Enorme mindfuck: voorgevoel is uitgekomen

06-08-2022 01:09 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beetje eng om te schrijven, maar wil het ergens kwijt.
Zeer plotseling is een familielid van me overleden. Ze had geen ziekte of ook niet de leeftijd (begin 40 ) waarop het te verwachten is dat iemand sterft.

Het rare is. De laatste keer dat ik haar zag dit voorjaar, en ze ging weg, dacht ik: ze gaat ons een keer ontvallen. Ze wordt niet oud.
Heel apart. Zo'n gedachteflits schoot door me heen. Ik schrok er toen zelf van en dacht waar denk ik nu toch aan?

En toen kwam deze week het bericht dat ze zeer plotseling is overleden.
Ik ben verdrietig en in shock. En ik vind het ook eng dat ik dat toen dacht en dat dat nu is uitgekomen. Nu heb ik niet eerder zo'n gedachte gehad wat uitkwam. En ben ook niet bijgelovig. Maar wat vreemd dit.
Is dit toeval? Sterke intuïtie? Heeft iemand dit ook wel eens gehad ?
Alle reacties Link kopieren Quote
:hug:
Gecondoleerd. :redrose:

De schrik kan ik me wel voorstellen. Ook het gevoel dat het eng is. Maar bedenk dat je het niet opgeroepen hebt, er geen oorzaak van bent.

Het is alleen een feit dat je die gedachte had. Of het nu onder toeval of intuïtie of wat dan ook schaart.

Ik herken het overigens wel. Heb het met overlijdens gehad, paar keer met iets winnen, een ongeval, met andere gebeurtenissen. Kan het niet sturen, soms is dat gevoel er opeens. Wat in mijn geval betekent dat het kort erna plaatsvindt. Bijvoorbeeld op dát moment, een paar minuten later of diezelfde dag. Ik vond het eerst ook wat eng. Nu lach ik er maar om. Het levert bij mij thuis nog wel eens leuke anekdotes op.

En nogmaals: hoewel het heel verdrietig is dat er iemand is overleden, ligt het zeker niet in jouw handen. Dus ga niet bang worden van je gedachtes. Dat zou jammer zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gecondoleerd 💞

Ik heb het een aantal keer gehad met medische dingen. Een keer over mezelf en een keer over een familielid.

Ik had toen het hele sterke gevoel dat ze hechtingen waren vergeten te verwijderen die ze wel hadden moeten verwijderen. De controle erna bleek dat dus waar. Heel vreemd ook zo super specifiek.

Hoop dat je het een beetje naast je neer kan leggen. Ik geloof niet dat je er op welke manier dan ook invloed op gehad zou hebben.

Je bent in ieder geval niet alleen 💞
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop dat je je niet schuldig voelt. Soms kunnen dingen raar lopen. Sterkte!
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik ken het, van iemand heel dichtbij - ik zelf niet.

Het is best heftig en bizar. Snap dat je schrikt. Het kan een hele sterke intuïtie zijn, een helder ‘weten’ of voorgevoel.

Heb je als kind wel eens iets aangevoeld of bepaalde dromen gehad oid wat later ook waar bleek te zijn?

En sterkte natuurlijk! Wat ontzettend verdrietig!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dus precies het tegenovergestelde: alles wat ik me voorstel komt niet uit of het komt heel anders dan ik me voorgesteld had.

Maar uiteraard vangt je onderbewustzijn ook signalen op die iemand geeft. Je bewuste denken pakt dat dan niet op om bepaalde redenen. Er zijn tal van redenen waarom je signalen terzijde schuift. En later denk je dan: ik wist dat dit zou gebeuren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
Is ze door een ziekte overleden en had je misschien al door dat ze ziek was?
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar.

Ik heb t al heel mijn leven dat ik dingen aanvoel of weet zonder dat er al over gesproken is.
Je leert ermee omgaan.

Gecondoleerd en sterkte
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk is het toeval.

Even de psychologische uitleg: wrsch denk je dit vaker, maar als het dan niet uitkomt vergeet je dat je het überhaupt gedacht hebt.

Maar, wat ook kan, is dat ze dus toch een onbekende onderliggende kwaal had, waardoor ze er bijv slecht uitzag.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Gecondoleerd. :hug:

Voorgevoelens zijn heel normaal, de een heeft het vaker dan de ander, sommigen herkennen zich er helemaal niet in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Enigszins herkenbaar. De oma van mijn man gaf jaarlijks een feestje voor de familie. Toen ik op zo’n feestje was dacht ik ineens; dit kon wel eens de laatste keer zijn. Terwijl ze niet ziek was o.i.d. Maar het was idd de laatste keer. Bij mijn voormalig leidinggevende, die ik nog naar net kende en waar ik dus nog nauwelijks band mee had (ook vanwege het thuiswerken door Corona), kreeg ik plotseling het gevoel dat ze wegging. Een week later belde ze me dat ze een andere baan had en wegging. Dat soort dingen.
spookje80 wijzigde dit bericht op 06-08-2022 11:44
0.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij hebben mensen heel vaak allerlei onwillekeurige gedachten. Stel je voor als die dood gaat, wat als dat gebeurt etc.

De meeste dingen die je zo op een dag te binnen schieten vergeet je direct weer en komen niet uit.

Als er dan toch iets uit komt, herinner je je de gedachte weer en dan denk je bijna dat een paranormaal verschijnsel is.

Zo heb ik bij de zwangerschap van een persoon uit mijn directe omgeving gedacht: als het maar goed gaat en je moet je toch niet voorstellen dat je een gehandicapt kind krijgt. Lijkt mij vrij normaal dat zo een bezorgde gedachte over iemand van wie je houdt eens een keer voorbij flitst.

Het ging mis met het kindje, maar ik geloof niet dat ik paranormale gaves heb. Was het wel goed gegaan dan had ik nooit meer aan mijn eerdere zorgen gedacht.
Always be yourself. Unless you can be a unicorn! Then always be a unicorn!
Het gaat verder dan willekeurige gedachten. Ik kreeg namen van (nog niet geboren) kinderen door.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo een gedachte hebben heel erg veel mensen ooit wel een keer in hun leven. En ja, natuurlijk, dan kan het statistisch niet anders dan dat ook wel eens een keer uitkomt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Die gedachten hebben we allemaal wel eens. Je besteedt er geen aandacht aan, totdat het toeval het doet gebeuren alsof dat de gedachte uitkomt. Er is echter geen verband behalve dan toeval, of statistische kans.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
06-08-2022 09:06
Natuurlijk is het toeval.

Even de psychologische uitleg: wrsch denk je dit vaker, maar als het dan niet uitkomt vergeet je dat je het überhaupt gedacht hebt.

Maar, wat ook kan, is dat ze dus toch een onbekende onderliggende kwaal had, waardoor ze er bijv slecht uitzag.
Duidelijk dat jij die gevoelens nooit gehad hebt. Maar om het dan maar aan te doen als toeval, doet to tekort.
Ergens aan denken is toch anders dan zo'n sterk voorgevoel hebben. Ik heb regelmatig ook zo'n voorgevoel wat uitkomt. En er is echt een verschil tussen dat gevoel en een gedachte. Dat leer je gaandeweg aanvoelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
06-08-2022 11:52
Duidelijk dat jij die gevoelens nooit gehad hebt. Maar om het dan maar aan te doen als toeval, doet to tekort.
Ergens aan denken is toch anders dan zo'n sterk voorgevoel hebben. Ik heb regelmatig ook zo'n voorgevoel wat uitkomt. En er is echt een verschil tussen dat gevoel en een gedachte. Dat leer je gaandeweg aanvoelen.
Interessante conclusie.
Ik heb die gevoelens juist wel, daarom kan ik het vol overtuiging toeval noemen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
06-08-2022 11:52
Duidelijk dat jij die gevoelens nooit gehad hebt. Maar om het dan maar aan te doen als toeval, doet to tekort.
Ergens aan denken is toch anders dan zo'n sterk voorgevoel hebben. Ik heb regelmatig ook zo'n voorgevoel wat uitkomt. En er is echt een verschil tussen dat gevoel en een gedachte. Dat leer je gaandeweg aanvoelen.
Duidelijk dat jij geen flauw benul van statistiek hebt, maar om dat dan maar aan te doen als meer dan toeval, doet solomio te kort.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
06-08-2022 12:32
Interessante conclusie.
Ik heb die gevoelens juist wel, daarom kan ik het vol overtuiging toeval noemen.
Huh? Als je die voorspellende gevoelens hebt (en nogmaals, gevoelens zijn anders dan gedachten), hoe kun je het dan toeval noemen?
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
06-08-2022 11:52
Duidelijk dat jij die gevoelens nooit gehad hebt. Maar om het dan maar aan te doen als toeval, doet to tekort.
Ergens aan denken is toch anders dan zo'n sterk voorgevoel hebben. Ik heb regelmatig ook zo'n voorgevoel wat uitkomt. En er is echt een verschil tussen dat gevoel en een gedachte. Dat leer je gaandeweg aanvoelen.
De een noemt het aanvoelen, de andere noemt het eraan denken.
Neemt niet weg dat wij mensen allemaal voorspellende gedachtes hebben. Het ene komt uit, het andere niet.

En laat nu juist degene die uitkomen zo'n opvallend effect hebben.

Het zit bij ons allemaal in het brein. De ene maakt het groot, de andere negeert het.

En ja, ik heb als jong volwassene ook altijd het gevoel gehad dat ik geen toekomst zag voor mijn vriendin en ik. Wat het was, daar kon ik geen vorm aan geven. Ze is op 29 jarige leeftijd verongelukt.
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
06-08-2022 12:54
Huh? Als je die voorspellende gevoelens hebt (en nogmaals, gevoelens zijn anders dan gedachten), hoe kun je het dan toeval noemen?
Precies zoals ik het uitleg, psychologisch is het prima te verklaren, maar als je er wel in gelooft zul je die psychologische verklaring onzin vinden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
06-08-2022 13:29
Precies zoals ik het uitleg, psychologisch is het prima te verklaren, maar als je er wel in gelooft zul je die psychologische verklaring onzin vinden.
Hoe kan het dan dat ik het van die kinderen wist?
Alle reacties Link kopieren Quote
Because schreef:
06-08-2022 13:16
De een noemt het aanvoelen, de andere noemt het eraan denken.
Neemt niet weg dat wij mensen allemaal voorspellende gedachtes hebben. Het ene komt uit, het andere niet.

En laat nu juist degene die uitkomen zo'n opvallend effect hebben.

Het zit bij ons allemaal in het brein. De ene maakt het groot, de andere negeert het.

En ja, ik heb als jong volwassene ook altijd het gevoel gehad dat ik geen toekomst zag voor mijn vriendin en ik. Wat het was, daar kon ik geen vorm aan geven. Ze is op 29 jarige leeftijd verongelukt.
Mede ook omdat ons geheugen een spelletje kan spelen en een herinnering kan aanpassen.
Dus: je denkt iets, vervolgens gebeurt dat en dan maakt je geheugen er terugkijkend ineens een 'voorgevoel' van.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
06-08-2022 13:31
Hoe kan het dan dat ik het van die kinderen wist?
Tja, geen idee, maar ook daar zijn vrij simpele verklaringen voor te vinden, vanuit de combinatie van intuïtie en de interessante mogelijkheden van het geheugen.

Want dit soort uitspraken moet ik dus geloven op basis van dat jij het zegt.
Terwijl alle onderzoeken die gedaan zijn om dit soort fenomenen aan te tonen onveranderlijk aantonen dat het niet bestaat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven