Costa Rica

22-01-2023 17:18 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij denken erover na om op vakantie naar Costa Rica te gaan binnen nu en een paar maanden, we houden erg van flora en fauna en kijken erna uit naar de jungle te gaan. Echter zijn wij geen lange-afstand wandelaars en hebben momenteel geen goede conditie. Twee of 3 uur wandelen lukt ons wel, maar om dat nou bijna elke dag te doen...
Als ik kijk naar de rondreizen daar, staan er wel heel veel wandelingen op het programma, want logisch is, maar mij wel erg vermoeiend lijkt, vooral als het heuvelachtig/bergachtig is, mn ik heb ontzettend snel last van bijtende kuiten. De eerste dag al letterlijk na een meter of 20...en veel tijd om hierin te oefenen hebben we niet meer...

Te doen of te zwaar??

Het tweede punt is dat we eigenlijk veel liever helemaal zelfstandig reizen en dat bijna in elk land doen (de rondrreizen waar ik naar gekeken heb, is fly and drive, een paar dagen met een groep in de bus maar verder je eigen huurauto), maar na een inschatting van de totale reissom ben je amper minder duur uit dan met een georganiseerde reis (wat ook voordelen heeft bij bv een corona-uitbraak)> Dit komt mn door de prijs van een huurauto, je schijnt wel echt een 4X4 nodig te hebben.

Tips om te besparen??

Graag hoor ik jullie tips, dankjewel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Costa Rica is prachtig maar wandelen is daar wel wat je het meeste doet. Degenen die ik daar heb gezien die niet veel liepen, waren mensen die georganiseerde reizen deden voor oudere mensen. Dus niet wat je zoekt, ben ik bang.
Wij hebben een prachtige reis gemaakt in Costa Rica maar hebben zeker niet elke dag urenlang gewandeld.
Maar als je niet lang kan wandelen dan zou ik er niet heen gaan want je kan de nationale parken niet met de auto in natuurlijk.

Onze reis was georganiseerd maar wel individueel (rondreis met een huurauto). En 3 dagen met een bus/boot, om een plek te bezoeken waar je lastig zelf kan komen. Dat is vast dezelfde bestemming als waar jij het over hebt. Maar dat wil je niet missen hoor!

Kosten besparen? Costa Rica is duur, houd daar rekening mee. Maar zo mooi :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn in Costa Rica geweest. Wandelen is wel een must want dat is de enige manier waarop je echt alles kan zien.
Wij hebben alles zelfstandig gedaan, geen rondreis en idd een auto geboekt en gegaan.

Auto’s huren is wel heel heel duurder geworden de afgelopen jaren. Dus ja dat zal wel kosten.

Je kan de kosten uiteraard drukken door je overnachtingen aan te passen. Wij sliepen niet overal in resorts of luxe. Daardoor wel echt toffe ervaringen meegemaakt.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosalind.. hoe heet die plek waar je zelf moeilijk kan komen Tortuguero? En waar zitten de moeilijkheden om er zelfstandig te komen in? Ik ben al in meer dan 45 landen geweest, waarvan ik in het het merendeel zelfstandig heb gereisd, dus ben wel wat gewend.
gekopreizen schreef:
22-01-2023 19:12
Rosalind.. hoe heet die plek waar je zelf moeilijk kan komen Tortuguero? En waar zitten de moeilijkheden om er zelfstandig te komen in? Ik ben al in meer dan 45 landen geweest, waarvan ik in het het merendeel zelfstandig heb gereisd, dus ben wel wat gewend.
Ja, Tortuguero. Het is alleen te bereiken via water, dus je zal een boot moeten regelen.
En ter plekke zijn de meeste accommodaties inclusief maaltijden en excursies (deels inbegrepen, deels ter plekke te boeken). Al bezochten wij ook een klein dorpje, waar je vast ook wel een kamer kan huren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn ook op tortuguero geweest. Is echt wel zelf te boeken.
We hebben zelfs de eerste bestemming (na een overnachting in San Jose) bereikt met een binnenlandse vlucht en een boottocht van een uur ofzo ..

Het kost wat tijd maar is zeker te doen. Maak ook gebruik van de diverse fora om informatie te zoeken..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
Tortuguero is echt prachtig en zou ik zeker niet overslaan. Sowieso is CR een ontzettend mooi land.
Ik heb (jaar of 7 geleden) de eerste dagen via een organisatie geboekt, zodat dit allemaal goed vast lag (vlucht, transfer, 1e hotel, transfer naar boot, boot naar Tortuguero, hotel daar en transfer naar huurauto) en verder hebben we alles zelf geboekt. Ging prima.
We hadden geen 4x4, maar wel een relatief grote auto. Ging op zich goed, maar achteraf zou ik een 4x4 hebben gekozen. Op sommige stukken hebben we wel even gezweet of het goed zou komen.
Qua wandelen vind ik lastig om te zeggen. Mijn conditie was ook niet supergoed, maar we waren beiden gezond en konden prima lange wandelingen aan. Soms ging het wel wat langzamer dan anderen of hadden we een extra stop. Sowieso deden we echt niet elke dag een lange, pittige wandeling. Je hebt ook veel reisdagen en verder kun je het invullen zoals je zelf wil.
Wij deden in elk geval zeker geen urenlange hikes, maar gewoon af en toe een wandeling van 2 uur maximaal.
Ik zou het wel aandurven als ik jullie was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt het toch als je zelf reist zo gek maken als je zelf wilt?
Ik ben een keer kort in Costa Rica geweest omdat ik een spotgoedkoop ticket vond. Geland op San José, daar een dagje gebleven.
Excursie naar Tortuguero en daarna een huur auto voor door het land rijden naar de andere kant, pacific coast , via Jaco naar Manuel Antonio en weer terug naar dan José.
Wandelingen?
San Jose, de hele dag van kerk naar koffie naar markt naar lunch enz.
Van Tortuguero dorp terug naar het resort over het strand op zoek naar uitkomende schildpad nesten. Verder voornamelijk op een boot gezeten.
Jaco langs de krokodillen brug en strand.
Manuel Antonio door het natuurpark gewandeld.
lorrelies wijzigde dit bericht op 22-01-2023 21:17
0.07% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben zelf een rondreis gemaakt, Costa Rica is echt het perfecte land om zelf rond te reizen.
Ze zijn vooral veel Amerikanen gewend, dus de wegen zijn prima en zat plekken om te overnachten.
Wij hadden een 4x4 gehuurd, route globaal uitgezocht en steeds 1 of 2 dagen van tevoren een hotel geboekt. Qua prijzen van hotels kan je het zo gek maken als je wil! Wij hebben wel alle kamers met airco gedaan, ander is het wel erg klam.
Tortuguero moet je zeker heen! Prachtig en prima zelf te boeken. Wij lieten de auto daar op een grote parkeerplaats, ik dacht bewaakt en werden met bootjes er naartoe gebracht.
Er is veel moois te zien als je gaat wandelen dus dat moet je zeker doen. Maar niet alles was met mega hoogte verschillen. Dus ik zou mijn conditie gewoon een beetje op gaan pakken.
Je hoeft toch geen auto te huren? Wij zijn gewoon met de bus wezen rondreizen. Prima te doen en veeeeel gezien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gaan waarschijnlijk deze zomer vakantie (ik blijf twijfelen Ivm de regentijd, ik zou t zonde vinden als het de halve vakantie regent maar zomer is de enige tijd dat we “lang” weg kunnen). De wandeling
En in de natuur parken zijn wat ik zie echt maar een paar km en niet heel stijl/zwaar dus ik zou gewoon langzaam je conditie beetje op pijl brengen.
Ben ook in Costa Rica geweest, wel gewandeld, maar echt niet elke dag, en kan me ook helemaal niet herinneren dat het heel intensief was in die parken. Nu heb ik op zich als hardloper wel een goede conditie, maar ik zag verder ook allemaal “normale” wandelaars, op gewone sportschoenen etc.

Ben ook zeker veel naar strand geweest, paardrijden, boottochten door jungle en op zee, canopying, etc.,
Adelaar81 schreef:
23-01-2023 08:57
Wij gaan waarschijnlijk deze zomer vakantie (ik blijf twijfelen Ivm de regentijd, ik zou t zonde vinden als het de halve vakantie regent maar zomer is de enige tijd dat we “lang” weg kunnen). De wandeling
En in de natuur parken zijn wat ik zie echt maar een paar km en niet heel stijl/zwaar dus ik zou gewoon langzaam je conditie beetje op pijl brengen.
Wij hadden dezelfde twijfel maar zijn uiteindelijk toch gegaan, in de zomer. En ja, het heeft flink geregend, vrijwel elke dag maar de regen begint meestal pas in de middag of begin van de avond. Terwijl vrijwel alle activiteiten ´s ochtends zijn, vaak al vanaf 7 uur. Je verlegt je ritme: vroeg op, goed ontbijt en op pad. Een late uitgebreide lunch en daarna wat rustigere activiteiten/relaxen.
Houd wel rekening met de regen qua kleding, schoeisel etc. Snel drogende kleding en waterdichte schoenen en/of sandalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Adelaar81 schreef:
23-01-2023 08:57
Wij gaan waarschijnlijk deze zomer vakantie (ik blijf twijfelen Ivm de regentijd, ik zou t zonde vinden als het de halve vakantie regent maar zomer is de enige tijd dat we “lang” weg kunnen). De wandeling
En in de natuur parken zijn wat ik zie echt maar een paar km en niet heel stijl/zwaar dus ik zou gewoon langzaam je conditie beetje op pijl brengen.
Wij zijn ook in de zomer met regenseizoen geweest en hebben in 3 weken 2 dagen echt veel regen gehad. Voor de rest was het prima te doen. Als het regende was dat vaak ‘s avonds, en dat was prima.

@OP, CR is prima alleen te doen (wel 4x4 huren) en elke dag lopen is echt geen must, zeker aan de kust! Dagje actief afwisselen met strand is sowieso een optie. La Fortuna en Monteverde is meer lopen, maar bij beiden zijn er ook hele begaanbare routes te lopen.
Investeer in goede wandelschoenen dat scheelt een hoop. Geen ervaring met Costa Rica maar wel met veel lopen op vakantie en die wandelschoenen maakten echt wel hel verschil. En ik had een voetcreme tegen vermoeide branderige voeten en anti blaarvorming.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt ook een fly drive vakantie doen inclusief tortuguero. Dan doe je dat deel georganiseerd met bus en boot.

Wij hebben ook niet super veel gewandeld dat ik me kan herinneren. Het was meestal goed te doen.
Nog iets: in je OP schrijf je: ‘maar na een inschatting van de totale reissom ben je amper minder duur uit dan met een georganiseerde reis (wat ook voordelen heeft bij bv een corona-uitbraak)> Dit komt mn door de prijs van een huurauto, je schijnt wel echt een 4X4 nodig te hebben. ‘

Ik heb even gekeken wat je betaalt voor een georganiseerde reis van drie weken. Dan kom ik op bedragen vanaf €2500 pp en daar komen het eten en diverse andere dingen nog bovenop. Bij een fly drive met huurauto ook nog de benzine..
Zoals gezegd hebben wij met het openbaar vervoer gereisd. Wij waren per persoon nog geen €1900 kwijt. Na covid, dus al met hogere prijzen qua ticket etc. Inclusief de retourvlucht naar CR. Echt alles zat er in. We hebben niet dingen als ziplinen gedaan, maar wel een dure meerdaagse wandeling in het zuiden van CR. Dus kijk nog eens naar zelf regelen en of OV een optie voor je is, het is ècht veel goedkoper.
Alle reacties Link kopieren Quote
GlowGirl schreef:
28-01-2023 19:39
Wij zijn ook in de zomer met regenseizoen geweest en hebben in 3 weken 2 dagen echt veel regen gehad. Voor de rest was het prima te doen. Als het regende was dat vaak ‘s avonds, en dat was prima.

@OP, CR is prima alleen te doen (wel 4x4 huren) en elke dag lopen is echt geen must, zeker aan de kust! Dagje actief afwisselen met strand is sowieso een optie. La Fortuna en Monteverde is meer lopen, maar bij beiden zijn er ook hele begaanbare routes te lopen.
Wij zijn er in oktober/november geweest, en hoewel het regenseizoen dan officieel al voorbij is, regende het toen nog wel bijna elke dag. Meestal een paar uurtjes in de middag, wat op zich niet erg is. Denk er wel aan dat in het regenseizoen sommige dingen niet door kunnen gaan. Zo konden wij in Tortuguero niet kijken naar de schildpadjes op het strand, omdat er simpelweg geen strand was. Ook de Arenal is dan vaak slecht zichtbaar, omdat hij in de wolken zit (Wij hadden geluk daar). Ook zijn sommige parken slecht bereisbaar met slecht weer. Op de terugweg van Tortuguero was het rustige stroompje van de heenweg veranderd in een kolkende rivier, inclusief overal drijvende boomstammen die het niet al te robuuste bootje moest ontwijken. Gelukkig zeer ervaren stuurmannen, maar echt ontspannen was het niet.

Ook in Corcovado zijn we vast komen te zitten tussen twee rivieren. Gelukkig waren we met een gids die de eigenaren van het enige huis tussen die rivieren kende, zodat we daar konden logeren. Nog een tip: als zo'n rustig stroompje gaat stijgen, denk dan niet dat je er nog wel doorheen kunt met je 4x4, want de kracht van het water is enorm en je drijft onherroepelijk weg. Meerdere keren zien gebeuren.

Avontuurlijk is het wel :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn 3x in Costa Rica geweest en ik vind het een fantastisch land. 1e keer zonder auto en OV, laatste 2 keer auto gehuurd. Wij hadden geen 4x4 nodig gehad en zijn het hele land door gereisd. Ligt dus echt aan of je off road gaat. Alleen naar Drake Bay hebben wij de auto laten staan in Sierpen en hebben wij de watertaxi genomen. Daar had je dus wel 4x4 nodig.

Ik zou niet kiezen voor het regenseizoen. Het kan hele dagen regenen in CR tot aan overstromingen toe. Het kan ook gebeuren dat (snel) wegen worden afgesloten voor de regen. In het droge seizoen hebben wij ook een keer 3 dagen regen gehad en dat varieerde van stortregens naar motregen terug naar stortregens. Als je dan veel kilometer moet rijden sta je dus ook veel stil of rij je zeer langzaam omdat je dus niets ziet.

Ik ga zeker nog een 4e keer. Waanzinnig land! En heerlijk winterbestemming.
Alle reacties Link kopieren Quote
cats02 schreef:
29-01-2023 01:38
Wij zijn 3x in Costa Rica geweest en ik vind het een fantastisch land. 1e keer zonder auto en OV, laatste 2 keer auto gehuurd. Wij hadden geen 4x4 nodig gehad en zijn het hele land door gereisd. Ligt dus echt aan of je off road gaat. Alleen naar Drake Bay hebben wij de auto laten staan in Sierpen en hebben wij de watertaxi genomen. Daar had je dus wel 4x4 nodig.

Ik zou niet kiezen voor het regenseizoen. Het kan hele dagen regenen in CR tot aan overstromingen toe. Het kan ook gebeuren dat (snel) wegen worden afgesloten voor de regen. In het droge seizoen hebben wij ook een keer 3 dagen regen gehad en dat varieerde van stortregens naar motregen terug naar stortregens. Als je dan veel kilometer moet rijden sta je dus ook veel stil of rij je zeer langzaam omdat je dus niets ziet.

Ik ga zeker nog een 4e keer. Waanzinnig land! En heerlijk winterbestemming.
Wij hadden geen 4x4, maar zou het wel aanraden. De wegen zijn prima, maar echt wel slecht af en toe richting de bergen bijv. En 1x fout gereden, zaten we bijna vast zonder 4x4. Doodeng was het! Sowieso zorg voor een goede kaart/map op je telefoon die het offline doet! Wij hadden Waze en dat werkte prima.

Tortugeoro deden we sowieso niet ivm schildpaddenseizoen. Maar verder hadden we bijv in Arenal topweer, ondanks regenseizoen. Wij hadden strakblauwe lucht, maar spraken ook iemand die er al 20c was geweest en nog nooit de vulkaan had gezien door de wolken. Daar is sowieso geen pijl op te trekken.

In mijn optiek: het is een prachtig land, zo gek te maken als je wilt qua lopen en regenseizoen prima te doen. Lieve mensen, veilig en heerlijke stranden. Wel duur haha, of je nou met organisatie gaat of niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inhakend op de opmerking over duur, qua accomodaties lijkt het wel mee te vallen maar autohuur lijkt flink aan de prijs, zeker met dat gedoe dat je de verzekeringen niet met een amex afkoopt, en voor zowat elke wandeling of park zie ik dat er toegang gevraagd wordt. Zelfs zonder gids, klopt dat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allen, bedankt voor jullie antwoorden, we hebben besloten helemaal zelfstandig te reizen en ondertussen de vluchten geboekt, verder nog niks.
Adelaar81 schreef:
29-01-2023 08:39
Inhakend op de opmerking over duur, qua accomodaties lijkt het wel mee te vallen maar autohuur lijkt flink aan de prijs, zeker met dat gedoe dat je de verzekeringen niet met een amex afkoopt, en voor zowat elke wandeling of park zie ik dat er toegang gevraagd wordt. Zelfs zonder gids, klopt dat?
Ja, de parken moet je eigenlijk altijd toegang voor betalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk! Ik ga in juni/juli 5 weken voor werk, maar hoop ook wat rond te reizen. [...]
mia wijzigde dit bericht op 27-01-2024 17:55
44.48% gewijzigd
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven