Werk & Studie alle pijlers

Top-down leren

22-09-2022 18:34 205 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vorig jaar ben ik begonnen met een studie aan de universiteit om me om te scholen. Misschien dat mensen me nog kennen van het topic werk-studie/naar-de-universiteit/list_m ... #p32538269
En ik heb mijn eerste jaar gehaald. Met nog een extra vak erbij uit het tweede jaar. Dus in totaal 66 punten :cheer2:
Ik moest voor één vak een hertentamen maken, en dat was wel echt even een dip voor me. Direct toch weer de gedachte of ik dit wel aankon. Maar toch doorgegaan.
Nu zit ik in het tweede jaar met extra vakken erbij. En het valt me op dat ik kennelijk iemand ben die top-down leert ipv bottom-top. Iedere keer als ik nieuwe vakken heb voel ik me de eerste weken zo'n dombo. Ik zie moeilijkheden die er niet zijn. Bedenk dingen die niet gevraagd worden, maar in mijn hoofd wel. En dan na een week of 4/5 valt het kwartje pas, omdat ik dan pas genoeg puzzelstukjes heb om het overzicht te hebben.
En ik vind dat zo ontzettend irritant. Ik haal alles uiteindelijk echt wel, maar het geeft me de eerste weken stress en een rotgevoel. Ik vrees echter dat dit niet over zal gaan. Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar nu je dit wéét van jezelf, kun je jezelf dan een halt toeroepen qua stress?

En chapeau hoor! Ik haalde in m'n eerste jaar op de uni 43 punten met 4 hertentamens ;-D. T'is nog goed gekomen, maar je hebt ruimschoots bewezen dat je er thuis hoort en dat je dit aan kunt met 66 punten in je propedeusejaar en maar één hertentamen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat je deze kreet al hebt ontdekt, maakt dat je op het juiste spoor zit van vermoedens waarom je leert zoals je leert.

Ik herken het. Top down, eerst de kaders nodig hebben, snappen waar het naartoe moet, hoe diep het maar hoeft te zijn en dan kom ik pas ergens. Is een kenmerk :thumbsup:
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, ik weet het inmiddels wel van mezelf. Toch vind ik het lastig om geen stress te ervaren. Gewoon omdat ik er voor mijn gevoel de eerste weken niks van snap. En ik weet dat het goedkomt. Maar dat gevoel is zo frustrerend. Ik wil het dan gewoon begrijpen, maar ik mis dan de informatie die ik daarvoor nodig heb. En als ik er dan naar vraag (ja, ik ben wel iemand die alle vragen stelt die ik wil), dan krijg ik vaak als reply: Dat is voor week ...zoveel...
En intussen ben ik voor mijn gevoel enorm aan het spartelen.
Ik weet dat veel studenten (en ik zelf soms ook wel) antwoorden van internet plukken. Maar het frustreert me dan dat het me zelf nog niet lukt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, heel herkenbaar.
Kun je uit je resultaten (66 punten, chapeau!) de rust gaan putten dat het uiteindelijk altijd goedkomt? Dat is in de afgelopen jaren namelijk iedere keer het geval geweest. Dus het is meer je interne dialoog die niet kloppend is met de realiteit dan dat je intellect niet aansluit bij je studieniveau.
Alle reacties Link kopieren Quote
hvm schreef:
22-09-2022 18:57
Ja, ik weet het inmiddels wel van mezelf. Toch vind ik het lastig om geen stress te ervaren. Gewoon omdat ik er voor mijn gevoel de eerste weken niks van snap. En ik weet dat het goedkomt. Maar dat gevoel is zo frustrerend. Ik wil het dan gewoon begrijpen, maar ik mis dan de informatie die ik daarvoor nodig heb. En als ik er dan naar vraag (ja, ik ben wel iemand die alle vragen stelt die ik wil), dan krijg ik vaak als reply: Dat is voor week ...zoveel...
En intussen ben ik voor mijn gevoel enorm aan het spartelen.
Ik weet dat veel studenten (en ik zelf soms ook wel) antwoorden van internet plukken. Maar het frustreert me dan dat het me zelf nog niet lukt.
Ik herken het. En zeikte net zolang door totdat ik een soort van syllabus ontving, in ruwe schets of per mail. Daar maakte ik dan zelf een soort ‘moederschema’ van en dan pas kon ik naar hartelust mijzelf verdiepen tot op mierenneukerij-niveau. Zonder voelde het als een soort Hints waarbij men nog niet eens de categorie wilde verklappen vóór hoorcollege 4.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik haak altijd pas tegen het einde aan bij dingen, scheelt een hoop tijd en onnodig gedoe. Kun je die eerste weken niet gewoon skippen?
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
22-09-2022 19:01
Ik herken het. En zeikte net zolang door totdat ik een soort van syllabus ontving, in ruwe schets of per mail. Daar maakte ik dan zelf een soort ‘moederschema’ van en dan pas kon ik naar hartelust mijzelf verdiepen tot op mierenneukerij-niveau. Zonder voelde het als een soort Hints waarbij men nog niet eens de categorie wilde verklappen vóór hoorcollege 4.
Ja precies dat!

Ik kan kijken of het me lukt om vooruit te blikken. Al moet ik zeggen dat er niet zoveel tijd overblijft met een extra vak per periode. Maar misschien moet ik daar dan toch zelfstandig aan beginnen. Want ik vind dat hulpeloze gevoel de eerste weken echt verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is zo herkenbaar. Mijn ouders zijn docent en hebben me als kind van de ene test naar de andere therapeut gebonjourd. Want ja ik was wel slim (zagen ze) maar ik kon niet op de geijkte manier leren. Dat ik slim was dat klopte en dat ik niet op de standaard manier kon leren ook. Alleen die 2 hebben zij tot op de dag van vandaag niet in verband kunnen brengen. Als docent vonden ze me vooral een chaoot zonder overzicht. Over dat iq hebben we het nooit meer gehad. Uiteindelijk hbo met hangen en wurgen gehaald. Niveau vond ik om te lachen zo laag maar die verslagen en het leren voor de tentamens vond ik de hel. Het ging allemaal zo onlogisch en zo langzaam en ik snapte in het begin nooit waar het heen ging. Pas later werd het duidelijk en dacht ik: god moet dat echt zo moeilijk? Dat kan zoveel efficienter. Ik wil alles vanaf bovenaf aan al duidelijk en niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat trouwens in de praktijk enorm helpt is mijn vragen formuleren en daadwerkelijk in het college stellen. Nou is dat bij mij niet zo ingewikkeld omdat het steeds kleine groepen zijn. In een volle collegezaal is dat waarschijnlijk niet zo 1, 2, 3 mogelijk. Maar misschien heb je dan weer andere mogelijkheden. Hoe dan ook, wanneer ik dat deed bleek echter in 100% van de gevallen dat heel veel mensen met dezelfde vragen zaten. Veel mensen gaan nog liever dood dan en plein public te laten zien dat ze iets niet weten. Zodra je kan denken f*ck it en gewoon zegt dat je iets niet snapt of weet volgen er altijd mensen in je kielzog. Echt de allersnelste manier om van het gevoel dat je de onnozelste bent af te komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thalas schreef:
22-09-2022 19:02
Ik haak altijd pas tegen het einde aan bij dingen, scheelt een hoop tijd en onnodig gedoe. Kun je die eerste weken niet gewoon skippen?
Nee, helaas heb ik aanwezigheidsplicht bij de meeste werkcolleges.
Alle reacties Link kopieren Quote
sprankelend schreef:
22-09-2022 19:05
Wat trouwens in de praktijk enorm helpt is mijn vragen formuleren en daadwerkelijk in het college stellen. Nou is dat bij mij niet zo ingewikkeld omdat het steeds kleine groepen zijn. In een volle collegezaal is dat waarschijnlijk niet zo 1, 2, 3 mogelijk. Maar misschien heb je dan weer andere mogelijkheden. Hoe dan ook, wanneer ik dat deed bleek echter in 100% van de gevallen dat heel veel mensen met dezelfde vragen zaten. Veel mensen gaan nog liever dood dan en plein public te laten zien dat ze iets niet weten. Zodra je kan denken f*ck it en gewoon zegt dat je iets niet snapt of weet volgen er altijd mensen in je kielzog. Echt de allersnelste manier om van het gevoel dat je de onnozelste bent af te komen.
Dank je wel. Ik moet zeggen dat ik echt de meest aanwezige ben van iedere groep/college waar ik zit. De meeste docenten kennen me inmiddels al bij naam :HA:
Dat komt ook omdat ik dan denk: Ja Potverdorie, ik betaal me scheel aan collegegeld, dan wil ik ook onderwijs ontvangen en het snappen...
hvm wijzigde dit bericht op 22-09-2022 19:08
6.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Allereerst proficiat. Echt mega goed zeg!

Ik herken het niet per se , maar ik kan me er iets bij voorstellen. Een nieuw vak is vaak weer nieuwe theorie die er in hoog tempo doorheen gaat op de uni. Na een aantal weken ben je al langer met het zelfde onderwerp bezig, heb je hiervan al meerdere voorbeelden/opgaven van gezien. En dan langzaamaan begint het steeds meer in te dalen hoe het werkt. Zoiets??

Welke studie doe je?
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
22-09-2022 19:08
Allereerst proficiat. Echt mega goed zeg!

Ik herken het niet per se , maar ik kan me er iets bij voorstellen. Een nieuw vak is vaak weer nieuwe theorie die er in hoog tempo doorheen gaat op de uni. Na een aantal weken ben je al langer met het zelfde onderwerp bezig, heb je hiervan al meerdere voorbeelden/opgaven van gezien. En dan langzaamaan begint het steeds meer in te dalen hoe het werkt. Zoiets??

Welke studie doe je?
Ja inderdaad zoiets is het. Ik doe nu een combi notarieel recht en rechtsgeleerdheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
hvm schreef:
22-09-2022 19:05
Nee, helaas heb ik aanwezigheidsplicht bij de meeste werkcolleges.

Oh getsie. Wat schools.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een echte top-down leerder, ik heb echt een kader nodig voor ik wat op kan nemen. Wat ik op de universiteit daarom deed, was bij het lezen van boeken, eerst de inhoudsopgave uitgebreid doornemen. Vaak haalde ik daar een verband uit. Groot voordeel daarvan was ook, dat ik daarna skimmend kon lezen/leren. Bij elke alinea stopte ik met lezen, als ik de kernzin uit die alinea had gevonden en begreep.

Maar wellicht dat deze methode per studie wel of niet kan werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Thalas schreef:
22-09-2022 19:14
Oh getsie. Wat schools.

Volgens mij heeft het meer te maken met de targets die docenten tegenwoordig zelf moeten halen binnen een onderwijsinstelling.
Alle reacties Link kopieren Quote
hvm schreef:
22-09-2022 19:10
Ja inderdaad zoiets is het. Ik doe nu een combi notarieel recht en rechtsgeleerdheid.
Dubbele studie ook nog, lekker hoor 👌

Denk dat heel veel mensen wel een beetje hetzelfde ervaren als jij eigenlijk. Zoals iemand hierboven al zei, er zijn ook best veel studenden die de hele periode niet al teveel doen en dan juist op het einde als alle theorie uitgelegd is pas gaan leren. Zelf merkte ik ook wel dat het in het begin vaak nog wat zoeken was. Pas op het einde, als alles behandeld was en ik het ook ging studeren, kreeg ik pas t idee dat ik echt goed ging snappen hoe alles nu precies werkt. Gewoon colleges volgen en de opdrachten bijhouden is alles wat je kan doen volgens mij. En niet te druk maken, want je hebt wel al laten zien dat je het niveau prima aankan!
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
sprankelend schreef:
22-09-2022 19:16
Volgens mij heeft het meer te maken met de targets die docenten tegenwoordig zelf moeten halen binnen een onderwijsinstelling.
Ik ben nu geïnteresseerd. Welke targets moeten docenten halen?
Alle reacties Link kopieren Quote
hvm schreef:
22-09-2022 19:19
Ik ben nu geïnteresseerd. Welke targets moeten docenten halen?

Ik ben ook erg benieuwd. Ik wist wel dat ik maar wat aanprutste ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
hvm schreef:
22-09-2022 19:19
Ik ben nu geïnteresseerd. Welke targets moeten docenten halen?
X % doorstroom, X % geslaagden, goede beoordelingen studenten na afloop cursus, hoeveel studenten schrijven zich in voor cursussen die jij geeft m.b.t. minor, etc.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nog nooit een target van willekeurig welke aard gekregen. Studentevaluaties zijn voor cursusverbetering, niet om docenten te beoordelen.
Doreia* schreef:
22-09-2022 18:51
Dat je deze kreet al hebt ontdekt, maakt dat je op het juiste spoor zit van vermoedens waarom je leert zoals je leert.

Ik herken het. Top down, eerst de kaders nodig hebben, snappen waar het naartoe moet, hoe diep het maar hoeft te zijn en dan kom ik pas ergens. Is een kenmerk :thumbsup:


Van?
Alle reacties Link kopieren Quote
Thalas schreef:
22-09-2022 19:26
Ik heb nog nooit een target van willekeurig welke aard gekregen. Studentevaluaties zijn voor cursusverbetering, niet om docenten te beoordelen.
Ja dat zeiden ze bij ons ook altijd keurig erbij. Toch kwam het dan altijd ter sprake in een functioneringsgesprek of kon ik er handig mee schermen om meer uren te krijgen op een rooster voor cursus X. Hoefden maar 42,4% van de studenten aan te geven dat ze met meer contacttijd dachten hoger te scoren dan nu het geval was.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
22-09-2022 19:33
Ja dat zeiden ze bij ons ook altijd keurig erbij. Toch kwam het dan altijd ter sprake in een functioneringsgesprek of kon ik er handig mee schermen om meer uren te krijgen op een rooster voor cursus X. Hoefden maar 42,4% van de studenten aan te geven dat ze met meer contacttijd dachten hoger te scoren dan nu het geval was.

Onderwijs komt in mijn functioneringsgesprek niet eens ter sprake. Onderzoek is het enige wat telt. Maar goed, ander frustratiepunt :)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven