Grote reis met kinderen waar gaan we heen?

24-11-2022 12:18 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hey dames,

Het duurt nog even maar in de zomer van 2024 willen we, vanwege ons 12,5 jarig jubileum, een wat grotere reis maken met onze 3 kinderen.
De leeftijden zijn dan 4,5- 8 en 10 jaar. Nu zie ik van alles voorbij komen maar vind het lastig om te bepalen of het een geschikt land is voor kinderen, het een geschikte periode is en ook goed te doen voor die van 4,5 (die zich overigens nu al gedraagt alsof hij 15 is :facepalm:

Ik zit nu te kijken naar Indonesië en dan ook wel naar Sumatra of Borneo. Dus niet enkel Bali of Java.
Maar mogelijk hebben jullie nog goede tips (ook voor een reisaanbieder)

Wat ik zoek is:
- ongeveer 3 weken (3,5 mag ook ) in ze zomervakantie van 2024 (juli- augustus) (geen stedentrip of zo)
- Weertype zomer maar geen +35 graden.
- max 3500 per persoon
- geschikt voor de wat jongere kinderen
- geen lange strandvakantie, combi van natuur, dieren, steden, cultuur
- liefst individuele rondreis
- inentingen is prima, bij voorkeur geen malaria gebied

Waar we al geweest zijn (kids overigens nog niet)- Vietnam, Cambodja, Thailand (een stuk)- Syrië, Egypte en Jordanië

Waar ik nu uitkom is beetje richting Indonesie, China lijkt mij ook tof maar daar durf ik nu niet vanuit te gaan met alle coronaperikelen.
Amerika is ook zeker een optie maar onbetaalbaar. Zuid-Amerika ken ik niet goed, dus daarover laat ik mij graag adviseren als iemand tips heeft.

Kortom, wie heeft er nog wat toffe tips en kan mij een beetje op weg helpen.
Alle reacties Link kopieren Quote
costa Rica lijkt mij gaaf maar is regenseizoen
Alle reacties Link kopieren Quote
Thailand!
Thaise mensen zijn dol op kinderen,
zonder dat ze bij kinderen in de wangen knijpen of over het hoofd aaien.
Mijn moeder moest mij (wit kind) in andere landen soms beschermen tegen mensen die aan me wilden zitten.

Goed openbaar vervoer in Thailand.
Goede medische zorg, mocht je dat nodig hebben.
Overal internet.
Overal Engelssprekenden en soms Duits sprekenden.
Lekker eten, ook kindvriendelijk.

Meer dan genoeg te zien.
Ga ook eens naar de minder toeristische plekken,
bijvoorbeeld naar de schildpaddentempel in Bangkok, waar de kinderen schildpadden kunnen voeren
en naar de vlindertuin in Noord-Thailand.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat denk je van Sri Lanka? Mooie wildparken, strand, prachtige natuur/bergen, steden zoals Kandi en Colombo.
Wij waren we in 2011 en het was prachtig. Ik hoorde laatst wel iets over onrust in het land, dus dat zou je even goed moeten checken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gaan komende zomer op reis met kinderen van 9 en 7 en hebben nu 2 opties: Sri Lanka of Thailand.

Thailand zijn we zelf al eens geweest, nu dus andere gebieden.
Indonesië hebben we naar gekeken, ik wil dan ook meer dan alleen Bali en Java en we zijn bang dat het reistempo te hoog moet komen te liggen voor de 3 weken die we hebben. Dat is wel een dingetje voor onszelf: moeten accepteren we minder zullen zien en doen dan toen we met z'n tweeën waren. Daarin vind ik van Sri Lanka fijn dat de reisafstanden beperkt zijn, zodat je netto meer tijd overhoudt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Namibië, kampeerauto huren en gaan (of een suv en in lodges overnachten).

Ik vond Sulawesi Indonesië ook heel mooi en Bunaken voor het snorkelen/duiken. Ze zijn op Sulawesi niet echt toeristen gewend dus je bent wel een bezienswaardigheid.

Qua Zuid-Amerika Chili, Guatemala, Colombia of Peru. Costa Rica is ook prachtig, wel wat meer gericht op Amerikanen.

Japan is ook heel gaaf maar al snel boven budget denk ik.

Sri Lanka is ook trouwens heel kindvriendelijk, net zoals Thailand.
Miriammm schreef:
24-11-2022 12:34
Wat denk je van Sri Lanka? Mooie wildparken, strand, prachtige natuur/bergen, steden zoals Kandi en Colombo.
Wij waren we in 2011 en het was prachtig. Ik hoorde laatst wel iets over onrust in het land, dus dat zou je even goed moeten checken.
Sri Lanka is momenteel echt een puinhoop, als ik mijn moeders Sri Lankaanse hulp in de huishouding goed begrijp.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh ja Zuid-Afrika (Kruger, eSwatini, St. Lucia, Drakensbergen) was ook een optie, maar dat vonden de kinderen echt té spannend. Die waren bang dat de leeuwen op straat rondlopen, bij wijze van, en daarin ook niet goed gerust te stellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aija schreef:
24-11-2022 12:43
Wij gaan komende zomer op reis met kinderen van 9 en 7 en hebben nu 2 opties: Sri Lanka of Thailand.

Thailand zijn we zelf al eens geweest, nu dus andere gebieden.
Indonesië hebben we naar gekeken, ik wil dan ook meer dan alleen Bali en Java en we zijn bang dat het reistempo te hoog moet komen te liggen voor de 3 weken die we hebben. Dat is wel een dingetje voor onszelf: moeten accepteren we minder zullen zien en doen dan toen we met z'n tweeën waren. Daarin vind ik van Sri Lanka fijn dat de reisafstanden beperkt zijn, zodat je netto meer tijd overhoudt.
Oeh klinkt goed. Tempo ia idd een van de issues, zeker voor die van 4,5 en ook bijv lange wandelingen van uren door de jungle of raften. Dat soort dingen gaan dus niet echt of maar voor een deel van ons.

Hebben jullie iets laten organiseren met bouwstenen en zo of zelf geboekt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Aija schreef:
24-11-2022 13:11
Oh ja Zuid-Afrika (Kruger, eSwatini, St. Lucia, Drakensbergen) was ook een optie, maar dat vonden de kinderen echt té spannend. Die waren bang dat de leeuwen op straat rondlopen, bij wijze van, en daarin ook niet goed gerust te stellen.
Dat is dan wel weer schattig. Wat ik altijd beetje lastig vind bij zuid Afrika en moeilijk kan peilen maar is het interessant genoeg, we zien natuurlijk Freek Vonk altijd wel met z'n dieren maar bij Afria denk ik toch altijd aan grote zandvlakte en droge gebieden met als je geluk hebt een leeuw of giraffe op afstand maar misschien vergis ik mij enorm.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toen wij 12,5 jaar getrouwd waren zijn we naar Mexico geweest. De eerste keer vliegen voor de kinderen die toen 7 en 10 jaar waren.
We hadden bewust gekozen voor één groot resort en van daaruit een aantal trips gemaakt, zoals snorkelen met schildpadden in Akumal, op trip naar Sian Kaan en varen door de mangroves en later op een heel klein eilandje lunchen en midden op zee van de boot af snorkelen, dagtrip naar Xel-Ha waar je ook kon ziplinen. Omdat het de eerste verre reis met kinderen was wilden wij geen rondreis toen. Was een geweldige vakantie.

Andere gave bestemmingen zijn Amerika, bijvoorbeeld Florida met een villa in Orlando met privezwembad en gamesroom en natuurlijk veel pretparken/aquaparken daar, en lekker shoppen, en ook genoeg natuurparken (o.a. Everglades, Kellypark).
Of naar de westkust en de mooie natuur bekijken i.c.m. steden als San Francisco en Las Vegas o.a.

Ook supergaaf: naar Florida en dan afsluiten met een paar dagen Disneycruise naar de Bahama’s….wauw….
(Florida is echter wel warm in de zomer maar wij vonden het goed te doen).

Tanzania en afsluiten op idyllisch Zanzibar nog een idee?
Alle reacties Link kopieren Quote
mamaonbekend schreef:
24-11-2022 13:39
Toen wij 12,5 jaar getrouwd waren zijn we naar Mexico geweest. De eerste keer vliegen voor de kinderen die toen 7 en 10 jaar waren.
We hadden bewust gekozen voor één groot resort en van daaruit een aantal trips gemaakt, zoals snorkelen met schildpadden in Akumal, op trip naar Sian Kaan en varen door de mangroves en later op een heel klein eilandje lunchen en midden op zee van de boot af snorkelen, dagtrip naar Xel-Ha waar je ook kon ziplinen. Omdat het de eerste verre reis met kinderen was wilden wij geen rondreis toen. Was een geweldige vakantie.

Andere gave bestemmingen zijn Amerika, bijvoorbeeld Florida met een villa in Orlando met privezwembad en gamesroom en natuurlijk veel pretparken/aquaparken daar, en lekker shoppen, en ook genoeg natuurparken (o.a. Everglades, Kellypark).
Of naar de westkust en de mooie natuur bekijken i.c.m. steden als San Francisco en Las Vegas o.a.

Ook supergaaf: naar Florida en dan afsluiten met een paar dagen Disneycruise naar de Bahama’s….wauw….
(Florida is echter wel warm in de zomer maar wij vonden het goed te doen).

Tanzania en afsluiten op idyllisch Zanzibar nog een idee?
Klinkt als heerlijke vakanties. Wat fijn dat jullie zoveel mooie reizen maken. Floriade en westkust Amerika heb ik ook gekeken. Maar dat ligt vee boven budget. De Bahamas erachteraan klinkt als onbetaalbaar:) brutale vraag, wat was je kwijt weet je dat nog, voor de reis floriade en disneycruise Bahamas.

Wij zijn overigens niet echt luier en strandtenten, al is een paar dagen witte stranden en blauwe zee geen slecht vooruitzicht.

Mexico klinkt ook goed, ga ik eens kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik denk dat de vs ook best binnen budget kan hoor. het is wat meer uitzoekwerk maar ik denk dat voor 3500 pp best ver kunt komen
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
24-11-2022 12:28
costa Rica lijkt mij gaaf maar is regenseizoen
Ach, en dan regent het een of twee uurtjes per dag. Ik zat ook aan Costa Rica te denken.
gordijn87 schreef:
24-11-2022 13:24
Dat is dan wel weer schattig. Wat ik altijd beetje lastig vind bij zuid Afrika en moeilijk kan peilen maar is het interessant genoeg, we zien natuurlijk Freek Vonk altijd wel met z'n dieren maar bij Afria denk ik toch altijd aan grote zandvlakte en droge gebieden met als je geluk hebt een leeuw of giraffe op afstand maar misschien vergis ik mij enorm.
Zuid-Afrika is prachtig! Ik ben ooit met mijn ouders geweest als kind (bijna 20 jaar geleden hoor..), maar weet het nog precies. We overnachtten op een resort in een tent. De olifanten liepen op 10 meter afstand van onze tent voorbij.. We werden s ochtends vroeg wakker gemaakt en gingen met een ranger in een jeep onder dikke dekens. Hij reed ons door het park tot een uur of 10.00 en dan gingen we ontbijten op het resort. Hetzelfde verhaal andersom in de avond. We vertrokken rond een uur of 18.00 en reden rond tot 22.00, daarna gezamenlijk eten. Overdag hingen we aan het zwembad.

Wát een ervaring! De rest van de reis herinner ik me weinig van, maar dit onderdeel.. super!

Canada is vast ook te duur? Wat dacht je van een cruise ergens, lijkt me ook erg geschikt. Je hebt heel kindvriendelijke cruises, de ervaring is natuurlijk geweldig (zo'n enorm schip!) en je komt ook nog eens op verschillende plekken.
Alle reacties Link kopieren Quote
lonelycat schreef:
24-11-2022 14:01
ik denk dat de vs ook best binnen budget kan hoor. het is wat meer uitzoekwerk maar ik denk dat voor 3500 pp best ver kunt komen
Sinds corona zijn de prijzen in de vs voor campers en huurauto’s bizar duur geworden. Ik denk niet dat je het red met 3500pp.
Alle reacties Link kopieren Quote
gordijn87 schreef:
24-11-2022 13:24
Dat is dan wel weer schattig. Wat ik altijd beetje lastig vind bij zuid Afrika en moeilijk kan peilen maar is het interessant genoeg, we zien natuurlijk Freek Vonk altijd wel met z'n dieren maar bij Afria denk ik toch altijd aan grote zandvlakte en droge gebieden met als je geluk hebt een leeuw of giraffe op afstand maar misschien vergis ik mij enorm.
Nee dat is in Zuid Afrika niet zo. We zijn er zelf geweest voor de kinderen er waren (en willen heel graag nog een keer terug). Kruger is behoorlijk groen en daarom is onze zomer/ hun winter juist goed om veel dieren te zien: ze kunnen zich minder goed verstoppen. Hluhluwe is wat droger, maar ook daar nog steeds veel begroeiing.
De zandvlaktes etc liggen volgens mij juist meer richting de evenaar, of in bv Namibië.


We twijfelen nog tussen bouwstenen of zelf regelen. Voor de kinderen deden we het zelf met evt 1 hele gave bouwsteen. Ik neig daar nu ook naar omdat 1) het geld scheelt, 2) ik het leuk vind om dit soort dingen uit te zoeken en 3) ik een controlfreak ben en zelf wil bepalen waar ik slaap en waar ik concessies in wil doen.
En in beide landen is goed te reizen met OV of ter plekke een dag een auto met chauffeur te regelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
gordijn87 schreef:
24-11-2022 13:46
Klinkt als heerlijke vakanties. Wat fijn dat jullie zoveel mooie reizen maken. Floriade en westkust Amerika heb ik ook gekeken. Maar dat ligt vee boven budget. De Bahamas erachteraan klinkt als onbetaalbaar:) brutale vraag, wat was je kwijt weet je dat nog, voor de reis floriade en disneycruise Bahamas.

Wij zijn overigens niet echt luier en strandtenten, al is een paar dagen witte stranden en blauwe zee geen slecht vooruitzicht.

Mexico klinkt ook goed, ga ik eens kijken.
Oh, dan heb ik een iets verkeerde indruk gewekt, vrees ik :-D . Zoveel gereisd hebben we nou ook weer niet haha.
Wij hebben nu 3 verre reizen met onze kinderen gemaakt:
- Mexico (toen ze 7 en 10 waren)
- Rondreis Florida met afsluitend verblijf in villa (toen waren ze 10 en 13 jaar)
- Rondreis New York - noord-Amerika met o.a. walvistocht, Niagara Falls, Watkins Glenn (natuurpark), pretpark Hersey, Washington en toen doorgevlogen naar een week Florida met weer een week in een villa in Orlando. Dit was onze laatste verre reis. Ook super.

Een cruise van een paar dagen staat op mijn verlanglijstje, gewoon voor de beleving. En dan wel naar een leuke tropische bestemming bijv. Bahama’s oid.
Een een reis met natuur en dieren en afsluiten met iets caribisch lijkt me ook tof, vandaar dat ik Tanzania noemde of bijv. Sri Lanka met Malediven (drrrooooommmmm!!).

We hadden volgend jaar graag opnieuw een verre reis gemaakt, maar stellen het vanwege de oorlog en de onzekere factor daaromheen en de toenemende prijzen van gas, energie en levensonderhoud nog even uit. Alles is behoorlijk duur geworden.
Een villa in Florida is niet eens erg duur en een enorm aanbod. Dat zou je nog wel voor een leuke prijs kunnen vinden. Centerparcs is duurder! Maar de autohuur, eten en drinken, hotels etc zijn duurder geworden. Ook de tickets van pretparken bijv. Ik heb de prijzen nog van de vorige twee reizen en als je het verschil nu ziet……pffttt…Het totaalplaatje wordt dan gewoon kostbaar. En de dollar staat niet gunstig nu.

Aanvulling: ik zag dat iemand 3500,= pp noemde. Ik denk niet dat je het daarvoor redt nu in Amerika.
Ik had al een beetje een route in elkaar gezet voor áls ik weer eens naar Amerika zou willen. Om een inschatting te kunnen maken van wat je ongeveer kwijt bent en of ik dat ervoor over heb.
Ik zou ongeveer uitkomen op ca. 15.000,= voor vlucht / autohuur / hotels / eten en drinken voor 4 personen (ca. 4 wk), en daar zit dan nog geen excursie/entreegelden bij in. En niks geks verder. Geen hoogstandjes als een helikoptervlucht boven de Grand Canyon ofzo.
Nou, ik kan in niemands portemonnee kijken maar zulke bedragen is mij echt teveel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aija schreef:
24-11-2022 14:37
Nee dat is in Zuid Afrika niet zo. We zijn er zelf geweest voor de kinderen er waren (en willen heel graag nog een keer terug). Kruger is behoorlijk groen en daarom is onze zomer/ hun winter juist goed om veel dieren te zien: ze kunnen zich minder goed verstoppen. Hluhluwe is wat droger, maar ook daar nog steeds veel begroeiing.
De zandvlaktes etc liggen volgens mij juist meer richting de evenaar, of in bv Namibië.
Nambië is een prachtig land, heel veilig om rond te reizen en heel afwisselend.
In de onze zomervakantie (juli/augustus) kan het 's nachts heel koud zijn. Dat is geen probleem als je in een lodge zit, maar als je kampeert dan is het wel even aanpassen. Overdag loop je in een t-shirt en een korte broek en 's nachts was het blauwbekken bij temperaturen die dicht bij het vriespunt kwamen. Ik vraag me wel af of je uitkomt met je budget, dat zal even passen en meten zijn.
Costa Rica, Ecuador, Mexico (Yucatan / Quintana Roo), Panama, Peru, Maleisië (incl Borneo), Thailand, Sri Lanka, Vietnam & Zuid Afrika.

Allemaal landen die makkelijk te bereizen zijn en waar veel te doen is met mooie natuur. En die makkelijk binnen het budget te realiseren zijn.

Ik ben in al deze landen geweest, dus als je ergens vragen over hebt, laat maar weten. Mijn voorkeur zou bij het beeld dat je schetst denk ik uitgaan naar Costa Rica en dan daar een auto huren.
Alle reacties Link kopieren Quote
mscoco schreef:
26-11-2022 22:25
Costa Rica, Ecuador, Mexico (Yucatan / Quintana Roo), Panama, Peru, Maleisië (incl Borneo), Thailand, Sri Lanka, Vietnam & Zuid Afrika.

Allemaal landen die makkelijk te bereizen zijn en waar veel te doen is met mooie natuur. En die makkelijk binnen het budget te realiseren zijn.

Ik ben in al deze landen geweest, dus als je ergens vragen over hebt, laat maar weten. Mijn voorkeur zou bij het beeld dat je schetst denk ik uitgaan naar Costa Rica en dan daar een auto huren.
Thanks, we komen nu ook uit op Mexico met eigen auto. Enige wat ik niet goed kan inschatten is het regenseizoen (we zouden in de zomervakantie gaan en lees dat het dan regenseizoen is) maar hoe veel regen valt er dan. Dat moet ik even goed uitzoeken.

Lastig, want heb echt al zoveel mooie reizen gezien. Heb nu keuzestress:)
Het zijn vooral buien die wel heftig kunnen zijn, maar meestal ook niet zo lang duren. En het voordeel van de zomer is dat het whaleshark seizoen is! En als het je interesseert zou je bijv. ook Tikal mee kunnen pakken in Guatemala.

Als je een beetje Spaans spreekt, maakt dat het m.i. makkelijker en leuker. Maar je komt er ook wel als je dat niet doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je een reis boekt waarvoor je inentingen nodig hebt, houd er dan rekening mee dat die behoorlijk duur zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Van alle landen hier genoemd zou ik Mexico het minst geschikt vinden, zeker als je zelf met de auto wil rondreizen. Mexico is prima veilig rondom resorts ed, maar voor de rest moet je heel goed weten door welke regio’s je rijdt is het alles behalve veilig overal. Zeker als jullie niet ervaren wereldreizigers zijn en vloeiend Spaans spreken zou ik echt een veiliger land adviseren, waar er vele van zijn.

Indonesië is prachtig, en eerder genoemd Sulawesi is inderdaad fantastisch en een goede keus voor 3 - 3,5 week. Tropische eilanden (Togeans), mooi snorkelen bij Bunaken, cultuur bij Toraja. Wel is daar weinig ‘groot wild’ op het land, de zee is wel vol met koraal en vis. Op andere Indonesische eilanden als Sumatra en Borneo is ook veel te zien, en daar kan je oerang oetangs in het wild zien.

En Costa Rica als midden amerika jullie aanspreekt, veilig, veel dieren, verschillende activiteiten en zelf per eigen voertuig te bereizen.
Alle reacties Link kopieren Quote
gordijn87 schreef:
29-11-2022 20:41
Lastig, want heb echt al zoveel mooie reizen gezien. Heb nu keuzestress:
Niet stressen!
Voorpret genieten.

Als je niet weet wat je moet doen op reis
(of in je leven in het algemeen):
afkijken bij iemand die een goede ervaring had met iets.

Heeft je nicht / collega / kapster een leuke Fly drive in Mexico van reisbureau Kras gehad,
dan doe je die.
https://www.tui.nl/9-daagse-fly-drive-h ... 519727310/

Ideaal. Auto geregeld, route erbij, hotels geregeld, inclusief ontbijt.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven