Werk & Studie alle pijlers

Dilemma: slijmen bij baas of eerlijk zijn?

23-11-2022 23:22 85 berichten
Ik heb een oprecht dilemma.

ik werk bij een fijne organisatie. Ik werk hier 2,5 dag per week en daarnaast werk ik op ZZP-basis voor andere opdrachtgevers. Er werken veel mensen die deze vaste baan combineren met een eigen bedrijf.

Sinds een jaar hebben we een nieuwe directeur en sinds die tijd is er veel onrust op de werkvloer van mijn vaste baan.
Deze directeur heeft heel duidelijke voorkeuren voor een klein groepje mensen die zij/hij de leuke klussen gunt. Extra opleidingen, extra leuke en uitdagende taken, fijne opdrachten, leuke reisjes etc etc.

Het is voor mij heel duidelijk geworden dat de mensen die het meest bij hem/haar slijmen deze extra klussen en opleidingen krijgen. De mensen die (in mijn ogen) kritisch zijn op het proces, worden overgeslagen.

ik heb me tot nu toe op de vlakte gehouden, maar vind dat de keuze voor wie de leuke klussen etc mag doen, democratischer moet gebeuren. Stel iedereen die interesse heeft in de gelegenheid om te reageren en maak vervolgens een eerlijke selectie obv duidelijk, van te voren vastgestelde, criteria.

Nu is er een kans om een dure en erg leuke opleiding te volgen. Ik weet dat als ik bij directeur ga slijmen en zeggen hoe goed en leuk zij/hij is, de kans enorm vergroot wordt dat ik die opleiding mag volgen. Tot nu toe is dat namelijk zo gegaan bij anderen. Als ik mijn mening uit en zeg wat ik er eigenlijk van vind, weet ik zeker dat die leuke klussen, gave opleidingen en leuke uitjes en taken aan mijn neus voorbij gaan.

Wat zouden jullie doen?

Slijmen of gaan voor rechtvaardige behandeling voor iedereen?

Totaal aantal stemmen: 124

Slijmen (35%)
aandringen op democratisch proces (19%)
niet mee bemoeien en laten gaan (28%)
overig (19%)
anoniem_637fde5445245 wijzigde dit bericht op 24-11-2022 11:06
10.98% gewijzigd
Socie schreef:
24-11-2022 09:10
Ik herken het en rond de baas staan bij de kerstborrel is een voorbeeld, maar geen teken an sich natuurlijk. Hier heeft de baas ook een soort lijstje met favorieten en als je daarop staat, mag je mee naar allerlei afspraken, krijg je leuke werkzaamheden toegespeeld, etc. Het is echt opvallend en ook vervelend, want i.m.o. is het een vrij random lijstje. Het zijn wel mensen die niet snel kritische vragen stellen en meegaan in zijn/haar strategie (zich misschien wat makkelijker laten bespelen). Zeer onprofessioneel en je ziet waarom het lastig is een cultuur te veranderen met zulke bazen.
TO, ik zou ook gewoon binnenlopen en aangeven dat je interesse hebt in de cursus (en waarom). Dan kan je kijken hoe er gereageerd wordt.
Ja, dit is exact hoe het bij ons gaat. Ik krijg geen reactie op mijn mails en telefoontjes, dus zal komende week inderdaad maar eens bij haar naar binnen lopen. Pfff ik moet echt iets opzij zetten hoor.
xynix schreef:
24-11-2022 08:29
Ik ben benieuwd wat je onder ‘slijmen’ verstaat. Want als het alleen maar gaat over de directeur persoonlijk aanspreken in plaats van mailen: het lijkt me niet meer dan logisch om dat te doen. En dat je in een gesprek niet direct begint met een opsomming van wat er niet deugt in het bedrijf, dat lijkt me ook voor de hand liggen.

Dus wat is precies slijmen? Ik probeer het voor me te zien. “O directeur, wat zit je haar weer leuk vandaag en wat fijn dat je zo’n visie hebt op dit bedrijf! En dan ook nog combineren met ouderschap, petje af hoor! En wat een leuke cursussen, daar wil ik er wel eentje van doen.”

Is het zoiets?
Slijmen is in mijn ogen vooral zeggen wat er allemaal goed is aan directeur en de aanpak in dit soort zaken. En vooral niet kritisch zijn op wat er niet goed gaat (en dat is veel). Ik kan ook onder de radar blijven (huidige strategie) of kritisch zijn. Mijn huidige strategie werkt duidelijk niet. Ik word niet gezien namelijk. Kritisch zijn helpt niet om mijn doel te bereiken. 'slijmen' is dus bewondering uitspreken voor aanpak van directeur om mijn eigen doel te bereiken.
enthousiasteling schreef:
24-11-2022 10:32
Slijmen is in mijn ogen vooral zeggen wat er allemaal goed is aan directeur en de aanpak in dit soort zaken. En vooral niet kritisch zijn op wat er niet goed gaat (en dat is veel). Ik kan ook onder de radar blijven (huidige strategie) of kritisch zijn. Mijn huidige strategie werkt duidelijk niet. Ik word niet gezien namelijk. Kritisch zijn helpt niet om mijn doel te bereiken. 'slijmen' is dus bewondering uitspreken voor aanpak van directeur om mijn eigen doel te bereiken.
Er zit een scala van mogelijkheden tussen kritisch zijn en slijmen.
Persoonlijk contact kan handig zijn. Jij hebt het over mailtjes en telefoontjes. Loop toch eens bij haar langs en laat je gezicht zien. En vertel dat je graag de cursus zou doen en wat ervoor nodig is om op de lijst te komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosalind* schreef:
24-11-2022 10:49
Er zit een scala van mogelijkheden tussen kritisch zijn en slijmen.
Persoonlijk contact kan handig zijn. Jij hebt het over mailtjes en telefoontjes. Loop toch eens bij haar langs en laat je gezicht zien. En vertel dat je graag de cursus zou doen en wat ervoor nodig is om op de lijst te komen.
Dit zou ik ook doen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Rosalind* schreef:
24-11-2022 10:49
Er zit een scala van mogelijkheden tussen kritisch zijn en slijmen.
Persoonlijk contact kan handig zijn. Jij hebt het over mailtjes en telefoontjes. Loop toch eens bij haar langs en laat je gezicht zien. En vertel dat je graag de cursus zou doen en wat ervoor nodig is om op de lijst te komen.
Tot mijn verrassing belde directeur zojuist. He ik besta volgens directeur. De boodschap was dat ik later teruggebeld word. Dat is dan wel weer jammer. Maar geeft me ook tijd om me voor te bereiden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Slijmen. Het gaat om jouw toekomst en als die directeur zo doorgaat is hij over een paar jaar weg. Iedereen kan wel zeggen dat je je verlaagt maar dat is onzin. Leidinggevenden wisselen en als werknemer maak je er het beste van, ik zie geen reden om maar ontslag te nemen terwijl baan en collega's leuk zijn. Succes TO, ik hoop dat je de opleiding kan gaan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
enthousiasteling schreef:
23-11-2022 23:29
Dit heb ik gedaan (per mail) en daar heb ik geen antwoord op gekregen. Ook niet na aandringen. Ik vrees dat ik dan met hem een borrel moet gaan doen of dus inderdaad moet gaan roepen hoe goed en leuk zij is. Of hij.
En als je even bij deze directeur aan het bureau gaat zitten en zeg "wij moeten even praten"? Desnoods neem je koffie of thee mee. Dan vertel jij waarom jij deze opleiding wilt volgen en dat je graag antwoord wilt. Ook vragen waarom niet als de aanvraag wordt afgewezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
enthousiasteling schreef:
24-11-2022 10:57
Tot mijn verrassing belde directeur zojuist. He ik besta volgens directeur. De boodschap was dat ik later teruggebeld word. Dat is dan wel weer jammer. Maar geeft me ook tijd om me voor te bereiden.
Spannend. Ben benieuwd! :hyper:
Only dead fish go with the flow
Ik vind je nogal zwart wit als het hebt over slijmen of kritisch zijn.
Met wie zou jij liever samenwerken als je verantwoordelijk was en een strategie uitzet? Mensen die alleen maar kritisch zijn of mensen die hun best doen opbouwend en in een fijne sfeer met je mee te denken?

Bij sommige mensen werkt het nou eenmaal beter als er ook een gevoel bij zit van een persoonlijke relatie en dat iemand in de basis graag mee wil werken met je.

Dat is geen slijmen maar weten wie je voor je hebt en je stijl daar een beetje op aanpassen.

Helaas is nou eenmaal niet iedereen de perfecte leidinggevende, deze man voelt zich misschien snel aangevallen of niet gezien. Wie weet woedt hij diep van binnen onzeker van medewerkers die zich niet persoonlijk 'laten kennen' en die vooral kritisch zijn?

Weet je, daar kan je van alles van vinden maar het is ook een stukje professionaliteit van jou dat je leert met diverse persoonlijkheden te werken. Deze persoon heeft blijkbaar behoefte aan bevestiging en een persoonlijke relatie. Ik vind het een slechte leidinggevende, maar je zal zelf zo groeien als werknemer en veel verder komen als je daar wel mee om leert gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Directeuren zijn net mensen. Iemand die je nooit (in)formeel spreekt of kent, staat niet op je netvlies als er wat te verdelen is. Voor hem/haar ben je blijkbaar te anoniem en dan belandt je al snel in het bakje "doe ik later" als je mailt. Slijmen klinkt negatief maar blijkbaar werkt persoonlijk contact beter. Ga eens naar die borrel, maak eens een praatje en loop vooral binnen als je wat wil. Je laten zien, is geen slijmen.
Parella schreef:
24-11-2022 11:37
Ik vind je nogal zwart wit als het hebt over slijmen of kritisch zijn.
Met wie zou jij liever samenwerken als je verantwoordelijk was en een strategie uitzet? Mensen die alleen maar kritisch zijn of mensen die hun best doen opbouwend en in een fijne sfeer met je mee te denken?

Bij sommige mensen werkt het nou eenmaal beter als er ook een gevoel bij zit van een persoonlijke relatie en dat iemand in de basis graag mee wil werken met je.

Dat is geen slijmen maar weten wie je voor je hebt en je stijl daar een beetje op aanpassen.

Helaas is nou eenmaal niet iedereen de perfecte leidinggevende, deze man voelt zich misschien snel aangevallen of niet gezien. Wie weet woedt hij diep van binnen onzeker van medewerkers die zich niet persoonlijk 'laten kennen' en die vooral kritisch zijn?

Weet je, daar kan je van alles van vinden maar het is ook een stukje professionaliteit van jou dat je leert met diverse persoonlijkheden te werken. Deze persoon heeft blijkbaar behoefte aan bevestiging en een persoonlijke relatie. Ik vind het een slechte leidinggevende, maar je zal zelf zo groeien als werknemer en veel verder komen als je daar wel mee om leert gaan.
Precies.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is me niet zo duidelijk wat dat groepje uitverkorenen precies doet. Als je inderdaad alleen de leuke klussen krijgt als je hem constant complimenten geeft en naar de mond praat dan snap ik TO wel, maar ik snap ook dat je jezelf wel zichtbaar moet maken bij je baas en dat daar ook wel bepaalde omgangsvormen bij horen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
MrsDuck schreef:
24-11-2022 12:12
Directeuren zijn net mensen. Iemand die je nooit (in)formeel spreekt of kent, staat niet op je netvlies als er wat te verdelen is. Voor hem/haar ben je blijkbaar te anoniem en dan belandt je al snel in het bakje "doe ik later" als je mailt. Slijmen klinkt negatief maar blijkbaar werkt persoonlijk contact beter. Ga eens naar die borrel, maak eens een praatje en loop vooral binnen als je wat wil. Je laten zien, is geen slijmen.
Dit ja! De collega's bij mij op het werk die anderen er makkelijk van beschuldigen te 'slijmen', zijn vaak zelf de personen die nooit tevreden zijn en altijd vinden dat hogerop het verkeerd aanpakt. En vervolgens mijlenver van een face to face gesprek met managers blijven en het alleen via mail of kantoorroddels af doen. En dan heel verbaasd als die houding ze geen mooie kansen en promoties oplevert. Je moet met verschillende mensen kunnen werken, ook als je van mening verschilt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daveotion schreef:
24-11-2022 09:24
Dit kun je gewoon zeggen hoor, als je op die manier wat leuks toegespeeld kunt krijgen. Niet zo moeilijk doen.
Ik ben degene die anderen wat leuks toespeelt. :)

En ja, bij mij werkt het beter als je laat blijken dat je ziet wat er goed gaat dan als je begint met wat er fout gaat.

Als je begint met wat er fout gaat, is mijn eerste gedachte dat je het geheel niet overziet en te weinig initiatief neemt.
Fijn hoor, als je onder mijn aandacht brengt dat de koffie niet op tijd wordt aangevuld, maar los het op, zou ik zeggen.
Nou goed nieuws! Ik mag de opleiding gaan doen. Te idioot voor woorden eigenlijk. Geen democratisch proces, wel meepraat met de directeur. ‘Ja precies, groot gelijk, geweldig, wat een goede aanpak’ etc Ik ben amper aan het woord gekomen. Directeur heeft 1,5 uur gepraat over 1001 dingen en ik heb bevestigend gehumd. Ik weet het niet hoor. Dit voelt gek. Ik ga het op de mail zetten ter bevestiging. Het voelt onwerkelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
enthousiasteling schreef:
24-11-2022 10:57
Tot mijn verrassing belde directeur zojuist. He ik besta volgens directeur. De boodschap was dat ik later teruggebeld word. Dat is dan wel weer jammer. Maar geeft me ook tijd om me voor te bereiden.


Volgens mij mis je ook waardering vanuit de directeur als ik je zo lees. Dat je de communicatie niet optimaal vind kan je prima ter sprake brengen.

"Jordy, ik merk dat ik onze communicatie stroef vind lopen. Ik zou dit graag anders zien. Ik ben benieuwd hoe jij dit ervaart en hoe en of wij dit kunnen veranderen".

Dat is geen kritiek, dat is geen veren in een reet, dat is gewoon proberen in contact te komen met iemand.
enthousiasteling schreef:
24-11-2022 14:29
Nou goed nieuws! Ik mag de opleiding gaan doen. Te idioot voor woorden eigenlijk. Geen democratisch proces, wel meepraat met de directeur. ‘Ja precies, groot gelijk, geweldig, wat een goede aanpak’ etc Ik ben amper aan het woord gekomen. Directeur heeft 1,5 uur gepraat over 1001 dingen en ik heb bevestigend gehumd. Ik weet het niet hoor. Dit voelt gek. Ik ga het op de mail zetten ter bevestiging. Het voelt onwerkelijk.
Maar je had toch al per mail aangegeven waarom je de opleiding graag wil doen?
Die boodschap is blijkbaar prima aangekomen.

Ik begrijp niet zo goed wat je met een democratisch proces bedoelt. Denk je echt dat alle werknemers samen kunnen bepalen wie er welke opleiding gaat volgen? Of zou de directeur de aanvragen misschien met de managers besproken hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie het probleem ook niet zo. Je hoort niet bij het selecte groepje dat in jouw ogen altijd om de directeur heen cirkelt en je mag toch die opleiding doen. Misschien valt het dan toch wel mee met dat slijmen en vindt die directeur het gewoon fijn als je hem persoonlijk benadert.

Democratisch proces snap ik ook niet echt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
enthousiasteling schreef:
24-11-2022 14:29
Nou goed nieuws! Ik mag de opleiding gaan doen. Te idioot voor woorden eigenlijk. Geen democratisch proces,
Leuk, goed nieuws!

Hoe kom je er eigenlijk bij dat leidinggeven een democratisch proces zou moeten zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
enthousiasteling schreef:
24-11-2022 14:29
Nou goed nieuws! Ik mag de opleiding gaan doen. Te idioot voor woorden eigenlijk. Geen democratisch proces, wel meepraat met de directeur. ‘Ja precies, groot gelijk, geweldig, wat een goede aanpak’ etc Ik ben amper aan het woord gekomen. Directeur heeft 1,5 uur gepraat over 1001 dingen en ik heb bevestigend gehumd. Ik weet het niet hoor. Dit voelt gek. Ik ga het op de mail zetten ter bevestiging. Het voelt onwerkelijk.
Gefeliciteerd!

Dus slijmen hoeft helemaal niet te werken! Gewoon de vraag stellen voordat de slijmballen het hebben gedaan is al voldoende.

Ik denk dat het puur toeval is dat die slijmballen wel de kansen kregen, waarschijnlijk omdat ze direct vragen of ze het een of het ander mogen. Dat ze daarnaast ook slijmballen zijn kan heel goed.
Maar ik ken echt geen enkele directeur die een bedrijf kan runnen door zich met alleen ja-knikkers te omringen. Dat gaat heel snel bergafwaarts en dat houdt hij geen 2 jaar vol, dan gaat het bedrijf namelijk ten onder. En als hij directeur is, dan zit daar nog een eigenaar of een raad van bestuur boven, dus die gaan daar niet in mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pergamon schreef:
24-11-2022 14:38
Volgens mij mis je ook waardering vanuit de directeur als ik je zo lees. Dat je de communicatie niet optimaal vind kan je prima ter sprake brengen.

"Jordy, ik merk dat ik onze communicatie stroef vind lopen. Ik zou dit graag anders zien. Ik ben benieuwd hoe jij dit ervaart en hoe en of wij dit kunnen veranderen".

Dat is geen kritiek, dat is geen veren in een reet, dat is gewoon proberen in contact te komen met iemand.
Dit is heel goed advies als je baas iemand is met wie er in principe in contact te komen valt. Ik heb ook een vreemde baas en ik heb het opgegeven. Contact zit er niet in, niet normaal en wederkerig in ieder geval. Dus dan doe je wat overblijft.

Goed dat je de opleiding mag gaan doen! Heel veel plezier alvast.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze heeft wel zitten ‘slijmen’ toch? Anderhalf uur stemmig mee hummen en bevestigend knikken zou voor mij ook zo voelen. En het heeft gewerkt!
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren Quote
enthousiasteling schreef:
24-11-2022 10:32
Slijmen is in mijn ogen vooral zeggen wat er allemaal goed is aan directeur en de aanpak in dit soort zaken. En vooral niet kritisch zijn op wat er niet goed gaat (en dat is veel). Ik kan ook onder de radar blijven (huidige strategie) of kritisch zijn. Mijn huidige strategie werkt duidelijk niet. Ik word niet gezien namelijk. Kritisch zijn helpt niet om mijn doel te bereiken. 'slijmen' is dus bewondering uitspreken voor aanpak van directeur om mijn eigen doel te bereiken.
Ik zie dat je het inmiddels voor elkaar hebt, maar voor een volgende keer:

Om dit te veranderen hoef je niet te slijmen. Bekijk eens hoe je op een positieve manier aan je zichtbaarheid kan werken.
Ik spreek uit eigen ervaring, ik liep tegen hetzelfde aan toen ik een opleiding en doorgroei wilde. Ik werd ook niet gezien. Van een collega die het pad al bewandeld had kreeg ik de tip dat ik (positief) aan mijn zichtbaarheid moest werken. En dat heb ik gedaan. Hulp aanbieden aan collega's, meer vragen stellen en af en toe ook best eens kritische vragen. (Dat is wat anders dan kritiek leveren)
Een jaar later kreeg ik warempel complimenten van mijn manager dat ik zo enorm gegroeid was en inmiddels ben ik doorgegroeid in functie. En ik deed mijn werk niet anders dan eerder. Alleen ik werd gezien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Youk79 schreef:
24-11-2022 16:04
Ze heeft wel zitten ‘slijmen’ toch? Anderhalf uur stemmig mee hummen en bevestigend knikken zou voor mij ook zo voelen. En het heeft gewerkt!
Nou nee, dat vind ik geen slijmen. Hummen en knikken doe je ook gewoon om het gesprek aan de gang te houden, om te laten merken dat je de ander hebt gehoord. Tenzij hij tijdens het gesprek dingen vroeg als 'Vind je mij ook zo'n geniale baas?' en ze daar nadrukkelijk ja op knikte, vind ik dat geen slijmen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
24-11-2022 16:30
Nou nee, dat vind ik geen slijmen. Hummen en knikken doe je ook gewoon om het gesprek aan de gang te houden, om te laten merken dat je de ander hebt gehoord. Tenzij hij tijdens het gesprek dingen vroeg als 'Vind je mij ook zo'n geniale baas?' en ze daar nadrukkelijk ja op knikte, vind ik dat geen slijmen.
In een normale situatie: eens. Maar zoals ik TO begrijp is deze baas iemand die constant op zo’n soort manier bevestiging vraagt. Door dus een lang verhaal te houden en daarin ook zichzelf wat op te hemelen. Als TO helemaal vanuit zichzelf had gesproken gok ik dat ze andere inbreng had gehad dat alleen knikken. Dan praat je dus met iemand mee omdat je weet dat deze persoon zich dan goed voelt en Dan meer geneigd is jou te geven wat je wil.
Niet nodig bij normale mensen, maar als je normale opties niet gelukt zijn dan vind ik het niet raar om het zo te doen.
Het is zoals het is

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven