Werk & Studie alle pijlers

Partner steunen nieuwe baan

23-11-2022 15:38 69 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Mijn partner is maandag begonnen met een nieuwe functie binnen zijn huidige werkgever.
Hij kan 2 maanden mee draaien om te kijken of het iets voor hem is, anders kan hij gewoon terug naar zijn oude afdeling.
Vandaag belde hij mij op dat hij niet zeker weet of dit hem wel gaat worden.
Hij heeft nu de afgelopen drie dagen last van migraine, en vind dat er veel op hem afkomt (wat op zich wel logisch is)
Nu is hij bang dat hij dit niet aankan/trekt, en dat hij bij deze functie altijd migraine/hoofdpijn blijft houden.
Persoonlijk denk ik dat het tijdelijk is.
Hij werkt al meer dan 20 jaar bij hetzelfde bedrijf met dezelfde functie, en nu gaat hij ineens wat anders doen.
Dat brengt uiteraard spanning en druk met zich mee.
Zelf denk ik dan ook als hij een tijdje aankijkt en het werk makkelijker wordt, hij ook minder last van spanning en migraine zal hebben.
Daarnaast is deze week ook niet super begonnen voor hem.
Onze zoon heeft ADHD en is de hele week al opstandig, druk en extreem vroeg wakker.
En geeft zijn auto een storing aan, die behoorlijk duur uitvalt.

Ik wil mijn partner absoluut niet onder druk zetten.
En mij maakt het niet uit of hij deze functie uitvoert, of terug gaat naar zijn oude.
Ik ben alleen bang dat hij een overhaaste beslissing gaat maken, waar hij straks spijt van gaat krijgen.
Hoe zouden jullie je partner helpen/steunen in z'n situatie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mmm. Ik zou toch denken dat een volwassen vent niet na drie dagen al opgeeft. Maar goed, wellicht heeft hij moeite met prikkels/nieuwe situaties/wat dan ook. Als je hem wilt steunen (meer dan ‘kom op lieverd, even volhouden!’) zou ik zorgen dat het thuis marcheert, beetje ontzorgen qua huishoudelijke taken en kinderverzorging. Samen een wandeling maken, hapje eten…. Gewoon zorgen dat het verder relaxed is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon vragen, denk je niet dat je spijt krijgt als je het niet nog even aankijkt? Hij heeft expres 2 maanden gekregen toch.
Alle reacties Link kopieren Quote
Luisteren en hem laten beslissen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het aan hem overlaten. Van buitenaf weet je ook niet of je goed "gokt" als je hem stimuleert een bepaalde keuze te maken. Straks zeg je: joh, ga terug naar je oude functie, en dan krijgt hij spijt. Straks wil hij terug en haal jij hem over om het nog langer te proberen en voelt hij zich wel onder druk gezet. Hij zal toch echt de beslissing moeten nemen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij weet niet of dit het gaat worden zeg je. Maar wil hij de 2 maanden niet uitwerken dan?
Pas na 2 maanden heeft hij een goede indruk van het werk. Dan is hij bekend met de andere werkzaamheden en heeft iets van de sfeer en routine kunnen meekrijgen. Na 3 dagen kan dat niet. Logisch dat hij hoofdpijn heeft, veel aan de hand, weinig rust en totaal nieuwe werkzaamheden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een nieuwe functie kost energie.

Wat je kan doen?
Een paar weken zorgen dat alles thuis op rolletjes loopt.
Geen gedoe.
Houd hij van schoudermassage?
Bel een masseur die bij je thuiskomt
en ook even jouw spieren losmaakt.

En als jij een nieuwe baan hebt, doet man hopelijk hetzelfde voor jou.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Wil hij 'nu al' stoppen?
Ik denk dat ik zou proberen hem te motiveren om die 2 maanden vol te maken en dan een beslissing te nemen. Na 3 dagen lijkt het me dat je er nog geen duidelijk beeld van kan hebben. Het begin is altijd wennen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind nu al opgeven echt wel een hele onaantrekkelijke eigenschap. Maar dat geld ook voor 20 jaar dezelfde functie. Het is logisch als je vastgeroest zit in zo iets iets anders heel veel tijd en energie kost, hopelijk ziet hij dat zelf ook in.

Over twee maanden kan hij gewoon nog stoppen toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij heeft nu migraine, dat is geen goed moment om beslissingen te maken. Kennelijk is hij niet ziek genoeg om een dagje thuis te blijven. Met migraine kan ik echt niet werken, pas als de medicijnen aanslaan kan ik mij weer een beetje concentreren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Uiteraard help en ontzie ik hem nu zo veel mogelijk.
Deze week alleen even "de pech" dat ik veel ochtend diensten heb, waardoor hij onze zoon klaar moet maken voor school.
En aangezien de laatste tijd de onrust bij onze zoon meer is toegenomen, zijn de ochtenden behoorlijk druk.
Ik heb volgende week vakantie, en dan kan ik mijn man wat langer laten liggen en de zorg rondom onze zoon op mij nemen.
Daarnaast heb ik een afspraak staan bij de huisarts om weer even naar de medicatie van onze zoon te kijken, die minder lijkt te werken.
Mijn man heeft vandaag bij zijn chef aangegeven dat deze drie dagen hem zwaar vallen, en over zijn twijfel gesproken.
Waardoor de chef aangeeft toch wel graag eind deze week te willen weten of hij de periode aan wil kijken of toch nu al wilt stoppen.
Persoonlijk denk ik dat de migraine echt komt door en de nieuwe functie met alles wat er bij komt kijken, en de drukte van onze zoon, en de spanning van onze auto.
Plus dat hij vorige week al aangaf dat hij hoopt niet teveel last te krijgen van zijn migraine, dus onbewust zich al zodanig daar druk over maakt waardoor hij het juist krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flashy schreef:
23-11-2022 16:01
Ik vind nu al opgeven echt wel een hele onaantrekkelijke eigenschap. Maar dat geld ook voor 20 jaar dezelfde functie.
Dit zou ik in ieder geval niet tegen hem zeggen, over onder druk zetten gesproken.

Sowieso, als iemand nou twintig jaar gelukkig is in een bepaalde functie, moet hij dan verplicht doorgroeien om maar aantrekkelijk te zijn voor zijn partner? Ik snap nooit dat je een ander dat soort dingen oplegt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is de nieuwe functie heel anders dan wat hij hiervoor heeft gedaan?
Dan is het op dit moment nog veel te vroeg om te zeggen of je het wel of niet aan kunt.
De eerste week/weken komt er toch sowieso erg veel informatie op je af. En meestal ga je gaar naar huis.

Ik snap wel dat de chef aangeeft graag deze week te willen weten of je man de periode wil aankijken of wil stoppen. Want je gaat geen energie stoppen in iemand waarvan je verwacht dat die elk moment kan gaan stoppen.

Ik denk dat je man gewoon moet doorzetten, zeker als hij iets anders wil gaan doen. Anders gaat hij hier altijd tegenaan lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
23-11-2022 16:13
Dit zou ik in ieder geval niet tegen hem zeggen, over onder druk zetten gesproken.

Sowieso, als iemand nou twintig jaar gelukkig is in een bepaalde functie, moet hij dan verplicht doorgroeien om maar aantrekkelijk te zijn voor zijn partner? Ik snap nooit dat je een ander dat soort dingen oplegt.
Ik heb er zelf geen moeite mee (gelukkig).
Vindt dat mijn man moet doen wat hij leuk vind.
Als dat betekend nog eens 20 jaar bij zijn oude afdeling, vind ik het helemaal prima.
Ben alleen bang dat hij nu een overhaaste beslissing neemt.
Alle reacties Link kopieren Quote
trikkie schreef:
23-11-2022 16:19
Ik heb er zelf geen moeite mee (gelukkig).
Vindt dat mijn man moet doen wat hij leuk vind.
Als dat betekend nog eens 20 jaar bij zijn oude afdeling, vind ik het helemaal prima.
Ben alleen bang dat hij nu een overhaaste beslissing neemt.
Zo klinkt het niet, vind je er wel wat negatief overkomen
Alle reacties Link kopieren Quote
Yraatje schreef:
23-11-2022 16:15
Is de nieuwe functie heel anders dan wat hij hiervoor heeft gedaan?
Dan is het op dit moment nog veel te vroeg om te zeggen of je het wel of niet aan kunt.
De eerste week/weken komt er toch sowieso erg veel informatie op je af. En meestal ga je gaar naar huis.

Ik snap wel dat de chef aangeeft graag deze week te willen weten of je man de periode wil aankijken of wil stoppen. Want je gaat geen energie stoppen in iemand waarvan je verwacht dat die elk moment kan gaan stoppen.

Ik denk dat je man gewoon moet doorzetten, zeker als hij iets anders wil gaan doen. Anders gaat hij hier altijd tegenaan lopen.
Het is idd wel een heel andere functie.
Hij heeft in het verleden wel vaker projectjes voor deze afdeling gedaan, vandaar dat hij benadert is of hij voltijds op deze afdeling zou willen werken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flashy schreef:
23-11-2022 16:01
Ik vind nu al opgeven echt wel een hele onaantrekkelijke eigenschap. Maar dat geld ook voor 20 jaar dezelfde functie. Het is logisch als je vastgeroest zit in zo iets iets anders heel veel tijd en energie kost, hopelijk ziet hij dat zelf ook in.

Over twee maanden kan hij gewoon nog stoppen toch?
Mag het iets minder veroordelend alsjeblieft? Je kent de situatie totaal niet. In sommige beroepen is juist die stabiliteit belangrijk. Een advocaat kan z'n hele leven advocaat blijven in hetzelfde vakgebied. Hij/zij wordt alleen elk jaar iets beter.

Soms is snel opgeven juist verstandig. Wat niet lukt, lukt niet. Een kantoorgenoot stopte ooit na één werkdag. Hij vond het helemaal niets. Liever dat dan een half jaar aanmodderen.

Projecteer niet jouw eigen beperkte visie op anderen. De wereld is veel wijder. In Italië is het normaal dat je als 40-jarige nog thuis woont. Dat is niet beter of slechter dan de Nederlandse gewoonte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap zijn chef wel, maar dat verhoogd wel de druk. Ik denk dat je man beter eerlijk in overleg kan met de chef. Dat juiste deze week jullie zoon erg in zijn ADHD fase zit, dat hij juist deze week een flinke migraine aanval heeft, dat het deze week gewoon allemaal even tegenzit en dat voor volgende week is opgelost omdat jij dan vrij bent. Hij hoeft zich dan alleen maar te richten op zijn nieuwe baan en wellicht dat het dan iets beter gaat omdat hij er dan een paar dagen werkt.

Mijn advies zal dus zijn je man te adviseren in gesprek te gaan met zijn chef en gewoon eerlijk te vertellen wat er speelt en dat daar volgende week meer controle over is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo net ook even advies bij mijn schoonmoeder gevraagd.
Ook zij adviseert dat ik met hem moet praten, en hem toch beter kan overtuigen om nog even door te zetten.
Zij herkent het (net als ik) dat wanneer er van alles tegelijk gebeurt, mijn man niet tegen die spanning kan en dan migraine krijgt
Ook zij is bang als hij nu opgeeft dat hij spijt gaat krijgen.
Ik ga straks als hij thuis komt met hem in gesprek, en proberen te adviseren om het de tijd te geven
Daarnaast vragen wat ik voor hem kan doen, om hem de komende tijd te kunnen ontzien.
Hij heeft dit ook voor mij gedaan toen ik weer terug naar school ging,
En iets heel anders ging doen dan wat ik voorheen deed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
23-11-2022 16:13
Dit zou ik in ieder geval niet tegen hem zeggen, over onder druk zetten gesproken.

Sowieso, als iemand nou twintig jaar gelukkig is in een bepaalde functie, moet hij dan verplicht doorgroeien om maar aantrekkelijk te zijn voor zijn partner? Ik snap nooit dat je een ander dat soort dingen oplegt.
Ik denk dat iedereen de juiste partner aantrekt dus dat zo iets toch niet aan de orde is.
Maar opgeven na 3 dagen is in alles toch niet handig.
Of het nu een sport of een nieuwe baan is.

Die twee maanden lijken mij echt redelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet zoiets soms ook vrij snel.
Moest ooit, lang geleden, bij een baan ´inklokken´ en ´uitklokken´.
Dat was 1 dag ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
trikkie schreef:
23-11-2022 16:25
Zo net ook even advies bij mijn schoonmoeder gevraagd.
Ook zij adviseert dat ik met hem moet praten, en hem toch beter kan overtuigen om nog even door te zetten.
Zij herkent het (net als ik) dat wanneer er van alles tegelijk gebeurt, mijn man niet tegen die spanning kan en dan migraine krijgt
Ook zij is bang als hij nu opgeeft dat hij spijt gaat krijgen.
Ik ga straks als hij thuis komt met hem in gesprek, en proberen te adviseren om het de tijd te geven
Daarnaast vragen wat ik voor hem kan doen, om hem de komende tijd te kunnen ontzien.
Hij heeft dit ook voor mij gedaan toen ik weer terug naar school ging,
En iets heel anders ging doen dan wat ik voorheen deed.

Je neemt hem dus niet serieus
Laat het bij hem en ga niet zitten pushen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mika2022 schreef:
23-11-2022 16:21
Zo klinkt het niet, vind je er wel wat negatief overkomen
Oké mag ik weten wat jij dan negatief vind overkomen uit mijn reacties?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mika2022 schreef:
23-11-2022 16:26
Je neemt hem dus niet serieus
Laat het bij hem en ga niet zitten pushen.
En dan spijt laten krijgen als hij zich weer goed voelt?
Dit soort kansen komen waarschijnlijk niet snel nog eens voorbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het duurt soms wel een half jaar tot een jaar voor je echt ingewerkt bent in een baan. En dat is niet altijd de leukste periode.
Maar of de baan potentie heeft, of het gevoel goed is, dat weet ik toch wel vrij snel.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven