Balans houden in vriendschap

21-11-2022 14:34 154 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve mensen,

Volgens mij komt dit onderwerp vaker voorbij.
Maar nu zie ik het even niet scherp.

Ik heb een vriendin met medische problemen en die worstelt met gevoelens van angst, depressie en wanhoop.
Ze kan zich niet makkelijk uiten, ik ben haar enige vertrouwenspersoon.
We appen dagelijks, over koetjes en kalfjes en soms krijg ik een emotioneel beladen bericht.

En ik merk dat ik het slecht trek. De vriendschap is natuurlijk niet gelijkwaardig nu, op zich vind ik dat geen probleem. Het is normaal gesproken een lieve meid, we hebben altijd lol samen. Ik wil haar steunen. Maar ik moet goed op mezelf passen, want ik merk dat ik zelf somber word, me zorgen over haar maak en niet meer toekom aan de dingen die ik graag doe. Ik ben normaal geen apper, ben graag alleen en hecht veel waarde aan een drama-vrij leven voor zover mogelijk.

Op zich valt het qua 'drama' echt wel mee, ze houdt zich heel flink maar heeft gewoon veel angst en weinig sociale steun. Ik had eigenlijk niet verwacht dat het zo belastend is om iemand in die situatie te steunen, ik dacht natuurlijk je kan altijd bij me terecht, maar het werkt dus niet op deze manier.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb aangegeven dat ik er voor haar wil zijn, maar dan liever bijvoorbeeld een keer met haar bel ipv dagelijks appen. Ook heb ik gezegd dat ze er goed aan doet om ook met anderen haar gevoelens te (leren) delen omdat ik er niet altijd voor haar kan zijn.

Is dat redelijk van mij?

Ze reageerde er wel goed op. Maar ze vindt bellen lastig, omdat ze emotioneel wordt en niet altijd haar gevoelens wil bespreken. Maarja, ik heb mijn grenzen en daar heb ik rekening mee te houden. We hebben nu even een pauze genomen in ons contact. Dat geeft me lucht en doet me goed, maar ik ben ook onzeker over hoe nu verder.

Vinden jullie het redelijk als ik vervolgens mijn poot stijf houd en niet meer via app communiceer met haar, maar blijf bij mijn voorstel om te bellen of bijvoorbeeld een uurtje samen thee te drinken? En anders dus maar niet? Zijn er nog andere opties?

Grenzen aangeven vind ik lastig. Helemaal als ik eigenlijk maar bar weinig kan aanbieden. Ik wil de vriendschap niet op het spel zetten.

Oh ja vergeten te vermelden, ivm haar medische situatie heeft zij aangegeven liever niet af te spreken. Dat maakt het dus lastig.
avage wijzigde dit bericht op 21-11-2022 14:39
2.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
21-11-2022 15:41
brieven zijn heel naar passief-agressief. Je geeft de ander geen kans om direct te reageren. Jouw hele zegje moet gezegd
Ik ben geen voorstander
Is dat anders dan een hele lap tekst via whatsapp? Ik kan mij voorstellen dat iemand dat hetzelfde vindt als een brief?

TO, misschien ben jij gewoon niet geschikt om haar nu te steunen. Dat is niet slecht en het maakt jou niet tot een slecht persoon.

Een tijd heb ik heel slecht in mijn vel gezeten. Ik kon toen problemen van een ander er echt niet bijhebben. En ik hoefde er niets mee, alleen maar aan te horen, maar ik lag er ook wakker van (wat ik nooit doe) en liep heel de tijd te malen. Daarnaast was het ook nog eens iemand waarmee ik niet bevriend was of familie van was. Ik geef eerlijk toe dat ik diegene en het onderwerp een beetje ontliep, want ik kon het er gewoon niet bij hebben. Maar als het echt een vriendin is, zou het netter zijn omdat gewoon aan te geven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
21-11-2022 15:39
dan mute je haar toch? en plan je voor jezelf elke dag een half uurtje terugappen
Niet zeuren om bellen, als zij niet wil bellen.
Ok, ja dit is voor jou wellicht logisch.

Maar ik ben normaal helemaal geen apper, eigenlijk alleen zakelijk met klanten en met vrienden alleen om af te spreken of geinige dingen uit te wisselen.

Dat mensen ook appjes muten of negeren is voor mij nieuw.

Ik functioneer ongeveer als een tachtigjarige wat dat betreft.

Ik zal sowieso geen emotionele brief schrijven of wat voor brief dan ook nee, don't worry.
Wat ik zou doen in jouw geval:
Niet bellen als zij dat niet wil.
Ik zou ook aangeven dat je overdag niet uitgebreid kunt appen, maar dat je er op de avond op terugkomt, maar zij ondertussen altijd mag appen. Desnoods reageer je af en toe tussendoor met een hartje en savonds kun je er op ingaan, bijv. (Desnoods zet je het onder archiveren en kijk je later.)
Weet wel, jouw vriendin verwacht niet dat jij haar problemen oplost. Ze wil gewoon een luisterend oor. Daarmee doe jij genoeg. Maak het niet groter voor jezelf dan het is. Dat je er voor haar bent is lief van jou, en ook een wijze les voor jou.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
21-11-2022 14:59

Gisteren kwam er een appje van haar dat ze heel bang is, dat het niet goed gaat en niet weet wat ze moet doen. En ben ik feitelijk in paniek geraakt. Ik heb dit niet laten merken, ik heb geprobeerd haar gerust te stellen en geadviseerd om met haar arts te praten.


Ik denk dat je het te groot maakt in jouw hoofd.

Verwacht ze van jou dé oplossing? (vast niet) of wil ze gewoon even spuien en van jou horen dat het ook kut is en dat het niet raar is om bang te zijn.
Je hoeft het niet op te lossen hé. Kun je dat voor jezelf relativeren dan zal het vast makkelijker zijn en kun je haar aanhoren en troosten zonder dat je er vanalles mee moet (van jouzelf) wat je niet kunt.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
21-11-2022 15:49
Ik denk dat je het te groot maakt in jouw hoofd.

Verwacht ze van jou dé oplossing? (vast niet) of wil ze gewoon even spuien en van jou horen dat het ook kut is en dat het niet raar is om bang te zijn.
Je hoeft het niet op te lossen hé. Kun je dat voor jezelf relativeren dan zal het vast makkelijker zijn en kun je haar aanhoren en troosten zonder dat je er vanalles mee moet (van jouzelf) wat je niet kunt.
Ja.

Ik weet niet of ik dat kan.
Ik snap de theorie en kan het vaak genoeg wel, maar zodra ik getriggerd ben lijkt dit sterker dan ik en het neemt me gewoon over.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pfoe, da's een lastige. Ik ben zelf ook geen beller dus kan me heel goed voorstellen dat ze dat liever niet doet. Hele lange verhalen op de app ontvangen kan ik ook weinig mee, alhoewel het een stuk beter gaat nu ik via m'n pc kan appen. Gek genoeg geeft dat me emotioneel ook wat afstand. En per mail, zou dat niet kunnen? Dan kan je er zelf een frequentie aan hangen en hoeft er niet a la minute gereageerd te worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
21-11-2022 15:56
Ja.

Ik weet niet of ik dat kan.
Ik snap de theorie en kan het vaak genoeg wel, maar zodra ik getriggerd ben lijkt dit sterker dan ik en het neemt me gewoon over.

En daar ben je je nu van bewust en dan kun je daar naar leren handelen.

Bedenk dat dat jij er bent voor uitlaatklep, arts of HAP bij medische nood of inhoudelijke vragen.
Luister en stel vragen. Dan weet ze daarna zelf wel wat ze eventueel moet doen en met een beetje mazzel is ze wat rustiger omdat je naar haar geluisterd hebt.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zelf recent een zware ziekte doorgemaakt.

Af en toe kreeg ik appjes in de aard van ´hoe gaat het?´.

Een hekel had ik daar aan. Wat moest ik daarmee? In twee zinnen een complexe situatie samenvatten? Wie werd daar beter of wijzer van? (Behalve dat de apper ´contacteer Aliva´ van zijn todo lijstje kon schrappen).

Ook in omgekeerde richting zou ik echt heel weinig kunnen met berichten als ´het gaat niet goed maar bel me niet´.
Ik ga / kan echt geen steunende gesprekken via WhatsApp voeren.
Ik ben geen automaat waar je een berichtje ingooit en een reeks steunbetuigingen uitkomt.

Dat klinkt mss hard, maar ik hield zelf als zieke toch rekening met de voorkeuren en interesses van mijn netwerk zodat ik hen benutte op een manier die voor hen het minst belastend was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mailen lijkt me ook helemaal niets.

Het zijn ook geen lappen tekst die ze stuurt. Het is juist heel kort. Maar wel soms emotioneel geladen. Gewoon om even te spuien, zij is wat impulsiever daarin dan ik.

Weet je wat ik me nu realiseer. Ik haal er validatie/erkenning uit dat ik die persoon ben bij wie ze zich durft te uiten. Alsof het mij meer waarde geeft. Daarom begrens ik het niet, maar ga ik het juist groot zitten maken. Daar moet ik iets mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
aliva schreef:
21-11-2022 15:59
Ik heb zelf recent een zware ziekte doorgemaakt.

Af en toe kreeg ik appjes in de aard van ´hoe gaat het?´.

Een hekel had ik daar aan. Wat moest ik daarmee? In twee zinnen een complexe situatie samenvatten? Wie werd daar beter of wijzer van? (Behalve dat de apper ´contacteer Aliva´ van zijn todo lijstje kon schrappen).

Ook in omgekeerde richting zou ik echt heel weinig kunnen met berichten als ´het gaat niet goed maar bel me niet´.
Ik ga / kan echt geen steunende gesprekken via WhatsApp voeren.
Ik ben geen automaat waar je een berichtje ingooit en een reeks steunbetuigingen uitkomt.

Dat klinkt mss hard, maar ik hield zelf als zieke toch rekening met de voorkeuren en interesses van mijn netwerk zodat ik hen benutte op een manier die voor hen het minst belastend was.
Ik snap je helemaal aliva. Ik ben zelf ook zo, als ik in de kreukels lig denk ik nog steeds na over hoe ik anderen kan helpen om mij te helpen.

Maarja we kunnen niet onze eigen standaarden een ander opleggen. Daar moet je altijd samen in navigeren. Ik kan alleen maar iets doen aan waar het bij mij aan schort. En het is duidelijk dat er dingen zijn waar ik aan moet werken.
Kijk wat je kan en wat bij jou en haar past op dat moment, maar praat er over.
anoniem_639dcde78f69d wijzigde dit bericht op 23-11-2022 14:08
93.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus jij bent haar enige vertrouwenspersoon, Avage? Dan snap ik wel dat je een bepaalde druk ervaart. Maar ik ben zelf ernstig ziek dus ik heb wel enig recht van spreken: je doet t niet snel fout hoor. Je hoeft niet het perfecte antwoord te geven dat alles oplost.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
21-11-2022 15:18
Ik moet dat dus ook gewoon niet accepteren, door niet te reageren of inderdaad alleen met een hartje en sterkte ofzo? Dat zit nog niet in mijn gedragsrepertoire :)
Ja ik denk dat dit een hele goede oplossing is. Zij kan het delen, jij hebt steun gegeven met zo min mogelijk stress. Het geeft jouw ook de mogelijkheid haar bericht niet tot in detail te lezen of tot je door te laten dringen.
Vergt misschien wat oefening maar kan echt werken.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
21-11-2022 15:30
Maar ze wil niet bellen, zij geeft duidelijk aan dat ze niet steeds wil bellen omdat dat haar te veel is. Wil je haar echt steunen, app dan 1x per dag terug of uit jezelf en stopt met dat gedram om te bellen.
Ja dit wel zo ongeveer.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Ok, ik zal sowieso niet pushen over dat bellen, sowieso bel ik haar zelf niet zomaar op.

Het lijkt mij ook het beste dat ik meer vertel over wat mijn grenzen en mogelijkheden zijn, zonder daar emotioneel over te zijn. Zodat we een gesprek kunnen hebben over wat bij mij en haar past en hoe nu verder.

Ik ga het even een weekje laten rusten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
21-11-2022 16:34
Ok, ik zal sowieso niet pushen over dat bellen, sowieso bel ik haar zelf niet zomaar op.

Het lijkt mij ook het beste dat ik meer vertel over wat mijn grenzen en mogelijkheden zijn, zonder daar emotioneel over te zijn. Zodat we een gesprek kunnen hebben over wat bij mij en haar past en hoe nu verder.

Ik ga het even een weekje laten rusten.
Dat lijkt mij een heel goed idee. Weet zij van de situatie met jouw ouders vroeger?
Je hoeft geen emotie te laten zien als je dat niet wil, maar het mag wel hoor. Is niet ongepast ofzo en er is een kans dat het haar minder zwaar valt om met jouw emoties om te gaan als andersom.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
.
viva1981 wijzigde dit bericht op 20-12-2022 16:44
99.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ondertussen geleerd, dat als Siemens je een emotionele tekst stuurt, het voldoende is om te antwoorden met
Oh kut
Rot voor je
Dat moet moeilijk zijn

Geen vragen, vooral geen oplossingen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja leg haar een keertje uit hoe dat vroeger ging met je ouders, dat helpt misschien voor haar dat ze weet dat het niet perse door haar komt hoe je nu reageert. Ik zou het niet over je grenzen gaan hebben weer, dat gesprek hebben jullie al gehad.
Verder heeft WhatsApp heel veel mogelijkheden waar jullie allebei iets aan kunnen hebben. Mute haar appjes inderdaad zodat niet accuut je nekharen overeind gaan zodra je iets hoort. Reageer op een moment dat je wel uitkomt, al is het de volgende dag. Een hartje is een prima reactie in de meeste gevallen. Misschien kom je ook af en toe een plaatje tegen dat passend of veelzeggend kan zijn? Verder kun je voiceberichtjes maken voor haar, dat lijkt dan een beetje op bellen maar ze hoeft dan niet bang te zijn dat ze in tranen iets terug moet zeggen.... verder kun je ook via de post eens iets liefs sturen. Iets waar ze naar kan kijken waardoor ze weet dat je er voor haar bent, ookal is het niet altijd de seconde nadat zij iets stuurt.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren Quote
Een aantal spelregels om het voor jou haalbaar te houden:

- Jij hoeft niet op ieder berichtje te reageren. Het is haar manier om het kwijt te kunnen. Laat haar dat doen. Jij "hoeft" hier niets mee.
- Jij kunt haar probleem niet oplossen. Daar zijn hulpverleners voor. Er voor haar zijn zonder advies is ook al steunen.
- Stel je Whatsapp anders in. Zorg dat haar berichten geen geluid of pop up meer weergeven. Jij kunt nu op vaste of zelfgekozen momenten kijken. Nu is een appje een stoormoment. Laat haar ook weten dat je 1 a 2x per dag kijkt.
- bellen is veel intenser dan een berichtje. En het kost meer energie. Laat haar alleen bellen bij een accuut probleem.
- Je kunt prima afspreken bij haar of jouw thuis (ongeacht je situatie).

Zorg dat jullie ook andere zaken bespreken. En hou op je zorgen te maken. Jij kunt het niet veranderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
21-11-2022 18:28
Een aantal spelregels om het voor jou haalbaar te houden:

- Jij hoeft niet op ieder berichtje te reageren. Het is haar manier om het kwijt te kunnen. Laat haar dat doen. Jij "hoeft" hier niets mee.
- Jij kunt haar probleem niet oplossen. Daar zijn hulpverleners voor. Er voor haar zijn zonder advies is ook al steunen.
- Stel je Whatsapp anders in. Zorg dat haar berichten geen geluid of pop up meer weergeven. Jij kunt nu op vaste of zelfgekozen momenten kijken. Nu is een appje een stoormoment. Laat haar ook weten dat je 1 a 2x per dag kijkt.
- bellen is veel intenser dan een berichtje. En het kost meer energie. Laat haar alleen bellen bij een accuut probleem.
- Je kunt prima afspreken bij haar of jouw thuis (ongeacht je situatie).

Zorg dat jullie ook andere zaken bespreken. En hou op je zorgen te maken. Jij kunt het niet veranderen.
vriendin wil niet bellen en ook niet dat TO langskomt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook al heeft jouw vriendin het psychisch zwaar, wil nog niet zeggen dat ze geen rekening met jou(w) (gevoelens) kan houden. Mijn advies is dan ook je eerlijk uit te spreken over hoe jij haar contact ervaart en wat jouw belastbaarheid hierin is. Vriendschap is twee-richtingsverkeer waarbij je soms wat meer geeft dan neemt, maar niet ten koste van jezelf!

Als zij dat niet begrijpt dan zou ik zeker mn grenzen kenbaar maken en hier naar gaan handelen. Het hoeft echt niet altijd te gaan zoals een ander dat wilt, ook niet binnen een zeer goede vriendschap!
Alle reacties Link kopieren Quote
Noia schreef:
21-11-2022 15:49
Wat ik zou doen in jouw geval:
Niet bellen als zij dat niet wil.
Ik zou ook aangeven dat je overdag niet uitgebreid kunt appen, maar dat je er op de avond op terugkomt, maar zij ondertussen altijd mag appen. Desnoods reageer je af en toe tussendoor met een hartje en savonds kun je er op ingaan, bijv. (Desnoods zet je het onder archiveren en kijk je later.)
Weet wel, jouw vriendin verwacht niet dat jij haar problemen oplost. Ze wil gewoon een luisterend oor. Daarmee doe jij genoeg. Maak het niet groter voor jezelf dan het is. Dat je er voor haar bent is lief van jou, en ook een wijze les voor jou.
Vind ik ook.
Je doet wat je kunt. En je doet al meer dan de meeste mensen zouden doen.
Lief van je dat je het goed wil doen, maar deze manier nu werkt niet.
Daar heeft zij ook niks aan.
Ik zou haar muten, af en toe een hartje of iets sturen bij een bericht als je het kan opbrengen om te lezen, en op een rustig moment elke dag antwoorden.
Dan antwoord je ook niet naar haar paniek.
Ik snap juist heel goed dat ze appt, en niet belt. Bellen kost soms veel meer energie, en daarbij is appen minder invasief voor de ontvangende partij. Dus je hoeft je niet druk te maken of iemand aan het eten is, of aan het werk ofzo. Diegene kan er op terugkomen wanneer het uitkomt.
Alle reacties Link kopieren Quote
viva1981 schreef:
21-11-2022 17:14
Een vriendin van mij zei ooit dat ze een psycholoog heeft om problemen mee te bespreken, die worden ervoor betaald.
Met een vriendin kun je ook best problemen bespreken, maar dus tot op zekere hoogte.
Is een psycholoog/coach/ of wat dan ook misschien een optie voor je vriendin?
Daar heb je niks aan als je savonds laat in een paniekaanval verzeild raakt.
Natuurlijk is het goed om professionele hulp te zoeken (voor TO om de trauma’s aan te pakken die haar belemmeren, voor haar vriendin om te leren omgaan met de psychische consequenties van het medisch leed). Maar dat is geplande zorg, een keer in de X weken een afspraak.
Dat neemt niet de behoefte weg om je hart te luchten voor/na een belangrijke behandeling/uitslag etc, en daarvoor kun je niet 24/7 bij een professional terecht maar moet je toch echt in je eigen netwerk zijn.

TO, fijn dat je er voor haar probeert te zijn, dat je hier een topic over opent en mee bezig bent geeft al aan dat je hart op de goede plek zit. Je doet wat je kunt doen. Vertel haar inderdaad ook je struggles en zoek ook hulp voor jezelf, want wat iemand al eerder zei; leed is helaas deel van het leven en het is fijn als je zelf niet in paniek raakt van andermans leed. Veel sterkte met deze situatie!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven