Balans houden in vriendschap

21-11-2022 14:34 154 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve mensen,

Volgens mij komt dit onderwerp vaker voorbij.
Maar nu zie ik het even niet scherp.

Ik heb een vriendin met medische problemen en die worstelt met gevoelens van angst, depressie en wanhoop.
Ze kan zich niet makkelijk uiten, ik ben haar enige vertrouwenspersoon.
We appen dagelijks, over koetjes en kalfjes en soms krijg ik een emotioneel beladen bericht.

En ik merk dat ik het slecht trek. De vriendschap is natuurlijk niet gelijkwaardig nu, op zich vind ik dat geen probleem. Het is normaal gesproken een lieve meid, we hebben altijd lol samen. Ik wil haar steunen. Maar ik moet goed op mezelf passen, want ik merk dat ik zelf somber word, me zorgen over haar maak en niet meer toekom aan de dingen die ik graag doe. Ik ben normaal geen apper, ben graag alleen en hecht veel waarde aan een drama-vrij leven voor zover mogelijk.

Op zich valt het qua 'drama' echt wel mee, ze houdt zich heel flink maar heeft gewoon veel angst en weinig sociale steun. Ik had eigenlijk niet verwacht dat het zo belastend is om iemand in die situatie te steunen, ik dacht natuurlijk je kan altijd bij me terecht, maar het werkt dus niet op deze manier.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb aangegeven dat ik er voor haar wil zijn, maar dan liever bijvoorbeeld een keer met haar bel ipv dagelijks appen. Ook heb ik gezegd dat ze er goed aan doet om ook met anderen haar gevoelens te (leren) delen omdat ik er niet altijd voor haar kan zijn.

Is dat redelijk van mij?

Ze reageerde er wel goed op. Maar ze vindt bellen lastig, omdat ze emotioneel wordt en niet altijd haar gevoelens wil bespreken. Maarja, ik heb mijn grenzen en daar heb ik rekening mee te houden. We hebben nu even een pauze genomen in ons contact. Dat geeft me lucht en doet me goed, maar ik ben ook onzeker over hoe nu verder.

Vinden jullie het redelijk als ik vervolgens mijn poot stijf houd en niet meer via app communiceer met haar, maar blijf bij mijn voorstel om te bellen of bijvoorbeeld een uurtje samen thee te drinken? En anders dus maar niet? Zijn er nog andere opties?

Grenzen aangeven vind ik lastig. Helemaal als ik eigenlijk maar bar weinig kan aanbieden. Ik wil de vriendschap niet op het spel zetten.

Oh ja vergeten te vermelden, ivm haar medische situatie heeft zij aangegeven liever niet af te spreken. Dat maakt het dus lastig.
avage wijzigde dit bericht op 21-11-2022 14:39
2.90% gewijzigd
Wel vervelend dat je nou net deze situatie nodig hebt om te leren je grenzen aan te geven. Was fijner geweest als het een wat minder nare aanleiding was geweest en dat je deze daadkracht eerder op had kunnen brengen. Maar ja. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mag best gezegd worden dat ze het erg op zich zelf betrekt. Er bozig en gestresst van wordt, terwijl er niets van haar gevraagd wordt. Heb hier boven ook geschreven dat vriendin al blij is om even van zich af te appen en dat al genoeg is. To vult allemaal dingen in waar ze aan zou moeten voldoen, maar ze is er al voldoende met app contact. En dan maakt ze het zelf heel groot, terwijl dat niet hoeft en betrekt ze alles op zich zelf waardoor, vind ik gewoon niet terecht tegen over een zieke vriendin. En natuurlijk kan ik begrijpen als je stress level heel hoog is en je weinig kan hebben dat heel veel appjes je geïrriteerd kunnen maken. Daarom zeg ik ze heeft zelf issues, want normaal als een zieke vriendin af en toe haat ellende deelt hoef je er niet helemaal van de leg van te zijn. Dan kun je reageren zonder dat het jezelf helemaal sloopt of bozig maakt. Zonde voor haar zelf en niet eerlijk tegen over vriendin die al in een rot situatie zit, ziek geen sociaal netwerk en ook haar best doet om niet te down over te komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nummer van vriendin ge-pb't naar Bloemetjesvoorjou, fijn dat je verder wil appen.

Vriendin is niet ernstig ziek trouwens. Ze werkt de hele week buiten de deur en doet het huishouden, familiebezoek enz. Het is niet dat ze zo slecht ligt of weinig energie heeft dat ze niet kan bellen. Maar ze voelt zich wel angstig en wanhopig over een aanstaande behandeling en wil liever niet emotioneel worden aan de telefoon. En vindt het volgens mij gewoon praktisch om te appen omdat je dat tussendoor kan doen.

Voor mij is dat nou net heel ongelukkig. Berichten van een wanhopig persoon als je staat te stofzuigen of net naar bed gaat, waar laat je dat.

Zelf heb ik inderdaad ook een verleden en een gebruiksaanwijzing. Dat vind ik geen excuus maar mijn grenzen zijn niet zo flexibel als ik dacht.

Vriendschap is voor mij voor de lange termijn, niet dat ik nu op dit moment alles moet geven voor haar en dat straks de koek op is. Lijkt me nogmaals ook helemaal niet nodig, we komen er echt wel uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage, ik zou inderdaad gewoon dat gesprek aangaan met je vriendin. Aangezien haar klachten ook psychisch zijn, zal ze echt wel begrijpen waar je vandaan komt.

En je mag ook gewoon de ruimte nemen om haar uit te leggen waar jij vandaan komt he. Wij kunnen je wel vertellen dat ze vast geen a la minute antwoord verwacht, maar dat kan zei waarschijnlijk ook.

En als jouw grenzen niet geaccepteerd worden, of dat nou hier is of elders. Je mag jezelf altijd losmaken van een situatie. Mocht ze toch geen begrip hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, dat kan ik wel begrijpen dat een wanhopig berichtje net voor het slapen onhandig is. Als je al stress hebt in het leven is het belangrijk om de dag rustig af te sluiten en kan je daar zo voor het slapen ook niets mee. Dan zou ik wel even aan je eigen gemoedstoestand denken en telefoon op stil zetten en de volgende dag reageren. En tijdens het stofzuigen hoef je natuurlijk ook niet gelijk te reageren en in de start blokken te staan. Dat bedoelde ik niet ook te schrijven je legt jezelf onterecht teveel druk op dat hoeft helemaal niet, dan zul je merken dat je er ook niet nodig om wordt. Want, hoe jij het beschrijft denk ik dat je een lief persoon bent die zich het zelf teveel aantrekt en dat gaat dan idd ten kosten van jezelf. Je hoeft niet alles te geven voor haar dan zijn je eigen gedachten. En je eigen grenzen bewaken is goed, alleen las ik hier niet ook heel anders dacht dat het om een ernstig ziek persoon ging die tot niets meer instaat was en zelfs bellen of bezoek teveel voor was en haar best deed om vrolijke foto's en filmpjes te sturen en af en toe klaagde in een korte app. Dan heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd dat spijt me TO.
Wat ik nu lees zo net voor slapen en dat je het gevoel hebt dat je altijd "aan" moet staan is wel heel vervelend.
Dan zou ik adviseren om gewoon af en toe op je app te kijken of als dat niet gaat haar apps in een apart mapje te zetten en om jou tijd te reageren, zodat jij er geen stress van krijgt. En voor het slapen iets van meditatie of ander rust gevend iets te doen, want kan mij voorstellen dat je stress level wel omhoog schiet als je voor jou gevoel niets kan doen en dan net voor het slapen zn bericht krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb echt de lat hoog liggen denk ik.

Het staat vooralsnog ver van me af om iemand op mute te zetten, of op een emotioneel beladen bericht te reageren met *hartje* en dan de app te sluiten en te gaan pitten.

Ik zou dit zelf absoluut geen prettige of bevredigende communicatie vinden met een vriendin wanneer ik verdrietig of bang ben. Of dat iemand mij op mute heeft staan, ook geen fijn idee. Ik kan me er moeilijk in verplaatsen dat mensen dit zo doen met elkaar.

Misschien moet ik erbij zeggen dat verder iedereen die ik ken een beetje zoals ik is, introvert, intens/invoelend, gereserveerd, gebruikt app enkel om een lollig plaatje door te sturen of iets af te spreken. Ik zou mijn vrienden nooit uit het niets een emotionele klacht appen, ik denk dat ze dan ook verstijven en min of meer denken dat ik acuut aan het ontsporen ben en gered moet worden. Maarja iedereen is daarin weer anders dat snap ik wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, je hebt de lat echt hoog liggen.
Het spijt mij echt zit mij niet lekker dat ik wat harder heb geschreven. Had het totaal verkeerd geïnterpreteerd dacht echt dat het om een zwaar ziek persoon ging zonder enkel contact alleen met jou. Dat valt dus ook wel mee, ze werkt heeft nog familie, dus dat zou ik ook in je achter hoofd houden dat niet alles op jou aankomt.

Ik kan zelf ook niet alleen een hartje sturen of een appje negeren als ik een bericht krijg dat het slecht met iemand gaat. Dan heb ik ook het gevoel dat ik er moet zijn voor iemand en leg ik druk op mezelf. Terwijl dat dus niet hoeft, als jij er zoveel stress van krijgt zou ik echt even aan jezelf denken. Je hoeft het niet te negeren, maar gewoon voor het slapen even niet lezen, zodat jij rustig de nacht in kunt gaan. En overdag reageren met een kort berichtje dat je aan haar denkt en sterkte wenst.
Probeer de druk er voor jezelf ervan af te halen. Slaap lekker voor vanavond en hopelijk krijg je geen appje😉.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, wees eerlijker tegen je vriendin, vertel haar eerlijk dat het dagelijks ge-app een te zware wissel trekt op je eigen leven. Door de dingen die ze appt kun je het moeilijk loslaten en het gevoel van verantwoordelijkheid drukt te zwaar op je. Het is jammer dat ze alleen wil appen want de toon waar je iets mee zegt kan zo'n boodschap heel anders maken. Ik zou me niet zoveel aantrekken van de mensen die je hier egoïstisch vinden, jij hoeft niet je hele leven op te geven voor je vriendin, dat mag best wat meer gedoseerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt het veel voer ‘grenzen bewaken’ TO. Dat is natuurlijk ook goed om te doen. Maar kijk ook even waar die grenzen nu liggen. Als jij vindt dat iemand dat een zieke vriendin met een paar appjes al over jouw grenzen gaat, kun je je afvragen of die grenzen ook niet heel laag liggen. Je maakt het zelf allemaal heel groot, maar het zijn maar appjes. Als dát al een grens is waar een angstige vriendin zich aan dient te houden……..
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat je vriendin degene is die slecht in haar vel zit vind ik dat haar voorkeur wel beslissend mag zijn in de manier v communiceren omdat ze zich dan het best kan uiten.
Via whatsapp dus… als jij daar moeite mee hebt kun je nadenken over manieren waarop je het makkelijker zou vinden… reageren via een spraakbericht bijvoorbeeld? Of haar laten weten op welke tijden jij je telefoon op niet storen zet (s avonds?) Ze kan je s avonds dan prima berichten sturen (haar hart luchten) maar ze weet dan ook dat de kans bestaat dat jij het even nog niet leest/beantwoordt omdat je zelf aan het opladen bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
22-11-2022 23:12
Misschien moet ik erbij zeggen dat verder iedereen die ik ken een beetje zoals ik is, introvert, intens/invoelend, gereserveerd, gebruikt app enkel om een lollig plaatje door te sturen of iets af te spreken. Ik zou mijn vrienden nooit uit het niets een emotionele klacht appen, ik denk dat ze dan ook verstijven en min of meer denken dat ik acuut aan het ontsporen ben en gered moet worden. Maarja iedereen is daarin weer anders dat snap ik wel.
Wel/niet appen over emotionele dingen heeft denk ik niet zoveel te maken met introvert of extravert zijn. Ik ben ook behoorlijk introvert maar kom daardoor mondeling juist slecht uit mijn woorden, zeker als er emoties opspelen. Ik app veel liever. En juist als introvert persoon kan ik me de mute functie goed voorstellen en gebruik m zelf ook.
Avage ik snap je hoor, ook al heb ik niet dezelfde achtergrond als jij. Ik vind het ook vervelend als mensen door middel van een appje hun probleem over de schutting gooien en ik kan daar ook niet veel mee. Vaak komt zo'n appje met heftige boodschap vanuit het niets terwijl je zelf met iets heel anders bezig bent. En dan moet je daar wel iets mee, ook al reageer je niet meteen dan blijft het wel door je hoofd spoken. Dat heeft er niets mee te maken dat je er niet voor iemand wilt zijn, maar met het medium whatsapp. In een telefoongesprek of face to face heb je echt een gesprek en kan je wat zinnigs zeggen, in een paar losse berichten over en weer lukt me dat ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik ben ook introvert. En juist daarom dankbaar voor appen; weloverwogen woorden sturen op een moment dat mij last, in plaats van overvallen worden door een telefoontje.

Buiten dat is appen gewoon echt iets anders dan bellen. Is er spoed, wil je direct reactie? Dan moet je bellen of langsgaan.
Appen is traag. Een prima methode juist als je niet meteen reactie verwacht.

Ik zou ook niet reageren met alleen een hartje, maar ik zou het berichtje dat net voor het slapen binnenkomst gewoon laten staan tot de ochtend.
Jij bent de baas over jouw telefoon, je mag erop kijken wanneer jij wilt. Je bent niet verplicht te reageren en al helemaal niet meteen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avage schreef:
22-11-2022 22:40
Nummer van vriendin ge-pb't naar Bloemetjesvoorjou, fijn dat je verder wil appen.

Vriendin is niet ernstig ziek trouwens. Ze werkt de hele week buiten de deur en doet het huishouden, familiebezoek enz. Het is niet dat ze zo slecht ligt of weinig energie heeft dat ze niet kan bellen. Maar ze voelt zich wel angstig en wanhopig over een aanstaande behandeling en wil liever niet emotioneel worden aan de telefoon. En vindt het volgens mij gewoon praktisch om te appen omdat je dat tussendoor kan doen.

Voor mij is dat nou net heel ongelukkig. Berichten van een wanhopig persoon als je staat te stofzuigen of net naar bed gaat, waar laat je dat.

Zelf heb ik inderdaad ook een verleden en een gebruiksaanwijzing. Dat vind ik geen excuus maar mijn grenzen zijn niet zo flexibel als ik dacht.

Vriendschap is voor mij voor de lange termijn, niet dat ik nu op dit moment alles moet geven voor haar en dat straks de koek op is. Lijkt me nogmaals ook helemaal niet nodig, we komen er echt wel uit.


Heb je nou het nummer van je vriendin geappt ge-pbt naar een vreemde?
woez wijzigde dit bericht op 23-11-2022 08:16
Reden: Typo
0.61% gewijzigd
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mensen die zeggen "het zijn maar appjes," als het toch maar appjes zijn is het toch ook geen ramp om het niet of wat minder te doen? Als je mij daarmee nou helpt om jou beter te steunen. Is het dan echt zo veel gevraagd?

Wat voegt het nog toe als ik straks die handel niet eens meer lees en 's avonds een keer in dat mapje kijk en iets beleefds terug tik.

Ik wil dat best doen maar kan me eerlijk gezegd voorstellen dat m'n vriendin zegt ik spreek dan toch liever een keer af met je om bij te praten. Maargoed dat laat ik bij haar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Discobar schreef:
23-11-2022 07:58
Avage ik snap je hoor, ook al heb ik niet dezelfde achtergrond als jij. Ik vind het ook vervelend als mensen door middel van een appje hun probleem over de schutting gooien en ik kan daar ook niet veel mee. Vaak komt zo'n appje met heftige boodschap vanuit het niets terwijl je zelf met iets heel anders bezig bent. En dan moet je daar wel iets mee, ook al reageer je niet meteen dan blijft het wel door je hoofd spoken. Dat heeft er niets mee te maken dat je er niet voor iemand wilt zijn, maar met het medium whatsapp. In een telefoongesprek of face to face heb je echt een gesprek en kan je wat zinnigs zeggen, in een paar losse berichten over en weer lukt me dat ook niet.
Ja precies. Mensen zijn soms wars van bellen of face to face praten maar willen wél hun ziel en zaligheid op een veilige manier over de schutting gooien.
Volgens mij is daar een dagboek meer geschikt voor.

Vervolgens zit het inderdaad in mijn kop. En moet ik gaan mediteren of mijn telefoon op niet storen zetten om daarmee te dealen. Ik wil dat niet en lijkt me nergens voor nodig ook.

Maar nu lijkt het alsof ik super boos ben, dat is niet zo.

Ik neem haar helemaal niets kwalijk, ik weet dat dit appen gemeengoed is en dat het mijn "afwijking" is en zie het als mijn verantwoordelijkheid om mensen te leren wat voor mij werkt en wat niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sluit me aan bij Bloemetjes. Ik interpreteerde je verhaal ook als het overrulen van een bescheiden verzoek van een ernstig zieke vriendin die niet meer de energie heeft om af te spreken of te bellen.

Maar ik snap je nu wél. En ook je boosheid, want het is ook niet fijn om door de dag heen als afvalbakje voor paniekgedachten te dienen. Natuurlijk ben je de baas over je eigen telefoon (gedrag), maar dat geldt ook voor je vriendin.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Of jezelf aan te leren om hier beter mee om te gaan. Je doet nu alsof iedereen maar om jouw appbeperking moet heendansen. Je zou ook zelf kunnen leren beter met app omgaan. Dan kun je een fijnere vriendin zijn en het geeft je zelf ook rust in een wereld waarin app behoorlijk ingeburgerd is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou er overigens voor waken om dit te bespreken onder het mom: je gaat over m'n grenzen heen. Jij vindt dat een neutrale beschrijving en niet-oordelend, maar het heeft een negatieve en beschuldigende connotatie en zo maak je het onnodig zwaar.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
katkaatje schreef:
23-11-2022 08:50
Of jezelf aan te leren om hier beter mee om te gaan. Je doet nu alsof iedereen maar om jouw appbeperking moet heendansen. Je zou ook zelf kunnen leren beter met app omgaan. Dan kun je een fijnere vriendin zijn en het geeft je zelf ook rust in een wereld waarin app behoorlijk ingeburgerd is.
Eens, en vriendin kan zichzelf ook aanleren om beter om te gaan met angstige gedachten en gevoelens in plaats van ze in een impuls telkens over de schutting te gooien bij een ander.
Dag is nooit zo nat of zun schient aaltied wat.
Alle reacties Link kopieren Quote
katkaatje schreef:
23-11-2022 08:50
Of jezelf aan te leren om hier beter mee om te gaan. Je doet nu alsof iedereen maar om jouw appbeperking moet heendansen.
Ja, maar hoezo is het raar dat je met mijn beperkingen rekening moet houden?

Mensen moeten ook om mijn e-mailgebruik en telefoongebruik "heen dansen." Als mensen me onnodig CC'en of te vaak bellen zeg ik daar ook iets van.

Ik hoef toch iets wat ik niet prettig vind lijdzaam te ondergaan, wat schieten we daarmee op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gok dat jouw vriendin in ieder geval gedeeltelijk op jou lijkt en dat jullie hier dus samen wel uit gaat komen.
Goed dat je het gaat bespreken en dat je opties ziet. Vergeet niet aan haar te vragen wat eigenlijk haar behoefte is. Misschien is er wel een andere manier die veel beter bij jou past waarmee je aan deze behoefte tegemoed kunt komen.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Woez schreef:
23-11-2022 08:07
Heb je nou het nummer van je vriendin geappt ge-pbt naar een vreemde?
Deze vraag stelde ik mezelf ook. Dit heb je toch hopelijk wel overlegd met je vriendin?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat dit sarcastisch bedoeld was.

Vond het zelf ook een heel passief agressief aanbod van die forummer, maar later kwam ze hier gelukkig ook op terug.
youk79 wijzigde dit bericht op 23-11-2022 11:27
0.32% gewijzigd
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb niet echt het nummer van mijn vriendin doorgegeven aan een complete vreemde nee haha.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven