Geld & Recht alle pijlers

Koop ontbinden bank, extra garantie&service

22-09-2022 21:08 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even de korte versie; Een aantal maanden geleden hebben wij een bank gekocht bij een winkel die goed aangeschreven staat. We hebben ervoor gekozen om extra service en garantie erbij te nemen voor 5 jaar (dat loopt via een externe partij maar wordt afgesloten bij de koop in de winkel en ik heb dus ook betaald in de winkel voor deze extra service, kosten: 250 euro)

Bij levering van de bank bleek dat er vlekken op zaten. Er is toen via die service iemand gekomen om de bank te reinigen, dat had niet het gewenste resultaat.
Daarna is er nog iemand geweest die de vlekken ook niet weg kreeg. Hij heeft dit terug gekoppeld naar de winkel, benoemd dat de vlekken er niet uit gaan en er is een nieuwe bank besteld.
Deze bank is onlangs geleverd en wederom zitten er vlekken in/op de stof.
De winkel geeft nu aan dat het geen vlekken zijn maar dat het bij de stof hoort. Dat is onjuist want 1. De vlekken werden door het reinigen wel lichter, 2. als ik langs deze (beige) bank een witte doek haal is het helemaal bruin en dus vies! Er zit wel een bepaalde ‘vleug’ in de stof maar deze vlekken staan daar echt los van. Dat heeft de monteur ook gezien en gerapporteerd, maar de winkel vindt deze vlekken dus normaal.
De winkel is enorm koppig en geeft aan geen product te kunnen leveren zonder deze vlekken (?). Zij willen niet erkennen dat het hier om viezigheid gaat en willen ons tegemoet komen door een giftcard van de winkel a 200 euro te verstrekken of de bank in een andere stof uit te zoeken. Ik wil geen van beide, ik wil de bank die ik heb uitgezocht zonder vlekken in de uitgekozen kleur en anders niet.
Nu wil ik dus de koop ontbinden en het volledige bedrag terug laten storten aangezien ze niet in staat zijn om mij datgene te leveren wat ik heb besteld.
Echter vraag ik mij af hoe dat wettelijk gezien zit met de extra afgesloten garantie en service.
Uiteraard heb ik daar niets aan als de koop wordt ontbonden.. Mag ik er vanuit gaan dat ik ook dat bedrag terug krijg, aangezien het gekoppeld is aan deze bank of ligt dat iets minder eenvoudig?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zo’n winkel en ik zou je je geld teruggeven, maar het wel enorm aantrekkelijk maken om een andere bank bij me uit te zoeken.
Sterker nog, dat heb ik weleens gedaan. Die mensen zijn nog steeds klant, en hun hele vriendenkring ook. Slag verloren, oorlog gewonnen dus.
Hoe het wettelijk is geregeld weet ik niet, en het cbw voorziet er vast niet in, maar daar ben ik dan ook niet bij aangesloten.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ik heb hier rechtsbijstand voor, heb je dat? Dan zou ik die bellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ze iets anders hadden gehad wat ik mooi vind dat zou ik daar wellicht ook mee akkoord zijn gegaan, maar dat is er niet (ben best kritisch over wat ik leuk vind 😬)
Daarbij zitten er in deze 2e bank ook allerlei constructiefouten (welke wel erkend worden) waardoor ik geen vertrouwen meer heb in de kwaliteit van hun spullen.
Overigens bieden ze aan om bank 1 terug te geven, bank 2 voldoet ook in hun ogen niet aan de kwaliteitseisen)
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
22-09-2022 21:15
Ik heb hier rechtsbijstand voor, heb je dat? Dan zou ik die bellen.
Nee heb ik niet.
Bedrijf is wel aangesloten bij CBW, wellicht kan ik het daar navragen bedenk ik me nu…
Alle reacties Link kopieren Quote
Op het eerste gezicht zou ik zeggen dat je het geld van die extra garantie ook terug kunt vorderen wanneer de aankoop van de bank ontbonden wordt. Er staat vast iets over in de kleine lettertjes?
Alle reacties Link kopieren Quote
- gekozen om extra service en garantie erbij te nemen voor 5 jaar (dat loopt via een externe partij maar wordt afgesloten bij de koop in de winkel en ik heb dus ook betaald in de winkel voor deze extra service, kosten: 250 euro)

- via die service iemand gekomen om de bank te reinigen
- Daarna is er nog iemand geweest die de vlekken ook niet weg kreeg. Hij heeft dit terug gekoppeld naar de winkel

- Nu wil ik dus de koop ontbinden en het volledige bedrag terug laten storten aangezien ze niet in staat zijn om mij datgene te leveren wat ik heb besteld.
Echter vraag ik mij af hoe dat wettelijk gezien zit met de extra afgesloten garantie en service

Als ik het bovenstaande goed begrijp heb je al (twee keer?) gebruik gemaakt van de service dus ik vraag me af of je recht hebt om de kosten van die service terug te krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn weten zijn ze alleen verplicht om jou een vervangend product te leveren. Dat ze twee keer vlekken hebben geleverd wil niet zeggen dat ze de derde keer weer uit dezelfde rol stof de bekleding gaan snijden. Ik denk dus dat je ze nogmaals de kans moet geven om een goed product te leveren, maar misschien kan je het beste naar een juridisch loket stappen om het zeker te weten.

Ik leef beslist met je mee; ik heb ook een hekel aan het enorme gedoe wat je bij een dergelijke aanschaf kan krijgen. Daarom koop ik amper meer wat.

Ik heb ook weleens een extra service gekocht; die bestond uit een set reinigings- en verzorgingsmiddel plus twee jaar garantie maar een groen sponsje met wasmiddel en water en daarna bijenwas deed de klus veel beter. Echt zonde van het geld. Iedereen probeert van een koper te profiteren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
S-Groot schreef:
22-09-2022 23:59
Als ik het bovenstaande goed begrijp heb je al (twee keer?) gebruik gemaakt van de service dus ik vraag me af of je recht hebt om de kosten van die service terug te krijgen.
Als de winkel gewoon een bank zonder vlek had geleverd zoals je mag verwachten bij een nieuwe bank had ze die "service" niet hoeven gebruiken
Alle reacties Link kopieren Quote
Betreft een consumenten koop ex 7:5 BW en een toerekenbare tekortkomingen in de nakoming van aan de zijde van de winkel. Ik zou de winkel een briefje sturen en aangeven de koop te willen ontbinden nu de verkoper reeds de tijd heeft gehad het product te vervangen en deze vervanging niet heeft geleid tot een oplossing van het probleem. Je kan betogen dat ook deze bank retour moet naar de winkel en in een dergelijk geval zal jij je aankoopbedrag terug moeten krijgen. Zo is het wettelijk geregeld.

Dit heeft met de extra aangekochte garantie nog niet zo veel van doen, omdat de bank moet voldoen aan de eisen die jij daar als consument aan kan stellen. Dit probleem deed zich bovendien voor binnen 6 maanden en dus ligt de bewijslast op de verkoper om aan te tonen dat hij een deugdelijk product heeft geleverd.

Lijkt mij op basis van hetgeen je geschreven hebt dat een bank met vlekken niet voldoet aan de eisen die jij daar als consument aan mag stellen (een duidelijke 6:74 BW).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor wat betreft je laatste vraag of je bij ontbinding van de koop ovk ook het geld van de aangekochte garantie terug kan krijgen moet je even in de voorwaarden van de ovk kijken. Wat zegt de ovk ingeval van ontbinding?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
23-09-2022 08:17
Voor wat betreft je laatste vraag of je bij ontbinding van de koop ovk ook het geld van de aangekochte garantie terug kan krijgen moet je even in de voorwaarden van de ovk kijken. Wat zegt de ovk ingeval van ontbinding?
Dat vroeg ik gisteren dus ook al, wat staat in de kleine lettertjes? Maar misschien ken jij wat praktijkvoorbeelden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ontbinding heeft geen terugwerkende kracht. Wel bestaat er een verplichting tot ongedaan making. Maar dit betreft dan de overeenkomst met betrekking tot de aankoop van de bank. En daarbij is de overeenkomst voor de garantie met een derde partij afgesloten (en hebben zij reeds prestatie(s) verricht). Ik weet uit mijn hoofd niet of daar een regeling voor is. Ik heb geen recente praktijk voorbeelden, maar ik zou even kijken wat er in het contract of algemene voorwaarden staat. TO: je bent vast niet de eerste met een dergelijk probleem. Succes.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven