Werk & Studie alle pijlers

Partner steunen nieuwe baan

23-11-2022 15:38 69 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Mijn partner is maandag begonnen met een nieuwe functie binnen zijn huidige werkgever.
Hij kan 2 maanden mee draaien om te kijken of het iets voor hem is, anders kan hij gewoon terug naar zijn oude afdeling.
Vandaag belde hij mij op dat hij niet zeker weet of dit hem wel gaat worden.
Hij heeft nu de afgelopen drie dagen last van migraine, en vind dat er veel op hem afkomt (wat op zich wel logisch is)
Nu is hij bang dat hij dit niet aankan/trekt, en dat hij bij deze functie altijd migraine/hoofdpijn blijft houden.
Persoonlijk denk ik dat het tijdelijk is.
Hij werkt al meer dan 20 jaar bij hetzelfde bedrijf met dezelfde functie, en nu gaat hij ineens wat anders doen.
Dat brengt uiteraard spanning en druk met zich mee.
Zelf denk ik dan ook als hij een tijdje aankijkt en het werk makkelijker wordt, hij ook minder last van spanning en migraine zal hebben.
Daarnaast is deze week ook niet super begonnen voor hem.
Onze zoon heeft ADHD en is de hele week al opstandig, druk en extreem vroeg wakker.
En geeft zijn auto een storing aan, die behoorlijk duur uitvalt.

Ik wil mijn partner absoluut niet onder druk zetten.
En mij maakt het niet uit of hij deze functie uitvoert, of terug gaat naar zijn oude.
Ik ben alleen bang dat hij een overhaaste beslissing gaat maken, waar hij straks spijt van gaat krijgen.
Hoe zouden jullie je partner helpen/steunen in z'n situatie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lastig. Aan de ene kant is hij volwassen en kan hij zijn eigen keuzes maken, aan de andere kant lijkt hij nu gewoon overweldigd en overziet hij het niet. Het zou jammer zijn als hij vanuit zo’n situatie te snel een knoop doorhakt waar hij later spijt van krijgt.

Wat is het ergste wat kan gebeuren als hij nog even aankijkt? Misschien kan hij die vraag voor zichzelf beantwoorden en dan valt het wellicht best mee..
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft hem niet te overtuigen, het mag zijn keuze zijn.
Bespreek dus met hem dat je het hem zou gunnen om deze functie wat langer te proberen om echt te zien of het wel of niet iets voor hem is, maar dat je merkt dat dat heel zwaar is door de nieuwe indrukken icm deukte thuis.
Vraag hem of hij ook door zou willen en wat hij daarvoor nodig heeft. Bekijk ook wat jij hierin kunt betekenen. Is je ochtenddienst te ruilen zodat je 's ochtends thuis kan helpen? Moet de weekendplanning voor een keer leeggeveegd? Wil hij gewoon even goed kunnen spuien bijv tijdens een gezamelijke wandeling?

Vul niet teveel voor hem in maar ga een open gesprek aan.
En als hij er echt een heel slecht gevoel bij heeft, steun hem dan ook in het loslaten. Want je zegt terecht dat het het belangrijkst is dat je partner iets doet dat hij leuk vindt (en daarmee ook vol kan houden).
Heb lief, houd moed. Komt goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flashy schreef:
23-11-2022 16:28
En dan spijt laten krijgen als hij zich weer goed voelt?
Dit soort kansen komen waarschijnlijk niet snel nog eens voorbij.
Het is een volwassen man die zelf prima kan aanvoelen of dit het voor hem is.
Zijn gevoel wordt niet serieus genomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mika2022 schreef:
23-11-2022 16:26
Je neemt hem dus niet serieus
Laat het bij hem en ga niet zitten pushen.
Ik ga hem niet pushen.
Ik ken mijn man lang genoeg, als hij iets niet wilt dan doet hij het echt niet.
Hij heeft al vaker voor deze afdeling meerdere projecten gedaan, en hoopte zelfs altijd al dat hij ooit hier kon gaan werken.
Echter zie ik nu dat het hem allemaal even te veel wordt, door de omstandigheden,
En geeft mijn schoonmoeder ook aan dat hij dan meestal overhaaste beslissingen maakt.
Daarom wil ik er rustig met hem over praten, en kijken waarin ik hem kan steunen.
Ook als dat blijkt dat hij nu toch wil stoppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Milka schreef:
23-11-2022 16:28
Lastig. Aan de ene kant is hij volwassen en kan hij zijn eigen keuzes maken, aan de andere kant lijkt hij nu gewoon overweldigd en overziet hij het niet. Het zou jammer zijn als hij vanuit zo’n situatie te snel een knoop doorhakt waar hij later spijt van krijgt.

Wat is het ergste wat kan gebeuren als hij nog even aankijkt? Misschien kan hij die vraag voor zichzelf beantwoorden en dan valt het wellicht best mee..
Dit vind ik een mooie vraag, deze zal ik hem straks vragen
Dank je.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien kun je dat benoemen.

‘Piet, in het verleden heb je vaker te snel keuzes gemaakt waar je later spijt van kreeg. Ik kan niet voor jou aanvoelen of dat nu ook zo is, maar neem dat wel mee bij je overweging’
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is richting december aan het gaan.
De dagen worden korter, het is minder lang licht.
Projecten moeten 'nog even' voor de kerstvakantie worden afgemaakt.

Kind is druk, want Sint Maarten, Sint, Kerst en Oud en nieuw.

Ik zou dit allemaal even tegen je man aanhouden. Dat dit niet de natuurlijke sfeer is op dit moment. Dat hij het beste gewoon pas aan het einde van de 2 maanden zijn beslissing kan nemen.

En ja, hoofdpijn hoort erbij. Want het gaat nu even niet op de automatische piloot, zoals de laatste 18 van de 20 jaar. En hij moet ook weer even leren hoe het was, een nieuwe plek.

Ga hem niet overhalen te blijven of weg te gaan. Dat is aan deze meer dan ruim volwassen man. Wat je wel kan doen is tegen hem aan houden dat het pas op 9 januari een echt realistisch beeld zal zijn.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Flashy schreef:
23-11-2022 16:01
Ik vind nu al opgeven echt wel een hele onaantrekkelijke eigenschap. Maar dat geld ook voor 20 jaar dezelfde functie. Het is logisch als je vastgeroest zit in zo iets iets anders heel veel tijd en energie kost, hopelijk ziet hij dat zelf ook in.

Over twee maanden kan hij gewoon nog stoppen toch?
Ik ben ook migrainepatiënt en dat is een reden dat ik nu al zo'n 13 jaar dezelfde functie heb én niet durf/wil solliciteren op een andere. Een nieuwe baan is namelijk drukker door alle nieuwe indrukken en moeten wennen enzovoorts, dus dat geeft gegarandeerd de eerste tijd migraine, wat dan het inwerken weer lastiger maakt én meer druk geeft.

Gelukkig maakt het mij geen hol uit dat jij mij (kennelijk) onaantrekkelijk vindt. Ik vind snel oordelen ook niet het summum van aantrekkelijkheid, tenslotte.

Voor TO
Zou hij eerst inwerken met kortere dagen kunnen doen, zodat het een iets minder grote aanslag is qua energie? Of een kortere werkweek, zodat hij beter kan ontspannen tussendoor. Misschien helpt het al dat jij volgende week vrij bent.

Verder zou ik hém vragen wat je kunt doen om te helpen. Ik denk dat de kans groot is dat de migraine minder wordt, als de eerste druk(te) weg is voor hem, maar daar moet hij dan ook maar op vertrouwen. Vindt hij het verder wel leuk?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreamer schreef:
23-11-2022 16:56
Ik ben ook migrainepatiënt en dat is een reden dat ik nu al zo'n 13 jaar dezelfde functie heb én niet durf/wil solliciteren op een andere. Een nieuwe baan is namelijk drukker door alle nieuwe indrukken en moeten wennen enzovoorts, dus dat geeft gegarandeerd de eerste tijd migraine, wat dan het inwerken weer lastiger maakt én meer druk geeft.

Gelukkig maakt het mij geen hol uit dat jij mij (kennelijk) onaantrekkelijk vindt. Ik vind snel oordelen ook niet het summum van aantrekkelijkheid, tenslotte.

Voor TO
Zou hij eerst inwerken met kortere dagen kunnen doen, zodat het een iets minder grote aanslag is qua energie? Of een kortere werkweek, zodat hij beter kan ontspannen tussendoor. Misschien helpt het al dat jij volgende week vrij bent.

Verder zou ik hém vragen wat je kunt doen om te helpen. Ik denk dat de kans groot is dat de migraine minder wordt, als de eerste druk(te) weg is voor hem, maar daar moet hij dan ook maar op vertrouwen. Vindt hij het verder wel leuk?
Bedankt voor het delen van jou ervaring met migraine en werk.
Hij vind dit werk heel leuk, hij heeft zo nu en dan periodes aan projecten gewerkt, en was blij dat hij gevraagd werd om dit voltijds te gaan doen.
Ik zal het aan hem vragen of een dag minder, of wat kortere dagen een mogelijkheid zijn.
En ga hem zeker vragen wat ik voor hem kan doen om thuis de druk wat van hem af te nemen.
Milka schreef:
23-11-2022 16:33
Misschien kun je dat benoemen.

‘Piet, in het verleden heb je vaker te snel keuzes gemaakt waar je later spijt van kreeg. Ik kan niet voor jou aanvoelen of dat nu ook zo is, maar neem dat wel mee bij je overweging’
Dit en dan verder laten want zoals iemand al tikte, het is een volwassen man en ik zou als partner ook echt vreselijk vinden als iemand je niet serieus neemt, het is geen kleuter.
Voor migraine wil ik best wat extra's thuis doen als de ander in bed gaat liggen na werk ofzo.

Maar ik zou dus niet van alles thuis gaan overnemen verder.
Alle reacties Link kopieren Quote
Adviseer hem om zijn eigen beslissing te nemen maar wel gebaseerd op goede informatie.

Hij doet het nu 3 dagen, en heeft nooit ervaring opgedaan met een belangrijke verandering.

Het is prima als hij concludeert dat hij het niet aankan, maar wil hij écht over 10 jaar terugkijken op 'Ik heb promotie afgeslagen omdat het storingslampje in mijn auto brandde' ?
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 23-11-2022 17:54
2.15% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zeggen dat drie dagen proberen vrij kort is, en dat hij nu niet op zijn best is door de migraine en dat dingen doorgaans wat meer tijd nodig hebben om te ontdekken wat hij wil.

Is hij vrij impulsief van aard?

Als je schoonmoeder ook zegt dat hij soms te overhaaste beslissingen neemt, zou ik voor de insteek kiezen dat dingen tijd nodig hebben en dat hij dit over een paar weken ook nog kan beslissen. Hij kan immers 2 maanden proberen, mooier kan je het niet krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trek de spaarrekening leeg en laat direct die auto repareren.

Is even heel praktisch, maar gebeuren moet het toch, en je laat zien dat je de druk die hij voelt serieus neemt.
Zo van 'dan zit dat in elk geval even niet in je hoofd'
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mika2022 schreef:
23-11-2022 16:21
Zo klinkt het niet, vind je er wel wat negatief overkomen
Vind ik niet. Ik vind je juist heel meedenken en meewerkend overkomen. Begrip voor je man maat ook kijkend naar de stress die er is en hem willen helpen.

Alleen.. laat het bij hem. Je kunt wel wat verdiepende vragen stellen maar hij zal zelf moeten willen en de keuze moeten maken.
Sterkte..

Ps ik zou zelf ook pro nog even uitproberen zijn. Alleen ik ben hem niet.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren Quote
Dreamer schreef:
23-11-2022 16:56
Ik ben ook migrainepatiënt en dat is een reden dat ik nu al zo'n 13 jaar dezelfde functie heb én niet durf/wil solliciteren op een andere. Een nieuwe baan is namelijk drukker door alle nieuwe indrukken en moeten wennen enzovoorts, dus dat geeft gegarandeerd de eerste tijd migraine, wat dan het inwerken weer lastiger maakt én meer druk geeft.

Gelukkig maakt het mij geen hol uit dat jij mij (kennelijk) onaantrekkelijk vindt. Ik vind snel oordelen ook niet het summum van aantrekkelijkheid, tenslotte.
Beetje apart, dat het onaantrekkelijk zou zijn als je 20 jr dezelfde functie/hebt. Hoezo dan? Omdat het belangrijk is om carriere te maken en steeds hogerop te komen? Dat vind ik dan weer onaantrekkelijk. Er is meer dan werken en carriere maken alleen. Ik zit ook alweer 15jr op dezelfde functie en heb geen plannen te vertrekken. Mn man idem. Als het een leuke functie, leuke werkplek, fijne collegas betreft dan is het prima toch.
Tja, migraine heb ik inderdaad niet, maar een nieuwe baan is altijd doodvermoeiend. Nu heeft hij natuurlijk het vangnet om terug te gaan naar oude functie, normaal heb je dat niet.

Maar goed, uiteindelijk is het aan hem.
Oh, hij heeft het al op werk aangekaart. Dus de druk wordt opgevoerd en er moet besloten worden. Lekker handig. Wat dom zeg. Want als hij er nu na twee maanden alsnog vanaf wil zien, baalt chef daar natuurlijk van. Terwijl hij oorspronkelijk twee maanden de tijd had.

Je kunt ook té eerlijk zijn op werk.
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
23-11-2022 19:45
Oh, hij heeft het al op werk aangekaart. Dus de druk wordt opgevoerd en er moet besloten worden. Lekker handig. Wat dom zeg. Want als hij er nu na twee maanden alsnog vanaf wil zien, baalt chef daar natuurlijk van. Terwijl hij oorspronkelijk twee maanden de tijd had.

Je kunt ook té eerlijk zijn op werk.
Inderdaad echt niet handig.
Hij had rustig de tijd en wat gebeurd er met migraine als je onder druk staat…
Alle reacties Link kopieren Quote
navyblue schreef:
23-11-2022 19:45
Oh, hij heeft het al op werk aangekaart. Dus de druk wordt opgevoerd en er moet besloten worden. Lekker handig. Wat dom zeg. Want als hij er nu na twee maanden alsnog vanaf wil zien, baalt chef daar natuurlijk van. Terwijl hij oorspronkelijk twee maanden de tijd had.

Je kunt ook té eerlijk zijn op werk.

Klopt. Hij klinkt vrij impulsief en dat is niet altijd handig. Maar hij kan daar vast weer op terugkomen door te zeggen dat het geen handige opmerking was en dat hij het langer wil proberen.
Creatieveling schreef:
23-11-2022 21:16
Klopt. Hij klinkt vrij impulsief en dat is niet altijd handig. Maar hij kan daar vast weer op terugkomen door te zeggen dat het geen handige opmerking was en dat hij het langer wil proberen.
Is ook zo, maar je creëert zo weer extra spanning.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het ook niet zo eerlijk van de baas om opeens al op vrijdag een antwoord te eisen. Juist als het in het begin niet zo makkelijk gaat, heb je die bedenktijd extra hard nodig. Als het de bedoeling was dat de man van TO vrijwel meteen al zeker wist dat hij het wilde, had hij die bedenktijd überhaupt niet moeten geven. Nu draait hij die termijn opeens eenzijdig terug. Man kan ook zeggen: 'Dat was niet de afspraak.'
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
23-11-2022 21:20
Ik vind het ook niet zo eerlijk van de baas om opeens al op vrijdag een antwoord te eisen. Juist als het in het begin niet zo makkelijk gaat, heb je die bedenktijd extra hard nodig. Als het de bedoeling was dat de man van TO vrijwel meteen al zeker wist dat hij het wilde, had hij die bedenktijd überhaupt niet moeten geven. Nu draait hij die termijn opeens eenzijdig terug. Man kan ook zeggen: 'Dat was niet de afspraak.'
Nee, maar daarom moet je nooit helemaal open kaart spelen. Ook al had baas dat niet gezegd, dan word je wellicht toch meer in de gaten gehouden. Terwijl je anders zelf in alle rust had kunnen kijken hoe het loopt.

Maar ik vermoed dat man er onbewust op aanstuurt dat de beslissing voor hem genomen wordt.
Ik vind dat je zelf al met de beste oplossingen komt. Volg jouw gevoel.

Echter: Geen enkel werk is het waard om problemen met je gezondheid te krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap die chef ook wel. Je man had dat niet op dit moment moeten bespreken, want hij gooit zo zijn eigen glazen in. De suggestie van vragen om minder uren of kortere dagen vind ik in deze situatie niet verstandig. Bij een nieuwe baan moet je gewoon wennen, en dat kost tijd en energie. Als je die niet op kunt brengen, om wat voor reden dan ook, dan zal de leidinggevende dat zien als een voorbode voor verzuim. Dan heeft te man straks niks meer te kiezen, en wordt voor hem besloten dat het niet past. Zou zonde zijn, zeker omdat je zegt dat het je man juist leuk leek.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven