Pretty privilege

21-01-2023 23:53 337 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op TikTok was een tijdje geleden schijnbaar veel te doen over ‘pretty privilege’: dat mooie mensen als vanzelf voordelen krijgen.

Wat zijn jullie ideeën hierover? Of ervaringen ermee?

Mijn gedachtes: Ik denk dat het voor jezelf moeilijk is te bepalen wat het doet als je mooi bent omdat je niet beter weet dan wat je gewend bent, zoals met alle privileges. Daarnaast denk ik dat het een mixed blessing is omdat je natuurlijk ook veel ongewenste aandacht krijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk zeker dat het voordelen heeft om mooi te zijn maar dat je uitstraling daarin belangrijker is dan je uiterlijk op zichzelf.

Het is natuurlijk wel heel oneerlijk dat dit zo werkt, maar wat kun je eraan doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond mezelf niet mooi vroeger, maar weet dat anderen daar anders over dachten. Achteraf gezien denk ik dat het me wellicht wel voordeel heeft gebracht bij sollicitaties en misschien ook wel bij uitgaansgelegenheden waar ik nog niet voldeed aan de leeftijdsgrens, maar toch naar binnen mocht.
Verder kan ik niks bedenken. Heb het wel over zo'n kwart eeuw geleden. Inmiddels helpen mijn 'looks' beslist niet meer bij her krijgen van een baan ;-D

Welke privileges worden er op TikTok genoemd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze hebben het o.a. over veel dingen gratis krijgen, zelfs vliegtickets. Maar het fijne weet ik er ook niet van omdat ik geen TikTok heb 😂
Alle reacties Link kopieren Quote
deadpoetssociety schreef:
22-01-2023 00:16
Ze hebben het o.a. over veel dingen gratis krijgen, zelfs vliegtickets. Maar het fijne weet ik er ook niet van omdat ik geen TikTok heb 😂
Ik heb ook geen TikTok, maar gratis dingen krijgen en zelfs vliegtickets lijkt me overdreven en Amerikaans gedoe. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat iemand een gratis vliegticket krijgt in Nederland, al zie je eruit als Doutzen.
Alle reacties Link kopieren Quote
deadpoetssociety schreef:
22-01-2023 00:16
Ze hebben het o.a. over veel dingen gratis krijgen, zelfs vliegtickets. Maar het fijne weet ik er ook niet van omdat ik geen TikTok heb 😂
Hahaha, ik ook niet. Daar voel ik me te oud voor 😅
Ik geloof zeker dat dat soort dingen gebeuren, maar betwijfel of ik het aangenomen zou hebben. Er wordt (volgens mij) altijd iets voor terug verwacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gaap. Ja, het is zo. En wat dan nog? De wereld is oneerlijk en lelijk. Deal with it, lach erom en maak er een mooie dag van.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ligt er maar net aan wat je ermee doet.

Persoonlijk heb ik zelfs de drankjes geweigerd bij het uitgaan van mannen waarvan ik wist dat ik er geen aandacht van wilde. En de mannen van wie ik het wel aannam kregen gauw genoeg een drankje terug.

Ik hou niet van (sociale) uitvreters
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is wel een punt. Als je een drankje kreeg (kan me niet meer herinneren, zolang geleden) dan ben ik ook wel iemand die zou denken: wat verwacht je nu van me? Beter niet aannemen. Tenzij het van de barman was 😂
Alle reacties Link kopieren Quote
Minik schreef:
22-01-2023 00:21
Ik heb ook geen TikTok, maar gratis dingen krijgen en zelfs vliegtickets lijkt me overdreven en Amerikaans gedoe. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat iemand een gratis vliegticket krijgt in Nederland, al zie je eruit als Doutzen.
Nu vind ik persoonlijk Doutzen niet mooi. Ja, ze staat mooi op foto's en is fotogeniek. Wat ik eigenlijk wil zeggen, wat is mooi en wanneer ben je mooi? Iedereen zal daar anders over denken. En wat ook iemand zei, uitstraling doet meer dan een perfect uiterlijk.
It is
what it is.
Accept it
and move on!
Op tiktok is niet alles echt en puur voor de views maar ik denk wel dat knap zijn voordelen heeft. En nu ook met die fitness influencers, die moeten het ook echt van de looks hebben. Ja ik heb er zelf ook mee te maken gehad dat ik iets niet voor elkaar kreeg en een knappe klasgenoot wel maar goed wat doe je er aan en hoe wil je het bewijzen dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
deadpoetssociety schreef:
22-01-2023 00:16
Ze hebben het o.a. over veel dingen gratis krijgen, zelfs vliegtickets. Maar het fijne weet ik er ook niet van omdat ik geen TikTok heb 😂
Maar bijvoorbeeld een oogje toeknijpen als je ergens geen kaartje voor hebt (trein, toegang tot een club, etc.) is echt niet ongebruikelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
deadpoetssociety schreef:
22-01-2023 00:42
Dat is wel een punt. Als je een drankje kreeg (kan me niet meer herinneren, zolang geleden) dan ben ik ook wel iemand die zou denken: wat verwacht je nu van me? Beter niet aannemen. Tenzij het van de barman was 😂
Ik kreeg vroeger vaak drankjes aangeboden, ik nam ze gewoon aan, zei dankjewel en ging weer door als ik de man niks vond. Ik had niet het gevoel dat er iets tegenover moest staan, en eigenlijk was dat ook nooit persé zo. Ja, wellicht naïef, maar ik heb er nooit gedoe van gekregen. Voelde me ook geen uitvreter, ik heb niet om dat drankje gevraagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
22-01-2023 00:51
Maar bijvoorbeeld een oogje toeknijpen als je ergens geen kaartje voor hebt (trein, toegang tot een club, etc.) is echt niet ongebruikelijk.
Nee dat ken ik zelf ook wel. Weleens een kaartje vergeten voor de trein (wat dan ook echt zo was) en dan met charme ermee wegkomen.
Wat influencers ook vaak doen is merken benaderen voor gratis dingen in ruil voor een post op social media. En als het bedrijf daar dan niet op ingaat worden ze soms ook nog gewoon door het slijk gehaald door de influencer omdat het bedrijf een cheapskate zou zijn. Zijn hele Youtube filmpjes over waarbij influencers worden exposed. En in Nederland worden vaak de influencers benaderd voor gratis dingen want goedkopere reclame en groot bereik. En tja dan beoordelen ze natuurlijk ook op uiterlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een van mijn beste vriendinnen heeft jarenlang een leuke cent kunnen verdienen aan haar looks. Type dat in haar jonge jaren menig kop-staart botsinkjes heeft veroorzaakt. Maar zij kreeg echt geen vliegtuigtickets gratis. Bij dergelijke ‘aanbiedingen’ werd er toch zeker het een en ander ‘in ruil’ verwacht van de (altijd) mannen. In haar huidige werk is het zeker een factor geweest om de baan te krijgen (mode industrie) maar meer dan een ‘binnenkomer’ is het niet geweest. Je moet de baan ook kunnen invullen.

Zelf ben ik gewoontjes. Het woord ‘schattig’ viel helaas vaak. Maar ik denk dat ik onderaan de streep met meer ben weggekomen en meer ‘duwtjes in de rug’ kreeg dan mijn vriendin. Ik riep/roep geen jaloezie op met mijn verschijning, (bijna) niemand moet stiekem in zijn vuistje lachen als ik heel lomp op mijn bek ga. Ik roep schijnbaar heel veel ‘net mijn moeder/zusje/dochter/buurvrouw’ associaties op en werk erg op de ‘ach wat zielig’ spier en de ‘even helpen want dat gaat niet goed zo’ zenuw. Waar mijn vriendin alleen maar van die ridders op witte paarden trof met een extra agenda.
En als ik meer een gremlin dan een gizmo actie ondernam, was ik onvindbaar. Met mijn signalement had je de helft van de aanwezige dames kunnen oppakken. Dat lukte vriendin echt niet want die viel veel te veel op (en was bijna altijd de langste aanwezige vrouw).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Lookie schreef:
22-01-2023 00:45


Nu vind ik persoonlijk Doutzen niet mooi. Ja, ze staat mooi op foto's en is fotogeniek. Wat ik eigenlijk wil zeggen, wat is mooi en wanneer ben je mooi? Iedereen zal daar anders over denken. En wat ook iemand zei, uitstraling doet meer dan een perfect uiterlijk.
Mooi is wel een aardig objectief begrip en Doutzens is mooi. Ik hoop niet dat mensen nog meer mooie mensen ‘niet echt mooi’ gaan noemen. Wat jij bedoelt is aantrekkelijk.
Dat mooie mensen meer voor elkaar krijgen is algemeen bekend.
Het is toch al talloze keren bewezen dan knappe mensen eerder een baan krijgen, wegkomen met overtredingen en meer voor elkaar krijgen?

Ik vind mezelf niet bijzonder knap, maar ik weet wel zeker dat ik zakelijk en privé heb geprofiteerd van mijn prima hoofd en prettige lijf.
Alle reacties Link kopieren Quote
En ook voor simpele dingen, zoals iemand te hulp schieten (deur openhouden, iets sjouwen, dat soort dingen), helpt het als je mooi bent.

Maar ook op werk krijgen mooiere mensen sneller promoties, tenzij je echt een uitblinker bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, knappe mensen krijgen meer voor elkaar. Dat geloof ik zeker wel. Ik ben niet bovengemiddeld knap of iets dergelijks maar krijg nu wel veel meer aandacht nu ik meer met mijn uiterlijk bezig ben en vrouwelijke kleding draag, wat meer make up op doe. Gratis drankjes kreeg ik vroeger ook wel eens met uitgaan. Je komt ook makkelijker weg met een hoop dingen, met charme kom je een eind. Het oog wil gewoon ook wat, blijkbaar.

Er zijn legio mensen die op OnlyFans bakken met geld verdienen door er in sexy lingerie rond te dartelen voor een camera. Daar kan je echt goud geld mee verdienen in Amerika. Dat lukt je waarschijnlijk niet als je niet knap bent.
Dus ja, knappe mensen hebben zeker een voordeel. Dat geloof ik wel.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
lemoos2 schreef:
22-01-2023 01:13
Een van mijn beste vriendinnen heeft jarenlang een leuke cent kunnen verdienen aan haar looks. Type dat in haar jonge jaren menig kop-staart botsinkjes heeft veroorzaakt. Maar zij kreeg echt geen vliegtuigtickets gratis. Bij dergelijke ‘aanbiedingen’ werd er toch zeker het een en ander ‘in ruil’ verwacht van de (altijd) mannen. In haar huidige werk is het zeker een factor geweest om de baan te krijgen (mode industrie) maar meer dan een ‘binnenkomer’ is het niet geweest. Je moet de baan ook kunnen invullen.

Zelf ben ik gewoontjes. Het woord ‘schattig’ viel helaas vaak. Maar ik denk dat ik onderaan de streep met meer ben weggekomen en meer ‘duwtjes in de rug’ kreeg dan mijn vriendin. Ik riep/roep geen jaloezie op met mijn verschijning, (bijna) niemand moet stiekem in zijn vuistje lachen als ik heel lomp op mijn bek ga. Ik roep schijnbaar heel veel ‘net mijn moeder/zusje/dochter/buurvrouw’ associaties op en werk erg op de ‘ach wat zielig’ spier en de ‘even helpen want dat gaat niet goed zo’ zenuw. Waar mijn vriendin alleen maar van die ridders op witte paarden trof met een extra agenda.
En als ik meer een gremlin dan een gizmo actie ondernam, was ik onvindbaar. Met mijn signalement had je de helft van de aanwezige dames kunnen oppakken. Dat lukte vriendin echt niet want die viel veel te veel op (en was bijna altijd de langste aanwezige vrouw).
Goeie post.
Ik geloof vooral in: wie goed doet, goed ontmoet.

Iemand die vraagt of hij even voor mag laat in best vaak voor gaan. Iemand die stiekem probeert voor te dringen houd ik extra scherp in de gaten.

Verder helpen looks ook om aardig over te komen. Hier in de bouwmarkt wil ik uit de zagerij soms wat gratis restjes hout halen voor handvaardigheid op school. Als ik er leuk uit zie wordt dat hout makkelijker nog even gratis in kleinere stukjes gezaagd dan als ik eruit zie alsof ik net uit het zwembad kom. (Natte haren, joggingbroek) Ik wil me dus best wel even leuk aankleden om daar op af te gaan.
Laat maar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Natuurlijk. Mannen zijn ook altijd extra behulpzaam natuurlijk :-D
Als mooie vrouw heb je het niet makkelijker rondom andere vrouwen, dat niet. Bij sollicitaties etc.

Ik denk trouwens dat het wel klopt van de gratis vliegtickets. Je wordt vaker uitgenodigd worden en getrakteerd. Maar dat kan natuurlijk op verschillende manieren. Ik denk dat mannen eerder bereid zijn meer geld uit te geven aan mooie vrouwen.

Maar er was natuurlijk altijd al een soort van privilege voor vrouwen. Mannen hebben niet dezelfde macht over ons als wij over hen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjulia schreef:
22-01-2023 08:06
Natuurlijk. Mannen zijn ook altijd extra behulpzaam natuurlijk :-D
Als mooie vrouw heb je het niet makkelijker rondom andere vrouwen, dat niet. Bij sollicitaties etc.

Ik denk trouwens dat het wel klopt van de gratis vliegtickets. Je wordt vaker uitgenodigd worden en getrakteerd. Maar dat kan natuurlijk op verschillende manieren. Ik denk dat mannen eerder bereid zijn meer geld uit te geven aan mooie vrouwen.

Maar er was natuurlijk altijd al een soort van privilege voor vrouwen. Mannen hebben niet dezelfde macht over ons als wij over hen.
Klopt, ik heb een knappe moeder, altijd al gehad. Niet model achtig knap maar wel een moeder met enorm veel charisma die mannen aantrekt als een malle. Ook getrouwde mannen van vriendinnen van haar. Dat zorgde vaak voor wrijving terwijl mijn moeder nul interesse in die mannen had. Veel van die vrouwen waren altijd enorm voorzichtig rondom mijn moeder en heel jaloers.
Ze was dan ook weduwe. Mijn oma was ook wel zo, ook knap en veel mannen om haar heen. Ze zag er ook prachtig uit voor haar leeftijd. Was altijd gezeik met jaloezie van minder knappe leeftijdgenoten.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven