opladen. Dat moet sowieso al vaker dan bij een dumbphone die vaak wel een week meeging.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je een tablet? Ik zou als je een Samsung hebt ook een Samsung telefoon nemen. En als je een IPad heb een Apple telefoon. Dan kun je er het snelst mee overweg!
Alle reacties Link kopieren Quote
OliveHoover schreef:
05-08-2022 19:33
Als je niet veel verwacht te gaan bellen en je bent nu gewend aan pre-paid zou je ook gewoon pre-paid kunnen houden. Ik heb zelf nog steeds pre-paid. Ik bel heel weinig, ik gebruik mijn 'beltegoed' alleen om maandelijks een internetbundel van 150 of 500 MB te kopen (als ik wat meer buitenshuis verwacht te zijn) en voor de rest kun je inderdaad bijna overal wel op Wifi als het goed is.
Ik zou dan een klein abonnement afsluiten, gezien je echt bereikbaar wilt zijn. Dan ben je niet volledig afhankelijk van wifi en kun je ook lopend door de stad of dierentuin berichten lezen of sturen. Is dan een stuk goedkoper. Er zijn al abonnementen vanaf 2,50.

Je zou ook een telefoonwinkel binnen kunnen lopen en je even goed laten voorlichten, dan kun je ook de modellen zien en voelen. Dat kan ook bij bv de Mediamarkt, dan heb je een idee van wat er op de markt is.

Succes ermee,, zal een hele verandering zijn 😊
Kijk ook eens bij je tv/internetprovider, die geven vaak korting op zowel je telefoon abonnement als je tv/internet als je een alles in 1 bundel hebt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wil je bijvoorbeeld ook je bankzaken bij gaan houden met je telefoon dan moet je even op de website van je bank kijken welke versie van Android of Apple ze ondersteunen. Wil je contactloos gaan betalen dan heb je NFC nodig. Dat je het nu nog niet doet, omdat je het niet kan, wil niet zeggen dat je dat niet gaat willen. Er gaat een wereld voor je open. YouTube, forum vol kletsen, Spotify... mijn telefoon is er goed voor. Ik heb trouwens sinds vorige week een Samsung A52s en deze kostte mij 319 euro. Je hoeft echt geen toestel van 400 of meer te hebben. En ik combineer dat met een abonnement van 7,50 bij Hollands Nieuwe omdat ik ook bij Ziggo klant ben, kreeg ik daar ook extra data. Data is wat ik vooral gebruik buitenshuis. Er is veel WiFi maar soms werkt dat net niet snel genoeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb altijd een telefoon met prepaid kaartje gehad.
Daarna dat kaartje in een smartphone gehad, dat werkte prima: ik kon hetzelfde blijven doen als ik altijd deed + internet (indien en voor zover ergens wifi was).
En natuurlijk ook foto's maken en whatsapp.

Die smartphone kwam uit de aanbieding bak bij de Media Markt, een Samsung. lekker klein formaat en niet zo zwaar (gewicht). Kostte toen maar rond de 30,- euro want die telefoon zat in een pakket met o.a. een prepaid kaartje waarvan de datum al bijna verlopen was, dus goedkoop. Jaren plezier van gehad. En dat kaartje had ik toch niet nodig want ik zette mijn oude prepaid kaartje over.
Maar... die telefoon ging op een gegeven moment op zwart, dus ik moet iets nieuws en was zoekende.

Op dat moment was er ook een storing op de vaste lijn dus toen had ik ineens haast: bij de Media Markt een toestel gekocht voor rond de 50,- met een twee jarig abonnement erbij van 16,50 per maand. Bij elkaar dus 446,- euro.
Duurder dan gepland maar het leek mij ook wel een goede test om te kijken of ik dan vaker internet zou gaan gebruiken onderweg als dat ruim beschikbaar is.
De telefoon (Motorola) is een duo systeem, dus mijn 'eigen' nummer kon naast het kaartje met dat abonnement zodat ik ook gewoon bereikbaar bleef op mijn oude nummer.

De twee jaar zijn bijna om en ik heb het abonnement al opgezegd: de ervaring heeft mij geleerd dat ik onderweg géén internet gebruik of bel. En als ik dat wel wil doen, kan dat in de toekomst gewoon, net zoals bij de vorige smartphone, via mijn eigen/oude prepaid nummer waarop ik al die jaren al bereikbaar ben.

Zelfs een goedkoop abonnement van 3,50 is toch 42,- euro per jaar.
En dat heb ik nog nooit opgemaakt aan prepaid tegoed in een jaar. Dus als ik bij wijze van spreken een opwaardeer bon van 10,- bij mij zou hebben voor het geval ik plotseling zonder tegoed zou staan, is dat méér dan voldoende.

Wanneer je ook een betaalapp e.d. wil gaan gebruiken, ligt het misschien anders. Ik heb die behoefte helemaal niet; ook niet omdat het mij veel tijd en energie (en stress?) zou kosten om alles goed beveiligd e.d. te houden.
Mail, internet, forum, nieuws e.d. volg ik liever op een groter scherm thuis i.p.v. op een paar vierkante centimeters. Als ik onderweg ben, heb ik aandacht voor andere dingen, mensen, verkeer, uitzicht e.d.

Als ik nu een nieuwe smartphone nodig zou hebben, zou ik ijken of er eentje van 150,- tot 200,- te koop is; dat zou voor mijn gebruik mooi genoeg zijn.
Ik zou nooit een abonnement voor 2 jaar nemen, max een jaar. Elk jaar wordt het weer goedkoper.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wil je het Apple ecosysteem in? Dan zou ik voor de iPhone SE gaan. Dat is een budget model.

Wil je het Android ecosysteem in, of heb je geen voorkeur? Dan zou ik voor Samsung gaan. Die heeft het grootste aandeel in de Android wereld en al haar modellen zijn prima. Voor jou is vast het goedkoopste instal model genoeg. Let goed op de datum waarop het toestel op de markt is gekomen, zorg dat die niet ouder dan 1 jaar is, anders is je toestel al verouderd voor je überhaupt begonnen bent. Je krijgt de beveiligingsupdates maar een jaar of 3, dus daar wil je wel zo lang mogelijk gebruik van kunnen maken.
Wat ik bij smartphones heb gemerkt is dat de boel snel kan verouderen en dat goedkoop duurkoop kan zijn. Het is niet zo dat je meteen aan een iphone of de duurste Samsung moet maar neem niet het goedkoopste. Mijn eerste smartphone had binnen een jaar al problemen met apps die niet meer werkten. Echt zonde.

En ik zou ook gaan voor een smartphone met sim only. Heb zelf al jaren sim only van Simyo voor zo'n 10 euro per maand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Neem een hoesje en laat er glasplaatje/beschermfolie op doen. Dat ding gaat overal mee naar toe en kan ook weleens uit je handen vallen. Fijn als het scherm dan heel blijft.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsDuck schreef:
05-08-2022 22:41
Wil je bijvoorbeeld ook je bankzaken bij gaan houden met je telefoon dan moet je even op de website van je bank kijken welke versie van Android of Apple ze ondersteunen. Wil je contactloos gaan betalen dan heb je NFC nodig. Dat je het nu nog niet doet, omdat je het niet kan, wil niet zeggen dat je dat niet gaat willen. Er gaat een wereld voor je open. YouTube, forum vol kletsen, Spotify... mijn telefoon is er goed voor. Ik heb trouwens sinds vorige week een Samsung A52s en deze kostte mij 319 euro. Je hoeft echt geen toestel van 400 of meer te hebben. En ik combineer dat met een abonnement van 7,50 bij Hollands Nieuwe omdat ik ook bij Ziggo klant ben, kreeg ik daar ook extra data. Data is wat ik vooral gebruik buitenshuis. Er is veel WiFi maar soms werkt dat net niet snel genoeg.

Dit is een prima mobiel. Zou zoiets nemen als je Apple te duur vindt.

Te klein is niet fijn als je wat wilt bekijken of met wat opzoeken. Lekker veel geheugen want vergis je niet als je hem eenmaal hebt en je gaat foto's maken is ie snel vol met weinig geheugen
Alle reacties Link kopieren Quote
https://tweakers.net/reviews/10278/smar ... -2022.html
Up to date overzicht van beste opties voor een smartphone binnen bepaalde prijsranges.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve mensen,
bedankt voor alle tips en links en adviezen. Ik zal ze allemaal bestuderen en er conclusies uit trekken. Jullie zijn geweldig! :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou gewoon eens vragen bij familie en vrienden of ze niet hun oude toestel (veel mensen hebben elke 2 jaar een nieuwe) aan jou willen geven. Dan kan je er een beetje mee leren omgaan en kijken wat je handig vindt en veel gaat gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in 2020 een Samsung Galaxy A20e gekocht voor 150 euro.

Mijn eisen waren:

- Niet te groot toestel (dit was één van de kleinere).
- Niet te duur (mijn budget was max 150 euro, dus kwam goed uit).
- Normale camera.
- Voldoende geheugen.
- Goede accu.
- Dual sim (ivm werknummer/privenummer op één telefoon)

Ik gebruik hem voor:
- Whatapp.
- Af en toe een spelletje.
- Af en toe surfen.
- NS-app.
- De kaart als ik de weg kwijt ben.

Zaken als internetbankieren, mail lezen ed. Dat doe ik op mijn laptop, want groter scherm, dus fijner lezen. Het voordeel is dat je je dan geen zorgen hoeft te maken over welke versie software je telefoon heeft.

Ik heb verder pre-paid voor mijzelf en ik heb een hoesje dat er helemaal omheen gaat (bookcover). De kans dat je telefoon dan beschadigd is gewoon veel kleiner dan met een bumper/schermfolie.

Ik heb hem nu dus ruim 2 jaar en hij werkt prima, doet nog lang genoeg met zijn accu en zo. Als ik nu een nieuwe zou moeten kopen, dan zou ik voor de nieuwere versie gaan, maar wel weer zo klein mogelijk.

Eventueel kun je aan familie/vragen of iemand een oude telefoon over heeft en aan jou wil geven/verkopen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven