De kat van mijn dochter is overleden en ik ben er kapot van.

24-11-2022 13:31 63 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf niet opgegroeid met (huis)dieren en ik heb er ook nooit wat mee gehad. Als er een kat in de tuin was joeg ik die met veel plezier weg. Totdat mijn dochter op zichzelf ging wonen en een kat uit het asiel haalde. Een dikke pikzwarte kat met een chronische snotneus en nies die door zijn vorige eigenaar mishandeld was. In het begin kroop hij alleen onder de bank of bed om daar bibberend en blazend te zitten. Met veel liefde en geduld heb ik hem laten wennen om op schoot te zitten en naar buiten de tuin in te durven (dochter woont op een flat).

En zo veranderde hij in een lieve rustige kat met een heel eigen ritme. Als ik in een bepaalde stoel zat kwam hij op schoot zitten. Zat ik op de bank kwam hij tegen me aan zitten. En op een gegeven moment ging hij zelfs op zijn rug liggen zodat ik zijn buikje kon aaien. Zaten we buiten kwam hij er altijd bij zitten. Hij hield ervan om in het donker naar buiten te gaan en dan liep ik met hem mee. Hij luisterde ook altijd als ik zei dat hij terug moest komen. Zo murw was hij wel gemaakt door zijn vorige eigenaar :'( Hij logeerde regelmatig bij ons omdat wij maar met z'n tweetjes zijn en mijn dochter een erg druk huishouden heeft met een jongere kat en dat trok deze kat niet altijd meer. Hij kwam bij ons op vakantie zeg maar. En deze kat heeft mij als mens veranderd. Ik ben me veel meer bezig gaan houden met de natuur en van dieren gaan houden. Ik ben goede doelen gaan steunen op gebied van natuur en dieren.

Afgelopen weekend begon hij opeens bij mijn dochter vreemd gedrag te vertonen. Ging constant in de kattenbak liggen en at en dronk niet veel meer. En vooral dat in de kattenbak liggen is natuurlijk ontzettend vreemd voor een kat. We hebben daarop besloten dat hij bij ons moest komen logeren om rustig te herstellen. Ik heb zelfs 1 nacht bij hem op de bank geslapen. Gelukkig werd ik 's ochtends wakker omdat ik hem hoorde eten. Dus toen leek het beter te gaan. Afgelopen dinsdagavond werd hij zo ziek. Buiten ontzettend overgegeven, liep constant naar de kattenbak en weer eruit en ging op plekjes liggen waar hij nooit lag. De dierenarts gaf aan dat hij met spoed moest komen.

Hij bleek een tumor te hebben van 4 bij 6 cm bij zijn lever. De dierenarts adviseerde om hem in te laten slapen. Dit sloeg in als een bom. Gister om 13:00 uur hebben mijn dochter en ik hem in laten slapen. Het ging er heel vredig aan toe maar was 1 van de afschuwelijkste ervaringen van mijn leven. Ik ben er helemaal kapot van. Het klinkt misschien overdreven maar ik heb zo'n verdriet. Ik had deze enorme impact nooit verwacht. Het is nu zo stil in huis dat ik er misselijk van wordt. Ik weet dat het moet slijten maar ik zit nu helemaal vast. Ik zou dolgraag zelf een kat willen maar mijn man wil het niet. Kortom, ik ben radeloos en krijg niets uit mijn handen. :'(
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren Quote
MissMarple schreef:
24-11-2022 15:16
Wat erg voor je. :hug: :hug: :hug: En ik heb precies wat jij ook hebt. En daarom is een andere kat ook echt iets om goed over na te denken. Want je gaat toch vergelijken.
Heel veel sterkte! Het echte verdriet slijt natuurlijk wel na een tijd. Ik vind het fijn dat hij wel 19 jaar is geworden en een fijn leventje heeft gehad. En ik droom nog wel eens over hem, dat is grappig want dan leeft hij gewoon weer.😽
Do you want to be right? Or happy?
Alle reacties Link kopieren Quote
MissMarple schreef:
24-11-2022 18:42
Wat heb je dit mooi geschreven. Ik haal hier echt troost uit. En ik begrijp je zo goed dat je jezelf moet beschermen tegen die mate van verdriet. :hug: En je hebt me op een idee gebracht. Misschien kan ik bij een kattenopvang als vrijwilliger gaan werken. Dan doe ik nog iets terug voor beestjes die zoveel liefde kunnen geven aan mensen. Heel erg bedankt voor je woorden. :heart:
Heel erg graag gedaan hoor :heart: :hug:

Ik begrijp heel goed hoe je je voelt, net zoals veel andere dierenvrienden hier die hebben gereageerd. Dieren zijn zo waardevol en bijzonder.

Wat een goed idee, van die opvang! Dat heb ik ook een tijdje gedaan en dat was echt heel fijn. Ze waren al blij dat er gewoon iemand kwam om de katten liefde en aandacht te geven. Ik speelde met ze en knuffelde ze.
Weet wel dat je ook zo geraakt kan worden door een bepaald dier, dat je ‘m mee naar huis wil nemen. Daar moet je jezelf wel op voorbereiden. Ik vond dat soms moeilijk. Ik zou het liefste ook gewoon alle dieren willen redden, maar dat kan natuurlijk helemaal niet :|
Alle reacties Link kopieren Quote
libe schreef:
24-11-2022 19:50
Heel veel sterkte! Het echte verdriet slijt natuurlijk wel na een tijd. Ik vind het fijn dat hij wel 19 jaar is geworden en een fijn leventje heeft gehad. En ik droom nog wel eens over hem, dat is grappig want dan leeft hij gewoon weer.😽
Wat grappig, ik heb hetzelfde, ik droom soms ook over mijn overleden kat. Dan word ik wakker en voelt het zo echt. Hij komt me altijd even knuffelen en met zijn kop tegen mijn hoofd zitten in mijn droom :cat: :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
MissMarple schreef:
24-11-2022 18:34
En dan kom je net thuis uit je werk en is het zo leeg en kaal. :'(
Dat is zo herkenbaar en zo verdrietig!
Ik vond het verschrikkelijk om in een leeg huis thuis te komen zonder kat die enthousiast naar de deur kwam vliegen, omdat ik thuis kwam.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dolfine schreef:
25-11-2022 19:46
Dat is zo herkenbaar en zo verdrietig!
Ik vond het verschrikkelijk om in een leeg huis thuis te komen zonder kat die enthousiast naar de deur kwam vliegen, omdat ik thuis kwam.
Ja, ik begrijp het helemaal. En dan was het bij jou nog je kat die 24 uur per dag bij je woonde. Dat is helemaal verschrikkelijk. Hoe gezellig je huis ook is, geen 100 kaarsen kan dat vervangen.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand wees mij op dit gedicht. Ik ben zelf nuchter en zeker niet spiritueel maar ik vind dit toch een mooie gedachte.

De regenboogbrug

Er is een plek die Regenboog brug heet.
Als een dier waar je veel van houdt doodgaat,
dan gaat dat dier naar de Regenboog brug.
Daar zijn uitgestrekte weiden en heuvels voor onze lieve vrienden,
zodat ze met elkaar kunnen rennen en spelen.
Er is genoeg eten, water en zonneschijn
en onze vrienden voelen zich daar warm, fijn en geliefd.

Alle oude en zieke dieren worden daar weer jong en beter.
Alle dieren die gewond of verminkt waren, worden weer sterk en gezond,
precies zoals wij ze herinneren in onze dromen.
De dieren zijn gelukkig en tevreden, er is echter een klein ding:
Ze vinden het jammer dat ze hun baasje of bazinnetje
achter hebben moeten laten.

Ze rennen en spelen met elkaar,
maar dan komt de dag dat er eentje plotseling stopt met spelen
en in de verte tuurt.
Zijn ogen beginnen te stralen, hij begint te trillen van opwinding.
Plotseling verlaat hij de groep,
rent over het groene gras, sneller en sneller.
Hij heeft je gezien en als jij en je lieveling elkaar eindelijk treffen,
houden jullie elkaar stevig vast, bij deze vreugdevolle hereniging.
Om nooit meer uit elkaar te gaan.
De vrolijke likjes overstelpen je gezicht,
je handen aaien zijn liefdevolle kop en je kijkt weer in die trouwe ogen,
die je zolang niet hebt gezien,
maar die altijd in je hart zijn gebleven.

En dan gaan jullie samen over de Regenboog brug...
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren Quote
MissMarple schreef:
26-11-2022 08:45
Iemand wees mij op dit gedicht. Ik ben zelf nuchter en zeker niet spiritueel maar ik vind dit toch een mooie gedachte.

De regenboogbrug

Er is een plek die Regenboog brug heet.
Als een dier waar je veel van houdt doodgaat,
dan gaat dat dier naar de Regenboog brug.
Daar zijn uitgestrekte weiden en heuvels voor onze lieve vrienden,
zodat ze met elkaar kunnen rennen en spelen.
Er is genoeg eten, water en zonneschijn
en onze vrienden voelen zich daar warm, fijn en geliefd.

Alle oude en zieke dieren worden daar weer jong en beter.
Alle dieren die gewond of verminkt waren, worden weer sterk en gezond,
precies zoals wij ze herinneren in onze dromen.
De dieren zijn gelukkig en tevreden, er is echter een klein ding:
Ze vinden het jammer dat ze hun baasje of bazinnetje
achter hebben moeten laten.

Ze rennen en spelen met elkaar,
maar dan komt de dag dat er eentje plotseling stopt met spelen
en in de verte tuurt.
Zijn ogen beginnen te stralen, hij begint te trillen van opwinding.
Plotseling verlaat hij de groep,
rent over het groene gras, sneller en sneller.
Hij heeft je gezien en als jij en je lieveling elkaar eindelijk treffen,
houden jullie elkaar stevig vast, bij deze vreugdevolle hereniging.
Om nooit meer uit elkaar te gaan.
De vrolijke likjes overstelpen je gezicht,
je handen aaien zijn liefdevolle kop en je kijkt weer in die trouwe ogen,
die je zolang niet hebt gezien,
maar die altijd in je hart zijn gebleven.

En dan gaan jullie samen over de Regenboog brug...
Wat prachtig, kreeg er een brok van in mijn keel…

Zoiets hou ik altijd in mijn gedachten, dat ik ooit mijn halve dierentuin weer terugzie :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, prachtig hè. Ik vind het zo ontroerend. :)
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren Quote
MissMarple schreef:
26-11-2022 14:58
Ja, prachtig hè. Ik vind het zo ontroerend. :)
Dat is het ook :heart:

Misschien even off-topic, maar hier op jouw topic zitten kattenliefhebbers en wie weet of iemand een goed idee heeft.

Ik zit op het moment met een dilemma.

Er is hier in mijn buurt een verwaarloosde kat. Hij heeft medische hulp nodig, maar de mensen waar hij zou moeten wonen, weigeren dat.
Hij leeft eigenlijk permanent buiten, is vaak uitgehongerd, slaapt buiten, mag nooit naar binnen.

Instanties kunnen niet veel, doen eigenlijk weinig omdat deze mensen steeds van alles beloven maar dan niet waarmaken. Ze zijn al heel veel aangesproken door buurtbewoners.

Het is zo zielig. Het is een ontzettende lieverd, speels en aanhankelijk. Hij zit nu vrijwel hele dagen voor ons raam.
Wij geven hem eten, een droog hok met een kruik en deken en af en toe even binnen voor wat warmte en aandacht.
Maar hij kan niet permanent bij ons blijven.

Ik wil hem zo graag helpen. Hij verdient een warm huis met lieve mensen die met hem naar de dierenarts gaan.
Hij leeft nu half bij ons, hij gaat nog maar heel af en toe even een rondje lopen. Maar ik gun hem een permanent huis.

Het fijnste zou zijn als ik iemand zou kennen die graag een lieve kat willen. Hoogstwaarschijnlijk is hij niet gechipt, want aan welke vorm van verzorging dan ook, doen deze mensen niet.
Maar ik ken helaas niemand die nog geen kat hebben zelf.
:-(
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach gossie, waarom neem je dan een kat. Ik zou ‘m dolgraag willen helpen. Is het dierentehuis in Almere misschien een idee?
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie
Alle reacties Link kopieren Quote
MissMarple schreef:
26-11-2022 18:42
Ach gossie, waarom neem je dan een kat. Ik zou ‘m dolgraag willen helpen. Is het dierentehuis in Almere misschien een idee?
Ja zielig he, ik snap dat ook niet. Ze hebben steeds nestjes om op Marktplaats te verkopen, het lijkt ze voornamelijk om de winst te gaan.

Wij hebben ook een goed dierentehuis hier in de buurt, maar als ik eerlijk ben over de situatie, dan nemen ze ‘m niet aan waarschijnlijk als ik alles vertel.
Niemand wil ingrijpen als er een ‘eigenaar’ is. Zo krom eigenlijk. Als je niet goed voor je dier zorgt, dan ben in mijn ogen ook geen eigenaar.
Maar ja, zo zijn de regels hier in Nederland helaas niet :-(
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel sneu


Woonde die kat nu bij jull8e of bij je dochter? Beetje onduidelijk
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
calvijn1 schreef:
05-12-2022 13:28
Heel sneu


Woonde die kat nu bij jull8e of bij je dochter? Beetje onduidelijk
We hadden een soort co-ouderschap. :) De kat was van mijn dochter maar logeerde om de week bij ons.
"The secret of getting ahead is getting started."
- Agatha Christie

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven