Geld & Recht alle pijlers

Energiecrisis!

25-08-2022 21:50 2483 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Energie is al niet meer te betalen en dan moet het nog winter worden. Arme gezinnen gaan straks failliet, gezinnen met een modaal inkomen moeten hun best doen om het hoofd boven water te houden en zij worden niet gesteund door de overheid.

Hoe zal het de komende winter gaan? Steeds meer vaste contracten lopen af en mensen moeten honderden euro’s per maand meer betalen. Dat is voor veel mensen toch niet te doen? Waarom wordt er niet geprotesteerd? Ik hoor veel mensen klagen (wat ik snap) maar het gebeurt allemaal toch maar gewoon. In andere landen wordt er wel geprotesteerd.

Ik zag vandaag een modelcontract van Eneco met tarieven van ruim €4,60 voor een kuub gas en €1,- voor een kWh stroom!

Ik ben best bang voor wat er komen gaat…
peetje wijzigde dit bericht op 26-08-2022 08:36
1.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat bij veel mensen het nog niet doordringt. Pas als veel contracten aflopen en de eerste afrekeningen met deze nieuwe prijzen op de mat vallen dan gaat het pijn doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ook. Nog niet voor mezelf, maar voor anderen. Ook voor mensen die er niet zoveel van snappen. Ik zie het in mijn vrijwilligerswerk bij de gemeente (budgethulp), maar ook om me heen.

Gisteren sprak ik een vriendin. We zijn al bevriend vanaf de basisschool, maar ze is gewoon niet zo heel slim. Super lief, maar wel een beetje simpel. Ze kijkt/leest ook niet echt nieuws en verdiept zich sowieso niet in nieuwsberichten.
Ik vroeg haar hoe het zat met haar energie contract. Nou ze was bij Welkom Energie en dat was toen failliet en dat is overgenomen door Eneco. Ze dacht dat het nu variabel was. Wij checken in haar app, ja idd variabel met nog prima tarieven, maar dat gaat natuurlijk veranderen. Ik zei dat het her en der al €4 de kuub is, maar ze leek de ernst niet in te zien. Ook niet na wat voorbeelden. Haar man is hetzelfde type, maakt zich ook nergens druk om.
In mijn vrijwilligerswerk zie ik dat ook best veel. Heel lastig, want deze gezinnen gaan straks het deksel keihard op de neus krijgen. En het dringt gewoon niet door.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het allemaal maar beangstigend, vooral omdat het kabinet tijdens het debat alle moties tbv energiezekerheid liet verwerpen. Dus we staan er alleen voor ben ik bang. Geen prijsplafond, de allerhoogste prijs van heel Europa voor gas terwijl het in de buurlanden een stuk goedkoper wordt aangeboden. Nu maar hopen op een hele zachte winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als mensen de rekeningen niet meer kunnen betalen dan gaan er nog meer energieleveranciers failliet. Dat betekent nog meer nieuwe contracten tegen nog hogere tarieven…

Daarbij raken de torenhoge prijzen ook de bedrijven en dat zorgt ervoor dat alles nóg duurder wordt… :cry:
peetje wijzigde dit bericht op 25-08-2022 23:42
0.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat veel mensen ook hun kop in het zand steken. Ze weten wel dat er iets aan de hand is maar willen er niet meer van weten…
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, ik denk dat voor veel mensen een kuub gas te abstract is. Die kunnen zich niet voorstellen wat ze daar mee kunnen doen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
25-08-2022 22:13
Nou, ik denk dat voor veel mensen een kuub gas te abstract is. Die kunnen zich niet voorstellen wat ze daar mee kunnen doen.
Ik gebruik in de winter ongeveer 100 kuub per maand en Ik ben alleen.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
25-08-2022 22:13
Nou, ik denk dat voor veel mensen een kuub gas te abstract is. Die kunnen zich niet voorstellen wat ze daar mee kunnen doen.
Om het in perspectief te zetten, aldus het Nibud:

Flat: 800 kuub
Tussenwoning: 1120
Hoekwoning: 1330
Etc.

https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgav ... gie-water/

Gemiddeld alles woningen is ongeveer 1200 kuub per jaar

Qua elektriciteit is het gemiddelde ongeveer 2750 per jaar.

1200 kuub gas * 4 euro = 4800
4800 + 2750 = 7550 per jaar aan gas en elektriciteit
7550 / 12 = 629 euro per jaar

In werkelijkheid zijn de prijzen nog iets hoger voor nieuwe contracten. En dit zijn alleen de gebruikskosten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ga het niet kunnen betalen, dus de verwarming gaat maar niet aan… weet geen andere oplossing
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik schrok me rot,iets meer dan een halve kuub gas met de nodige extra's de vaste kosten €4.49 ! 0,66m3 €0,74 cent! Deze week slimme meter gekregen..pff en de stroom alles bij elkaar is 109,00 euri's en ik betaal 115 voor mij alleen.
Ik heb vanaf begin februari tot 3e week van mei in het ziekenhuis en revalidatiecentrum vertoefd en thuisgekomen met 24/7 zuurstof, dus de meter draaid vrolijk rond.
Hoe moet ik dit straks allemaal betalen?
Maak me grote zorgen en hoe bestaat het dat de overheid de mensen zo laten barsten.
Coor heel veel mensen niet meer op te brengen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De overheid dwingt gemeenten nu ook van Gazprom af te stappen en nieuwe contracten af te sluiten met andere leveranciers die rara, o.a. gas kopen vanuit Rusland. En Gazprom mocht niet want, Russisch. In Duitsland hebben ze Gazprom gewoon overgenomen/genationaliseerd en nu is het Duits. Doet NL weer niet aan mee. Linksom of rechtsom mogen we heir straks ook allemaal voor gaan betalen.


https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/244204 ... ar-rusland
Alle reacties Link kopieren Quote
629 per maand bedoel je denk ik?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Satesausjes11 schreef:
25-08-2022 22:27
Ik ga het niet kunnen betalen, dus de verwarming gaat maar niet aan… weet geen andere oplossing
:hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
_melon schreef:
25-08-2022 21:56
Ik ook. Nog niet voor mezelf, maar voor anderen. Ook voor mensen die er niet zoveel van snappen. Ik zie het in mijn vrijwilligerswerk bij de gemeente (budgethulp), maar ook om me heen.

Gisteren sprak ik een vriendin. We zijn al bevriend vanaf de basisschool, maar ze is gewoon niet zo heel slim. Super lief, maar wel een beetje simpel. Ze kijkt/leest ook niet echt nieuws en verdiept zich sowieso niet in nieuwsberichten.
Ik vroeg haar hoe het zat met haar energie contract. Nou ze was bij Welkom Energie en dat was toen failliet en dat is overgenomen door Eneco. Ze dacht dat het nu variabel was. Wij checken in haar app, ja idd variabel met nog prima tarieven, maar dat gaat natuurlijk veranderen. Ik zei dat het her en der al €4 de kuub is, maar ze leek de ernst niet in te zien. Ook niet na wat voorbeelden. Haar man is hetzelfde type, maakt zich ook nergens druk om.
In mijn vrijwilligerswerk zie ik dat ook best veel. Heel lastig, want deze gezinnen gaan straks het deksel keihard op de neus krijgen. En het dringt gewoon niet door.
Volgens mij worden er op dit moment nog nauwelijks vaste contracten aangeboden door energiemaatschappijen. Bij Eneco sowieso niet. Dus wat moet jouw vriendin daar nu precies mee doen volgens jou? Meer dan zo zuinig mogelijk met energie om gaan, energiebesparende maatregelen treffen en hopen op geen verdere prijsstijging zit er toch niet in?
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
25-08-2022 22:44
629 per maand bedoel je denk ik?
Ja, dat is per maand. Dat zou hoger zijn dan mijn hypotheek!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het ook wel spannend. Tegelijkertijd ook wel een 'het loopt wel los' gevoel. De overheid zal toch wel met iets moeten komen?

Binnenkort moeten wij ook een nieuw contract. Als ik nu op gaslicht kijk, dan zullen we zo'n €300,- per maand meer moeten betalen dan nu. Best veel geld, maar dat redden we wel.
(Is het trouwens handig om niet direct een nieuw contract te nemen, maar het bij de huidige leverancier te houden en variabel te gaan op de hoop dat de prijzen zakken? Of is de verwachting dat het nog wel even op blijft lopen?)

Maar ik had dit zo'n 3 jaar geleden nooit kunnen betalen. Hoe redden al die alleenstaande mensen dat die minimum loon hebben of iets daarboven? Wat moeten zij gaan doen? Het is vreselijk dat hier al wordt gezegd dat de verwarming uit blijft in de winter. Dat kán toch niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
Salopette schreef:
25-08-2022 22:50
Ik vind het ook wel spannend. Tegelijkertijd ook wel een 'het loopt wel los' gevoel. De overheid zal toch wel met iets moeten komen?

Binnenkort moeten wij ook een nieuw contract. Als ik nu op gaslicht kijk, dan zullen we zo'n €300,- per maand meer moeten betalen dan nu. Best veel geld, maar dat redden we wel.
(Is het trouwens handig om niet direct een nieuw contract te nemen, maar het bij de huidige leverancier te houden en variabel te gaan op de hoop dat de prijzen zakken? Of is de verwachting dat het nog wel even op blijft lopen?)

Maar ik had dit zo'n 3 jaar geleden nooit kunnen betalen. Hoe redden al die alleenstaande mensen dat die minimum loon hebben of iets daarboven? Wat moeten zij gaan doen? Het is vreselijk dat hier al wordt gezegd dat de verwarming uit blijft in de winter. Dat kán toch niet?
De stilte van de overheid baart me zorgen. Geen enkel woord van geruststelling tijdens het debat.
Is het incapabeliteit zoals die link hierboven van Jetten of gaan ze het land echt laten klappen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Op het moment is het beter om trouw te blijven aan je huidige leverancier, de prijzen die je aangeboden krijgt liggen meestal lager dan wanneer je overstapt.

Mijn moeder heeft een pensioen en AOW en valt met haar €1.800,- netto inkomsten per maand net buiten de steunmaatregelen van de overheid. Zij heeft echt niet veel te besteden en kan zulke hoge bedragen echt niet betalen.
peetje wijzigde dit bericht op 25-08-2022 23:04
0.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat veel mensen of nu pas gaan merken dat het duurder word omdat de laatste vaste jaarcontracten nu aflopen. Maar buiten dat: sommige mensen hebben er amper idee van inderdaad. Ik sprak laatst iemand die dacht dat je een maandbedrag afspreekt en dan ongeveer onbeperkt kan gebruiken. Staren zich compleet blind op het bedrag per maand en hebben dan dus geen enkel idee hoeveel kuub gas daarbij hoort. Of kijken sowieso nooit in de app van de leverancier wat er maandelijks doorheen gaat.

Of je hebt mensen die het nog prima kunnen betalen, of mensen die alternatieven kunnen betalen zoals airco, infrarood en isolatie. Of mensen besparen gewoon zoals ook hier op het forum veel mensen gedaan hebben al afgelopen winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
isabel schreef:
25-08-2022 22:59
De stilte van de overheid baart me zorgen. Geen enkel woord van geruststelling tijdens het debat.
Is het incapabeliteit zoals die link hierboven van Jetten of gaan ze het land echt laten klappen?
Ik snap niet waarom mensen niet in opstand gaan. De boeren doen dat toch ook zo goed?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me er wel zorgen om en probeer ook al zoveel mogelijk maatregelen te treffen om de schade te beperken, straks als ons energiecontract afloopt. Zonnepanelen kunnen we helaas niet nemen, of ja, het kan wel, maar ons dak ligt in de schaduw van de dakopbouw op het huis naast ons dus ze leveren te weinig op. In ons huis is een warmtepomp bijvoorbeeld ook geen simpele optie, we wonen in een oud, relatief klein huis. Ergens ben ik wel blij dat we niet groot wonen, dat scheelt aan stookkosten.

We proberen zoveel mogelijk van het gas af te gaan en straks ook maar zo weinig mogelijk gebruik te maken van verwarming, maar of het voldoende gaat helpen weet ik niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Salopette schreef:
25-08-2022 22:50
Binnenkort moeten wij ook een nieuw contract. Als ik nu op gaslicht kijk, dan zullen we zo'n €300,- per maand meer moeten betalen dan nu. Best veel geld, maar dat redden we wel.
(Is het trouwens handig om niet direct een nieuw contract te nemen, maar het bij de huidige leverancier te houden en variabel te gaan op de hoop dat de prijzen zakken? Of is de verwachting dat het nog wel even op blijft lopen?)

Er zijn geen vaste contracten meer.
Lees je OP nog even een keer na trouwens, er missen wat woorden.
Alle reacties Link kopieren Quote
We hebben een inflatie van 11%, je merkt dat vooral dus aan je gas en elektra, je betaald ineens veel meer voor dezelfde hoeveelheid gas. Als de overheid mensen geld zou geven voor hun energierekening, dan worden de gasprijzen nog verder opgedreven. Je gaat immers niet minder gebruiken maar weer "meer" terwijl het tekort aan gas er nog steeds is, dan gaat de inflatie nog verder omhoog.

Dit kun je iets herstellen door de rente te gaan verhogen met maar een inflatie als deze, zal die fors omhoog moeten. Het nadeel daarvan is dat de hypotheekrente verder omhoog gaat en in deze dure markt kan niemand meer een huis kopen maar maakt verkopen ook moeilijker (iemand kan jouw aankoop bedrag niet betalen). Met een hogere rente gaan we ook minder uitgeven waardoor we in een recessie terecht kunnen komen.

Mensen tegemoetkomingen geven heeft weer andere grote nadelen. Het is een constante balans tussen wat iets waard is. Er zijn natuurlijk andere mogelijkheden maar die keuze krijgen we niet van de overheid.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven