Balans houden in vriendschap

21-11-2022 14:34 154 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve mensen,

Volgens mij komt dit onderwerp vaker voorbij.
Maar nu zie ik het even niet scherp.

Ik heb een vriendin met medische problemen en die worstelt met gevoelens van angst, depressie en wanhoop.
Ze kan zich niet makkelijk uiten, ik ben haar enige vertrouwenspersoon.
We appen dagelijks, over koetjes en kalfjes en soms krijg ik een emotioneel beladen bericht.

En ik merk dat ik het slecht trek. De vriendschap is natuurlijk niet gelijkwaardig nu, op zich vind ik dat geen probleem. Het is normaal gesproken een lieve meid, we hebben altijd lol samen. Ik wil haar steunen. Maar ik moet goed op mezelf passen, want ik merk dat ik zelf somber word, me zorgen over haar maak en niet meer toekom aan de dingen die ik graag doe. Ik ben normaal geen apper, ben graag alleen en hecht veel waarde aan een drama-vrij leven voor zover mogelijk.

Op zich valt het qua 'drama' echt wel mee, ze houdt zich heel flink maar heeft gewoon veel angst en weinig sociale steun. Ik had eigenlijk niet verwacht dat het zo belastend is om iemand in die situatie te steunen, ik dacht natuurlijk je kan altijd bij me terecht, maar het werkt dus niet op deze manier.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb aangegeven dat ik er voor haar wil zijn, maar dan liever bijvoorbeeld een keer met haar bel ipv dagelijks appen. Ook heb ik gezegd dat ze er goed aan doet om ook met anderen haar gevoelens te (leren) delen omdat ik er niet altijd voor haar kan zijn.

Is dat redelijk van mij?

Ze reageerde er wel goed op. Maar ze vindt bellen lastig, omdat ze emotioneel wordt en niet altijd haar gevoelens wil bespreken. Maarja, ik heb mijn grenzen en daar heb ik rekening mee te houden. We hebben nu even een pauze genomen in ons contact. Dat geeft me lucht en doet me goed, maar ik ben ook onzeker over hoe nu verder.

Vinden jullie het redelijk als ik vervolgens mijn poot stijf houd en niet meer via app communiceer met haar, maar blijf bij mijn voorstel om te bellen of bijvoorbeeld een uurtje samen thee te drinken? En anders dus maar niet? Zijn er nog andere opties?

Grenzen aangeven vind ik lastig. Helemaal als ik eigenlijk maar bar weinig kan aanbieden. Ik wil de vriendschap niet op het spel zetten.

Oh ja vergeten te vermelden, ivm haar medische situatie heeft zij aangegeven liever niet af te spreken. Dat maakt het dus lastig.
avage wijzigde dit bericht op 21-11-2022 14:39
2.90% gewijzigd
Ik snap dat per se willen bellen met haar niet. En je hoeft niet elk apje te beantwoorden he?

Gewoon niet elke dag appen en af en toe afspreken als je dat wel gezellig vindt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh ja vergeten te vermelden, ivm haar medische situatie heeft zij aangegeven liever niet af te spreken. Dat maakt het dus lastig.
LuciFee2022 schreef:
21-11-2022 14:36
Ik snap dat per se willen bellen met haar niet. En je hoeft niet elk apje te beantwoorden he?

Gewoon niet elke dag appen en af en toe afspreken als je dat wel gezellig vindt.
Tja... daar zit misschien een leerpunt voor mij.
avage wijzigde dit bericht op 21-11-2022 14:40
54.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan je dan niet afspreken dat je eens per dag met haar appt? Dan heb je niet het probleem dat er de hele dag door op ieder moment appjes binnen kunnen komen, maar zij hoeft dan niet te bellen.

Of misschien zou je kunnen mailen of zo. Ik had vroeger (in het pre-internettijdperk) een vriendin met wie ik brieven schreef, dat was een vriendin die ik ook gewoon elke dag op school zag, die brieven gaven we elkaar in de pauzes. Ik weet nog dat ik dat heel waardevol vond, echt een toevoeging aan onze vriendschap. En dan heb je ook niet dat het de hele dag binnenkomt en je het gevoel hebt dat je meteen moet lezen en antwoorden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik begrijp nog niet helemaal wat het precies is waar jij last van ondervind. Jullie appen over koetjes en kalfjes, en af en toe een beladen bericht (niet gek gezien de medische situatie). Het klinkt alsof ze je juist minimaal wil belasten?

Wat doe jij verder om er 'voor haar te zijn', zoals je zegt? Toon je interesse in haar medische situatie? Heb je aangeboden haar praktisch te helpen bijvoorbeeld een keer koken of iets anders?

Het klinkt voor mij nu alsof je vrij passief erin staat en niet weet hoe je met haar of je eigen emoties hierover, om moet gaan. Een vriendschap is niet alleen voor de leuk en 'dramavrij', ze is ziek, ze maakt geen drama zoals het klinkt.
Idee: je zou ook aan haar kunnen vragen waar zij behoefte aan heeft in haar situatie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien kan jij haar in deze situatie dus niet steunen, omdat het voor jou teveel is en de manier waarop jullie contact kunnen houden nu niet lijkt te matchen. Dus je WILT haar wel steunen, maar het LUKT je niet.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Parella schreef:
21-11-2022 14:48
Ik begrijp nog niet helemaal wat het precies is waar jij last van ondervind. Jullie appen over koetjes en kalfjes, en af en toe een beladen bericht (niet gek gezien de medische situatie). Het klinkt alsof ze je juist minimaal wil belasten?

Wat doe jij verder om er 'voor haar te zijn', zoals je zegt? Toon je interesse in haar medische situatie? Heb je aangeboden haar praktisch te helpen bijvoorbeeld een keer koken of iets anders?

Het klinkt voor mij nu alsof je vrij passief erin staat en niet weet hoe je met haar of je eigen emoties hierover, om moet gaan. Een vriendschap is niet alleen voor de leuk en 'dramavrij', ze is ziek, ze maakt geen drama zoals het klinkt.
Dankjewel voor je reactie. Dat klopt. Ze maakt geen drama, ik heb vooral last van mezelf. Onder andere omdat ik mezelf druk opleg om er voor haar te zijn, terwijl ik niet weet hoe ik dat moet doen en me onzeker voel.

Wat ik gedaan heb om er voor haar te zijn is inderdaad interesse in de medische situatie, ik heb me erover ingelezen en we overleggen soms over het proces en haar keuzes daarin. Verder luister ik naar haar en toon begrip. We delen wat grappige filmpjes en dingetjes. Ze geeft aan dat ze dat fijn vindt en meer niet van me nodig heeft.

Gisteren kwam er een appje van haar dat ze heel bang is, dat het niet goed gaat en niet weet wat ze moet doen. En ben ik feitelijk in paniek geraakt. Ik heb dit niet laten merken, ik heb geprobeerd haar gerust te stellen en geadviseerd om met haar arts te praten.

Vervolgens heb ik de hele nacht wakker gelegen en ben ik gesloopt. Ik heb haar dit niet verteld. Maar dus wel gezegd dat het dagelijks appen te veel voor me is en dat ik even tijd voor mezelf nodig heb.

Ik worstel al van kleins af aan met me oververantwoordelijk voelen voor het welbevinden van anderen. Heb therapie gehad en werk er al een hele tijd aan, beter voor mezelf zorgen enz. Maar door een combinatie van iemand die een beroep op me doet en het abstracte van appcontact komt dit weer helemaal terug lijkt het.

Ik heb continu een angst/zorg dat ik niet genoeg doe. Het zijn mijn eigen emoties waar ik op den duur last van krijg en die me uitputten, waardoor ik afstand wil in het contact. Ik ben ook boos op mezelf daarover, omdat het daardoor over mij gaat en dat wil ik helemaal niet.

Kortom ik creëer zelf het drama wat ik niet wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Parella schreef:
21-11-2022 14:48
Ik begrijp nog niet helemaal wat het precies is waar jij last van ondervind. Jullie appen over koetjes en kalfjes, en af en toe een beladen bericht (niet gek gezien de medische situatie). Het klinkt alsof ze je juist minimaal wil belasten?
Maar wat moet je met zo´n appje?

Ik vind het nogal gemakzuchtig van vriendin: je gooit een emotioneel beladen bericht ergens binnen en de ontvanger moet dan maar proberen steunend en begrijpend te zijn via een medium dat daar helemaal niet voor geschikt is.

To, ik zou op zo´n beladen appjes gewoon reageren met een hartje oid. En er verder proberen niet teveel mee bezig zijn.
En dan bvb een keer per week op een ´gewoon´ moment (dus niet naar aanleiding van zo´n appje) met haar bellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
makreel schreef:
21-11-2022 14:58
Misschien kan jij haar in deze situatie dus niet steunen, omdat het voor jou teveel is en de manier waarop jullie contact kunnen houden nu niet lijkt te matchen. Dus je WILT haar wel steunen, maar het LUKT je niet.
En ja dit dus.. Het lukt me niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
21-11-2022 14:59

Gisteren kwam er een appje van haar dat ze heel bang is, dat het niet goed gaat en niet weet wat ze moet doen. En ben ik feitelijk in paniek geraakt. Ik heb dit niet laten merken, ik heb geprobeerd haar gerust te stellen en geadviseerd om met haar arts te praten.

Vervolgens heb ik de hele nacht wakker gelegen en ben ik gesloopt. Ik heb haar dit niet verteld. Maar dus wel gezegd dat het dagelijks appen te veel voor me is en dat ik even tijd voor mezelf nodig heb.

....

Kortom ik creëer zelf het drama wat ik niet wil.
Je vriendin creëert ook drama hoor, door op die manier met jou te communiceren.
Wat verwacht ze eigenlijk van jou? Een therapeutisch gesprek via WhatsApp?

Ik zou deze manier van communiceren ook moeilijk trekken denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
21-11-2022 14:59
Dankjewel voor je reactie. Dat klopt. Ze maakt geen drama, ik heb vooral last van mezelf. Onder andere omdat ik mezelf druk opleg om er voor haar te zijn, terwijl ik niet weet hoe ik dat moet doen en me onzeker voel.

Wat ik gedaan heb om er voor haar te zijn is inderdaad interesse in de medische situatie, ik heb me erover ingelezen en we overleggen soms over het proces en haar keuzes daarin. Verder luister ik naar haar en toon begrip. We delen wat grappige filmpjes en dingetjes. Ze geeft aan dat ze dat fijn vindt en meer niet van me nodig heeft.

Gisteren kwam er een appje van haar dat ze heel bang is, dat het niet goed gaat en niet weet wat ze moet doen. En ben ik feitelijk in paniek geraakt. Ik heb dit niet laten merken, ik heb geprobeerd haar gerust te stellen en geadviseerd om met haar arts te praten.

Vervolgens heb ik de hele nacht wakker gelegen en ben ik gesloopt. Ik heb haar dit niet verteld. Maar dus wel gezegd dat het dagelijks appen te veel voor me is en dat ik even tijd voor mezelf nodig heb.

Ik worstel al van kleins af aan met me oververantwoordelijk voelen voor het welbevinden van anderen. Heb therapie gehad en werk er al een hele tijd aan, beter voor mezelf zorgen enz. Maar door een combinatie van iemand die een beroep op me doet en het abstracte van appcontact komt dit weer helemaal terug lijkt het.


Ik heb continu een angst/zorg dat ik niet genoeg doe. Het zijn mijn eigen emoties waar ik op den duur last van krijg en die me uitputten, waardoor ik afstand wil in het contact. Ik ben ook boos op mezelf daarover, omdat het daardoor over mij gaat en dat wil ik helemaal niet.

Kortom ik creëer zelf het drama wat ik niet wil.
Zou dit iets niet zijn om hulp voor te vragen? Want dit staat los van je vriendin volgens mij.

Denk je wel eens na over wat vriendschap voor jou betekent en hoe je hier invulling aan wilt geven? Ik weet niet of dit om een goede vriendin gaat, maar als een van mijn goede/beste vrienden medisch veel zorgen heeft mogen zij mij hier altijd over bellen of app'en. Maar dat ben ik en hoef jij niet te zijn. Ik voel niet dat ik altijd paraat moet staan voor deze vrienden maar de communicatie is bij ons ook geen ding.
Alle reacties Link kopieren Quote
strelitzia schreef:
21-11-2022 15:09
Zou dit iets niet zijn om hulp voor te vragen? Want dit staat los van je vriendin volgens mij.

Denk je wel eens na over wat vriendschap voor jou betekent en hoe je hier invulling aan wilt geven? Ik weet niet of dit om een goede vriendin gaat, maar als een van mijn goede/beste vrienden medisch veel zorgen heeft mogen zij mij hier altijd over bellen of app'en. Maar dat ben ik en hoef jij niet te zijn.
Dat was ook mijn intentie. Maar nu merk ik dat het me niet lukt, vanwege mijn persoonlijke issues inderdaad. Ik heb daar wel hulp voor, maar het is een proces van jaren en alsnog gaat het met vallen en opstaan.

Zij weet dit trouwens wel. En ik loop niet weg voor een situatie die me uitdaagt in die zin, dat hebben we ook al besproken. Alsnog overvalt dit me nu, zit ik hoog in de emotie en kan ik niet helder denken.

Maar ik heb denk ik toch liever dat ze me belt als er iets is. Dan heb je direct contact en krijg je inderdaad niet zo'n app waarvan je niet weet wat je ermee aan moet. Er stond ook bij dat ze niet gebeld wilde worden. Tja misschien brengt ze mij dan inderdaad in een onmogelijke positie.

Ik vind appen ook echt geen medium voor emotioneel beladen berichten. Bij haar tolereer ik het. Maar eigenlijk houd ik me dan niet aan mijn eigen waarden. Ik moet dat dus ook gewoon niet accepteren, door niet te reageren of inderdaad alleen met een hartje en sterkte ofzo? Dat zit nog niet in mijn gedragsrepertoire :)
Alle reacties Link kopieren Quote
.
strelitzia wijzigde dit bericht op 21-11-2022 15:54
99.73% gewijzigd
aliva schreef:
21-11-2022 15:01
Maar wat moet je met zo´n appje?

Ik vind het nogal gemakzuchtig van vriendin: je gooit een emotioneel beladen bericht ergens binnen en de ontvanger moet dan maar proberen steunend en begrijpend te zijn via een medium dat daar helemaal niet voor geschikt is.

To, ik zou op zo´n beladen appjes gewoon reageren met een hartje oid. En er verder proberen niet teveel mee bezig zijn.
En dan bvb een keer per week op een ´gewoon´ moment (dus niet naar aanleiding van zo´n appje) met haar bellen.


Wat je ermee moet? Gewoon zeggen: joh wat naar, zal ik je even bellen? Of gewoon gelijk bellen zonder dat te vragen.
En als ze niet wil bellen dan kan je toch wat tips geven zoals even gaan douche of even frisse lucht happen buiten, of gewoon bevestigen dat het ook heel angstig is.

Als je echt geen idee hebt hoe je iemand emotioneel een beetje kan steunen (zonder zelf in paniek te raken of je enorm belast te voelen), dan ben je inderdaad niet de geschikte persoon om er voor iemand te zijn.

Ik vind dat wel een stukje dat je mag ontwikkelen, want in élke vriendschap of relatie of familieband zal een keer verdriet, wanhoop of angst voorkomen! Mensen worden nu eenmaal ziek, krijgen te maken met verlies enzovoorts.
Avage schreef:
21-11-2022 15:18
Dat was ook mijn intentie. Maar nu merk ik dat het me niet lukt, vanwege mijn persoonlijke issues inderdaad. Ik heb daar wel hulp voor, maar het is een proces van jaren en alsnog gaat het met vallen en opstaan.

Zij weet dit trouwens wel. En ik loop niet weg voor een situatie die me uitdaagt in die zin, dat hebben we ook al besproken. Alsnog overvalt dit me nu, zit ik hoog in de emotie en kan ik niet helder denken.

Maar ik heb denk ik toch liever dat ze me belt als er iets is. Dan heb je direct contact en krijg je inderdaad niet zo'n app waarvan je niet weet wat je ermee aan moet. Er stond ook bij dat ze niet gebeld wilde worden. Tja misschien brengt ze mij dan inderdaad in een onmogelijke positie.

Ik vind appen ook echt geen medium voor emotioneel beladen berichten. Bij haar tolereer ik het. Maar eigenlijk houd ik me dan niet aan mijn eigen waarden. Ik moet dat dus ook gewoon niet accepteren, door niet te reageren of inderdaad alleen met een hartje en sterkte ofzo? Dat zit nog niet in mijn gedragsrepertoire :)


ik denk dat je best met je vriendin kan bespreken dat je het moeilijk vindt om haar te steunen vanwege je eigen issues en dat wat je wel kan doen, via telefoon of live moet. Je mag best aangeven binnen welke kaders jij kan steunen.

Anderzijds kan je niet van een ziek iemand verwachten dat alle contact op jouw voorwaarden plaats vindt, dus het kan zijn dat het contact dan minder wordt.
Maar ze wil niet bellen, zij geeft duidelijk aan dat ze niet steeds wil bellen omdat dat haar te veel is. Wil je haar echt steunen, app dan 1x per dag terug of uit jezelf en stopt met dat gedram om te bellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lastig dit. Mijn vriendinnen mogen me te pas en te onpas via welk medium dan ook benaderen. Ik heb wel degelijk hele conversaties over de app over ‘zware’ onderwerpen. Aan de ene kant vind ik dat jij deze situatie wel heel erg ‘about you’ maakt. Je vriendin is degene met de medische toestand, niet jij. Aan de andere kant moet jij er zelf niet aan onderdoor gaan.

Mijn tip: schrijf haar een brief, handgeschreven, zodat ze ziet dat je moeite hebt gedaan. Zet daarin hoeveel jullie vriendschap voor je betekent, hoe erg je het voor haar vindt en hoe graag je haar wilt steunen, maar dat je tegen je eigen grenzen aanloopt. Stel voor dat jullie wekelijks op een vast moment bellen of appen, en verder niet. Dan wordt het in ieder geval voorspelbaar en behapbaar.
Als je je vriendin wil houden, geen brief met al dat soort drama erin. Zeker nu niet. :roll: :wtf:
Alle reacties Link kopieren Quote
Parella schreef:
21-11-2022 15:22
Wat je ermee moet? Gewoon zeggen: joh wat naar, zal ik je even bellen? Of gewoon gelijk bellen zonder dat te vragen.
En als ze niet wil bellen dan kan je toch wat tips geven zoals even gaan douche of even frisse lucht happen buiten, of gewoon bevestigen dat het ook heel angstig is.

Als je echt geen idee hebt hoe je iemand emotioneel een beetje kan steunen (zonder zelf in paniek te raken of je enorm belast te voelen), dan ben je inderdaad niet de geschikte persoon om er voor iemand te zijn.

Ik vind dat wel een stukje dat je mag ontwikkelen, want in élke vriendschap of relatie of familieband zal een keer verdriet, wanhoop of angst voorkomen! Mensen worden nu eenmaal ziek, krijgen te maken met verlies enzovoorts.
Ik ben blij met jouw inzichten. Het is heel logisch maar nu zie ik het even niet zo scherp.

Ook wel pijnlijk om met mijn tekortkomingen geconfronteerd te worden. Maar het is wel iets waar ik zelf (verder) aan zal moeten werken.

Ik weet wel hoe ik iemand emotioneel kan steunen, en eerst gaat het prima. Maar mijn angst om het niet goed te doen sluipt er in op den duur. En vanaf dan kan ik het moeilijk loslaten. Het zou fijn zijn als ik een appje kort kan beantwoorden en doorgaan met leven. Maar dat staat vooralsnog ver van me af als ik eerlijk ben.

Ik ben sowieso gevoelig voor stemmingswisselingen. Ik probeer balans te houden met mediteren, sporten, werken enz. en dat leek wel goed te gaan. Totdat ineens zo'n app me in een staat van paniek brengt en helemaal emotioneel over de zeik.

Het raakt aan bepaalde jeugdtrauma's. Mijn vader kreeg kanker en mijn moeder was heel afwerend in dat proces, er mocht niet over gepraat worden. Ik wist al die tijd niet of hij dood zou gaan of niet en durfde het niet te vragen. Deze situatie triggert dat onzekere gevoel.
Alle reacties Link kopieren Quote
dan mute je haar toch? en plan je voor jezelf elke dag een half uurtje terugappen
Niet zeuren om bellen, als zij niet wil bellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
21-11-2022 14:59
Dankjewel voor je reactie. Dat klopt. Ze maakt geen drama, ik heb vooral last van mezelf. Onder andere omdat ik mezelf druk opleg om er voor
Ik worstel al van kleins af aan met me oververantwoordelijk voelen voor het welbevinden van anderen. Heb therapie gehad en werk er al een hele tijd aan, beter voor mezelf zorgen enz. Maar door een combinatie van iemand die een beroep op me doet en het abstracte van appcontact komt dit weer helemaal terug lijkt het.
prachtig leermoment voor jezelf
zoek daar hulp bij
ze kunnen je ook helpen, met betere bewoordingen om je vriendin te helpen
Alle reacties Link kopieren Quote
oneenietweer schreef:
21-11-2022 15:32


Mijn tip: schrijf haar een brief, handgeschreven, zodat ze ziet dat je moeite hebt gedaan. Zet daarin hoeveel jullie vriendschap voor je betekent, hoe erg je het voor haar vindt en hoe graag je haar wilt steunen, maar dat je tegen je eigen grenzen aanloopt. Stel voor dat jullie wekelijks op een vast moment bellen of appen, en verder niet. Dan wordt het in ieder geval voorspelbaar en behapbaar.
brieven zijn heel naar passief-agressief. Je geeft de ander geen kans om direct te reageren. Jouw hele zegje moet gezegd
Ik ben geen voorstander
Het gaat geheel niet om balans houden in vriendschap, het gaat vooral om dat jij heel fragiel bent en niet weet wat steunen is. En dat is niet per se heel erg. Zo lopen dingen dan als er van alles aan de hand is.

Maar zou voor jezelf daar naar kijken om te zien of jij daar iets mee kan, voor jezelf en je omgeving.

Maar zou geen brieven gaan schrijven en jouw trauma's even niet bij je vriendin neerleggen. Ik gok dat ze heel ziek is? Omdat ze ook niet kan afspreken tijdelijk?
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 21-11-2022 15:45
5.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Parella schreef:
21-11-2022 15:26
ik denk dat je best met je vriendin kan bespreken dat je het moeilijk vindt om haar te steunen vanwege je eigen issues en dat wat je wel kan doen, via telefoon of live moet. Je mag best aangeven binnen welke kaders jij kan steunen.

Anderzijds kan je niet van een ziek iemand verwachten dat alle contact op jouw voorwaarden plaats vindt, dus het kan zijn dat het contact dan minder wordt.
Ja. Nogmaals dank, ik kan hier wat mee.

Ik denk wel dat zodra mijn emoties wat bedaard zijn dat we hier samen beter uitkomen.

Het bellen is niet iets wat van mij moet, maar een handreiking omdat er anders weinig contact mogelijk is. Maar ik zal het accepteren als ze dat niet wil. En dan even kijken hoe ik met het appen omga, dat weet ik nog niet. Ik vind het echt moeilijk om daarin te bepalen wat mijn grenzen zijn. Een simpel appje lijkt klein en onschuldig, maar toch heb ik er moeite mee.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven