Hoe gaat het met de brugklassers?

11-09-2022 11:17 1037 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon (net 12) is begonnen in de brugklas (montessori). Hij moet dus veel zelf plannen. Nu 3 weken verder heeft hij de komende week 3 toetsen gepland staan, voor wiskunde een tekenopdracht, voor mens en maatschappij een stamboom maken van een persoon uit de geschiedenis.
Hij vindt het aan de ene kant leuk, aan de andere kant is hij pas net 12. Heeft op de basisschool nooit hoeven leren (ging hem iets te makkelijk af) en nu binnen 3 weken heeft hij het gevoel te verzuipen.

Hoe gaat het bij jullie? En hoe gaan jullie om met de evt "stress" van jullie kinderen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft hij huiswerkstress of ook spanning? Mijn zoon van net 11 is ook gestart in de brugklas. De eerste week ging prima met allemaal leuke kennismakingsactiviteiten. Dit weekend was het pet, veel spanning, huilen, waarom kon hij niet benoemen maar het zat hem heel hoog. Huiswerk heeft hij nog niet echt gelukkig. Die stress zal ook nog wel komen denk ik, nog nooit huiswerk gemaakt en met twee vingers in zijn neus door de basisschool gevlogen.
Ik vind het lastig om hiermee om te gaan; het is zijn eigen proces, ik doe mijn best hem te ondersteunen en de mentor is ook op de hoogte. Hopelijk vindt hij snel zijn draai!
Ik ben ook benieuwd hoe andere ouders van de nieuwe brugklassers het ervaren!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben geen ouder, maar wel brugklasdocent.
Als dit een probleem blijft, probeer dat dan met de mentor op te nemen. Op de school waar ik werk proberen we echt onze brugklassers te begeleiden in dit soort zaken. Wellicht kan zo'n issue ook in een mentoruur besproken worden of kan een-op-eenbegeleiding binnen de school een oplossing zijn.
Leuk om te lezen!
Onze jongste dochter is vorige week begonnen en ik vind haar niet heel enthousiast. Ze ziet vaak alleen het negatieve en vindt alles saai. Die gaat het nog zwaar krijgen denk ik. Ze zit bij haar beste vriendin in de klas maar ik heb het gevoel dat er iets niet goed zit tussen die twee. Eigenlijk maak ik me best zorgen over hoe ze zich voelt maar ze laat er niet veel over los.

Kleine kat, naar om je kind zo te zien. Het is echt een flinke overgang voor sommige kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je voor je reactie steranijs! Deze week een intake/kennismaking met de mentor. Wil het graag benoemen, zoon is heel sociaal maar kat uit de boom kijker en ook geen popie Jopie. Misschien wel een beetje vroeg voor nu al extra begeleiding ? Zal het zeker in gedachten houden mocht het nodig zijn! Mocht je nog tips hebben voor het gesprek dan heel graag!

Watdachtjehiervan, lastig een gesloten dochter. Kon je maar in haar hoofd kijken! Ik had het vroeger zelf ook, ging prima, maar liet niks los en was dus ook nooit enthousiast. Dus het hoeft niets te betekenen. Idd heel lastig om je kind te zien worstelen. Hoop echt dat het over een tijdje beter gaat! Komende tijd ook allemaal extra dingen na school, hopelijk pakt dat goed uit en maakt hij dan een sprong.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook een dochter die 3 weken in de brugklas zit. Ze vindt het heel gezellig op school, maar huiswerk maken is ‘een dingetje’. Ze doet het trouw, maar heeft nooit geleerd te leren. alles kwam aanwaaien en ze dacht nu ook dat ze er komt met een keer doorlezen. Duidelijk is geworden dat ze het daarmee niet redt op het vwo. Ik ben actief gaan begeleiden (hoe vat je samen, hoe leer je woordjes etc), maar dit wordt niet altijd in dank afgenomen. Al verschillende keren ruzies gehad met haar, en dan niet omdat ik het erg vind dat ze iets niet kan, maar vanwege de houding die ze aanneemt. Morgen haar eerste so wiskunde waar we het weekend samen voor hebben geleerd maar wat ze moeilijk vindt. Haar onzekerheid groeit door alles waar ze de afgelopen weken tegenaan gelopen is en wat ze (nog) niet blijkt te kunnen.
Ik was hier al een beetje bang voor na een basisschool waar ze vrijwel nooit huiswerk had, nooit hard hoefde te leren en nog nooit een toets over een vak als aardrijkskunde of geschiedenis heeft gehad. Hadden ze in de plusklas maar geleerd te leren….
Ik ga het intensieve begeleiden niet lang volhouden naast mijn werk en de andere kinderen. Je wilt niet weten hoeveel uur ik er al in heb zitten. Nu begeleid ik haar met alle liefde, maar zoals de afgelopen weken gaat echt niet lang. Hopelijk ziet ze snel het licht en lukt het zelfstandiger met af en toe een beetje hulp…
lumyn wijzigde dit bericht op 12-09-2022 18:58
Reden: Typefout
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooh ik schrijf graag mee!
Hier ook een brugklasser en ik lees hier nu al veel herkenbare dingen.
Mijn zoon van net 12 heeft er nu net een week op zitten op het VWO en heeft het best lastig. Wat ik hier ook veel lees: nooit echt hoeven leren en plannen en het daardoor nu al slecht kunnen overzien. De afgelopen weken veel huilbuien gehad en hij raakt snel in paniek.
Hij is het type "onhandige professor". Echt wel heel slim, maar motorisch zwak en daardoor ook geen "populaire voetbaljongen". Hij kan bv ook echt niet tekenen en handvaardigheid zal ook een ding worden vrees ik. Ik hoop zo dat hij wat aansluiting krijgt en zijn draai weet te vinden!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ohh wat "fijn" om te lezen dat mijn zoon niet de enige is. Als ik om me heen kijk hoor ik alleen maar dat alles vlekkeloos verloopt. Kinderen gelijk aan hun huiswerk gaan en lekker gaan leren.
Vandaar dat ik een topic ben gestart.
Ik heb nu 3 weekenden met ruzie en huilen achter de rug (ruzie niet echt, want ik weet echt wel dat er iets speelt), maar wel heel veel huilen. Ik kan het niet, zie je wel dat ik dom ben.
En alleen maar omdat hij dus op de basisschool niks heeft hoeven doen en er nu dus inderdaad niet komt met alleen de lessen volgen.

Ik heb via mail contact gehad met de mentor. Uitgelegd wat de problemen zijn. Zij gaat hem nu 1X per week monitoren dat hij zijn weekplanner op orde heeft. Dan weet hij in elk geval wat te doen.
Dat gesprek heeft hij vandaag gehad en vanmiddag weer de tranen. Hij is zo ontzettend moe.
En dan moesten we ook nog voor wiskunde leren. Hij heeft morgen een eerste toets, ook nog eens wiskunde wat hij erg moeilijk vindt. Maar ipv dat hij keihard geleerd heeft, blijkt hij de afgelopen 3 weken amper een som op papier te hebben gezet. En de sommen die hij heeft gedaan een beetje afgeraffeld.

Zojuist aan tafel ontstond het idee om te belonen. Als hij voor een toets een bepaald cijfer haalt mag hij iets kiezen voor het eten. Voor wiskunde schalen we dat cijfer voorlopig nog even wat lager in. Voor Engels hoger (hij zat op de basisschool daarin al op een hoger niveau en voor rekenen zat hij op de cito C of D en doet nu vwo)

Hoe proberen jullie te motiveren?
Ohja en huiswerk maken gebeurd hier nu nog beneden. Nu heb ik het geluk dat hij hier de jongste is en zijn oudere broer langere schooldagen maakt/werkt etc. Dus veelal beneden voor onszelf.
Kleinekaat schreef:
12-09-2022 16:30
Watdachtjehiervan, lastig een gesloten dochter. Kon je maar in haar hoofd kijken! Ik had het vroeger zelf ook, ging prima, maar liet niks los en was dus ook nooit enthousiast. Dus het hoeft niets te betekenen.
Daar heb je zeker gelijk in. Ik ben zelf heel anders en onze twee oudste ook. Wij vinden alles gezellig en vertellen ook graag :-D. Jongste zit nu eenmaal anders in elkaar en ik vul snel dingen in bij haar. Moet ik niet doen. Ze is ook pas net begonnen.

Konijn, het belangrijkste is dat ze snel hun draai vinden en het leuk hebben. Dan komt de rest vanzelf denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Konijn06 schreef:
12-09-2022 18:17

Hij is het type "onhandige professor". Echt wel heel slim, maar motorisch zwak en daardoor ook geen "populaire voetbaljongen". Hij kan bv ook echt niet tekenen en handvaardigheid zal ook een ding worden vrees ik. Ik hoop zo dat hij wat aansluiting krijgt en zijn draai weet te vinden!
Hier ook zo'n type. Hij maakt zich druk om het cijfer dat hij voor kunst gaat halen, ik eerder om zijn handschrift. De juffen op de basisschool hebben m.i. veel te veel door de vingers gezien en ik vrees dat ze op het gymnasium wel even strenger naar kijken. We gaan het merken. Volgende week 3 so's en de week voor de herfstvakantie een toetsweek. Ze werken met kwintalen dus 5x per jaar een toetsweek.
Verder gaan ze over een week of twee op brugklaskamp, naar Terschelling en 3 nachten. Ik vind die combinatie best 'veel', zeker omdat telefoons niet mee mogen. Hij zal het best wel zwaar krijgen, hij houdt namelijk nog erg veel van z'n moedertje en heeft nog geen echte vrienden gemaakt. Hij fietst ook nog alleen de ruim 11 km die de school verderop ligt. Andere kinderen die enigszins uit de buurt komen gaan met trein of worden gebracht. Ik vind dat nog een beetje onzin nu het zulk lekker weer is en ze pas om 9 uur beginnen. Als het straks hard regent/waait/vriest kan hij uiteraard wel met de bus of gebracht worden.

Voor nu hoop ik dat hij op het kamp wat kinderen ontdekt die zijn zoals hij is, hij is in een groep kinderen introvert maar eigenlijk onwijs grappig en een leuke, trouwe vriend.

Oja en qua plannen en leren leren: ik maak elke zondag een planning met hem. Op school hebben ze vrij in te plannen uren, hij was uitgeloot voor robotica en heeft toen een studieblok gekozen. Elke maandag heeft hij 80 minuten om huiswerk te doen. Verder hebben ze sowieso lessen van 80 minuten, waarin meestal genoeg tijd is om het maak huiswerk te doen. Tot nu toe geen stress, hij vindt het allemaal nog makkelijk te doen maar ik ben benieuwd straks naar de week met 3 so's en later de toetsweek.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon van 12 is gestart op atheneum. Hij is wel enthousiast, maar zo onhandig en inefficiënt. Onhandig; 1 keer een fietspad afgesloten: ipv de volgende straat te pakken, over de stoep te lopen, stiekem over de weg te fietsen, heeft hij 6 km om gefietst. Vandaag kreeg hij het slot van het toilet niet meer open, dus moest hij "bevrijd" worden door een docent met schroevendraaier....
inefficient: hij had vanmiddag wat woorden engels om te leren. Zoekt dan eerst de woorden bij elkaar op de laptop, typt alles in een wrd bestand en gaat daarna dit overschrijven in een schrift. Derhalve vaak 1 uur per vak bezig. Nu lukt dat nog, maar als het huiswerk meer wordt.....
Maar hij is wel enthousiast. Helaas heeft hij nog niet met klasgenoten echt gesproken. OVer een week kamp, hopelijk krijgt hij dan een band met de klas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Deenje2 schreef:
12-09-2022 22:06
Mijn zoon van 12 is gestart op atheneum. Hij is wel enthousiast, maar zo onhandig en inefficiënt. Onhandig; 1 keer een fietspad afgesloten: ipv de volgende straat te pakken, over de stoep te lopen, stiekem over de weg te fietsen, heeft hij 6 km om gefietst. Vandaag kreeg hij het slot van het toilet niet meer open, dus moest hij "bevrijd" worden door een docent met schroevendraaier....
inefficient: hij had vanmiddag wat woorden engels om te leren. Zoekt dan eerst de woorden bij elkaar op de laptop, typt alles in een wrd bestand en gaat daarna dit overschrijven in een schrift. Derhalve vaak 1 uur per vak bezig. Nu lukt dat nog, maar als het huiswerk meer wordt.....
Maar hij is wel enthousiast. Helaas heeft hij nog niet met klasgenoten echt gesproken. OVer een week kamp, hopelijk krijgt hij dan een band met de klas.
Ohh wat een ramp dat fietsen he. Wij hadden de keuze tussen een snelle route en een rechte route. De snelle route kreeg ik gewoon niet in zijn hoofd. Nu rijdt hij de iets langere rechte route. Als er een weg afgesloten is zou hij ook totaal niet weten hoe of wat. Gelukkig rijdt mijn zoon met 2 klasgenoten naar school. Dus hebben ze elkaar nog.

De efficiency is hier ook ver te zoeken. Of is het gewoon onwetendheid. Niet weten hoe te leren.
Voor woordjes hebben we hier een basis abo (gratis) bij wrts. Daar staan veel woordenlijsten in en anders kan je ze er zelf intypen. En daarna met allerlei overhoop methodes leren.

En voor iedereen die nog op kamp gaat succes. Lijkt me best spannend!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter is gediagnosticeerd onhandig door motorische ontwikkelingstoornis. Mentor en begeleiding weten het en het is nu zoeken naar de weg voor klas, docenten en vooral dochter zelf.

Verder zijn het lange dagen. Zo zat ze om 7.15 al op de fiets om pas om 16.45 weer thuis te zijn. Een bus rijdt er niet. Ze heeft na het eten tot 20.30 uur huiswerk gedaan. Ik hoop dat ze de ijver vasthoudt maar ook beter gaat doseren als het pas donderdag af hoeft en ze morgen en dinsdag kortere dagen heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een fijn topic om te lezen. En zo ontzettend herkenbaar. Hier ook veel huilen uit onzekerheid. Ze weet het allemaal niet, ze kan het allemaal niet.

Dochter is super onzeker en introvert. Heeft moeilijk aansluiting in de klas (voor zover ik weet), ook omdat ze weinig durft. Zo zou ze bijvoorbeeld nooit een klasgenootje vragen om samen huiswerk te maken/pauze te houden/te fietsen.

Basisschool was appeltje eitje in vergelijking met dit. Ik ben heel benieuwd naar de komende weken.
Alle reacties Link kopieren Quote
AnneP schreef:
12-09-2022 18:35
Zojuist aan tafel ontstond het idee om te belonen. Als hij voor een toets een bepaald cijfer haalt mag hij iets kiezen voor het eten.
Ik denk dat zo'n beloning te laat komt.
Hij moet zich al prettig voelen als hij met huiswerk bezig is

En ik weet niet hoe u dat het best voor elkaar krijgt (aai over zijn bol, thee zetten, helpen als hij vragen heeft? Of gewoon een complimentje als hij rustig werkt?)
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren Quote
tatlitatli schreef:
12-09-2022 20:09
Hier ook zo'n type. Hij maakt zich druk om het cijfer dat hij voor kunst gaat halen, ik eerder om zijn handschrift. De juffen op de basisschool hebben m.i. veel te veel door de vingers gezien en ik vrees dat ze op het gymnasium wel even strenger naar kijken. We gaan het merken. Volgende week 3 so's en de week voor de herfstvakantie een toetsweek. Ze werken met kwintalen dus 5x per jaar een toetsweek.
Verder gaan ze over een week of twee op brugklaskamp, naar Terschelling en 3 nachten. Ik vind die combinatie best 'veel', zeker omdat telefoons niet mee mogen. Hij zal het best wel zwaar krijgen, hij houdt namelijk nog erg veel van z'n moedertje en heeft nog geen echte vrienden gemaakt. Hij fietst ook nog alleen de ruim 11 km die de school verderop ligt. Andere kinderen die enigszins uit de buurt komen gaan met trein of worden gebracht. Ik vind dat nog een beetje onzin nu het zulk lekker weer is en ze pas om 9 uur beginnen. Als het straks hard regent/waait/vriest kan hij uiteraard wel met de bus of gebracht worden.

Voor nu hoop ik dat hij op het kamp wat kinderen ontdekt die zijn zoals hij is, hij is in een groep kinderen introvert maar eigenlijk onwijs grappig en een leuke, trouwe vriend.

Oja en qua plannen en leren leren: ik maak elke zondag een planning met hem. Op school hebben ze vrij in te plannen uren, hij was uitgeloot voor robotica en heeft toen een studieblok gekozen. Elke maandag heeft hij 80 minuten om huiswerk te doen. Verder hebben ze sowieso lessen van 80 minuten, waarin meestal genoeg tijd is om het maak huiswerk te doen. Tot nu toe geen stress, hij vindt het allemaal nog makkelijk te doen maar ik ben benieuwd straks naar de week met 3 so's en later de toetsweek.
Ik besloot op de middelbare school om in blokletters te gaan schrijven, dat was veel duidelijker.
En sommige letters schrijf ik expres op een andere manier dan ik op de basisschool leerde, omdat sommige letters anders te veel op elkaar lijken.
(Behalve als ik heel netjes schrijf).
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens ben ik verbaasd dat op de basisschool heb huiswerk gegeven wordt, of zelfs geen toets over aardrijkskunde.

Ik had in het begin op de middelbare school (havo/vwo) heel weinig huiswerk, bijna 40 jaar geleden.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Hier een groep 8-er. Brugklas duurt dus nog even, maar ook niet meer heel lang. Ik lees graag mee, om me voor te bereiden.

Hier 4 dagen per week huiswerk (naast extra opdrachten, spreekbeurt, boekbesprekingen en nieuwskring), lijkt mij in ieder geval al een prima voorbereiding op de huiswerkstroom in de brugklas.

Plannen is idd een ding, een heel groot ding.
Alle reacties Link kopieren Quote
docotrandus schreef:
13-09-2022 07:47
Ik denk dat zo'n beloning te laat komt.
Hij moet zich al prettig voelen als hij met huiswerk bezig is

En ik weet niet hoe u dat het best voor elkaar krijgt (aai over zijn bol, thee zetten, helpen als hij vragen heeft? Of gewoon een complimentje als hij rustig werkt?)
Ik kan ook niet zeggen of het helpt. We zoeken naar de juiste weg. Ik ben volledig thuis en zit elke dag klaar met drinken en wat lekkers. Geef hem complimenten en heb hem de eerste 2 weken laten gaan.
Echter merken wij dat onze zoon af en toe iets meer motivatie van buitenaf nodig heeft.
Hij kwam zelf met dit idee. We hebben wel duidelijk aangegeven dat als hij een lager cijfer heeft dat de wereld niet vergaat en ik hem gewoon verder help om de volgende toets voor te bereiden (zeker bij wiskunde is dat nodig).
Wat we nu vooral zoeken is een paar keer positieve ervaringen op school. En daarvan zal hij moeten leren.

Ook leren dat als je bijvoorbeeld een half uur hebt geleerd je echt nog niet alles hoeft te weten. En als je 4 dagen hebt geleerd je misschien ook nog niet alles weet.
Voor hem voelt dat als falen.

Leren plannen dat als je op school niet in je "hangmat" gaat liggen je thuis veel minder hoeft te doen.
Eet je tijdens je huiswerk maken eerst je spruitjes op of eerst je vlees? Aardappels staat voor iets matigs .
Hij gaat nu inzien dat hij liever eerst de spruitjes (wiskunde) doet en het vlees tot het laatste bewaard als afsluiter.
Liever doet hij eerst het vlees en blijft daarmee studeren tot hij naar bed moet en dan liggen de spruitjes er nog. Dan slaap je slecht.

We zitten in elk geval in een mooie leercurve.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter is begonnen op het gymnasium. Ze is vooralsnog enthousiast. Huiswerk is inderdaad wel erg wennen, ook omdat alle docenten het weer anders opgeven. De een geeft het op in de klas, de ander zet het in Magister, weer anderen hebben het voor weken vooruit in de studiewijzer van dat vak gezet, en dan deelt ook nog de een die studiewijzer uit in de klas en bij de ander moet je 'm zelf thuis printen. We hebben nu hopelijk alles compleet en ik heb haar al het huiswerk bij elkaar in haar agenda laten zetten zodat ze een goed overzicht heeft. Het is ook voor haar opeens veel meer dan op de basisschool, ik help haar wel plannen. Op zondag, maandag en dinsdag heeft ze wat meer tijd, dus op die dagen zorgt ze dat ze al een groot deel af heeft zodat ze op langere lesdagen niet in de problemen komt. Ze doet het allemaal wel trouw. De eerste grote schriftelijke overhoring moet nog komen, toetsen zijn er voorlopig nog niet zoveel. Pas na de herfstvakantie is er een grote toetsweek.

Verder heeft ze het in de klas wel heel leuk, vindt ze alle docenten aardig en komt ze over het algemeen vrolijk uit school, dus dat is goed.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook nog een kind in groep 8. Wat jullie beschrijven, daar maak ik me nu soms al een beetje zorgen over.

Toen mijn nichtje op de middelbare begon, VWO, kregen de ouders bij het plenaire infogesprek te horen dat ze niet moesten schrikken als hun kind met kerst een rapport vol onvoldoendes had. Dat hoorde erbij, en was nodig om ze het licht te laten zien dat het allemaal niet vanzelf gaat zoals op de basisschool. Zo ging het inderdaad, en daarna kwam het goed. Hopelijk geeft dat een beetje steun.
Alle reacties Link kopieren Quote
Apart dat er geen ouders meeschrijven met een vmbo-brugklasser
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Speciaal voor dit topic een account aangemaakt. Dit omdat ik als moeder van een VMBO-brugklasser hier weinig van herken.
Zoon heeft het zwaar gehad op de basisschool. Nu op het VMBO leeft hij helemaal op. Duidelijke instructies, huiswerk maken ze op school, goede begeleiding etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
calvijn1 schreef:
13-09-2022 21:36
Apart dat er geen ouders meeschrijven met een vmbo-brugklasser
Inderdaad best apart.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daar kunnen de al meeschrijvende ouders niet zo heel veel aan doen, lijkt mij, verder zag ik dit topic gisteren ook pas voor het eerst, dus misschien geldt het ook voor de ouders op dit topic met een brugklasser op het vmbo dat ze dit topic nog niet eens hebben gezien.

Ik snap niet helemaal wat je met je opmerking wil zeggen eigenlijk. Het is een net opgestart, nog niet heel actief topic en meteen is zoiets alweer 'apart'.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven