Werk & Studie alle pijlers

Dilemma: slijmen bij baas of eerlijk zijn?

23-11-2022 23:22 85 berichten
Ik heb een oprecht dilemma.

ik werk bij een fijne organisatie. Ik werk hier 2,5 dag per week en daarnaast werk ik op ZZP-basis voor andere opdrachtgevers. Er werken veel mensen die deze vaste baan combineren met een eigen bedrijf.

Sinds een jaar hebben we een nieuwe directeur en sinds die tijd is er veel onrust op de werkvloer van mijn vaste baan.
Deze directeur heeft heel duidelijke voorkeuren voor een klein groepje mensen die zij/hij de leuke klussen gunt. Extra opleidingen, extra leuke en uitdagende taken, fijne opdrachten, leuke reisjes etc etc.

Het is voor mij heel duidelijk geworden dat de mensen die het meest bij hem/haar slijmen deze extra klussen en opleidingen krijgen. De mensen die (in mijn ogen) kritisch zijn op het proces, worden overgeslagen.

ik heb me tot nu toe op de vlakte gehouden, maar vind dat de keuze voor wie de leuke klussen etc mag doen, democratischer moet gebeuren. Stel iedereen die interesse heeft in de gelegenheid om te reageren en maak vervolgens een eerlijke selectie obv duidelijk, van te voren vastgestelde, criteria.

Nu is er een kans om een dure en erg leuke opleiding te volgen. Ik weet dat als ik bij directeur ga slijmen en zeggen hoe goed en leuk zij/hij is, de kans enorm vergroot wordt dat ik die opleiding mag volgen. Tot nu toe is dat namelijk zo gegaan bij anderen. Als ik mijn mening uit en zeg wat ik er eigenlijk van vind, weet ik zeker dat die leuke klussen, gave opleidingen en leuke uitjes en taken aan mijn neus voorbij gaan.

Wat zouden jullie doen?

Slijmen of gaan voor rechtvaardige behandeling voor iedereen?

Totaal aantal stemmen: 124

Slijmen (35%)
aandringen op democratisch proces (19%)
niet mee bemoeien en laten gaan (28%)
overig (19%)
anoniem_637fde5445245 wijzigde dit bericht op 24-11-2022 11:06
10.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zeer kritisch op de organisatie. Ze doen dingen waarvan ik denk...hoe dan?

Onderbouwd en netjes. Het wordt erkend en excuses gemaakt en daarna gebeurt het weer.

En de kritische medewerker krijgt een vinkje. Dus ja...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ttroeteltje schreef:
24-11-2022 06:14
Gaan borrelen met mijn baas zou ik niet doen. Maar een keer bij baas binnen lopen en hem, terwijl je in zijn ogen kijkt, vertellen dat jij erg veel interesse hebt in die kans. Inclusief de vraag: wat kan ik doen om in aanmerking te komen?
Recht op de man, to the point en je gaat niet voorbij aan je eigen principes.

Hem of haar, hij of zij…..wat maakt het uit.
Dit inderdaad. En mailtje sturen is wel heel simpel. Loop eens langs een vraag wat de mogelijkheden zijn. Hoef je niet te slijmen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stormke81 schreef:
24-11-2022 07:34
Ik ben zeer kritisch op de organisatie. Ze doen dingen waarvan ik denk...hoe dan?

Onderbouwd en netjes. Het wordt erkend en excuses gemaakt en daarna gebeurt het weer.

En de kritische medewerker krijgt een vinkje. Dus ja...
Ben je ook zo kritisch op de spiegel?

Commentaar op een ander leveren lijkt heel functioneel. Maar wie schiet daar nou wat mee op?
magick88 wijzigde dit bericht op 24-11-2022 07:43
12.20% gewijzigd
Als ik moet gaan borrelen en slijmen en zeggen hoe fantastisch iemand voor een cursus... zoek ik een andere baan, zeker in deze tijd... Of ga zelf betalen.

Dat mensen adviseren om zulke spelletjes mee te spelen... ja zo kom je er nooit af van dat soort engnekwerkgevers.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ttroeteltje schreef:
24-11-2022 06:14
Gaan borrelen met mijn baas zou ik niet doen. Maar een keer bij baas binnen lopen en hem, terwijl je in zijn ogen kijkt, vertellen dat jij erg veel interesse hebt in die kans. Inclusief de vraag: wat kan ik doen om in aanmerking te komen?
Recht op de man, to the point en je gaat niet voorbij aan je eigen principes.

Hem of haar, hij of zij…..wat maakt het uit.


Zo zou ik het ook doen.

"Henk, ik hoor dat Super Gave Dure Cursus mogelijk gevolgd kan worden. Ik wil graag kenbaar maken dat ik interesse heb. Ik heb ambitie om (vul in - wel graag iets waar organisatie iets aan heeft) en cursus zou daar een hele mooie stap voor zijn".
Alle reacties Link kopieren Quote
Magick88 schreef:
24-11-2022 07:41
Ben je ook zo kritisch op de spiegel?

Commentaar op een ander leveren lijkt heel functioneel. Maar wie schiet daar nou wat mee op?
Jazeker...ik ben niet perfect.

ik ben nooit zo uitgesproken geweest als nu. Er gaan echt structureel zaken mis. Ze maken beleid waar we aan hebben te voldoen, maar ze negeren hun eigen afspraken. Dit gaat ten koste van mensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben benieuwd wat je onder ‘slijmen’ verstaat. Want als het alleen maar gaat over de directeur persoonlijk aanspreken in plaats van mailen: het lijkt me niet meer dan logisch om dat te doen. En dat je in een gesprek niet direct begint met een opsomming van wat er niet deugt in het bedrijf, dat lijkt me ook voor de hand liggen.

Dus wat is precies slijmen? Ik probeer het voor me te zien. “O directeur, wat zit je haar weer leuk vandaag en wat fijn dat je zo’n visie hebt op dit bedrijf! En dan ook nog combineren met ouderschap, petje af hoor! En wat een leuke cursussen, daar wil ik er wel eentje van doen.”

Is het zoiets?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij een Kerstborrel gingen ook bij mijn bedrijf de vaste mensen ook rondom de directeur staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beerlover schreef:
24-11-2022 08:33
Bij een Kerstborrel gingen ook bij mijn bedrijf de vaste mensen ook rondom de directeur staan.
Misschien vinden ze elkaar aardig? Kan ook nog hè?

Of moet een directeur in haar eentje op een borrel staan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Student201 schreef:
24-11-2022 00:53
Ik vind t vooral vrij sneu als mensen zich tot zo'n niveau verlagen. Voor mij was je af
Waar heb je het in godsnaam over? Af? Ze heeft nog niks gedaan. Of ben je bij jou ook al af als je een situatie voorlegt en vraagt wat anderen zouden doen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beerlover schreef:
24-11-2022 08:33
Bij een Kerstborrel gingen ook bij mijn bedrijf de vaste mensen ook rondom de directeur staan.


Ik stond ook vaak bij mijn voormalige directeur. We hadden een klik, aardige man, makkelijk kletsen. Wat moet ik dan doen? Bij Marcel van de kantine omdat je de directeur vooral links moet laten liggen?
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
24-11-2022 07:42
Als ik moet gaan borrelen en slijmen en zeggen hoe fantastisch iemand voor een cursus... zoek ik een andere baan, zeker in deze tijd... Of ga zelf betalen.

Dat mensen adviseren om zulke spelletjes mee te spelen... ja zo kom je er nooit af van dat soort engnekwerkgevers.

Volgens mij is er nog een tussengebied. Hardop, duidelijk en "face to face" uitspreken wat je wil. Of je kritiek inslikken. Ik ga echt niet borrelen met de directeur (buiten werkgerelateerd met iedereen) maar ik ga ook niet zeggen "Zeg Herman, ik vind de verdeling van de leuke klussen niet optimaal" als ik eigenlijk weinig contact heb met iemand (dat laatste is belangrijk). Ik ben echt niet te beroerd dingen duidelijk uit te spreken, maar een persoonlijke relatie opbouwen (en nee, ik bedoel geen seksuele, slijmerige of iets grensoverschrijdend) is toch niet gek? We zijn allemaal mensen. Als ik weet wanneer de directeur jarig is zeg ik gefeliciteerd, als hij opa is geworden ook. Ik zeg niks over kapsel, uiterlijk of kleding, maar als iemand de halve marathon van Berlijn heeft gelopen vraag ik even hoe het ging. Dat heeft volgens mij niks met slijmen te maken. Zulke dingen doe je bij andere collega's ook.

Daarnaast spreek je hardop uit wat je wil, zodat je leidinggevende dat mee kan nemen in zijn overwegingen wie te sturen naar zo'n cursus.

Als je een beetje contact heb en je weet hoe iemand in elkaar steekt kan je vervolgens best dingen aangeven die voor jou schuren. "Freek, Diederik gaat een derde cursus volgen. Ik heb hier ook belangstelling doen. Wat zijn de criteria om ook in aanmerking te komen? Ik wil graag doorgroeien naar XYZ dus vandaar de vraag"

Ik ga niet afwachtend zitten kijken wanneer ik een keer gezien word.
pergamon wijzigde dit bericht op 24-11-2022 08:59
11.39% gewijzigd
Pergamon schreef:
24-11-2022 08:55
Volgens mij is er nog een tussengebied. Hardop, duidelijk en "face to face" uitspreken wat je wil. Of je kritiek inslikken. Ik ga echt niet borrelen met de directeur (buiten werkgerelateerd met iedereen) maar ik ga ook niet zeggen "Zeg Herman, ik vind de verdeling van de leuke klussen niet optimaal" als ik eigenlijk weinig contact heb met iemand. Ik ben echt niet te beroerd dingen duidelijk uit te spreken, maar een persoonlijke relatie opbouwen (en nee, ik bedoel geen seksuele, slijmerige of iets grensoverschrijdend) is toch niet gek? We zijn allemaal mensen. Als ik weet wanneer de directeur jarig is zeg ik gefeliciteerd, als hij opa is geworden ook. Ik zeg niks over haar of kleding, maar als iemand de halve marathon van Berlijn heeft gelopen vraag ik even hoe het ging. Dat heeft volgens mij niks met slijmen te maken. Zulke dingen doe je bij andere collega's ook.

Daarnaast spreek je hardop uit wat je wil, zodat je leidinggevende dat mee kan nemen in zijn overwegingen wie te sturen naar zo'n cursus.

Ik ga niet afwachtend zitten kijken wanneer ik een keer gezien word.

Normale omgangsvormen en interesse en gewoon bespreken/aangeven wat je wil van werk/werkgever zijn toch ook niet per se slijmacties?

Waaruit maak je op dat ik dat niet snap? :-D
Beerlover schreef:
24-11-2022 08:33
Bij een Kerstborrel gingen ook bij mijn bedrijf de vaste mensen ook rondom de directeur staan.
Tja, ik heb ook wel eens met zeer gezellig gepraat met de collega's en leidinggevenden op een kerstborrel.Dat is geheel normaal.

Volgens mij gaat daar dus helemaal om bij TO's OP, hoezo is dat verschil zo moeilijk te zien?
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 24-11-2022 09:02
8.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
24-11-2022 08:58
Normale omgangsvormen zijn toch ook niet slijmacties? :wtf:

Dat ben ik met je eens, maar het is me in dit topic niet duidelijk wanneer iets "slijmen" is. Als je leest dat bij de kerstborrel bij de directeur staan al zo word opgevat gaat er ook wat mis.
Pergamon schreef:
24-11-2022 09:01
Dat ben ik met je eens, maar het is me in dit topic niet duidelijk wanneer iets "slijmen" is. Als je leest dat bij de kerstborrel bij de directeur staan al zo word opgevat gaat er ook wat mis.
Mijn reactie was op de OP en stond er voor die kerstborrelreactie. ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken het en rond de baas staan bij de kerstborrel is een voorbeeld, maar geen teken an sich natuurlijk. Hier heeft de baas ook een soort lijstje met favorieten en als je daarop staat, mag je mee naar allerlei afspraken, krijg je leuke werkzaamheden toegespeeld, etc. Het is echt opvallend en ook vervelend, want i.m.o. is het een vrij random lijstje. Het zijn wel mensen die niet snel kritische vragen stellen en meegaan in zijn/haar strategie (zich misschien wat makkelijker laten bespelen). Zeer onprofessioneel en je ziet waarom het lastig is een cultuur te veranderen met zulke bazen.
TO, ik zou ook gewoon binnenlopen en aangeven dat je interesse hebt in de cursus (en waarom). Dan kan je kijken hoe er gereageerd wordt.
socie wijzigde dit bericht op 24-11-2022 09:11
10.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou een andere baan zoeken. Als je op deze manier "plezier" uit je werk moet halen, dan gaat er iets flink mis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
24-11-2022 08:47
Waar heb je het in godsnaam over? Af? Ze heeft nog niks gedaan. Of ben je bij jou ook al af als je een situatie voorlegt en vraagt wat anderen zouden doen?
Ik reageer op de OP, had je die al gelezen toevallig? Ik geef hier aan hoe ik zou aankijken tegen mijn collega's die dit gedaan hebben. Sommige van de collega's van TO dus. De directeur had ik dan ook niet erg hoog staan uiteraard. Als je dan tussen de regels door kan lezen, kun je daaruit opmaken dat ik TO zou aanraden dit zeker niet te doen.

Ik zou nog de aanvulling kunnen geven: volg je eigen gevoel en je morele compas.
Zwetser
Alle reacties Link kopieren Quote
LuciFee2022 schreef:
24-11-2022 09:03
Mijn reactie was op de OP en stond er voor die kerstborrelreactie. ;-)

Excuus.

Vanochtend om 5.45 wakker gegild door een peuter. Ik ben niet helemaal op m'n best ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Plan gewoon een koffie afspraak in in jullie coffee corner, max half uur, noem de afspraak bijpraten oid , en leg dan je vraag voor. Hoef je niet te borrelen, heb je wel persoonlijk contact.
hoi
Alle reacties Link kopieren Quote
Slijmen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
xynix schreef:
24-11-2022 08:29
Ik ben benieuwd wat je onder ‘slijmen’ verstaat. Want als het alleen maar gaat over de directeur persoonlijk aanspreken in plaats van mailen: het lijkt me niet meer dan logisch om dat te doen. En dat je in een gesprek niet direct begint met een opsomming van wat er niet deugt in het bedrijf, dat lijkt me ook voor de hand liggen.

Dus wat is precies slijmen? Ik probeer het voor me te zien. “O directeur, wat zit je haar weer leuk vandaag en wat fijn dat je zo’n visie hebt op dit bedrijf! En dan ook nog combineren met ouderschap, petje af hoor! En wat een leuke cursussen, daar wil ik er wel eentje van doen.”

Is het zoiets?
Dit kun je gewoon zeggen hoor, als je op die manier wat leuks toegespeeld kunt krijgen. Niet zo moeilijk doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De Directeur kan een beter salaris, grotere leaseauto etc.regelen. daar is het dit soort types om te doen.
Hecamel schreef:
23-11-2022 23:27
Er is ook nog een andere smaak natuurlijk, gewoon aangeven bij je directeur dat je hebt gehoord van de opleiding en dan onderbouwen waarom jij deze graag wil volgen.

Waarom zou je wel kiezen voor de "achterbakse methode", of het op het spits drijven, maar niet voor de meest logische?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven